Home Teste Test: Land Rover Freelander 2

Test: Land Rover Freelander 2

de

Freelander2_LR2_Blue_052

După apariția rebelului Evoque, Freelender preia o parte din modernele echipamente ale acestuia, inclusiv noul motor turbo pe benzină, de 240 CP.

Text: Adrian Drăgan

 

Experiența Land Rover în materie de automobile 4×4 este incontestabilă. Din 1948, Land Rover construiește mașini capabile să se descurce în orice condiții, gama actuală însumând șase modele: Defender, Freelander, Discovery, Range Rover Sport, Range Rover și Range Rover Evoque. Cu excepția lui Defender și a lui Range Rover Sport (care se vor schimba curând), toată gama e reînnoită, motorul vânzărilor avându-l SUV-ul urban Evoque, cu care au rupt gura târgului. Apariția sa a eclipsat însă imaginea lui Freelander, care, deși rămâne cel mai eficient SUV premium, pare brusc ieșit din formă.

Range Rover Sport, lansat în România

Recentul facelift îl readuce însă pe Freelander în atenția noastră. Noul Freelander se remarcă prin farurile cu un nou design și tehnologie LED pentru luminile de zi, forma mai sportivă a spoilerului și noi detalii estetice. La interior, schimbările au adus un nou tablou de bord, redesenat, ce include simbolurile sistemului Terrain Response între cadranele principale, consola centrală reproiectată, ce înglobează un ecran color, tactil, de 7 inchi, sistem de pornire fără cheie, frână de staționare electrică, sistem de comandă vocală „Say what you see“ și cameră video pentru mers înapoi, cu funcție de poziționare pentru cârligul de remorcare. În plus, sistemul de comandă pentru Terrain Response nu mai este un buton rotativ, ci are taste individuale pentru fiecare funcție.

Noul Freelander 2, mai elegant și mai bine echipat, reprezintă alegerea inteligentă în segmentul SUV premium.

Noul Freelander 2, mai elegant și mai bine echipat, reprezintă alegerea inteligentă în segmentul SUV premium.

Începând cu această nouă generație, modelele Freelander 2 se diferențiază prin nivelul de echipare, și nu prin specificațiile sistemului de propulsie. Varianta SE are masca radiatorului negru lucios, interior complet în piele și noul sistem audio Meridian. Acest sistem premium este oferit fie cu o putere de 380 W (11 difuzoare), fie cu 825 W (17 difuzoare plus surround) și are o claritate a sunetului remarcabilă. Aceste playere pot reda CD și DVD, fiind completate de porturi AUX și USB, precum și conectare prin bluetooth, iar sistemul beneficiază de o unitate de stocare proprie, cu capacitatea a zece CD-uri. Versiunea Dynamic pornește de la echiparea SE și se remarcă prin detalii de culoare neagră, iar la interior, prin trei variante de combinații a culorilor și scaune sport cu acționare electrică. Versiunea de top este HSE, ce oferă la interior o finisare în piele și lemn, standard, iar opțional, roți de 19 inchi, finisare exterioară Grand Black și scaune din piele Windsor.

Test comparativ: SUV-uri cu motoare diesel

Piesa de rezistență e noul motor pe benzină, Si4 2.0 GTDi, ce înlocuiește în gamă vechiul Si6. Propulsorul cu patru cilindri supraalimentat și cu injecție directă dezvoltă 240 CP, cuplul de 340 Nm fiind cu 7% peste al versiunii precedente. Fiind realizat integral din aluminiu, este cu 40 kg mai ușor decât cel cu șase și îndeplinește normele de poluare Euro 5 (emisii CO2 de 224 kg/km). Preluat de la Evoque, acest motor cu injecție directă și distribuție variabilă pe admisie și evacuare dispune de o serie de soluții tehnice menite a-i reduce frecările interne și, implicit, consumul de carburant. În plus, este silențios și lipsit de vibrații datorită utilizării arborilor de echilibrare. Asociat cu transmisia automată cu șase rapoarte, transferă puterea sistemului de tracțiune integrală permanentă cu diferențial central Haldex reproiectată în 2011. Propulsia e completată de sistemul Terrain Response, care, pe baza unor reglaje predefinite, asigură o tracțiune eficientă și manevrabilitate în orice condiții. Sistemul răspunde acum la modificările de aderență în 150 de milisecunde, ceea ce îl face utilizabil inclusiv pe gheață. În mers, am remarcat consumul mediu real de doar 9,6 l/100 km, dar și elasticitatea sa, motorul fiind mult mai prezent în zona medie de turație, cu suficient cuplu pentru a ieși din orice situație, fie că am trecut prin vaduri, șleauri sau zone stâncoase.

Sobru, cu un aspect clasic, bordul propune o echipare ultramodernă.

Sobru, cu un aspect clasic, bordul propune o echipare ultramodernă.

De altfel, cea mai mare parte a testului s-a desfășurat în condiții de iarnă reală, motiv pentru care sprijinul primit din partea sistemului Terrain Response, cu cele patru moduri ale sale (Utilizare Generală , Iarbă-macadam-zăpadă, Noroi-șleauri și Nisip) a fost decisiv. La acestea s-a adăugat sistemul de urcare în rampă și coborâre (Gradient Release Control) care corectează viteza de deplasare a vehiculului în pantă, fără intervenția șoferului. Dar Freelender nu e doar un SUV urban cu abilități extinse în off-road și situații dificile, este și un sportiv. Secretul lui Freelander 2 e că gestionează o serie de sisteme electronice precum ABS-ul, controlul electronic al tracțiunii (ETC), distribuția electronică a forței de frânare (EBD), controlul frânării în viraje(CBC), asistarea la frânarea de urgență (EBA), controlul dinamic al stabilității (DSC) controlul stabilității la răsturnare (RSC) și controlul rezistenței mecanice a motorului.

Test comparativ: sisteme electronice de stabilitate

De altfel, în completarea gamei pe benzină, Freelender 2 mai oferă și două alternative diesel pentru motorul de 2,2 litri, una de 150 CP TD4, respectiv 190CP SD4, ambele cu tracțiune integrală. Dar, pentru cei interesați, varianta TD4 este oferită și cu tracțiune pe două roți, eD4, care, cuplată la o transmisie manuală cu șase trepte, consumă în medie doar 6,0 l/100 km. Deși nu sunt complet noi, dieselurile au fost actualizate în 2011, când au primit un nou turbocompresor care crește cuplul până la 420 Nm. Alte îmbunătățiri au avut ca scop eficiența, etajarea cutiei de viteze și reducerea nivelului de zgomot.

Sistemul de sunet surround Meridian cu până la 17 difuzoare este de o acuratețe fonică impresionantă.

Sistemul de sunet surround Meridian cu până la 17 difuzoare este de o acuratețe fonică impresionantă.

Noile echipamente și finisări îi sporesc lui Freelander aura de model premium, eleganța sa fiind acum completată și de o tușă modernă. Dar adevăratul său atu rămâne modul în care se descurcă în condiții dificile, astfel că, spre deosebire de competitorii direcți, preponderant urbani, Freelander 2 poate fi deopotrivă o mașină de oraș rafinată, elegantă și compactă, un SUV sportiv, dar și un haiduc al munților. Oricum ar fi însă, nu-l alungați din oraș pentru că se va întoarce și mai puternic.

ams 01/2013

Date tehnice

Articole similare

Comentarii închise.