Home Teste Test-drive: VW Tiguan – Evoluție consistentă

Test-drive: VW Tiguan – Evoluție consistentă

de Dan Damian
VW Tiguan - test drive

Noul VW Tiguan a revenit cu forțe proaspete, și l-am testat cu motorizarea sa cea mai populară, una care încă are multe avantaje.

În ultimii ani, Volkswagen și-a reorganizat linia de modele, în vederea trecerii la electrificarea întregii game până în 2030 și la propulsia strict electrică începând cu 2035. Așa că a dispărut berlina Passat (înlocuită cu ID.7), iar Touareg, care tocmai a trecut printr-un facelift, se pregătește pentru finalul de peste cam 3 ani.

VW Tiguan - test drive

Pentru VW Tiguan însă, strategia este diferită. Chiar dacă are în gamă ID.4, constructorul german a considerat că Tiguan merită o nouă generație, a treia pentru acest model care a debutat în 2007. Și este o decizie logică, dacă ținem cont de faptul că este unul dintre cele mai bine vândute Volkswagen-uri, în cei 16 ani de carieră a primelor două generații vânzările globale fiind de peste 7,6 milioane de exemplare.

Noul model a fost prezentat anul trecut și se remarcă printr-un stil mult mai modern, dar care păstrează ceva din seriozitatea liniei estetice tipice acestui model. Oricum, ceva trebuia făcut, și noua generație a adoptat o parte frontală care amintește, în special la nivelul farurilor, de linia unor modele din gama ID.3. Asta, pentru că noile faruri, care renunță complet la semnătura luminoasă dublă de la baza blocurilor optice, sunt unite nu doar de o suprafață din plastic lucios, ci și de liniile LED care se opresc în sigla VW. Pentru a da impresia unor dimensiuni mai mari, grila din zona inferioară a spoilerului (acum, singura grilă de aerisire) are dimensiuni mai mari și nu mai este fragmentată.

VW Tiguan - test drive

Schimbări demne de o nouă generație sunt și la partea din spate, unde stopurile high-tech fac corp comun printr-o bandă închisă la culoare și prin linia LED din partea superioară. Noua generație e și mai lungă, cu 30 mm (4539 mm), dar, dacă percepi asta, este datorită elementelor de design plasate mai mult pe orizontală, nu diferenței în sine.

Revoluție

Da, cam așa ai putea descrie interiorul. E spectaculos, atractiv și merge către ideea de EV prin modul de amplasare a displayului central. Practic, planșa de bord este formată dintr-o suprafață stil Piano Black. De fapt, sunt două, unite în spatele displayului central flotant. Tabloul de bord e integrat în această suprafață, dar nu pe toată lățimea ei. Adică, nu m-ar fi deranjat să fie puțin mai mare. Dar, dacă vorbim despre ceva mare, să ne referim la displayul central. La mașina de test, are diagonala de 38 cm. În echiparea de serie, ai unul de 12,5 de inchi, acesta de 38 cm (15 inchi) fiind opțional și putând fi comandat la versiunea R-Line, în cadrul pachetului de navigație Discover Pro (2418 de euro). Este un minitelevizor, și ai senzația că poți citi informațiile de pe el indiferent de dioptrii. A fost una dintre rarele ocazii în care m-am întrebat dacă nu-i puțin… prea mare. Însă are informațiile structurate bine, viteză bună de răspuns la atingere și culori cât cuprinde. În partea inferioară, ai afișată în permanență temperatura setată (stânga/dreapta) – o poți accesa repede și setezi valoarea printr-o glisare pe display. Dar sub display mai trei zone de glisare, una pentru volum și două pentru… temperatură. Da, acum sunt luminate.

VW Tiguan - test drive

Practic, Volkswagen a digitalizat tot, pe consolă mai fiind doar două porturi USB-C și nicio comandă fizică. De fapt, ai una, un mare buton de volum, în centrul căruia este un display. Îl apeși și, de aici, poți seta modurile de rulare, ba chiar ți-l afișează pe cel selectat. Sigur, poți face asta și direct pe displayul central. Acest buton este cumva o derivație a comenzilor Smart Dials de la Škoda. În stânga lui e poziționat butonul Start, unul dintre cele mai banale butoane de pornire a motorului pe care le-am văzut pe o mașină. Este anost, deloc pus în evidență și seamănă perfect cu al frânei de parcare, plasat de cealaltă parte a butonului de volum, doar că scrie Start pe el. OK, poate că unul rotund, cu un cadran roșu care să pulseze și să-ți spună că de acolo însuflețești motorul, era prea mult pentru Volkswagen, dar, ca element grafic, acest buton e complet banal.

VW Tiguan - test drive

Nici după noua comandă a transmisiei nu mă dau în vânt. Este la volan, destul de mare, răsucești și treci din N în R sau D/S. Dar te obișnuiești. Padelele din spatele volanului nu m-au inspirat să schimb manual treptele, fiind foarte mici și din plastic.

Să revenim puțin la planșa de bord, pentru că aici, în dreptul pasagerului, ai un model frumos desenat și luminat în mai multe feluri, pentru că ai la dispoziție, tot pe display, funcția Atmospheres, care îți oferă cinci, modificând nu doar lumina ambientală, ci și lumina/grafica de pe tabloul de bord.

VW Tiguan - test drive

Scaunele sunt un punct forte, dar este adevărat că le-am avut pe cele din pachetul R-Line, cu tetiere integrate. Te țin foarte bine, sunt aderente, au suport pentru umeri și funcție de masaj. Poate vreți să încercați „Bătaie zonă lombară“, unul dintre programele de masaj…

În spate, nu ai… bătaie, dar ai spațiu. Mult spațiu pentru genunchi, un tunel mare în centru și spătar cu înclinare ajustabilă. În spatele lui, găsești un portbagaj de 652 de litri, volum foarte bun pentru clasa compactă.

2 litri diesel

Dacă te uiți în configuratorul VW, vezi că noul Tiguan este, cel puțin acum, oferit în jurul acestui motor. Mai ai TSI-ul de 1,5 litri și 130 CP, dar în orice versiune poți comanda dieselul de 2 litri, fie cu 150, fie cu 193 CP, ca în cazul mașinii de test. De fapt, pentru echiparea de top, R-Line, ai la dispoziție doar acest motor și doar cu 193 CP. Testăm atât de rar câte un motor diesel în aceste vremuri, încât m-am bucurat să-l văd la acest model. Ronțăie cam tare la rece, nu-l poți confunda nici la cald, dar trage foarte bine și accelerează bine cu ajutorul cutiei DSG cu șapte trepte (Tiguan nu mai este disponibil cu cutie manuală).

VW Tiguan - test drive

Programele de rulare (Eco, Confort, Sport, Individual, Off-Road și Snow) sunt bine diferențiate și adaptate și îmi place că îți poți seta modurile favorite ale direcției, motorului, cutiei și suspensiei în Individual. Apropo, mașina de test este echipată cu suspensie adaptivă, care chiar contează. Dacă ți se pare că este doar o găselniță de marketing, încearcă să conduci același model cu și fără.

În viraje abordate curajos, VW Tiguan îți transmite încredere și platforma îți spune când se apropie limita, printr-o subvirare progresivă, corectabilă imediat cu ajutorul electronicii, dar și prin eliberarea ușoară a accelerației. În schimb, suspensia e ușor zgomotoasă atunci când asfaltul este cariat, dar fără urme de instabilitate. Principalele motive pentru care vrei un diesel sunt cuplul și consumul. N-o să te plângi de cuplu (400 Nm). Și nici de consum, care, în extraurban, variază între 5 și 7 l/100 km. Concret, în oraș cam 7,5, pe autostradă (cruise control la 140 km/h) 7,1 și doar 5 la viteza constantă de 100 km/h.

VW Tiguan - test drive

Prețurile nu mai sunt demult ceea ce știam noi. Adică nu mai merg asocierile între plafoanele de demult raportate la clasa mașinii. VW Tiguan costă de la 33.269 de euro cu motorul pe benzină de 130 CP și ajunge la 50.394 în versiunea R-Line. OK, ceea ce veți în poze costă 58.462 de euro, cu o listă nu chiar scurtă de opționale.

Text: Dan Damian

Verdict:  4 stele

Noul VW Tiguan a evoluat foarte mult și-ți poate da impresia unei clase superioare. Este mult mai tehnologizat, mult mai consistent la condus, iar acest diesel i se potrivește ca o mănușă, pentru că e și cel mai economic. Cel puțin până vor fi disponibile versiunile eHybrid (PHEV). Prețul este demn de o clasă superioară, dar asta e valabil acum pentru toți producătorii.

Date tehnice

Caroserie: SUV cu 5 locuri. L × l × h: 4539 × 1839 × 1658 mm. Ampatament: 2680 mm. Portbagaj: 652 l. Masă proprie: 1750 kg

Tren de rulare: Suspensie față de tip MacPherson, spate tip paralelogram deformabil, frâne cu discuri ventilate față și discuri spate, pneuri 255/45 R19

Transmisie: Tracțiune integrală, cutie DSG cu 7 trepte

Motor: Turbodiesel cu 4 cilindri în linie, cilindree 1968 cm³. Putere maximă: 142 kW (193 CP)/3500–4200 rpm. Cuplu maxim: 400 Nm/1750–3250 rpm

Performanțe: 0–100 km/h 7,7 s, Viteză maximă 220 km/h, Consum mixt WLTP 6,4 l/100 km, Emisii CO2 WLTP 169 g/km

Preț de bază: VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion R-Line        50.394 euro

Foto: Bogdan Paraschiv

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.