Home Teste Test: Mercedes S 500 Plug-in Hybrid

Test: Mercedes S 500 Plug-in Hybrid

de

S500 PLUG-IN HYBRID, Kopenhagen 2014

Mercedes S-Class, un bine cunoscut promotor al tehnologiilor avangardiste, inaugurează sistemul de propulsie plug-in hybrid în gama de modele a constructorului din Stuttgart.

Text: Cristian Sterea. Foto: Mercedes

 

Rulez cu 110 km/h pe autostrada care duce către Copenhaga, Capitala verde a Europei în 2014, într-o liniște deplină. Motorul termic V6 biturbo încă este ținut pe dreapta, iar insonorizarea excelentă a habitaclului mă izolează perfect de sunetele ambientale, zgomotul anvelopelor și șuieratul aerodinamic. Pare mai degrabă un vis sau o experiență virtuală, nicidecum un test cu o mașină din zilele noastre, mai ales că pedala de accelerație îmi semnalizează haptic, printr-un mic impuls, că mă apropii prea tare de mașina din față și că ar putea apărea necesitatea utilizării frânei, irosind astfel energie. Eliberez accelerația, și Mercedes S 500 Plug-in Hybrid își sincronizează perfect viteza cu coloana de autoturisme din față, urmărind-o la o distanță sigură. Dacă reacția mea nu ar fi fost promptă, radarul tempomatului inteligent ar fi calculat automat cât ar fi trebuit să decelereze, iar motorul electric integrat în carcasa transmisiei automate ar fi recuperat acea energie cinetică, stocând-o în bateria litiu-ion de 8,7 kWh situată în portbagaj. De asemenea, propulsia hibridă folosește datele sistemului de navigație și optimizează utilizarea componentei electrice în funcție de topografia drumului, recuperând energia la coborâre și consumând-o la urcare.

Având o baterie de peste zece ori mai mare decât celelalte modele hibride  ale S-Class, S 400 Hybrid și S 300 BlueTec Hybrid, S 500 Plug In Hybrid rulează fără nicio problemă peste 20 km exclusiv electric. Încărcarea bateriei durează între două și 4 ore, în funcție de sursa de curent.

Având o baterie de peste zece ori mai mare decât celelalte modele hibride ale S-Class, S 400 Hybrid și S 300 BlueTec Hybrid, S 500 Plug In Hybrid rulează fără nicio problemă peste 20 km exclusiv electric. Încărcarea bateriei durează între două și 4 ore, în funcție de sursa de curent.

Copenhaga este un oraș în care numărul bicicliștilor îl depășește de cel puțin trei ori pe cel al automobiliștilor. Pe lângă stilul de viață sănătos și cam anost al localnicilor, cred că și taxele foarte mari aplicate mașinilor, în special celor scumpe, a condus la această situație. Totuși, în ciuda unui mic sentiment de invidie, Mercedes S 500 Plug-in Hybrid este privit cu respect de către trecători pentru că, atunci când își propune, pe țeava de eșapament nu emite nici măcar un gram de CO2. Autonomia electrică declarată este de 33 km, iar în viața reală se pot obține fără prea mari eforturi și fără a renunța la vreuna dintre multele opțiuni de confort ale mașinii peste 20 km. Totodată, în cazul călătoriilor mai lungi, programele de rulare permit prezervarea bateriei pentru a fi folosită la rularea exclusiv electrică în oraș și există inclusiv un mod de încărcare a acesteia în mers (Charge).

Noul Porsche Panamera: primul model hibrid alimentat electric din gama maşinilor de lux

Conform normelor europene de calculare a consumului de combustibil, Mercedes S 500 Plug-in Hybrid consumă doar 2,8 l/100 km. Având în vedere că sistemul de propulsie hibrid furnizează 442 CP și 650 Nm, că masa mașinii este de peste 2,2 tone și că accelerează 0–100 km/h în doar 5.2 secunde, această valoare pare ireală. Ca să ne facem o idee și mai clară despre performanțe se impun două comparații: față de Mercedes S 500 (ampatament lung) cu motor V8 de 455 CP, accelerația 0–100 km/h e cu doar 0.4 secunde mai lentă, iar față de Porsche Panamera S E-Hy­brid de 416 CP și care reușește 0–100 km/h în 5.5 s, singurul potențial concurent, deși confortul locurilor spate este net inferior, consumul mediu declarat e cu 0,3 l/100 km mai bun. Deocamdată, nici BMW și nici Audi nu au versiuni de motorizare omoloage pe limuzinele lor.

Deși stilul de rulare preferat al lui Mercedes S 500 Plug-in Hybrid este cel relaxat, setarea Sport a cutiei de viteze scoate imediat la lumină abilitățile dinamice ale mașinii.  La kickdown, într-o primă fază motorul electric cu 116 CP și 340 Nm își face instantaneu simțită prezența, ca mai apoi cutia de viteze automată să schimbe în jos una sau mai multe trepte, creând condiții prielnice pentru ca V6-le biturbo cu 333 CP și 480 Nm să își etaleze întregul potențial. În plus, în această ipostază îi este permis și sunetului destul de incitant al motorului să intre în habitaclu. Pe viraje, mașina arată același comportament sigur și nonșalant, cele 114 kg pe care bateria le așază pe puntea spate nefiind resimțite la rularea normală sau chiar ușor alertă. De asemenea, nici măcar feedbackul pedalei de frână nu e afectat, ca la majoritatea modelelor hibride.

Tehnologia de ultimă oră și stilul clasic-burghez se completează perfect.

Tehnologia de ultimă oră și stilul clasic-burghez se completează perfect.

Cu excepția reducerii volumului portbagajului cu aproximativ 20% (spațiul ocupat de baterie fiind de 135 de litri), până la 395 de litri, Mercedes S 500 Plug-in Hybrid nu face absolut deloc rabat în materie de confort comparativ cu celelalte versiuni ale gamei. În continuare, suspensiile asigură o amortizare de vis a denivelărilor, finisarea habitaclului rivalizează cu o operă de artă, iar spectaculosul sistem audio Burmester și excelentele scaune cu masaj conform tehnicii cu pietre fierbinți îngroașă rândurile aceleiași lungi liste cu dotări opționale ce urmărește să îți devalizeze contul. Suplimentar, a apărut funcția de control extins a climatizării, care permite aducerea temperaturii din habitaclu la valoarea ideală înainte de începerea unei călătorii, compresorul aerului condiționat fiind în acest caz electric.

Tempomatul inteligent ajută la utilizarea eficientă a resurselor. La identificarea unei mașini care circulă mai încet, șoferul este atenționat printr-un mic impuls în pedala de accelerație (vezi sus) că, dacă aceasta nu este eliberată, va apărea necesitatea utilizării frânei, irosind energie. De asemenea, radarul anticipează necesitatea unei încetiniri (vezi jos) și activează automat frâna regenerativă, încărcând bateria.

Tempomatul inteligent ajută la utilizarea eficientă a resurselor. La identificarea unei mașini care circulă mai încet, șoferul este atenționat printr-un mic impuls în pedala de accelerație (vezi sus) că, dacă aceasta nu este eliberată, va apărea necesitatea utilizării frânei, irosind energie. De asemenea, radarul anticipează necesitatea unei încetiniri (vezi jos) și activează automat frâna regenerativă, încărcând bateria.

Fără să urmărească în mod absolut salvarea Planetei, această versiune hibridă este propusă ca o alternativă la motorizarea V8, performanțele fiind în mare similare, deși nu avem chiar aceeași explozie de putere. În consecință, prețul e pe măsură, pe etichetă fiind trecută suma de 112.040 de euro, mai puțin cu doar 3000 decât în cazul lui S 500, ambele motorizări în versiune lungă de ampatament. Ca bonus, pe lângă imaginea unui ecologist emancipat pe care ți-o conferă inscripționarea Plug-in Hybrid,  oficialii mărcii anunță, în anumite condiții de utilizare, un consum de combustibil similar unui propulsor cu patru cilindri în linie,  ceea ce pare plauzibil dacă mașina este încărcată des de la priză și folosită preponderent în oraș. Și dacă tot veni vorba despre încărcarea bateriei, trebuie menționat faptul că această operațiune durează între două și 4 ore, în funcție de sursa de curent folosită.

La final, deși confortul oferit de amortizoare, inteligența sistemului de propulsie hibrid și habitaclul perfect finisat te fac să exclami de uimire, aș vrea să închei acest articol în liniște, pentru că Mercedes S 500 Plug-in Hybrid e cea mai silențioasă mașină cu care eu am mers până acum. Și, cu toate că nu vreau să mă laud, am mers cu destule…

ams 11/2014

Tehnologia de ultimă oră și stilul clasic-burghez se completează perfect.
Având o baterie de peste zece ori mai mare decât celelalte modele hibride ale S-Class, S 400 Hybrid și S 300 BlueTec Hybrid, S 500 Plug In Hybrid rulează fără nicio problemă peste 20 km exclusiv electric. Încărcarea bateriei durează între două și 4 ore, în funcție de sursa de curent.
Tempomatul inteligent ajută la utilizarea eficientă a resurselor. La identificarea unei mașini care circulă mai încet, șoferul este atenționat printr-un mic impuls în pedala de accelerație (vezi sus) că, dacă aceasta nu este eliberată, va apărea necesitatea utilizării frânei, irosind energie. De asemenea, radarul anticipează necesitatea unei încetiniri (vezi jos) și activează automat frâna regenerativă, încărcând bateria.

Date tehnice

Articole similare