Home Teste Test Lexus RX 500h F Sport: Un samurai pentru Europa

Test Lexus RX 500h F Sport: Un samurai pentru Europa

de Răzvan Măgureanu
test Lexus RX500H F Sport 2023

Cu noua versiune de top, Lexus RX 500h F Sport, Lexus se uită mai atent spre piața europeană. Cu motor turbo și cutie automată în premieră la un hibrid Lexus și o suspensie reglată pe gustul europenilor, a cincea generație RX devine o alternativă atractivă la armada premium germană.

Foto: Bogdan Paraschiv

Cu patru generații în 24 ani, peste 3,5 milioane de exemplare vândute în lume, din care peste 300.000 în Europa, RX este cel mai prolific model Lexus pe piața europeană, în condițiile în care ultima generație a avut doar o singură opțiune de propulsie, RX 450h. A cincea generație vine însă cu trei motorizări, printre care, în premieră, un PHEV care se alătură altor două versiuni hibride.

Hibridul mai puternic, RX 500h F Sport, care face și obiectul acestui test, marchează mai multe premiere: este primul Lexus hibrid cu motor turbo și primul Lexus cu o transmisie automată clasică. Acest RX este construit pe noua platformă GA-K, similară cu cea de la NX, dar partea din spate a fost modificată și rigidizată suplimentar, pentru a mări ampatamentul.

Din profil, arată ca un SUV-coupé și păstrează elementele tradiționale ale lui RX, cu montantul din spate și luneta foarte înclinate și un al treilea geam lateral. În față, grila radiatorului nu mai e atât de masivă și este poziționată mai jos, sub linia farurilor, până la marginea inferioară a spoilerului. Practic, noul RX păstrează liniile caracteristice tradiționale, dar are o siluetă mai dinamică și mai elegantă.

test Lexus RX500H F Sport 2023

Interior elegant și minimalist 

Deschidem ușile și ne instalăm pe scaune cu margini puternic profilate, îmbrăcate în tapițerie de piele roșie și neagră cu inserții de Alcantara roșie-închis. Șoferul poate regla electric scaunul și volanul, pentru a-și găsi poziția optimă, iar cu scaunul amplasat la înălțimea minimă, poziția de condus este joasă și sportivă.

În fața ochilor, ai displayul tactil de 14 inchi al sistemului multimedia, unul dintre cele mai mari din segment, și cel de 12,3 inchi al instrumentelor digitale de bord, a căror grafică se schimbă în funcție de modul de conducere ales – Eco, Normal sau Sport. Harta navigației se poate afișa pe tot ecranul sau pe trei sferturi de ecran, comenzile climatizării apărând la baza acestuia.

test Lexus RX500H F Sport 2023

Afișajul pe fond alb și iconițele relativ mici necesită un timp de acomodare, dar partea bună este că a dispărut touchpadul imprecis de la fosta generație. Comanda tactilă sau vocală e suficientă. Ai și un head-up display cu un afișaj ceva mai mic decât al rivalilor, însă sistemele de asistență funcționează ireproșabil.

Sistemul de detectare a semnelor de circulație funcționează mai bine decât la concurență, iar asistentul de bandă menține mașina pe mijlocul benzii. Schimbătorul s-a redus la un mic joystick, dar, dacă cuplezi cutia pe Manual, poți schimba treptele de la padelele din spatele volanului.

Datorită montantului posterior foarte înclinat, vizibilitatea trei sferturi spate este destul de slabă, dar ai standard o cameră de luat vederi panoramică, ce ajută foarte mult. Versiunea de top vine standard cu sistemul audio Mark Levinson Premium Surround cu 21 de difuzoare, care se remarcă printr-o claritate excepțională, similară cu cea de la Bowers & Wilkins.

test Lexus RX500H F Sport 2023test Lexus RX500H F Sport 2023test Lexus RX500H F Sport 2023test Lexus RX500H F Sport 2023test Lexus RX500H F Sport 2023test Lexus RX500H F Sport 2023test Lexus RX500H F Sport 2023test Lexus RX500H F Sport 2023test Lexus RX500H F Sport 2023test Lexus RX500H F Sport 2023test Lexus RX500H F Sport 2023

Păstrând aceeași lungime de 4890 mm, noul Lexus RX 500h FSport are un ampatament mai mare cu 60 mm, astfel că spațiul din spate pentru picioare a crescut cu 10 mm. Pasagerii stau confortabil pe o banchetă al cărei șezut este plasat la înălțimea optimă și care are un spătar bine profilat.

Standard, segmentele 40/60% ale banchetei pot fi rabatate electric în trei moduri: direct de pe ecranul multimedia, de la un buton de la baza banchetei sau de la două butoane aflate în portbagaj. De la aceleași butoane, se pot ridica la loc. Segmentul central, de 20%, se poate coborî manual. Însă volumul portbagajului, de 461 de litri, este destul de mic, iar marginea de încărcare e înaltă.

Dinamică nobilă

Șeful lui Lexus International, Koji Sato, a sintetizat într-o frază filosofia noii mașini: „RX păstrează ADN-ul Lexus, de calitate, confort la rulare și rafinament, și duce experiența de condus la un nivel superior“. Versiunea F Sport rulează pe jante din aliaj de 21 de inchi și are suspensie adaptivă standard.În modul Confort, RX 500h F Sport rulează relaxat și lin, dar fără a mai pluti precum vechea generație, însă rămâne foarte confortabil, iar denivelările drumului nu sunt resimțite de cei din mașină. Șoferul este mai conectat cu drumul, iar în modul Sport, suspensia se întărește vizibil și mișcările caroseriei sunt bine ținute în frâu.test Lexus RX500H F Sport 2023Cu o mai bună distribuție a maselor (bateria de 12 V e în portbagaj, aripile din față și capota sunt din aluminiu), sistemul Direct4, care distribuie inteligent cuplul între punțile din față și din spate, și o direcție mai grea și mai angajantă în modul Sport, noul RX se conduce mai sportiv decât oricare alt Lexus. La acest lucru contribuie și faptul că ecartamentele față/spate sunt mai late cu 15, respectiv 50 mm, centrul de greutate este mai coborât cu 15 mm și mașina e mai ușoară cu 90 kg datorită utilizării aluminiului și oțelului înalt aliat.

Sistemul de propulsie combină în premieră un motor turbo de 2,4 litri și 271 CP cu unul electric de 87 CP amplasat în față, între motorul termic și cutia automată cu șase trepte, și un al doilea motor electric, de 103 CP, amplasat la puntea din spate, distribuția cuplului fiind controlată de noul sistem Direct4, introdus la RZ 450e.

Motorul turbo este extrem de rafinat și se turează perfect liniar, fără niciun gol turbo. Cuplul maxim de 460 Nm își arată vigoarea încă de la 2000 rpm, iar motorul împinge cu hotărâre și în zona turațiilor înalte, însoțit de un sunet superb, care urcă într-un crescendo de bas mediu. Sunetul este cu atât mai plăcut cu cât nu e bruiat de zgomotele rulării și vântului, RX fiind foarte bine antifonat.

Spre deosebire de alte modele Lexus, motorul electric din spate are o putere aproape dublă, și asta se simte în virajele rapide, puntea din spate imprimând o dinamică mai bună. Deși mașina are o masă de 2100 kg, cele trei motoare asigură o dinamică peste medie, accelerația de la 0 la 100 km/h realizându-se în numai 6,2 secunde.

Cu toate că puterea este cu 120 CP mai mare decât a lui 350h, Lexus RX 500h F Sport confirmă eficiența proverbială a sistemelor hibride Toyota/Lexus. Și vezi acest lucru cel mai bine dacă urmărești indicatorul de pe bord care arată procentul în care mașina s-a deplasat electric.

test Lexus RX500H F Sport 2023

În oraș, în modul Normal, acest procent ajunge la 55–60%, iar dacă cuplezi modul Eco, crește până la 70–75% și poți parcurge tronsoane de sute de metri doar cu propulsia electrică. Datorită puterii sensibil mai mari, nu mai poți obține consumuri de 6,5–7 l/100 km în oraș, dar valori de 9–10 sunt posibile fără mare efort.

Cu un preț de 99.265 de euro, Lexus RX 500h F Sport este cu 2000 mai scump decât Mercedes GLE 400e (PHEV), care are aproape aceeași putere. Însă dacă consultăm listele de opționale de la Mercedes, mai trebuie să adăugăm circa 25.000 de euro pentru a ajunge la standardul lui RX, așa că SUV-coupé-ul japonez este un chilipir la echipare echivalentă.

Concluzie

Cel mai dinamic RX din istorie, cu un ansamblu de propulsie rafinat și economic în oraș raportat la putere, cu un interior de calitate și excelent finisat cu materiale nobile. Echiparea standard este peste media clasei și prețul e competitiv în segment raportat la echipare. Portbagajul este relativ mic și sistemul multimedia necesită o perioadă de acomodare. 

DATE TEHNICE ȘI MĂSURĂTORI

Caroserie
SUV-coupé cu 5 locuri. L × l × h: 4890 ×
1920 × 1695 mm. Ampatament: 2850 mm. Volum portbagaj: 461–1678 litri. Masă proprie: 2100 kg
Tren de rulare
Suspensie față tip MacPherson, spate multilink, arcuri elicoidale. Frâne cu discuri ventilate față și spate. Pneuri: 235/50 R21 101W, Michelin Pilot Sport 4 SUV
Transmisie
Tracțiune integrală, cutie automată cu 6 trepte
Propulsie
L4, turbo, cilindree 2393 cm3, putere maximă 271 CP/6000 rpm, cuplu maxim 460 Nm/2000–3000 rpm. Motor electric față: putere maximă 64 kW (87 CP), cuplu maxim 292 Nm. Motor electric spate: putere maximă 76 kW (103 CP), cuplu maxim 169 Nm. Putere totală sistem: 371 CP. Cuplu total sistem: 551 Nm. Capacitate brută baterie (Ni-Mh): 1,44 kWh
Performanțe
Accelerații
0–100 km/h 6,0 s
0–130 km/h 9,6 s
0–160 km/h 15,1 s
0–180 km/h 20,8 s
Viteză maximă 210 km/h
Frânare 
de la 100 km/h, la rece 35,0 m
Consum 
Consum în test 9,6 l/100 km
Preț de bază
Lexus RX500h F 500 Sport Mark Levinson   99.265 euro
test Lexus RX500H F Sport 2023test Lexus RX500H F Sport 2023test Lexus RX500H F Sport 2023test Lexus RX500H F Sport 2023test Lexus RX500H F Sport 2023test Lexus RX500H F Sport 2023test Lexus RX500H F Sport 2023test Lexus RX500H F Sport 2023test Lexus RX500H F Sport 2023test Lexus RX500H F Sport 2023test Lexus RX500H F Sport 2023test Lexus RX500H F Sport 2023test Lexus RX500H F Sport 2023test Lexus RX500H F Sport 2023test Lexus RX500H F Sport 2023test Lexus RX500H F Sport 2023

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.