Volkswagen a început deja ofensiva sportivelor populare în noua eră electrică, și primul exponent este noul Volkswagen ID.4 GTX.
Ați visat ani de zile la hot hatch-urile clasice, nervoase, de obicei supramotorizate pe puntea din față, care, în ultimii ani, știu doar start/stop în materie de electrificare? Grăbiți-vă, că dispar rapid. În locul lor vin versiunile electrificate care să le suplinească. Golf GTE, un PHEV, în cazul Volkswagen, dar pur electric este noul ID.4 GTX. Da, e SUV, însă acest gen de caroserie este preferat de ani buni și, deocamdată, nimic nu arată că acest trend se va încheia cândva.
Dacă pentru un hot hatch îți trebuia, ca producător, un motor aparte, cu utilizare foarte limitată în restul gamei, la o sportivă electrică există deja o rețetă mai simplă. Adaugi un motor electric. În acest fel, ai și tracțiune integrală, iar cu motoarele electrice, ai o marjă mare de ajustare a puterii, fără modificări constructive. Principal este să crești puterea fără să pierzi prea mult din autonomie.
Cam acesta este principiul lui ID.4 GTX, cel mai sportiv model al gamei, singurul cu tracțiune integrală. Practic, Volkswagen a plasat un motor și pe puntea față, suplimentând astfel puterea, dar și echilibrul SUV-ului ID.4, în toate celelalte versiuni oferit doar cu tracțiune spate.
Vizual, GTX se distinge de restul gamei ID.4 prin câteva modificări nu neapărat subtile, dar nici extrem de evidente. Spoilerul din față este ușor diferit, dar cele mai evidente elemente distinctive sunt cele trei leduri verticale tip fagure, aflate pe fiecare parte a spoilerului. De asemenea, spoilerul din spate e puțin modificat, cu luminile de frână în forma literei „X“. Inscripțiile GTX sunt prezente pe volan, scaunele din față, hayon și praguri, iar planșa de bord are cu inserții roșii (trimitere directă la sportivele clasice). În rest, aceleași repere, același sistem multimedia, pe care-l înveți sau îl urăști, pentru că este prea complicat. Cumva contrastant cu ideea de „urcă și conduci“ indusă de faptul că mașina pornește fără să faci nimic atunci când te așezi la volan și calci pedala de frână și se oprește la fel de automat când cobori. În spate, spațiul este bun, la fel și confortul scaunelor, iar portbagajul de 543 litri nu e afectat de prezența celor două motoare.
Performanțe condiționate
ID.4 are o singură baterie, cea pe care o au toate versiunile ID.4. 82 kWh, adică 77 kWh utili, diferența față de celelalte modele fiind la nivel de putere, cuplu și autonomie. Dar și tracțiune. Al doilea motor, plasat pe puntea din față, adaugă 100 kg ansamblului, care ajunge la 2224 kg în cazul lui GTX. SUV-ul german oferă 299 CP, o putere foarte bună, care permite accelerații antrenante, dar diferite. Cuplul maxim, pe care VW nu îl comunică, creează un șoc la plecările în forță, dar după aceea accelerația devine cumva liniară, deși rapidă, însă fără senzații deosebite. Nu este doar caracteristica lui GTX, ci cam a tuturor mașinilor electrice. Aceleași valori, dar cu efortul zgomotos al unui motor termic și șocurile schimbărilor de treaptă, îți cresc nivelul de adrenalină.
Eficiența e însă la fel pe hârtie și în cazul lui GTX. Și dacă tot am făcut comparația cu hot hatch-urile clasice, este de menționat că cei 299 CP nu sunt disponibili oricând, ci în condiții destul de stricte – niciodată nu vei avea această valoare mai mult de 30 de secunde. Și ca să o ai, mai trebuie ca bateria să fie încărcată la peste 88% și să nu fie îmbătrânită peste un anumit nivel, iar temperatura ei să fie între 23 și 50°C. Cam multe condiții, dar trebuie să ne obișnuim cu ele în era mașinilor electrice. Poate că nu o să ne obișnuim totuși cu prezența tamburilor pe puntea din spate la mașini de 300 CP.
Pe lângă această putere condiționată, Volkswagen ID.4 GTX oferă și tracțiune. Se simte la plecările de pe loc, dar și în viraje, unde ID.4 GTX este destul de agil și foarte plăcut. Și în virajele luate tare, chiar ai tracțiune integrală, în rest, la rularea normală, GTX mergând doar cu puntea din spate, pentru a maximiza autonomia – 480 km oficial, cam 300 la – 2°C. O poți influența însă cu ajutorul modurilor de condus: Eco, Comfort, Sport, Traction și Individual. Apropo, Traction, cu simbolul unor munți în pictogramă, face exact ce spune, adică solicită ambele motoare, dar să nu aveți impresia că GTX face vreun fel de off-road în condițiile în care garda la sol este de 170 mm.
Verdict: 4 stele
Modificările de design îi conferă lui ID.4 GTX o prezență deosebită, iar interiorul îți induce ideea de dinamică. SUV-ul german te satisface ca performanțe fără a reduce foarte mult autonomia și îți permite să rulezi fără emoții și pe zăpadă. Prețul este însă cu circa 8500 de euro mai mare decât al versiunii 4×2 de 204 CP.
DATE TEHNICE
Caroserie: SUV cu 5 locuri. Lungime × lățime × înălțime: 4582 × 1852 × 1616 mm. Ampatament: 2765 mm. Masă proprie: 2224 kg
Tren de rulare: Suspensie față MacPherson, spate paralelogram deformabil, arcuri elicoidale, frâne cu discuri ventilate în față, tamburi în spate, pneuri față 235/50 R 20, spate 255/40 R 20
Transmisie: Tracțiune integrală, cutie cu raport fix
Propulsie: Motor electric față: putere 80 kW (109 CP), cuplu maxim 162 Nm. Motor electric spate: putere 150 kW (204 CP), cuplu maxim 310 Nm. Putere sistem: 220 kW (299 CP). Cuplu sistem: nc. Capacitate baterie: 82 kWh (netă, 77 kWh). Încărcare maximă: 11 kW AC, 125 kW DC
Performanțe: 0–100 km/h 6,2 s, viteză maximă 180 km/h, consum mixt (WLTP) 18,2 kWh/100 km
Preț de bază: VW ID.4 GTX 56.695 euro I Preț cu Rabla Plus: 46.371 euro
Foto: Bogdan Paraschiv