Numele este nou în gamă și sună foarte bine. Ideea nu e nouă, dar este interpretată frumos pentru acest vârf de gamă cu valențe sportive.
Renault stă destul de bine cu nomenclatorul de denumiri noi pentru unele dintre modelele sale. Gândiți-vă că, în ultima vreme au fost nu mai puțin de patru: Arkana, Austral, Rafale și urmează Symbioz.
Dintre toate, mi se pare că Rafale sună cel mai bine, asta și pentru că originea numelui are ceva special: face referire la implicarea Renault în aviație și preia exact numele avionului de luptă Caudron-Renault Rafale, care, în 1934, a atins viteza de 445 km/h, record pentru acele vremuri. Și, nu în ultimul rând, pentru cunoscători, aviația militară franceză contează de mulți ani pe apreciatul avion multirol Dassault Rafale.
Teoretic, designul lui Renault Rafale este inspirat de cel produs în perioada interbelică. Practic, e ceva subiectiv, poți vedea influența sau nu și am avut ocazia să vedem mașina (în versiunea PHEV de 300 CP cu 4×4, deocamdată indisponibilă) lângă avionul din al cărui design s-au inspirat francezii pe un aerodrom de lângă Sevilla. Cert este că Rafale arată foarte bine și îi trebuia asta pentru segmentul în care activează, cel al SUV-urilor Coupe. Este cu doar câțiva cm mai mic decât Espace, dar designul este semnificativ mai dinamic. SUV-ul francez păstrează elementele definitorii pentru actualul design Renault, cu faruri mai înguste, lumini de zi sub forma unor jumătăți de romb inversate, grilă neagră, cu model special. Păstrează chiar și sigla Renault neagră (pe Esprit Alpine), care nu se vede aproape deloc de la ceva distanță pentru că, la fel ca în cazul lui Austral, tot așteaptă ca reglementările să-i permită să fie luminată.
Profilul este echilibrat, proporțiile spatelui și modul în care plafonul plonjează sunt ceea ce trebuie, la fel și spatele, puțin cam masiv, ce-i drept, pentru niște stopuri destul de mici.
Interior familiar
Habitaclul este aproape identic cu cel al lui Espace. De fapt, planșa de bord, cu deja cunoscutul display comun orientat ușor către șofer, sub care rulează – impecabil – Android Automotive, dar care are o altă grafică (în stilul celei de la Renault 5), mult mai atractivă. Mi-a plăcut disimularea aerotoarele pe un nivel intermediar al planșei de bord, dar și suprafața de desupra lor, realizată din ardezie (Esprit Alpine) sau plută naturală (Techno). Un alt punct de atracție este sigla Esprit Alpine luminată (care pulsează) de pe spătarul scaunelor cu profil sportiv, tapițate în alcantara. Și, nu e noutate, dar este la fel de spectaculos, SolarBay, plafonul din sticlă opacizantă, cu dimensiuni generoase (1.470 x 1.117 mm), ale cărui stadii de transparență pot fi comandate și vocal, cu Google Assistant. Spațiu este la discreție, datorită ampatamentului generos : 2,74 metri, același de la Espace.
De altfel, Rafale rulează pe aceeași platformă, CMF-CD, dar setată diferit. SUV-ul coupe transmite sportivitate oricând, fără mari compromisuri la capitolul confort. Am condus versiunea cu sistem de propulsie hibrid, de 200 CP, îl știm de anul trecut, de la Austral. Ei bine, am avut la dispoziție o serie de drumuri aproape perfecte pe lângă Sevilla, unde am condus în general dinamic, cu aceste SUV Coupe care se agață excelent de orice urmă de aderență. Nu se grăbește deloc să subvireze, stă echilibrat pe viraje mai strânse și îți dă senzația că poți intra cu orice viteză pe cele mai largi. Aici există și o explicație tehnică : sistemul 4Control. Direcția integrală este excelentă Rafale. Pe de o parte îi conferă diametrul de întoarcere a unui Clio, pe de altă parte, contribuie foarte mult la dinamică, cu unghiul de virare al roților spate ajustabil pe mai multe poziții (dar până la 5 grade). Poți seta valorile de la un meniu de pe display-ul central, acestea fiind dependente și de modul de condus selectat. Perfect ? Nu. Din păcate, Rafale reacționează fluent doar dacă accelerezi fluent.
În schimb, dacă lipești accelerația de podea, vei avea o ezitare serioasă, uneori și cu un șoc în tramsmisie, asta din cauza complicatei cutii de viteze cu 4 trepte pentru motorul termic și 2 pentru cel electric. Pur și simplu, nu știe din prima ce trebuie să facă. Sunt două paliere unde există accest lag, pe la 70 km/h și undeva la 110 km/h. Dacă accelerezi mai ușor, nu se simte atât de evident. Pe partea de consum, Rafale este cum m-am așteptat, foarte bun. N-am avut cum să verific dacă merge 80% electric în mediul urban, cert este că am avut 5,2 l/100 km la o rulare normală. Prețul de bază, pentru versiunea Techno este de 39.900 euro, iar pentru Esprit Alpine ai nevoie de 4.500 euro în plus. Livrările încept în toamnă, iar până la finalul anului vine și versiunea PHEV, de 300 CP, cu tracțiune integrală.
Text : Dan Damian/Foto : Renault
Verdict : 4 stele
Rafale este genul de SUV pe care îl preferi orcând unui Espace, să zicem, pentru că arată mai bine, este mai dinamic și, odată ce-l conduci, îți dai seama că plusează cu câteva elemente care cochetează cu zona premium. Eficiența este punctul său forte, alături de ținuta de drum, dar acestea sunt ușor umbrite de răspunsul uneori greoi al transmisiei.
Date tehnice
Caroserie: SUV Coupe cu 5 locuri. L × l × h: 4710 × 1866 × 1613 mm. Ampatament: 2738 mm. Portbagaj: 532 l. Rezervor: 55 l
Tren de rulare: Suspensie față tip MacPherson, spate tip paralelogram deformabil. Frâne cu discuri ventilate față, discuri spate. Direcție integrală, asistată electric. Pneuri: 245/40 R 20
Transmisie: Tracțiune față, cutie automată multimodală.
Propulsie: Motor termic benzină, L3, 1199 cm3, putere maximă 96 kW (131 CP)/4500 rpm, cuplu maxim 205 Nm/1750rpm. Motor electric cu funcție de generator, putere maximă 25 kW (34 CP), cuplu maxim 50 Nm. Motor electric cu funcție de propulsor/generator, putere maximă 50 kW (68 CP), cuplu maxim 205 Nm Putere maximă totală: 147 kW (200 CP). Cuplu maxim total: nc. Capacitate brută baterie: 2 kWh
Performanțe: 0–100 km/h 8,9 sl, Viteză maximă 180 km/h, Consum mediu 4,7 l/100 km
Preț de bază: Renault Rafale Esprit Alpine full-hybrid 200 CP 44.400 euro