Home Teste Test-drive: Ineos Grenadier Quartermaster – Doctorat în off-road

Test-drive: Ineos Grenadier Quartermaster – Doctorat în off-road

de Dan Damian
Ineos Grenadier Quartermaster

După clasicul Grenadier, a venit timpul să-l testăm și pe fratele său pick-up, Ineos Grenadier Quartermaster, echipat cu același diesel german.

Ce mi-a plăcut la povestea înființării mărcii Ineos, acum câțiva ani, nu a fost doar ideea lui Sir Jim Ratcliffe de a-și satisface pasiunea și, eventual, de a le da o lecție de ambiție celor de la Land Rover, ci faptul că omul a proiectat în viitor toată această afacere, ceea ce arată că vrea să rămână în această industrie. OK, Grenadier este modelul principal, cel prin care a demonstrat că știe ce face, dar apoi a urmat Quatermaster (inspirată și alegerea numelor, ambele cu trimitere la domeniul militar). Și pentru că o marcă producătoare de off-roadere grele, cu motoare mari, nu prea pare compatibilă cu viitorul electric, Ineos a anunțat și un model electric, Fusilier, pe care-l vom vedea însă peste 2 sau 3 ani.

Ineos Grenadier Quartermaster

Revenind la Ineos Grenadier Quartermaster, aici aveam de-a face cu unul dintre cele mai solide pick-up-uri existente, și asta standard, fără modificări aftermarket. Este o derivație și mai utilitară a lui Grenadier, cu dimensiuni impresionante. Pick-up-ul are 5,44 metri lungime, în timp ce Grenadier e la limita a 4,9. Așadar, Quartermaster este mai impozant din anumite unghiuri și evident mai dificil de manevrat în spații mici.

Ineos Grenadier Quartermaster

Bena este suficient de mare pentru a găzdui un Europalet (1564 × 1619 × 485 mm), dar asta doar dacă scoți roata de rezervă din suportul ei, din partea stângă. Probabil că o soluție mai practică ar fi fost ca aceasta să fie plasată sub benă. Sarcina utilă pare mică (750 kg), dar să ne amintim că un Quartermaster (diesel) are masa proprie de peste 2,8 tone.

Nu este ușor să urci în benă, la fel cum nu e simplu nici să urci în interior. Quartermaster nu are praguri, pentru a nu-i afecta capacitățile de trecere, așa că trebuie să stai destul de bine cu mobilitatea.

Ineos Grenadier Quartermaster

La interior nu este nici o surpriză, aceeași planșă de bord de care, personal, nu mă pot sătura. Senzația că ești în cockpitul unui avion, cu toate comenzile analogice care te îmbracă pur și simplu, este fantastică și îți transmite robustețea ieșită din comun a mașinii. Displayul central poate fi privit uneori și ca un panou de telemetrie, afișând nu doar toate datele legate de parametrii în off-road, ci și temperaturile tuturor componentelor, inclusiv ale pneurilor. Da, ai spațiu la discreție în spate, dar poziția cu spătarul prea drept nu e confortabilă la drum lung.

Peste tot

Asta-i senzația când ești la bordul acestui pick-up, că poți merge peste tot. Și cam așa e, dar cu niște amendamente. Dacă vrei capacități maxime de trecere, rămâi la Grenadier. Ineos Grenadier Quatermaster are ampatamentul de peste 3,2 metri, și am avut surpriza să urc fără probleme, dar să trebuiască să abordez diferit creasta. Și mai este un aspect, consola din spate. Quatermaster are același unghi de atac ca Grenadier (35,5 grade), aceeași adâncime a vadului (800 mm) și aceeași gardă la sol (264 mm), dar unghiul său de degajare, de 22,6 grade, e mult mai mic decât cel de 36,1 grade al lui Grenadier. Așadar sunt necesare mai multă atenție și trase diferite la coborâre.

Ineos Grenadier Quartermaster

Ineos Grenadier Quartermaster este o mașinărie fantastică atunci când vine vorba de operare. Ai butoane pentru absolut tot ce-ți poți dori de la un off-roader profesional. Parasolarul conține și indicații utile (pe care ar trebui să le știi deja dacă ești la volanul unui Ineos): cuplezi mai întâi Lock, apoi reductorul, apoi blochezi diferențialul spate și abia apoi pe cel din față. În această configurație, Quatermaster e un fel de tanc, iar motorul diesel cu șase cilindri al celor de la BMW este exact ce-ți trebuie într-o astfel de situație

Ineos Grenadier Quartermaster

Dar pe șosea? Nici un off-roader din această categorie nu e vreun reper în ceea ce privește ținuta de drum pe asfalt. La Quatermaster, pe lângă aspectele evidente (masă, dimensiuni, pneurile A/T) ai de-a face și cu o direcție specială. Este un sistem cu bilă recirculantă, foarte bun în off-road, dar extrem de enervant pe șosea. OK, am înțeles că unul cu cremalieră nu se împacă prea bine cu puntea rigidă, dar direcția lui Quartermaster e cea mai indirectă direcție pe care am operat-o vreodată. Nu are deloc acel efect de revenire la punctul mort (la Grenadier s-a rezolvat parțial), are demultiplicare extrem de largă și, de câteva ori, n-am putut să virez din prima pe străduțe pe care am circulat inclusiv cu Ford F-150. Ineos a vrut să facă o mașină fără compromisuri, lucru de admirat, dar, de cele mai multe ori, ca să ajungi în off-road trebuie să rulezi pe șosea. În rest, poți rula lejer cu 130 km/h (fără zgomot exagerat al vântului), motorul diesel trage bine, dar nu vă așteptați la performanțe legate de vreun fel de sportivitate. Computerul de bord al mașinii de test indica un consum de 12,5 l/100 km pe ultimii 1300 km.

La final, o ultimă problemă: toate acestea costă. Mult, peste 80.000 de euro. Cu peste 10.000 peste prețului unui Jeep Gladiator, de exemplu.

Text: Dan Damian

Verdict: 4 stele

Quartermaster este, fără îndoială, cel mai dedicat pick-up disponibil acum pe piață. Evident, și cel mai bun în teren (foarte) greu, limitat fiind doar de ampatamentul de peste 3,2 metri. Dacă folosești în mediul pentru care a fost conceput, nu mai vrei altceva, dar pe șosea direcția sa specială îl face greu de digerat.

Date tehnice

Caroserie: Pick-up cu 5 locuri. L × l × h: 5440 × 1943 × 2019 mm. Ampatament: 3227 mm. Masă proprie: 2815 kg

Tren de rulare: Punți față/spate rigide, cu amortizoare elicoidale, frâne cu discuri ventilate față și discuri spate, pneuri 265/70 R17

Transmisie: Tracțiune integrală, cutie automată cu 8 trepte

Motor: Turbo cu 6 cilindri în linie, cilindree 2993 cm³. Putere maximă: 183 kW (249 CP)/3250–4200 rpm. Cuplu maxim: 550 Nm/1250–3000 rpm

Performanțe: 0–100 km/h  9,8 s, Viteză maximă 160 km/h, Consum mixt WLTP 11,6 l/100 km, Emisii CO2 WLTP  209 g/km

Preț de bază: Ineos Grenadier Quartermaster Trialmaster 3.0 diesel          82.895 euro

Urmărește Auto Motor și Sport pe Instagram!

Foto: Bogdan Paraschiv

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.