Home Teste Test Mercedes EQS 580 4Matic: Bun venit în clubul S

Test Mercedes EQS 580 4Matic: Bun venit în clubul S

de Răzvan Măgureanu
test Mercedes EQS 580 4Matic

Mercedes spune că EQS este echivalentul electric al Clasei S. Așa o fi? Toată lumea vrea un răspuns clar la întrebarea asta. Am testat versiunea civilă de top, 580 4Matic (există și AMG), cu două motoare și 523 CP.

Foto: Bogdan Paraschiv

Pentru Mercedes, S reprezintă o clasă în sine. Probabil că ar fi fost foarte simplu să monteze o propulsie electrică pe caroseria noului W223. Dar asta ar fi condus la multe compromisuri, nu neapărat în materie de spațiu interior, cât de eficiență și aerodinamică, cruciale la o mașină electrică. Și de aceea, Mercedes a ales calea radicală de a dezvolta o platformă electrică dedicată pentru EQS, pe care îl consideră echivalentul electric al Clasei S.

Am avut ocazia să testăm versiunea de top, EQS 580 4Matic, pe un traseu combinat, cu autostradă, drumuri naționale, urcușuri montane și orașe aglomerate, 700 km în 3 zile, pe o vreme schimbătoare, cu soare, dar și cu ploaie torențială.
La primul contact, EQS nu pare atât de impunător precum Clasa S, deși dimensiunile sunt aproape identice cu ale Clasei S cu ampatament lung. Capota mai coborâtă, parbrizul mai înclinat și silueta foarte aerodinamică îl fac să pară ceva mai compact, deși nu este. Însă designul a fost dictat de aerodinamică, valoarea de 0,20 a CX-ului fiind excepțională pentru o mașină de serie.

test Mercedes EQS 580 4Matic

 

Mai confortabil decât S
Cu suspensie pneumatică adaptivă, direcție integrală cu un unghi de 10 grade (standard, 4,5 grade, 1547 de euro opțional, prezentă pe mașina de test), funcție Torque Shifting, pentru dozarea cuplului motoarelor între punți, EQS are tot ce este mai bun de la Clasa S, dar și de la o mașină electrică.

Cu jantele de 21 de inchi incluse în pachetul AMG, EQS rulează maiestuos pe autostradă, iar în modul Confort, plutește aproape ca un Rolls-Royce. În comparație directă cu S 500 cu jante de 21 de inchi pe care l-am condus anul trecut, EQS este mai confortabil în special la trecerea peste denivelări scurte, pe care le absoarbe mai bine. Pe denivelări lungi, plutește, iar cui nu îi place această rulare legănată gen dolce vita poate cupla modul Sport, dacă rulează pe o autostradă cu asfalt bun. În modul Sport, suspensia se întărește, dar nu exagerat, pentru că totuși EQS este un jet privat pentru asfalt, și nu un avion de vânătoare.

test Mercedes EQS 580 4Matictest Mercedes EQS 580 4Matictest Mercedes EQS 580 4Matictest Mercedes EQS 580 4Matictest Mercedes EQS 580 4Matictest Mercedes EQS 580 4Matic

Deși suspensia e doar o idee mai moale decât a Clasei S, iar masa este cu 520 kg mai mare decât a lui S 500, EQS 580 4Matic absolvă proba de slalom cu aceeași viteză (65,1, față de 65,5 km/h), iar la schimbarea dublă de bandă, e chiar mai rapid, înregistrând 134,7 km/h, față de 132,9 la Clasa S. Iar reprizele sunt absolut fulminante, 2,0/2,5 s pentru sprintul 60–100/80–120 km/h, cu 0,5 secunde mai rapide decât ale lui S 500. Practic, depășirea unui camion durează doar puțin mai mult decât un clipit din ochi, iar dacă ai comandat sistemul audio Burmester, te bucuri și de un sunet ca al motoarelor termice AMG (modul Roaring Pulse, activat over-the-air, pe lângă Silver Waves și Vivid Flux). Este chiar reconfortant să auzi un cunoscut zgomot de motor sport, pentru că altfel nu ai auzi nimic.

Zgomotele aerodinamice sunt minime, pneurile au spumă pentru atenuarea zgomotului, și dacă nu ar fi sunetul artificial la accelerări, te-ai simți ca într-o navă spațială care circulă prin spațiu și în care nu percepi viteza.
Și EQS prinde ceva viteză. 210 km/h se ating repede chiar și pe autostrăzile românești, moment în care indicatorul de putere de pe modul clasic al indicatoarelor de bord sare la 100%, dar, după ce viteza s-a stabilizat, coboară la 30%. Este evident că Mercedes a limitat viteza maximă, pentru că cei 523 CP permit cu siguranță o viteză maximă de 250 km/h, similară cu a Clasei S.

test Mercedes EQS 580 4Matic

După autostradă și drumuri naționale, ajungem dincolo de Sibiu, la urcarea spre Păltiniș, pe o ploaie torențială. Cuplăm modul Sport și urcăm într-un ritm ușor alert. Mercedes EQS 580 4Matic virează neobișnuit de scurt datorită direcției integrale care îți dă senzația că te afli la volanul unei mașini mult mai mici. Direcția similară cu a Clasei S oferă mult confort și un feedback foarte bun, chiar dacă nu are un raport al demultiplicării foarte scurt. Deși motorul din spate este mult mai puternic (255 kW, față de 135 cel din față), dacă intri prea tare în viraje puntea din față tinde să o ia spre exterior, dar spatele rămâne mereu neutru și conferă o aderență superbă. Explicația este că Mercedes a reglat EQS pentru un comportament sigur, subvirator.

Pe coborârea de la Păltiniș, începem să simțim puțin inerția celor aproape 2,6 tone. Mașina stă superb pe viraje, se înclină puțin, ESP-ul taie rapid cea mai mică intenție de pierdere a aderenței și lucrează perfect cu funcția Torque Shifting, de transfer a cuplului motor. Oricum însă, senzația este că poți trece prin viraje mai repede decât cu o Clasă S, și inginerii de la Mercedes merită un premiu pentru felul în care au dozat dezvoltarea puterii și coordonarea ei între cele două motoare.

Frânele mușcă cu hotărâre, și Mercedes EQS 580 4Matic frânează la fel de scurt și de brutal ca S 500, iar în ciuda masei mai mari decât a lui S 500, după coborârea de la Păltiniș frânele lucrau la fel de bine, nefiind deloc influențate de fading. Se simte o mică perioadă de tranziție între frânarea electrică și cea hidraulică, dar, față de alte mașini electrice, este redusă. Oricum, distanțele de frânare sunt la fel de scurte ca ale mașinilor sport de top, doar 33,5 metri de la 100 km/h.
Am mers prin Brașov și Sibiu și am simțit efectele benefice ale direcției integrale cu un unghi de bracaj atât de mare. EQS virează în numai 10,9 metri, la fel ca o mașină compactă, astfel că te poți strecura lejer pe străduțele înguste din orașe.

Autonomie de lux
O limuzină de lux electrică e destinată călătoriilor lungi, așa că o autonomie cât mai mare este esențială. Bateria de 108 kWh promite mult, dar adesea doar o baterie mare nu e suficientă. Iar aici intră în joc aerodinamica prin care Mercedes justifică de ce a fost nevoie de o platformă electrică dedicată. În modul Eco și fără excese, consumul de energie a fost de doar 21,4 kWh/100 km, apropiat de al unei mașini electrice compacte, care are jumătate din puterea lui EQS. Senzațional! Asta înseamnă că poți rula 500 km fără griji, o graniță atinsă de foarte puține electrice.

Însă nu e doar asta. În general, la orice mașină electrică, dacă conduci puțin mai repede, consumul crește exponențial, iar pe autostradă, dacă mergi cu viteza legală, de 130 km/h, energia din baterie dispare văzând cu ochii. Dar nu și în cazul lui EQS. Condus în mod normal, ca orice altă mașină, reușește un consum de 29 kWh/100 km, corespunzător unei autonomii de 400 km. Iar dacă nu ai ambiția să accelerezi de la 0 la 100 km/h în 4,2 secunde, poți opta pentru versiunea EQS 450+ cu aceeași baterie mare și cu un singur motor, de 333 CP, pe puntea din spate, cu care colegii de la auto motor und sport au reușit să parcurgă peste 600 km fără a trece pe la stația de încărcare.

test Mercedes EQS 580 4Matic

Dacă trebuie totuși să încarci, EQS se poate alimenta cu 200 kW la stații DC, ceea ce înseamnă 33 de minute până la 80%. Numai că noi trebuie să avem mai multă răbdare, deoarece majoritatea stațiilor din țara noastră au numai 50 kW. Acasă, la un wallbox, EQS poate fi încărcat cu 11 kW în circa 10 ore sau chiar cu 22 kW în numai 5 ore.

Ca și alte modele Mercedes electrice, Mercedes EQS 580 4Matic dispune de trei grade de recuperare, plus cel de rulare liberă și D Auto, în care nivelul de recuperare este conectat cu sistemul de navigație, și mașina frânează fără ajutorul pedalei de frână dacă se apropie de un semafor sau o intersecție. Apoi, cu funcția Electric Intelligence din sistemul de navigație știi dacă bateria îți ajunge pentru călătoria dus-întors pe care ai programat-o, iar dacă nu, navigația îți propune stații de încărcare de pe traseu, dar poți să și adaugi manual stații, care au prioritate față de cele stocate de navigație.

test Mercedes EQS 580 4Matictest Mercedes EQS 580 4Matictest Mercedes EQS 580 4Maticblanktest Mercedes EQS 580 4Matictest Mercedes EQS 580 4Matictest Mercedes EQS 580 4Matictest Mercedes EQS 580 4Matictest Mercedes EQS 580 4Matictest Mercedes EQS 580 4Matictest Mercedes EQS 580 4Matic

Mai spațios decât un S
Interiorul este pur și simplu uriaș. În față, stai pe aceleași scaune superbe de la S, cu multiple funcții de reglaj dinamic și cu aceleași moduri de masaj, de la cele relaxante la cele mai viguroase.

Dacă ne uităm la ampatamentul versiunii lungi a Clasei S și la al lui EQS, acestea sunt comparabile, dar pe bancheta lui EQS spațiul la genunchi este mai mare cu 70 mm! Practic, stai ca într-un Maybach, pe aceeași banchetă excelent profilată, cu reglaje electrice și climatizare pentru scaunele din exteriorul banchetei. Doar înălțimea interioară e cu 25 mm mai mică, deși EQS este mai înalt cu 10 mm decât Clasa S. Bateria amplasată în podea a răpit puțin din înălțimea interioară, dar aceasta este încă suficientă în spate, măsurând 950 mm.

test Mercedes EQS 580 4Matic

Și portbagajul e uriaș, în primul rând impresionând lungimea lui imensă și accesul foarte facil grație hayonului generos. Cu 610 litri, portbagajul este cu 60 mai mare decât al Clasei S și ai și loc sub podea pentru cablurile de încărcare ambalate în două genți elegante, cum era normal la un model de lux. În plus, prin rabatarea banchetei de la butoanele din portbagaj se obține un volum imens, de 1770 de litri. Așadar, nu trebuie să îți faci griji dacă mergi într-o vacanță mai lungă, pentru că ai loc în portbagaj. Însă nu poți pune lucruri prea grele, fiindcă sarcina utilă este de numai 460 kg. Cam puțin la o masă la gol de 2,6 tone.

test Mercedes EQS 580 4Matictest Mercedes EQS 580 4Matictest Mercedes EQS 580 4Matictest Mercedes EQS 580 4Matictest Mercedes EQS 580 4Matic

Spre deosebire de Clasa S, Mercedes EQS 580 4Matic vine standard cu așa-numitul ecran Hyperscreen, care înseamnă de fapt trei displayuri grupate sub un geam Gorilla Glass. Astfel, pe lângă afișajul de 12,3 inchi al indicatoarelor de bord, care are și moduri specifice propulsiei electrice, pasagerul are și el displayul său, iar sistemul multimedia beneficiază de un ecran OLED ușor curbat, de 17,7 inchi, cu tehnologie Zero Layer.

Ce înseamnă asta? De exemplu, indiferent ce funcție accesezi, în fundal rămâne întotdeauna harta navigației, ca să poți accesa alte funcții fără a pierde din vedere direcția de deplasare. Sistemul MBUX învață obiceiurile șoferului salvat în sistem și are un fel de inteligență artificială care ține cont de acțiunile acestuia. Dacă ai dat un telefon într-o anumită zi la o anumită oră sau dacă utilizezi masajul hot stone când e frig afară, sistemul MBUX îți reamintește aceste lucruri în acea zi din săptămână sau când temperatura scade sub o anumită valoare, în caz că vrei să le activezi din nou. Mercedes vrea să simplifice lucrurile, dar poate că nu e întotdeauna bine ca MBUX să îți reamintească toate astea.

test Mercedes EQS 580 4Matictest Mercedes EQS 580 4Matic

Și mai e ceva. Cu filtrul HEPA, pentru absorbția particulelor fine, poți avea mereu aer curat în mașină. De unde știi? MBUX afișează nivelul de poluare la interior și exterior. La un moment dat, am mers în spatele unui camion. Afară, nivelul de poluare arăta 22 ppm (deci galben), iar la interior, datorită filtrului sus-amintit, erau doar 1,5 ppm. Așa că EQS poate circula liniștit într-o mare de mașini diesel. Doar că va trebui să schimbi filtrul mai des.

Fără nicio îndoială, interiorul se ridică la nivelul celui din Clasa S. Mercedes și-a respectat promisiunea. EQS este echivalentul electric al Clasei S. E la crème de la crème a mașinilor electrice. Și nici nu putea fi altfel având în vedere că EQS 580 4Matic costă o avere, prețul afișat fiind de 148.400 de euro. E cu 13.000 de euro mai scump decât S 580 4Matic și cu peste 20.000 euro mai scump decât Mercedes S 500 4Matic ceea ce nu-i puțin, în ciuda unei echipări standard ceva mai complete decât a Clasei S (ecran Hyperscreen și direcție integrală cu unghi de 4,5 grade standard).

Verdict

Verdict/ Mercedes EQS 580 4Matic e un sedan cu spațiu uriaș, excepțional de silențios, confortabil și dinamic. Datorită direcției pe puntea spate, este extrem de agil, în ciuda greutății foarte mari. Sisteme de asistență la cel mai înalt nivel.

În tabelul de mai jos găsiți măsurătorile comparative Mercedes EQS 580 4Matic vs Mercedes S 500 4Matic.

Date tehnice  
ModelMercedes EQS 580 4Matic+Mercedes S 500 4Matic long
Motor2. electricL6. turbo
Cilindree (cmc) -2999
Putere maxima (HP)523435 + 22
Cuplu maxim (Nm)855520 +250
TransmisieAWDAWD
Cutie de vitezeautomatic. 1 gearautomatic. 9 gears
L/l/h (mm)5.216/1.926/1.5125.179/1.954/1.493
Ampatament (mm)32103.106
Volum portbagaj (l)610-1.770550
Accelerații (s)
0-50 km/h1,81,5
0-100 km/h4,24,9
0-120 km/h5,66,6
0-140 km/h7,48,7
0-160 km/h 9,611,3
0-180 km/h 12,314,3
0-200 km/h 15,918,2
Reprize (s)
60-100 km/h 2,02,5
80-120 km/h 2,53,0
Slalom 18 m ESP on/off (km/h)65,1/65,365,5/65,7
Schimbare dublă de bandă ESP on/off (km/h)134,7/135,2132,9/133,8
Viteză maximă (km/h)210250
Frâne
de la 100 km/h (m)33,533,4
de la 130 km/h. rece56,756
de la 130 km/h. cald56,755,5
Nivel de zgomot
la 80 km/h (dBA)6058
la 100 km/h (dBA)6260
la 130 km/h (dBA)6564
la 160 km/h (dBA)6968
Consum energie/combustibil ( kWh/100 km- l/100 km)
ruta Eco21,47,2
Condus normal29,710
Condus sportiv3311,7
Consum mediu29,99,8
Preț (euro cu TVA)148.400127.420

 

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?