La 5 ani de la debutul primului model electric de serie al mărcii, Porsche a operat un facelift mai mult tehnic, dar consistent, iar noi am testat modelul de bază Porsche Taycan 4 Cross Turismo.
Suntem în showroomul Porsche și așteptăm să preluăm un Taycan 4 Cross Turismo, dar așteptarea se prelungește. Oamenii de-aici se agită puțin, deschid masiva ușă din sticlă, scot o mașină și introduc alta. Cu spatele, la ralanti, dar tot face să vibreze ușor atmosfera din interior. Este un 911 GT3 RS, cel mai scump model Porsche disponibil acum în România, o mașină care se simte acasă pe circuit și al cărei motor boxer de 4 litri și 525 CP reprezintă tot cea are mai bun Porsche din… vechea eră. Noi mergem însă către noua eră, un Taycan Cross Turismo de bază, trecut printr-un facelift, care costă de peste două ori mai puțin decât RS-ul din showroom.
La partea frontală, Cross Turismo te provoacă să găsești modificări. Dacă știi foarte bine mașina, observi că acea priză de aer din prelungirea farurilor s-a desprins și este poziționată mai jos, separat, în cadrul unui spoiler care pare că subliniază și mai mult lățimea mașinii (de aproape 2 metri). În spate, vezi mai repede că stopurile înguste sunt la fel, unite de o bandă LED, dar literele numelui Porsche dintre ele sunt luminate individual în culoarea roșie. Pare puțin, dar e o modificare de efect și se vede și în plină zi.
Nici la interior, nu vei avea senzația că sunt modificări substanțiale. Pentru că nu sunt. S-a umblat puțin la grafica displayului tabloului de bord, butonul de selectare a modurilor de condus este acum pe volan, displayul central are tot mici modificări la nivel de grafică, iar cel al pasagerului e complet invizibil de la volan. Cumva, știam deja toate acestea de la Cayenne.
Mai mult
Ceea ce testăm noi aici este versiunea de bază a lui Cross Turismo, diferită de cea a lui Taycan (berlina), pentru că are și pretenții de macadam, așa că e oferită doar cu tracțiune integrală. Porsche s-a jucat puțin cu cele două motoare și a reieșit… o putere mai mică, 435 CP versus 476 la modelul de până acum. Pe de altă parte, cuplul a crescut cu 110 Nm, ajungând la 610. Drept urmare, reacția mașinii la accelerare este mai consistentă încă din primele fracțiuni de secundă. Se vede și în datele oficiale: 4,7 secunde versus 5,1. Oricum, diferența de simte mai mult decât spun numerele, și aș zice că acesta este cel mai echilibrat Cross Turismo din gamă. Pur și simplu, n-ai nevoie de mai mult. Accelerația te lipește de scaun, fără a fi brutală, Launch Controlul se activează simplu, fără niciun fel de pregătiri. Frâna la maxim, accelerația la fel, eliberat frâna și pleacă către cei maximum 220 km/h, dacă ai unde. Trecerea în treapta a doua o simți, ușor, doar în accelerație puternică. Suspensia pneumatică face o figură frumoasă și ține mai bine decât te-ai aștepta cele 2355 kg ale acestei versiuni. Dar sunt și limite, mai ales în virajele strânse, unde puntea din față pare că se luptă puțin cu electronica. Toate acestea le remarci când le cauți conștient, dar știți ce auzi fără niciun efort, după primele sute de metri? Zgomotul rulării pneurilor foarte late, încălțate pe jante de 19 inchi. Acesta ar fi aspectul care deranjează cel mai mult atunci când rulezi liniștit.
Cu ocazia faceliftului, Taycan 4 Cross Turismo a câștigat și 35 kg, dar pare puțin dacă ne gândim că mașina a primit o baterie cu capacitatea netă de 98,6 kWh, față de cei 83,7 de până acum. Împreună cu eficiența mai bună, asta face ca autonomia să crească serios, de la 489 la 614 km. Vă întrebați dacă ne-am apropiat de această valoare impresionantă? Nu, dar computerul de bord ne arăta ca suntem aproape de 480 km. Sunt sigur că se poate mai bine, dar testul nostru a fost făcut la peste 30 de grade Celsius, iar ventilatoarele pentru răcirea lichidului care să răcorească bateriile au funcționat aproape tot timpul. Acesta ar fi un motiv pentru care Taycan să nu se încarce cu chiar cei 320 kW (de la 270) cu cât poate acum, deși curba de încărcare a fost optimizată și pentru temperaturi care ies din zona de confort a bateriilor. De fapt, nici nu ajungem aici, pentru că, în România, acum nu există stații de peste 300 kW.
Text: Dan Damian
Verdict 4,5 stele
Acest update are scopul de a urca modelul Taycan acolo unde era la debut din punct de vedere tehnic, pentru că, între timp, au apărut destui competitori. Așa că nu vezi schimbări majore, dar le simți, pentru că adevăratul facelift este dedesubt: baterie mai mare, eficiență mai bună, atmosferă mai sportivă.
Date tehnice
Caroserie: Crossover cu 4 locuri. L × l × h: 4974 × 1967 × 1409 mm. Ampatament: 2904 mm. Portbagaj: 446 l (+ frunk 84 l). Masă proprie: 2355 kg
Tren de rulare: Suspensie față/spate tip paralelogram deformabil, cu amortizare pneumatică, frâne față/spate cu discuri ventilate, pneuri față 225/55 R19 103Y, spate 275/45 R19 108Y
Transmisie: Tracțiune integrală, cutie de viteze cu două trepte
Propulsie: Două motoare electrice, câte unul pe fiecare punte, putere maximă sistem 320 kW (435 CP), cuplu maxim sistem 610 Nm, baterie litiu-ion, capacitate brută/netă 105/98,6 kWh
Performanțe: 0–100 km/h 4,7 s, Viteză maximă 220 km/h, Consum mediu (WLTP) 18,7 kWh/100 km, Autonomie (WLTP) 614 km
Preț de bază: Porsche Taycan 4 Cross Turismo119.154 euro
Urmărește Auto Motor și Sport pe Instagram!