Home Teste Test Mercedes S 500 4Matic: O clasă în sine

Test Mercedes S 500 4Matic: O clasă în sine

de Răzvan Măgureanu
test Mercedes S 500 4Matic

Arborele genealogic al Clasei S se întinde pe șapte generații și, de aproape 50 de ani, definește standardele clasei de lux. Acum, noua Clasă S, W223, impresionează cu noul head-up display cu realitate augmentată și cu noul concept ergonomic. Dar și cu multe altele. Primul test în România cu Mercedes S 500 4Matic.

Cel mai luxos automobil de pe Planetă? Pentru Mercedes, luxul înseamnă acel summum de calități care sunt cu adevărat folositoare, și nu doar inovații rămase la stadiul de trucuri inginerești. Camere, în loc de oglinzi exterioare? Da, Mercedes ar fi putut să le ofere. Dar nu a făcut-o pentru că soluția e mai proastă decât oglinzile clasice – imagine distorsionată, obiecte care par mai apropiate decât sunt în realitate, poziție neergonomică a display-urilor, acomodare complicată cu ele.

test Mercedes S 500 4Matic

Nu trebuie să vii întotdeauna cu trucuri pe post de inovații pentru a fi considerat deosebit. În schimb, poate fi util să dezvolți tehnologia existentă dincolo de stadiul unei versiuni beta sau să o ridici la un nivel neatins până în prezent. Poate una dintre cele mai interesante inovații din noul Mercedes S 500 4Matic este evoluția head-up display-ului de top, care include realitate augmentată (3558,10 euro sau inclus în pachetul Premium Plus cu HUD, 14.807,17 euro). În modul Navigație, pe asfalt sunt proiectate săgeți albastre cu direcția de urmat, care sunt amplasate exact în locul unde urmează să virezi în momentul următor. Este incredibil de intuitiv. E ca și cum te-ai uita la un TV cu o diagonală de peste 1,5 metri.

plansa de bord Mercedes S-Class 2021

Apoi, atenția se îndreaptă spre noul ecran tactil cu tehnologie OLED, disponibil standard, în format portret, cu diagonala de 12,8 inchi, care este perfect încadrat în consola centrală și nu arată ca un ecran de laptop cumpărat de pe piața liberă și montat ulterior (vezi Tesla). Nu e cel mai mare ecran din industrie, dar, uneori, perfecțiunea nu constă în mărime. Ecranul acesta e atât de bine organizat, încât, pentru prima oară, nu am simțit că înlocuirea comenzilor fizice cu unele tactile s-a făcut doar de dragul modei. Este înclinat la un unghi optim față de verticală și, indiferent de meniul afișat, la baza ecranului se află comenzile climatizării, suficient de mari și perfect lizibile.

sistem de navigatie mercedes S-Class 2021

La interior, ești ca în filmele cu James Bond, pentru că mai mulți „ochi“ te privesc și îți anticipează reacțiile. OK, nu poți să lansezi vreo rachetă către un presupus inamic, însă, dacă vrei să dai cu spatele și te întorci să privești spre spate, jaluzeaua de la lunetă se ridică automat, ca să ai vizibilitate maximă. Dacă miști mâna în sus sau în jos sub oglinda retrovizoare centrală, lumina de citit se aprinde sau se stinge. Sau, dacă îți ridici mâna în fața oglinzii retrovizoare și o miști spre înapoi de două ori, se deschid pe rând jaluzeaua din plafon și trapa panoramică. Toate aceste facilități sunt îndeplinite de sistemul MBUX Interior Assist (642,60 de euro). Sistemul în sine pare ieftin, dar atrage după sine alte opțiuni foarte scumpe. De exemplu, pachetele Energizing Comfort pentru față și spate (4825,45, respectiv 3528,35 de euro), care oferă, printre altele, tot felul de programe de relaxare și de masaj. Sau cele nu mai puțin de zece programe de masaj, dintre care unele foarte intense, ce scoală și morții.

locuri spate Mercedes S-Class 2021

Înainte de primul test, am stat vreo 3 ore într-un showroom, ca să înțeleg tot ce oferă această nouă Clasă S. O parte importantă din timp, am alocat-o luminii ambientale. Pe lângă cele 64 de nuanțe și 20 de intensități, lumina ambientală este de zece ori mai strălucitoare decât în trecut, adică se vede ziua la fel ca noaptea. Există un mod automat care distinge ziua de noapte, dar la nicio altă mașină lumina nu e la fel de strălucitoare ziua ca în noua Clasă S. Și acum, e și inteligentă. Banda de lumină care străbate planșa de bord de la un capăt la altul nu doar luminează spectaculos bordul, ci și emite un impuls roșu în partea stângă, dacă în unghiul mort din stânga apare un obstacol. Și același impuls roșu se declanșează dacă ai oprit, vrei să deschizi ușa, iar din spate se apropie un biciclist.

locuri fata Mercedes S-Class 2021

Mai pe scurt, lumina ambientală este conectată cu sistemele de asistență. Spectacolul de lumină nu e doar la interior, ci și la exterior, datorită noilor faruri digitale (2249,10 euro, standard Multibeam LED). Cu Digital Light, noaptea nu a fost niciodată mai strălucitoare, deoarece noul tip de faruri vine cu un modul cu trei leduri foarte puternice, a căror lumină e reflectată și direcționată cu ajutorul a 1,3 milioane de microoglinzi. Adică, rezoluția e de 2,6 milioane pixeli pe mașină. Iar cu atâta electronică la bord, Mercedes și-a luat măsuri de prevedere, astfel că software-ul celor peste 50 componente electronice poate fi actualizat over-the-air. Aceasta este una dintre influențele pozitive aduse de Tesla în industria auto.

Comenzi clasice? Nu prea sunt, și nici controllerul sau touchpad-ul de la alte modele Mercedes. Doar cele câteva butoane cu feedback haptic de la baza ecranului multimedia pentru volumul instalației de sunet, modurile de condus, butonul de avarie și un mini-touch precum cele de pe volanul Clasei E de dinainte de facelift, pentru amprenta digitală. În ciuda complexității meniurilor, navigarea este extrem de facilă. În plus, ai și alte alternative pentru comenzi – un control vocal și mai inteligent, care acceptă comenzi combinate, de genul „e prea frig și sună-l pe Vasile“ sau suprafețele tactile de pe noul volan AMG cu brațe duble, care au înlocuit mini-touch-urile și care fac același lucru ca în trecut.

amprenta tactila mercedes S-Class 2021sistem multimedia mercedes S-Class 2021sistem multimedia Mercedes S-Class 2021lumina ambientala mercedes S-Class 2021sistem multimedia Mercedes S-Class 2021

De la cel din stânga, navighezi prin meniurile indicatoarelor de bord virtuale, iar de la cel din dreapta, ai acces la sistemul multimedia. Mercedes spune că asistentul vocal e poliglot și știe 27 de limbi, însă cam încurcă numele de străzi din București cu unele din Londra. Sincer, Bulevardul Colentina nu e la fel de cunoscut ca Lexington Street. În schimb, înțelege foarte bine toate numele din agenda telefonică, iar acum, poate primi comenzi și de la pasagerii din spate. De asemenea s-a extins și portofoliul de funcții, astfel că, prin controlul vocal, poți comanda deschiderea trapei sau coborârea jaluzelelor.
Complet nouă este și grafica indicatoarelor digitale de bord oferite standard, care dispune de șapte moduri, Decent, Sportiv, Exclusiv, Clasic, Navigație, Asistență și Service, iar pentru 1178,10 euro, afișajul e în format 3D, dar poate fi privit fără ochelari 3D speciali.

indicatoare de bord mercedes S-Class 2021indicatoare de bord mercedes S-Class 2021

Ambianță de lounge de 5 stele
Pentru că, mai ales în cazul versiunii lungi a lui Mercedes S 500 4Matic, mulți clienți iau loc pe banchetă, scaunele din spate beneficiază de aceleași facilități ca și cele din față. Adică, poți comanda și în spate scaune dinamice, reglabile electric, ventilate, încălzite și cu masaj. Și opțiunile nu se opresc aici. Poți alege ori o configurație cu trei locuri, ori First Class, cu două locuri și consolă centrală Business, combinate cu scaune Comfort (înclinare spătar între 19 și 37 de grade) sau scaune Executive (înclinare spătar între 19 și 43,5 grade, adică se pot face aproape pat). Și bineînțeles, pachetul Chauffeur, care permite deplasarea spre înainte a scaunului pasagerului și față și scoaterea de sub acesta a unui suport pentru picioare. Și oricare dintre configurații poate fi combinată cu pachetele Energizing Comfort față sau spate, caz în care prețul acestor opțiuni ajunge la nivelul unui Golf cu motor 1.0 de 115 CP. Mașina de test era echipată cu scaunele Executive și cu pachetul First Class cu consolă centrală Business cu tabletă de 7 inchi încastrată (595 de euro) și sistem MBUX High-End spate (3558,10 euro). Poți lucra ca la biroul de acasă sau poți dormi, dacă înclini scaunul la unghiul maxim, de 43,5 grade, caz în care iese în afară suportul pentru picioare. Și stai foarte liniștit, pentru că la acest nivel siguranța nu e opțională și toate sistemele de asistență sunt standard. Plus că mașina de test avea și noile centuri spate cu airbag încorporat (702,10 euro), care se simt mai groase și mai pufoase la atingere.

Zbor la joasă înălțime
Suspensia pneumatică standard parcă e și mai bună decât în trecut. Modurile de rulare sunt aceleași – Eco, Comfort, Sport, Sport+ și Individual –, dar acum în Comfort suspensia e o idee și mai moale decât înainte. Practic, noua Clasă S rulează ca un Rolls-Royce Ghost, adică plutește peste asfalt. Oare cât de moale va fi noul mod Maybach la noul Mercedes-Maybach Clasa S? Probabil că în acest mod mașina va levita peste șosea. În același timp, suspensia este extrem de silențioasă, iar datorită amortizoarelor adaptive, nici nu îți dai seama că aceasta lucrează. Totuși, opțiunea jantelor de 21 inchi cu pneuri cu talon foarte mic, de 30 pe spate și 35 pe față, este un pic exagerată, pentru că, la trecerea peste denivelări scurte, pasagerii au o mică tresărire. Cu siguranță, asta nu s-ar întâmpla cu jantele standard, de 19 inchi. Vorbim totuși de o limuzină de lux construită prioritar pentru confort și cred că niște pneuri cu talon atât de îngust nu își au rostul. În schimb, pe denivelări lungi, Mercedes S 500 4Matic este „king of the road“. Iar la 180 km/h, poți purta un dialog decent în mașină.

În modul Sport, suspensia se întărește vizibil, iar direcția precisă și suficient de directă pentru o limuzină de lux devine mai grea. Mașina de test nu avea noua direcție integrală (1547 de euro, cu unghi de bracaj la alegere, de 4,5 sau 10 grade), care te ajută la parcare (roțile posterioare se orientează în sens invers față de cele anterioare), dar și în virajele luate în viteză (roțile din spate se orientează în aceeași direcție cu cele din față), însă și fără aceasta ținuta de drum este impecabilă. La limită, intervenția sistemului ESP e discretă, iar reacția este normal subviratoare. Sistemul 4Matic nu e construit pentru plăcerea condusului, ci pentru siguranță activă maximă, astfel că în nicio situație Clasa S nu devine periculos de supraviratoare. Și cu o masă la gol de 2127 kg, care a oprit practic spirala creșterii masei în ciuda echipamentelor de confort și asistență suplimentare, S 500 4Matic se simte mai ușor la condus decât sugerează gabaritul său.

Contează doi cilindri în minus?
De decenii, Mercedes S 500 4Matic era echivalent cu un motor V8. Însă la faceliftul din 2017, tradiția s-a schimbat, sub denumirea S 500 ascunzându-se noul propulsor cu șase cilindri în linie, cu starter-generator integrat, de 22 CP și 250 Nm, și un mic compresor acționat electric. Și la fel este și acum. Practic, e vorba de o supraalimentare dublă. La turații mici, până intră în funcțiune turbina de mari dimensiuni, suprapresiunea este creată de un compresor Borg Warner acționat electric, care în doar 300 ms urcă la 70.000 rpm.

Apoi, starter-generatorul integrat este răspunzător de funcțiile hibride, cum ar fi recuperarea energiei sau sprijinirea motorului termic la accelerații. Astfel, la apăsarea pedalei de accelerație, răspunsul motorului este aproape instantaneu, turbo lagul fiind de-acum istorie, iar generatorul sprijină accelerațiile pentru scurt timp. De la 1800 rpm sunt disponibili toți cei 520 Nm ai motorului termic, pe lângă cei 250 Nm ai starterului. Așa că nu avem de ce să regretăm cei 700 Nm ai motorului V8 de 4 litri de la fostul S 560, pentru că noul sistem mild hybrid împinge cu hotărâre la apăsarea pedalei de accelerație. Însă reacțiile nu sunt la fel de vehemente ca la un V8, ci mai liniare, mai ales la turații mici.

motor Mercedes S 500 4Matic 2021

În loc de explozia unui V8 clasic, care are loc după un mic gol turbo, aici reacția este perfect progresivă și liniară, iar din cauza asta, ai impresia că sistemul mild hybrid cu șase cilindri nu oferă performanțele unui V8. Dar cifrele spun altceva, și anume că Mercedes S 500 4Matic accelerează cu doar 0,1 secunde mai lent decât fostul S 560. În schimb, este net mai economic, iar în conducere economică, consumă numai 7,2 l/100 km. Ei bine, un motor V8 biturbo nu poate face asta nici în cele mai frumoase vise. Concluzia: aproape aceleași performanțe ca un V8, răspuns mai bun la turații mici și consum mult mai mic. Iar doi cilindri în minus nu înseamnă și renunțarea la un sunet atractiv în modul Sport. În modul Comfort însă, merită să te bucuri de experiența senzaționalului sistem de sunet Burmester High-End 4D, care costă o mică avere (7913,50 de euro), dar care este absolut fabulos.

Verdict

  Concurența are nou termen de comparație. Cu Clasa S, Mercedes face o declarație impresionantă în ceea ce privește confortul, sistemul multimedia, siguranța în conducere, sistemele de asistență și manevrabilitatea.

Date tehnice 
ModelMercedes S 500 4Matic Lung
Motor/nr. cilindriL6, turbo
Cilindree (cmc)2.999
Putere maximă/turație (CP/rpm)435/5.900-6.100
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)520/1.800-5.500
Motor electric
Putere (CP)22
Cuplu maxim (Nm)250
Transmisie integrală
Cutie de vitezeautomată, 9 trepte
L/l/h (mm)5.179/1.954/1.493
Ampatament (mm)3.106
Volum portbagaj (l)550
Accelerație 0-100 km/h (s)4,9
Viteză maximă (km/h)250
Consum mixt (l/100 km)8,0-9,5
Emisii CO2 (g/km)181-216
Preț (euro cu TVA)120.790
MĂSURĂTORI
Accelerații
0-100 km/h (s)4,9
0-120 km/h (s)6,6
0-140 km/h (s)8,7
0-160 km/h (s)11,3
0-180 km/h (s)14,2
0-200 km/h (s)18,2
400 m cu start de pe loc 13,2
Viteză maximă (km/h)250
Reprize
60-100 km/h (s)2,5
80-120 km/h (s)3,0
Consum
Consum pe ruta eco (l/100 km)7,2
Consum condus normal (l/100 km)10,0
Consum condus sportiv (l/100 km)11,7
Consum în test (l/100 km)9,8
Distanțe de frânare
de la 100 km/h, rece (m)33,4
de la 130 km/h, rece (m)56,0
de la 130 km/h, cald (m)55,5
de la 190 km/h (m)121
Probe dinamice
Slalom 18 m ESP on/off (km/h)65,5/65,7
Dublă schimbare de bandă (km/h) ESP on/off132,9/133,8
Nivel de zgomot
la 80 km/h (dBA)58
la 100 km/h (dBA)60
la 130 km/h (dBA)64
la 160 km/h (dBA)68
test Mercedes S 500 4Matictest Mercedes S 500 4Matictest Mercedes S 500 4Matictest Mercedes S 500 4Matictest Mercedes S 500 4Matictest Mercedes S 500 4Matictest Mercedes S 500 4Matictest Mercedes S 500 4Matictest Mercedes S 500 4Matictest Mercedes S 500 4Matictest Mercedes S 500 4Matic

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?