Home Teste Test Drive – Kia Sportage Hybrid – ADN de eficiență

Test Drive – Kia Sportage Hybrid – ADN de eficiență

de Dan Damian
Kia Sportage Hybrid 2WD_10

Abia ajunsă în România, Kia Sportage Hybrid ne-a arătat ce oferă prima generație adaptată special pentru Europa a acestui model.

Anul trecut, Kia a lansat a cincea generație Sportage, una care intră în era electrificării susținute, dar, pe de altă parte, nu renunță la diesel în Europa. Inițial a fost prezentată versiunea pentru piața americană, constructorul coreean anunțând că, pentru prima dată, va exista o versiune destinată doar Bătrânului Continent. Bun, și cam ce ar putea să difere, în afară de unele motorizări? Și de ce să difere? Răspunsul a venit în toamna anului 2021, când am văzut ce a pregătit Kia pentru Europa. Până atunci, i-am suspectat o vreme de găselnițe de marketing, cu aceste două versiuni ale aceluiași model. Dar nu, Sportage-ul european chiar diferă. Dacă vă uitați cu atenție la spoilerul din față, vedeți că are cam aceeași structură, dar sunt mici diferențe de aranjare față de cel american (îi spunem american, dar este, de fapt, non-european). Ușor de ignorat, iar dacă nu le știi bine pe amândouă, nici nu observi. Schimbarea vizuală de efect este însă pe lateralele mașinii, unde la modelul pentru Europa a dispărut al treilea geam lateral, iar acest lucru a dus la modificarea profilului mașinii din punct de vedere estetic – montantul C este mai mic, iar linia superioară a geamurilor nu se mai completează cu cea inferioară, pentru a se duce, integrând al treilea geam, până către lunetă. Pentru Europa, legătura este făcută de o inserție cromată, care vine din continuarea eleronului integrat, până către geamurile portierelor din spate. Este o imagine mai dinamică, care schimbă perspectiva din care privești mașina.

Kia Sportage Hybrid 2WD_10Kia a mizat pe un design foarte high-tech, care ar putea să-ți placă sau nu, în special la nivelul părții frontale, unde avem o grilă imensă, care integrează farurile atât de complicate vizual, încât nu le înțelegi inițial. Dar sunt acolo și sunt cu LED în echiparea de serie. Pe de altă parte, stopurile înguste, unite, sunt echilibrate vizual de linii și suprafețe care să nu le facă să pară prea mici pe hayonul masiv, hayon a cărui suprafață inferioară concavă amintește de stilul electricului EV6.

Platformă electrificată

Sportage rulează pe platforma N3, aceeași pe care sunt construiți și Tucson, dar și fratele mai mare, Sorento. Și să revenim puțin la diferența dintre versiunea americană și cea europeană a lui Sportage. Nu ține doar de designul părților laterale, pentru că acolo sunt și modificări structurale. Versiunea europeană este mai scurtă cu 135 mm, iar ampatamentul de 2680 mm este cu 75 mai scurt față de cel al modelului american.

Kia Sportage Hybrid 2WD_10Noi am testat primul exemplar Kia Sportage Hybrid ajuns în România, versiune de la care sunt așteptări mari. Sportage Hybrid este disponibil atât cu tracțiune 4×2, cât și cu 4×4, dar noi am avut versiunea cu tracțiune față. Aceasta combină puterea de 180 CP a propulsorul termic de 1,6 litri turbo cu cei 60 CP ai motorului electric, totul fiind transmis roților printr-o cutie de viteze automată, clasică (convertizor de cuplu). Motorul electric este alimentat de o baterie litiu-ion de 1,49 kWh.

Kia Sportage Hybrid 2WD_10În total, Sportage Hybrid oferă 230 CP și 350 Nm, fiind cel mai sportiv model din gamă, cu excepția PHEV-ului (265 CP). Câteva cuvinte despre motorul de 1,6 litri T-GDI: are aceeași cilindree ca până acum, dar este mult modificat, inclusiv prin rearanjarea componentelor adiacente (cum ar fi turbina). Totul pentru a fi cât mai eficient posibil. Din punctul de vedere al dinamicii, Kia Sportage Hybrid stă bine, cu 8 secunde până la 100 km/h, valoare care chiar se percepe la volan. Cu zgomot controlat, datorită bunei antifonări, trage susținut, fiind ajutat de motorul electric până la viteze destul de mari. Sunt disponibile două programe, Eco și Sport, cu nimic între ele. Așa că diferența este evidentă, în Sport retrogradează o treaptă, dar sistemul înțelege în câteva secunde că, dacă nu accelerezi, trebuie să schimbe o treaptă în sus. Indiferent de scenariu, accelerația puternică vine cu o întârziere sesizabilă, nu doar pentru că această cutie nu are ambreiaj dublu, ci și pentru că eficiența este prioritară și aici. Astfel, chiar și în modul Sport poți rula electric, caz în care, dacă vrei o depășire rapidă, trebui să fii conștient de faptul că motorul termic trebuie să se trezească, iar cutia să retrogradeze una sau două trepte.

Kia Sportage Hybrid 2WD_10Eficiența este principalul aspect al unui hibrid, iar noua Kia Sportage Hybrid se descurcă așa cam cum te-ai aștepta, în funcție de scenariu. În trafic foarte aglomerat, cu înaintări scurte, pierde din eficiență, pentru că împinge electric, dar bateria se termină, nu o încarci prin frânare, așa că motorul termic pornește și își joacă și rolul de generator. Așa ajungi să vezi 9, poate chiar 10 l/100 km. În schimb, în trafic fluent, cu frânări și decelerări constante, bateria te ajută mai mult (poate chiar 2 km integral electric), astfel încât în modul Eco poți obține consumuri de 6–6,5 l. În extraurban, consumul ajunge pe la 7,5 l/100 km, dacă anticipezi puțin și permiți încărcarea bateriei prin decelerări naturale, când sistemul trece pe electric. Pornirea motorului termic este bine gestionată – au fost situații în care l-am simțit doar printr-un mic impuls în transmisie, nu l-am și auzit. Am fost curios cum se simte la drum față de vechiul Sportage. Mai direct, așa se simte, în primul rând la nivelul direcției precise, dar mi-aș fi dorit ceva mai mult feedback. Suspensia pune accent pe confort, evident, dar este echilibrată și când începi să o iei mai tare în virajele relativ strânse, asta și pentru că mașina de test era echipată cu ECS, control electronic al suspensiei (opțional, 774 de euro, la GT-Line). La primele două versiuni, Style și Business Line, acest sistem nu e disponibil.

Spectacol interior

Schimbarea drastică a designului se reflectă și la interior. La prezentarea mașinii, toată lumea a fost atrasă de display-ul uriaș, care integrează în același corp tabloul de bord și ecranul multimedia, ambele cu diagonala de 12,3 inchi. Acesta este standard la GT-Line și în echiparea de mijloc, Business Line, și opțional (464 de euro) la modelul de bază. Și cum arată bordul lui Sportage fără acest display? Aproape la fel. Același cadru, tot două display-uri, dar cu suprafața activă mai mică, cel pentru multimedia având și câteva butoane fizice integrate în suprafața comună. Noi ne-am bucurat însă de display-ul de top, asemănător cu cel de la EV6, foarte plăcut, pentru că îți oferă o multitudine de informații lizibile, cu fonturi și pictograme mari. Tabloul de bord are două perspective, în funcție de modul de rulare, Eco sau Sport. Ce nu-mi place la display-ul multimedia sunt chiar pictogramele din meniul funcțiilor – toate aceeași culoare, mov, fade. Cred că puteau arăta mult mai plăcut fără mare efort.

Kia Sportage Hybrid 2WD_10În rest, la acest nivel Kia Sportage Hybrid oferă un selector rotativ pentru cutia de viteze, simplu, dar ușor de manevrat. Comanda pentru frâna de parcare electronică s-a mutat în partea stângă a bordului, iar cele pentru scaune (încălzire, ventilație) nu sunt ascunse în vreun meniu, ci sunt prezente cu butoane fizice chiar pe consolă, lângă comanda transmisiei. Comenzile sistemului de climatizare sunt comune cu ale comenzilor rapide pentru multimedia, adică sunt afișate pe un display pe care-l poți transforma printr-un touch în ambele variante. Exact ca la Kia EV6, ai nevoie de puțină obișnuință și te descurci perfect.

Și scaunele sunt plăcute ca design, la acest aspect contribuind și tetierele, care par integrate, dar nu sunt. Susținerea laterală este ceea ce trebuie, iar faptul că sunt suficient de tari, dar comode ar trebui să placă majorității cumpărătorilor. În privința materialelor și asamblării se vede clar progresul, dar mai ales atenția deosebită la plasarea suprafețelor mai tari acolo unde ai cele mai mici șanse să atingi. Mi-a atras atenția și modul în care a fost implementat sistemul de susținere a paharelor pe consola centrală. Poți avea un spațiu mai larg, dar, când vrei să pui o sticlă sau o cutie, apeși un buton și, din margine – nici n-ai zice că sunt acolo – culisează doi pereți de susținere care încadrează recipientul.

Kia Sportage Hybrid 2WD_10În spate există spațiu suficient, dar nu mi-a atras atenția vreun plus semnificativ față de generația anterioară. Ai la dispoziție câte un port USB-C integrat în spătarul fiecărui scaun din față și climatizare separată pentru locurile din spate, standard pentru Sportage Hybrid.

Portbagajul oferă 587 de litri, cu 84 mai mulți decât generația anterioară și cu doar 4 mai puțini decât actualele versiuni mild hybrid. Prețul de bază? 39.020 de euro (GT-Line), cu 1547 mai puțin decât costă același nivel de echipare, dar cu tracțiune integrală.

DATE TEHNICE:

Caroserie: SUV cu 5 locuri. L × l × h: 4515 × 1865 × 1650 mm. Ampatament: 2680 mm. Portbagaj: 587 – 1.776 l, rezervor: 52 l

Tren de rulare: Suspensie față MacPherson, spate paralelogram deformabil. Frâne cu discuri ventilate față, discuri pline spate. Direcție servoasistată electric. Pneuri: 235/55 R18

Transmisie: Tracțiune față, cutie automată cu 6 trepte

Motor: Benzină, turbo, L4, 1598 cm3. Putere maximă: 132 kW (180 CP). Cuplu maxim: 265 Nm.  Motor electric de 44,2 kW (60 CP). Cuplu maxim 264 Nm. Puterea ansamblului: 169 kW (230 CP).

Performanțe: 0–100 km/h – 8 s: Viteză maximă  193 km/h: Consum mediu 5,5 l/100 km

Preț de bază: Kia Sportage Hybrid 4×2: 34.498 euro

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.