Home Teste Test: Mercedes-AMG GT

Test: Mercedes-AMG GT

de

Mercedes-AMG GT (C 190) 2014

Mercedes-AMG GT reunește într-o formă magistrală tradiția cu viziunile avansate. Performanțele le verificăm data viitoare. Text: Alex Șincan. Foto: Mercedes-AMG

 

Mașina nu are un gabarit dominator, însă asta este o observație „de bine“. Specialiștii germani au dorit să facă un coupé dedicat sportivității într-o măsură covârșitoare, așa încât dozarea optimă a parametrilor constructivi și exploatarea la maximum a potențialului tehnic de care dispune Mercedes-AMG (da, așa se numește compania producătoare) au fost prioritățile de căpătâi. Strădaniile din trecut ale companiei Daimler legate de domeniul automobilelor sport au contribuit cu o valoroasă experiență și, nu în ultimul rând, cu esența temei stilistice. Nu-i așa că Mercedes-AMG GT arată cam ca un Mercedes 300 SL (model lansat cu exact 60 de ani în urmă) al vremurilor actuale? În privința aspectului, Mercedes-AMG GT poate fi asociat curentului retro-design. Masca frontală, cele două nervuri de pe capotă, prizele de aer laterale, pavilionul cu două geamuri laterale și integrarea stopurilor în forma părții din spate sunt cele mai vizibile elemente care fac legătura cu ilustrul înaintaș 300 SL. Cei 60 de ani diferență dintre lansările mașinilor menționate înseamnă un salt tehnologic amețitor, dar în virtutea unei mentalități perfecționiste similare.

În interior, rafinamentul contrastelor discrete se îmbină perfect cu tema sport-hightech a tratării designului și laturii funcționale.

În interior, rafinamentul contrastelor discrete se îmbină perfect cu tema sport-hightech a tratării designului și laturii funcționale.

Despre ceea ce are de oferit Mercedes-AMG GT sunt multe de spus. Mai întâi, caroseria autoportantă din aluminiu, în a cărei structură apar doar câteva componente din oțel. Scopul acestora este de rigidizare a câtorva zone strategice. Cât despre hayonul din oțel, el are o anume contribuție la repartiția masei automobilului pe punțile din față și din spate. În scopul optimizării acesteia a fost adoptat și conceptul transmisiei transaxle, care presupune amplasarea motorului în față, în timp ce cutia de viteze se află lângă puntea din spate. Poate să pară straniu, dar, datorită eforturilor depuse de specialiștii de la AMG, noul automobil are o repartiție față/spate a maselor asimilabilă cu a coupé-urilor cu motor central, proporția acesteia fiind de 43/57%. Nu-mi amintesc de vreo altă mașină cu motorul montat în față care să aibă puntea posterioară mai „grea“ decât cea anterioară!

Amplasarea cutiei de viteze lângă puntea din spate (configurație transaxle) a favorizat obținerea unei repartiții față/spate a masei de 43/57%.

Amplasarea cutiei de viteze lângă puntea din spate (configurație transaxle) a favorizat obținerea unei repartiții față/spate a masei de 43/57%.

La cele două capete ale arborelui cardanic se găsesc realizări tehnice remarcabile. Pe de-o parte, motorul V8 biturbo de 4,0 litri (462 CP la versiunea GT și 510 la GT S); pe de alta, cutia de viteze Speedshift DCT cu dublu ambreiaj și șapte trepte. Alături de aceasta mai trebuie menționat diferențialul blocabil (electronic la GT S, mecanic la GT).

Configurația suspensiei are specific compe­tițional dedicat: brațe transversale duble suprapuse la toate cele patru roți și bare stabilizatoare. Toate componentele sunt din aluminiu. Pentru sistemul de frânare sunt propuse atât discuri ventilate din oțel, cât și din material ceramic. Mercedes-AMG GT S are în dotarea standard suspensia adaptivă AMG Ride Control. Cât despre sistemul electronic de gestionare a stabilității, ESP, acesta poate fi reglat în trei trepte: ESP ON, ESP Sport și ESP OFF. Tot trei la număr sunt și programele de conducere pe care le oferă unitatea AMG Dynamic Select. Acestea sunt identificate astfel: C, de la Control­led Efficiency – conducere rutieră curentă cu cel mai bun confort; S, de la Sport – conducere sportivă pe circuite cu viraje strânse, gen Nürburgring Nordschleife; S+, de la Sport Plus – program dedicat pilotajului pe circuite rapide, gen Hockenheim. Mai există opțiunea I, referitoare la configurarea unei setări individuale, după preferințele posesorului mașinii. Versiunea GT S dispune și de un mod RACE – care oferă cele mai performante setări pentru motor și cutia de viteze. Un alt buton aflat la bord și inscripționat M permite trecerea în modul manual de comandă al cutiei de viteze, indiferent de programul de rulare deja selectat. Punerea la punct a comportamentului dinamic a fost făcută cu contribuția piloților de competiție AMG.

Propulsorul V8 biturbo de 4,0 litri este propus în variante de 462 și 510 CP. Ambele variante se pot exprima în modurile de conducere S (potrivit circuitelor cu viraje multe) și S+ (potrivit circuitelor rapide).

Propulsorul V8 biturbo de 4,0 litri este propus în variante de 462 și 510 CP. Ambele variante se pot exprima în modurile de conducere S (potrivit circuitelor cu viraje multe) și S+ (potrivit circuitelor rapide).

Întreaga infrastructură descrisă până aici nu ar folosi la mare lucru dacă din completarea sa ar lipsi motorul biturbo de 4,0 litri, realizare semnată AMG și purtând indicativul de proiect M178. Pentru realizarea sa a fost luat ca punct de plecare propulsorul de 1991 cmc al automobilelor A 45 AMG și CLA 45 AMG, în prezent cel mai puternic turbo de 2,0 litri cu patru cilindri produs în serie din lume. Nu întâmplător, cilindreea exactă a motorului V8 aflat sub capota lui Mercedes-AMG GT este de 3982 cmc, exact de două ori capacitatea agregatului de 2,0 l deja menționat. Revenind la noul coupé GT, propulsorul său are turbocompresoarele montate în interiorul V-ului, pentru conducte de aspirație cât mai scurte și compactitate de ansamblu. Întregul potențial oferit de noul V8 biturbo este dezvăluit numai în modurile de conducere RACE și M. Impresionantă este aici și îmbinarea de dinamism cu consum economic. GT poate să accelereze de la 0 la 100 km/h în 4 s, iar consumul său mediu este de 9,3 l/100 km, în timp ce GT S accelerează de la 0 la 100 km/h și mai rapid, în 3.8 s, pe de altă parte având un consum mediu anunțat oficial de 9,4 l/100 km. Ambele versiuni au cifra cuplului maxim la 600 Nm sau deasupra și viteze maxime dincolo de pragul celor 300 km/h.

Top test: Mercedes A 45 AMG 4Matic

Designul interior pune în evidență o calitate exemplară a asamblării și a materialelor de finisare, tema sa stilistică fiind centrată pe sportivitatea hightech. Contrastul între porțiunile metalice eloxat-afumate și suprafețele negre sau foarte închise la culoare din piele sau piele întoarsă este exponentul suprem al rafinamentului amenajării habitaclului.

Prețurile celor două versiuni Mercedes-AMG GT încă nu au fost anunțate, dar, oricum, acesta e genul de mașină de care te poți bucura fără rețineri numai dacă nu te preocupă în mod special prețul său ori al pneurilor consumate pe circuit, ori al combustibilului necesar pentru lungi croaziere rapide în ambianță neo-Mille Miglia. Mercedes-AMG GT este acum steaua cu maximă strălucire din oferta fabricii din Affalterbach.

ams 10/2014

Propulsorul V8 biturbo de 4,0 litri este propus în variante de 462 și 510 CP. Ambele variante se pot exprima în modurile de conducere S (potrivit circuitelor cu viraje multe) și S+ (potrivit circuitelor rapide).
În interior, rafinamentul contrastelor discrete se îmbină perfect cu tema sport-hightech a tratării designului și laturii funcționale.
Amplasarea cutiei de viteze lângă puntea din spate (configurație transaxle) a favorizat obținerea unei repartiții față/spate a masei de 43/57%.

Date tehnice

Articole similare