Acest Mini roșu cu steagul Marii Britanii pe plafon poate fi considerat o adevărată raritate – este un hot-hatch cu cinci uși care oprește în dreptul pompei de motorină când are nevoie de realimentare.
Text: Alexandru Gugoașă. Foto: Radu Chindriș
Un Mini cu cinci uși? Sună aproape a blasfemie dacă ne gândim că este pentru prima oară în 50 de ani când avem o astfel de versiune. Asta ar trebui să însemne că discutăm despre o mașină destinată celor care pun utilitatea pe primul plan. Însă sub capotă toarce, nu tocmai liniștit, un diesel de 2,0 l și 170 CP. O putere suficientă pentru a-ți oferi, odată ce te așezi la volan, senzații demne de un adevărat hot-hatch, ceea ce acest Mini chiar își dorește să fie. Își dorește atât de mult, încât pleacă de pe loc cu torque-steer, dacă îl „calci pe coadă“. Propulsorul puternic nu e însă un exemplu în ceea ce privește zgomotul pe care îl produce, prezența lui sub capotă simțindu-se suficient de puternic la interior, dar, să fim serioși, cine își dorește o sportivă silențioasă. Pentru asta există Tesla. Mini, chiar și în versiunea cu cinci uși, este o mașină pentru cei care vor să fie altfel și sunt dispuși să și plătească pentru asta – cel puțin 27.900 de euro, dacă vorbim de acest SD –, însă posibilitățile de personalizare sunt atât de multe, iar lista de opționale e atât de lungă, încât să nu fiți surprinși dacă un model configurat corespunzător trece și de 40.000 de euro.
Despre prețuri însă, vom vorbi mai târziu. Acum, trebuie să ne concentrăm pe comportamentul dinamic și pe confortul suspensiei – sau mai degrabă pe lipsa lui, dacă ar fi să spunem lucrurilor pe nume. Orice Mini Cooper S, sau SD, nu este, cu siguranță, recomandat celor care au probleme cu spatele, pentru că denivelările se vor face resimțite în habitaclu și îi vor zgâlțâi serios pe pasageri. Față de generația precedentă, pare să se fi produs totuși o mică îmbunătățire la acest capitol. Noul Mini și-a pierdut treptat, de-a lungul generațiilor, acea trăsătură care îl făcea unic – manevrabilitatea demnă de un kart. Cu toate acestea, față de concurenții săi de dimensiuni comparabile încă stă foarte bine, fiind ușor de strecurat prin trafic și de parcat. Motorul urcă rapid în ture pentru un diesel și livrează puterea exploziv, odată ce turbina intră în funcțiune la capacitate maximă. Cutia automată cu șase trepte schimbă rapid și se înțelege bine cu propulsorul diesel, livrând, în cea mai mare parte a timpului, exact treapta de care ai nevoie. Din păcate, lipsesc padelele din spatele volanului, foarte utile pentru schimbarea manuală a treptelor.
Consumul mediu s-a ridicat la 6,5 l/100 km pentru drumuri extraurbane, însă în oraș, cei care optează pentru acest Cooper SD trebuie să se obișnuiască să vadă medii și de 11 până la 12 l/100 km, atunci când traficul e aglomerat.
Deși are cinci portiere, accesul în spate este în continuare destul de dificil din cauza dimensiunii ușilor posterioare. Persoanele mai înalte vor avea probleme în a se așeza pe banchetă. În spate pot lua loc doar doi pasageri, spațiul nefiind tocmai punctul forte al lui Mini, dar să nu uităm că discutăm de o mașină care abia trece de 4 metri lungime.
Habitaclul are materiale în general peste medie, însă designul este cel care contează și aici, la fel ca la exterior. Vitezometrul a revenit în spatele volanului, odată cu noua generație, dar în rest, interiorul unui Mini e la fel de exotic. Comutatoarele ce amintesc de cockpitul unui avion și luminile ambientale multicolore sunt la locul lor și le fac viața mult mai frumoasă șoferului și pasagerilor.
Prețurile pentru gama Mini sunt unul dintre elementele care asigură faptul că nu vor fi foarte multe mașini de acest gen pe stradă. 27.900 de euro reprezintă abia începutul atunci când vine vorba de un SD precum cel de test. Apoi, trebuie adăugate cutia automată Steptronic (1789 de euro, cu TVA), pachetul Chili (2842), farurile adaptive cu leduri (1042), ca să amintim doar câteva dintre dotări. Pachetul Chili poate fi considerat chiar o ofertă bună, pentru că vine cu jante de aliaj de 17 inchi, climatizare automată, pilot automat cu funcție de frânare, pachet lumini și altele. În final, mașina de test ajunge să coste 40.455 de euro și încă ar mai fi lucruri de adăugat în materie de echipamente.
ams 4/2015












