Am testat noul, pentru noi, MG ZS și am descoperit că este genul de mașină care va da unele bătăi de cap SUV-urilor subcompacte de pe piața autohtonă.
Marca britanică a debutat în România în luna decembrie a anului trecut și, după ce am condus (destul de puțin) toate modelele disponibile la noi, am luat pentru un test mai extins modelul care promite cel mai mult să se impună în 2024. Ca să lămurim de la bun început un aspect, MG este o marcă britanică de tradiție (anul acesta, sărbătorește centenarul), care aparține acum gigantului chinez SAIC. Toate modelele mărcii sunt produse în China, dar MG Motor păstrează centre de dezvoltare în Marea Britanie și centre logistice în mai multe orașe europene.
Dintre cele trei modele disponibile acum în România, am testat pe larg modelul ZS. Un SUV subcompact (4,32 metri)… concurent (aproape) perfect pentru Dacia Duster. Vom reveni la acel „aproape“. Designul exterior este unul dintre atuurile mașinii, pentru că propune o imagine modernă, plăcută, cu multe rotunjimi, în stilul actual. Nu câștigă concursuri de design, dar e departe de preconcepțiile legate de mașinile chinezești.
Asta este valabil și pentru interior. De fapt, aici e surpriza majoră, ZS având un interior care pare foarte bine făcut, cu multe materiale moi și multe echipamente de confort și siguranță. Este adevărat că am avut la test cel mai bine echipat model, Exclusive. Planșa de bord are o idee clară de design, cu inserții cromate, aeratoare circulare la extremități și un material moale (arată puțin ca fibra de carbon), având cusături omniprezente, care arată foarte bine și – mai puțin întâlnit – material moale (piele sintetică) ce îmbracă aproape integral conturul consolei centrale, la fel și un spațiu generos de pe portiere. Ne place și volanul (aplatizat în partea de jos) îmbrăcat în piele, dar una destul de tare, cu butoanele sale fizice bine organizate. La acest nivel de echipare, tabloul de bord este digital. De fapt, are câteva informații fixate pe laterale (tot digital), iar în centru, ai un display de 7 inchi, pe care poți rula diverse informații, în general cele ale computerului de bord, tensiunea bateriei, presiunea în pneuri etc. Arată foarte actual, în culori vii, rezoluție bună, chiar dacă nu poate fi personalizat.
Displayul central este relativ simplu, cu trei widgeturi mari pe ecranul „home“ și diverse alte setări stil tabletă. Răspunde decent ca viteză, dar veți vedea că sistemul de navigație build-in are o oarece întârziere. Oricum, mașina vine cu Android Auto și CarPlay (doar prin cablu). De menționat este și sistemul de climatizare, care e automat, dar… nu poți seta o anumită valoare a temperaturii, ci glisezi cursorul pe o linie și vezi cum te simți. Meniul complet pentru climatizare (inclusiv scaune electrice) este doar pe display, dar sub acesta ai comenzile de bază, rapide, cu butoane fizice.
Tapițeria e din piele ecologică, iar scaunele sunt comode, dar ar fi putut să ofere ceva mai mult sprijin lateral. Ai spațiu bun în spate, unde sunt alte două prize USB, iar un portbagaj de 448 de litri, adânc (podea configurabilă) completează ansamblul.
Performanțe bune
MG ZS este disponibil, la bază, cu un motor aspirat, de 1,5 litri și 106 CP, cuplat doar la o cutie de viteze manuală cu cinci trepte. Noi am testat cealaltă motorizare, un trei-cilindri de un litru, turbo, care furnizează 111 CP și e cuplat la o cutie de viteze automată cu șase trepte. Apropo, motoarele nu sunt chinezești, ci de proveniență GM, iar cutia de viteze vine de la Aisin. Motorul este destul de nervos inițial și asigură accelerații bune, dar își pierde rapid din tempo la viteze mai mari. Dacă vreți să vă jucați cu cutia, aceasta are și poartă manuală.
Suspensia este configurată parcă puțin mai dur decât ar cere-o segmentul mașinii. Așadar există avantajul că stă bine în virajele unde exagerezi puțin și dezavantajul unui ușor disconfort (acustic) pe denivelările pronunțate. Dacă nu vă place să plutiți, veți prefera această setare. Inițial, direcția, de altfel precisă, mi s-a părut prea moale. Am găsit răspunsul în meniul sistemului multimedia, și anume faptul că are trei niveluri: Urban (ai senzația că învârți volanul dacă sufli spre el), Normal (ceva mai tare, dar parcă tot prea moale) și Sport (ai rezistența care trebuie în volan). Frânele sunt prompte (discuri și pe puntea din spate) și ABS-ul intervine când trebuie, adică nu prea repede. Apropo, sistemele de frânare ale tuturor modelelor MG sunt produse de Continental.
Așa cu știți, un motor de cilindree redusă este foarte sensibil la stilul și condițiile de condus, în ceea ce privește consumul. Pe de o parte, am obținut 6,5 l/100 km la viteze moderate (maximum 110 km/h) pe drumurile naționale, iar pe de altă parte, am avut 9,5 în București, cu traficul specific (adică groaznic) zilelor de dinaintea sărbătorilor de iarnă.
Spuneam că MG ZS va fi, începând cu acest an, un concurent aproape perfect pentru noul Duster. De ce aproape? ZS vine doar cu motorizările amintite (1.5 aspirat, 1.0 turbo) și cutii manuale sau automate. Nu oferă tracțiune integrală, dar e la același nivel din punctul de vedere al echipamentelor disponibile. Și, cu toate că nu știm (la momentul redactării acestui articol) prețurile lui Duster, MG ZS are toate șansele să fie sub ele. De fapt, ZS este exact acel gen de model care te tentează prin prețul său, dar ai surpriza plăcută să o facă și prin calitate și echipamente. Modelul de bază, cu motorul aspirat, costă 17.950 de euro (echipare Excite), la care poți adăuga 500 pentru una dintre cele cinci culori metalizate, dacă nu-ți place albul standard. Modelul nostru de test, echipat complet, costă 22.600 de euro. Poți să scazi 1050 dacă nu vrei cutia automată și o preferi pe cea manuală, tot cu șase trepte.
Verdict – 4,5 stele
ZS este un SUV mai mult decât corect la nivelul asamblării, materialelor și echipării, propus la un preț foarte bun. Are un aspect modern și o gamă (restrânsă) de motorizări, dar care acoperă majoritatea nevoilor. Evident, îl ajută garanția de 7 ani, în limita a 150.000 km, similară cu a modelelor Kia.
DATE TEHNICE
Caroserie: SUV cu 5 locuri. L × l × h: 4323 × 1809 × 1653 mm. Ampatament: 2581 mm. Portbagaj: 448 l. Rezervor: 48 l
Tren de rulare: Suspensie față MacPherson, spate tip braț tras, cu element torsional. Direcție servoasistată electric. Frâne cu discuri ventilate față, discuri spate. Pneuri față/spate 215/55 R17
Transmisie: Tracțiune față, cutie automată cu 6 trepte
Motor: Benzină, turbo, L3, 999 cm3. Putere maximă: 82 kW (111 CP)/5200 rpm. Cuplu maxim: 160 Nm/1800–4700 rpm.
Performanțe: 0–100 km/h 12,4 s, Viteză maximă 180 km/h, Consum mediu 7,2 l/100 km
Preț de bază: MG ZS 1.0 T-GDI 8 AT Exclusive 22.600 euro
INTERVIU
„Vrem să le oferim clienților MG tot ce are mai bun această marcă și mai mult de atât. Acesta este motivul pentru care oferim cea mai mare garanție existentă pe piață.“ Dan Chitaru, președinte și CEO al Quantum Auto Max, importator oficial al MG Motor, ne spune care sunt avantajele mărcii britanice în România și de ce era nevoie de ea.
———————-
MG este prima marcă de renume aflată în proprietate chineză care vine în România. Britanică la origine, marca are însă în spate o istorie de aproape 100 de ani. Va fi de ajutor acest lucru pentru imaginea sa piața noastră sau românii nu își mai amintesc de roadsterul MG TF, produs între 1995 și 2011?
Era momentul pentru o asemenea intrare și, da, este o marcă britanică, care, chiar și după ce a ajuns în proprietatea grupului SAIC, a păstrat sediul principal la Londra. Tot aici există și Studioul de design, unde lucrează specialiști europeni. Strategia grupului SAIC este foarte coerentă și a inclus din start plusul de imagine de pe piața europeană al acestei mărci. Evident, acesta este un avantaj clar față de alte mărci chinezești care vin sau încearcă să vină pe piața europeană. Și dacă tot ați menționat roadsterul MG TF, românii vor avea ocazia să și-l amintească, pentru că anul acesta debutează roadsterul electric MG Cyberster, construit pentru aniversarea de 100 de ani a mărcii britanice. Îl vom avea aici, în România, începând cu luna august.
Producătorii chinezi mai mici care au venit în România suferă pe partea de service. Ce planuri aveți privind rețeaua de dealeri și service?
Am pornit din start cu o rețea care să acopere toate zonele României. A fost un efort imens, dar acum avem 26 de dealeri, iar până la finalul acestui an vor fi 32. Toate contractele sunt semnate și fiecare dealer va avea propria unitate de service. Trainingurile pentru specialiștii din service-uri și vânzări sunt în desfășurare. Așadar nu vor fi niciun fel de probleme pe partea de after sales. Oricum, am vrut să oferim, pe lângă niște prețuri extrem de bune, și liniște pentru clienții noștri. De aceea, oferim o garanție completă de 7 ani sau 150.000 km, asistență rutieră gratuită tot timp de 7 ani și șapte verificări anuale gratuite, în perioada de garanție.
Astăzi, cu excepția modelelor Tesla, se așteaptă destul de mult livrarea unei mașini electrice. Cât de repede se poate livra noul MG4?
Nu este vorba doar de MG4, ci și de celelalte două modele pe care le comercializăm în acest moment. În cam 3 luni de la comandă, mașina ajunge în posesia clientului. Iar în cazul în care cineva își pune problema livrărilor de piese de schimb, nu are de ce să-și facă griji. În 28 decembrie a fost deschis la Budapesta centrul MG de formare și logistică pentru toată Europa Centrală și de Est. Aici sunt depozitele cu piese de schimb și avem garanția că orice piesă ajunge la orice dealer MG din România în cel mult 7 zile.
Ce modele noi veți lansa în 2024?
MG sintetizează strategia de dezvoltare ultrarapidă a grupului. Și cred că acest lucru este evident dacă vedem actuala gamă de modele, dar și pe cele viitoare. În acest moment, MG are șase modele. La finalul acestui an, va avea 12 modele, iar în 2025, gama va cuprinde 18 modele. Electrificarea se face în același ritm foarte rapid. În 2024 vor fi șase modele cu propulsie electrică, hibridă sau hibridă plug-in.