Home TesteContact Test Drive: Renault Austral – Pe aripile eficienței

Test Drive: Renault Austral – Pe aripile eficienței

de Dan Damian
Renault Austral Hybrid

Am condus noul Renault Austral în cea mai puternică versiune a sa, hibridul de 200 CP, la pachet cu cel mai bun nivel de echipare.

SUV-ul Renault de clasă compactă, Kadjar, a avut o singură generație. Poate nu le-a plăcut francezilor numele, poate au găsit unul mult mai bun, cert este că, acum, Kadjar a fost înlocuit de noul Renault Austral, în ceea ce privește segmentul C, pentru că, altfel, Austral are o concepție complet nouă, fără nici o legătură cu stilul sau tehnologia lui Kadjar.

Practic, Renault a vrut să treacă la nivelul următor și în ceea ce privește SUV-ul său compact, nu doar la capitolul electrice, cu Renault Megane E-Tech Electric.

Renault Austral Hybrid

Evident, stilul a fost adaptat noii imagini Renault, cu farurile în forma literei C, grilă atent lucrată, din elemente fine și spate armonios, cu semnătura luminoasă a stopurilor în stilul Megane Electric, adică linie de LED-uri până aproape de logo-ul central. Mașina arată foarte bine, mai ales că francezii au lucrat mult la aspectul de ansamblu, nu doar la nivelul detaliilor. Astfel, umerii din spate (deasupra pasajelor roților) sunt mai proeminenți, împreună cu linia laterală a geamurilor, care urmă ușor către al treilea geam lateral, totul fiind susținut de o linie puternică, care se continuă cu stopul. Ei bine, asta nu face din Austral vreun SUV coupe cu 4 uși, dar îi dă o pronunțată notă de dinamism vizual, alături de înălțimea relativ redusă, și eleronul integrat în jurul părții superioare a lunetei.

Renault Austral Hybrid

Dar… există și un aspect mai puțin inspirat, într-un caz aparte. Am condus cea mai bună versiune de echipare, Esprit Alpine și, aici, sigla Renault de pe spoilerul față este fumurie. Adică, fumurie în așa fel încât trebuie să fii relativ aproape ca să distingi noile linii ale rombului Renault. Cu grila tot închisă la culoare, dar semnătura puternică a farurilor,  mașina pare să nu aibă… imagine. Văzută în retrovizoare, nu prea știi ce este, nu vezi decât o pată neagră între cele două faruri.

Realizezi și mai bine acest lucru atunci când vezi sigla normală, argintie, pe echipările inferioare, aici nu există nici o problemă de imagine, atâta timp cât noua siglă Renault este… foarte mare.

Interior surprinzător…

…de inspirat. Ce înseamnă asta? Renault a vrut să urce mult la nivelul de percepție a calității (cam toți constructorii o fac în ultima perioadă), așa că a venit cu un pachet consistent. Alcantara pe una dintre suprafețele planșei de bord, pe portiere, o secțiune a volanului și centrul scaunelor? Da, alături de diferite texturi inspirate. Este drept, ce am enumerat aici există pe versiunea de echipare Esprit Alpine, adică versiunea de top, care înlocuiește RS Line, dar și Initiale Paris. A cam amestecat Renault denumirile nivelului de top, trei în ultimii câțiva ani.

Renault Austral Hybrid

Spațiu este din plin, nu văd ce-ai putea vrea mai mult de la un SUV din acest segment, confortul scaunelor foarte bun, oarecum în detrimentul ușor al susținerii laterale, iar display-ul OpenR este exact același de la Megane Electric, evident, cu informațiile adaptate pentru sistemul hibrid de propulsie. Unul dintre cele mai bune, cu reacții rapide și cu Google Automotive ca sistem de operare. Impecabil la nivel de navigație cu Google Maps, nici o bâlbâială pe drumurile de munte de lângă Madrid și nici în oraș. N-am mai conectat CarPlay, nu avea rost. Așa cum știm de la Megane Electric, comanda transmisiei este pe coloane de direcție – Mercedes style – dar pe consola centrală a apărut o… manșă. Arată efectiv ca o manșă stilizată, cu care poți descoperi, prin glisare, spațiul dintre scaune/cotiera centrală. Interesant, mai ales că în fața acestui mâner este prevăzut un spațiu care acomodează perfect cardul de pornire.

Eficiență

Renault Austral este disponibil cu trei versiuni de motorizare. Două mild-hybrid, de 1,33 litri, turbo, cu 140 CP sau 158 CP și un full-hybrid de 200 CP. Hibridul nu se bazează însă pe motorul de 1,33 litri, cu pe propulsorul cu 3 cilindri, de 1,2 litri, turbo, care produce 131 CP și 205 Nm. În combinație cu două motoare electrice de 68 CP și 205 Nm (generator și propulsor), respectiv 34 CP și 50 Nm (generator), se obține puterea maximă de 200 CP.

La testele din Spania am condus doar această versiune cu propulsie hibridă. Probabil ați remarcat deja, este același principiu de pe modelul Arkana Hybrid, dar aplicat unui motor termic mai puternic, turbo.

Renault Austral Hybrid

Renault Austral m-a impresionat în primul rând prin eficiență și prin modul în care acest complicat sistem hibrid funcționează pentru ca mașina să fie cât mai naturală în reacții. Cei 200 CP te-ar putea face să crezi că ai de-a face cu o versiune sport, dar nu-i așa. Mai corect spus, este o mașină cu dinamică bună. Accelerațiile sunt liniare, rapide dacă dozezi pedala de accelerație. Dacă vrei reacție instantanee la kick-down, n-o vei avea, întârzierea este mare. În schimb, dacă accelerezi puternic, dar gradual, Austral trage susținut până la 175 km/h, pentru că eficiența este pe primul loc, nu viteza maximă. Suspensiile sunt orientate către confort, dar asta nu înseamnă că nu ai satisfacție la rularea în ritm alert. Am făcut-o pe virajele drumurilor de munte de lângă Segovia, la nord de Madrid și am descoperit că te poți bucura de dinamică la volanul acestui model. Este adevărat că subvirarea apare când ești prea entuziast, dar atât de gradual încât îți oferă mult timp pentru a corecta fie încadrarea în viraj, fie dozarea accelerației. Perfect, nu ai nevoie de mai mult de la o astfel de mașină. Cutia este tot cea MultiMode, cu 4 trepte pentru motorul termic și două pentru cel electric. V-am povestit despre această soluție adoptată și pe modelul Arkana. Sună (și chiar este) complicat din punct de vedere tehnic, dar asigură o mare parte din eficiența sistemului hibrid. Nu este perfectă, uneori simți mici smucituri, în special la viteze mici, tot în regimul în care se mai încurcă și cutiile cu dublu ambreiaj, dar nu vei simți asta prea des. Am făcut și un test de consum, pe cei aproximativ 250 km. În condiții de autostradă, drumuri de munte, urcări abordate sportiv, dar și porțiuni liniștite, practic fără nici un fel de gânduri Eco, computerul de bord arăta 6,3 l/100 km. Excelent, având în vedere cum am condus, în toate modurile sistemului MultiSense. Evident, aici Sport este cel mai dinamic, dar motorul termic lucrează intens și consumul crește. De cealaltă parte, în modul Eco, sistemul reușește să asigure în special propulsie electrică. Chiar și la 90 km/h, dacă nu accelerezi, rulezi în modul EV, chiar pe distanțe apreciabile atunci când bateria de 2 kWh (brut) este încărcată aproape complet.

Surpriza 4Control

Nu-i chiar o surpriză tehnică, Renault folosește acest sistem de direcție integrală încă din 2007. Acum, 4Control a ajuns la a treia generație și este mai eficient ca oricând. Surprinzător este că Renault oferă acum o mare varietate de setări pentru acest sistem. Ai o scală de 13 setări (cam complicat de descoperit, în meniul display-ului central), în funcție de modul de rulare selectat. De exemplu, în modul Sport, poți alege valoarea maximă, 13, când roțile spate virează cu 5 grade (până acum erau 3,5 grade). Efectiv simți virarea pe puntea spate, ba chiar vezi clar, în retrovizoare, cum roțile spate ies din linie. Ca urmare, manevrabilitatea este excelentă, diametrul de virare este de doar 10,1 metri, în condițiile în care Austral are 4,51 metri lungime.

Renault Austral Hybrid

Cu maximul de virare, în modul Sport, senzația este aproape agresivă. Da, cuvântul este corect. Până te obișnuiești, senzația este de nenatural. Renault Austral se înfige curajos în viraje și, dacă exagerezi, simți intervenția ESP-ului. Efectiv, 4Control sporește sportivitatea mașinii și simți asta, din plin, în viraje. Direcția are demultiplicare mai scurtă, este adevărat, dar 4Control o face să pară chiar și mai scurtă. Oficialii prezenți la eveniment au spus că exact asta a fost intenția, să fie puțin agresivă, pentru a te bucura de sportivitate atunci când vrei. Dacă nu vrei, setezi “1” și aproape că anulezi virarea pe roțile posterioare.

Austral este exact ceea ce trebuia în gama Renault. Mașina arată bine, are prezență și are o varietate inspirată de motorizări și niveluri de echipare. Prețurile pornesc de la 27.000 euro și ajung la 40.900 euro pentru hibrid-ul în varianta Esprit Alpine. Totuși, în acest moment, hibridul nu se mai poate comanda, dar Renault spune că nu va dura prea mult până va deschide din nou comenzile.

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.