Home Teste Test: Kia cee’d GT

Test: Kia cee’d GT

de

_DSC3663

După ce și-a făcut un nume prin raportul preț/calitate atractiv și garanția de 7 ani, constructorul coreean Kia plusează acum la capitolul performanțe. Modelul cee’d GT pune la bătaie 204 CP dintr-un motor de 1,6 litri.

Text: Cristian Sterea. Foto: Radu Chindriș

 

Fără niciun fel de îndoială, prin datele din fișa tehnică și noile accente de design sportive, versiunea de top a modelului Kia cee’d este cu un picior în segmentul hot hatchurilor. În plus, pentru ca faptul să fie cât se poate de clar, mai ales că marca sud-coreeană nu are istorie în acest domeniu, a fost adăugată la nume și particula GT, de genul bine cunoscutelor logouri ale unor modele avute în vizor, cum ar fi ST (Ford Focus), RS (Renault Mégane), GTI (VW Golf) sau OPC (Opel Astra). Deci, vorbim despre o versiune cu ambiții foarte mari, dar care ar putea să se fi întins puțin mai mult decât îi e plapuma. Totuși, să vedem exact cum stau lucrurile.

Din punctul de vedere al designului, Kia cee’d nu umblă cu jumătăți de măsură, ci integrează noi detalii estetice ce o scot imediat din anonimat. În primul rând, avem lumini de zi de genul celor de la unele modele Porsche, care constau din patru leduri puternice dispuse sub forma unui pătrat, și un spoiler modificat, cu o gură de aspirație mai generoasă. Spatele completează imaginea sportivă, cu un pseudoextractor de aer integrat în spoiler, evacuare dublă și un mic eleron poziționat deasupra lunetei. Iar pe laterale, pragurile ceva mai coborâte și jantele cu design special și diametrul de 18 inchi sunt cele care fac diferența.

Cu excepția unor mici detalii sportive, nu sunt diferențe mari față de celelalte versiuni.

Cu excepția unor mici detalii sportive, nu sunt diferențe mari față de celelalte versiuni.

Interiorul nu se lasă mai prejos și propune scaune față anatomice, marca Recaro, și alte câteva detalii mai discrete, precum pedalierul din aluminiu, tapițeria cu cusături roșii la vedere și volanul sport cu logoul GT. În rest, regăsim același aspect modern și asamblări riguroase, dar unele materialele parcă lasă impresia că sud-coreenii încă nu au ajuns la nivelul în care să arunce cu banii în vânt când vine vorba despre finisaje. Oricum, sistemul multimedia modern și tabloul de bord cu ceas central complet digital, care propune două tipuri de grafică, punctează clar faptul că noua generație cee’d a evoluat de la statutul de alternativă mai ieftină la modele de referință ale segmentului compact la cel de concurent redutabil.

Test: Ford Focus ST

Dar noua versiune GT iese cu adevărat în evidență prin motorul său de 1,6 litri și 204 CP. Deși, în cifre absolute, nu este chiar pe aceeași treaptă cu hot hatchurile clasei, care pleacă de la 220 CP și ajung chiar până la 300, modelul Kia reușește să dezvolte o putere litrică mai mare decât o bună parte din acestea. Totuși, nu trebuie să ne facem speranțe deșarte deoarece cilindreea simțitor mai mică (1,6 versus 2 sau 2,5 litri) nu poate genera decât un cuplu motor maxim de 265 Nm. Una peste alta,  din perspectiva accelerațiilor, mașina este creditată cu 7.7 secunde la sprintul până la 100 km/h, ceea ce nu e chiar rău,  ecartul fiind de aproximativ o secundă față de restul plutonului.

Din spatele volanului, lucrurile par însă că se desfășoară într-un ritm destul de alert. Motorul începe să tragă bine încă de la sub 2000 rpm, devine spectaculos pe la 3500–4000 și nu își pierde din suflu nici aproape de zona roșie, care începe la 6500 rpm. Mai mult, propulsorul prinde glas la turații înalte, acompaniind accelerațiile cu un sunet metalic plăcut. Deși cee’d GT știe să consume și puțin atunci când îți propui asta, în general media se învârte pe la 9–10 l/100 km, la mers normal. Trenul de rulare stă și el sub semnul sportivității, fiind sesizabil mai rigid decât al versiunilor normale, dar fără a deveni chiar enervant pe denivelări.

VW Golf GTI, debut la Geneva

Nici în ceea ce privește comportamentul dinamic pe viraje, Kia cee’d nu atacă frontal modelele cu renume ale segmentului, ci mai pe ocolite, la fel ca în cazul motorului. Adică, în mare parte a timpului, mașina se dovedește a fi plăcută la condus și lasă impresia unei ținute de drum riguroase, dar atunci când trebuie să arate tot ceea ce poate începe să se fâstâcească puțin. La limită, direcția, aderența și stabilitatea în curbe încep să scoată la iveală mici fisuri care  nu prea o recomandă drept o sportivă pursânge.

Una peste alta, Kia cee’d GT nu este deloc o mașină rea, dar comparația directă cu un hot hatch cu renume o dezavantajează. În schimb, e considerabil mai ieftină, are o garanție transmisibilă de 7 ani și nu te pune în dificultate din punct de vedere practic sau al confortului în viața de zi cu zi. Ca să rezumăm, privită ca un hot hatch, este exact ceea ce a fost generația anterioară c’eed pentru segmentul compact: o alternativă, nu un concurent.

ams 10/2014

Cu excepția unor mici detalii sportive, nu sunt diferențe mari față de celelalte versiuni.

Date tehnice

 

Articole similare