Exponent de seamă al unui segment popular al deceniului trecut în Europa, Opel Zafira se vede surclasat la vânzări de SUV-urile compacte, mult mai la modă acum decât monovolumele. Chiar și așa, Zafira are de partea sa suficiente atuuri!
Sunt fan al SUV-urilor și probabil că, dacă aș renunța la cel din dotare, mi-aș lua un coupé, un hatchback, o berlină sau un break, monovolumul fiind ultimul pe lista de cumpărături. În aceste condiții, am pornit în testul cu Opel Zafira fără a avea ochii umeziți de emoție. Dar această stare de fapt mi-a permis să analizez mașina obiectiv, încercând să răspund la întrebarea: Cine aș fi dacă mi-aș cumpăra acest automobil?
Spațiu și modularitate
Fără urmă de îndoială, monovolumele au de partea lor avantaje greu de surmontat de către restul automobilelor, cum ar fi oferta de spațiu pe toate direcțiile și modularitatea de invidiat – capitole la care Zafira excelează cu prisosință! Încă de la prima generație, Zafira și-a sedus potențialii clienți cu sistemul Flex 7, care „ascundea“ în portbagaj două scaune suplimentare celor cinci deja existente. La fel și acum, două decenii mai târziu, Opel Zafira oferă 5+2 locuri, adică suficiente pentru un familist convins.
Forma de monovolum a permis obținerea unui spațiu interior superior clasei medii, deși mașina face parte din cea compactă. Dincolo de datele seci din fișa tehnică, care relevă faptul că ai mai mult loc pentru cap, umeri și genunchi, atât în față, cât și în spate, senzația de spațiu generată de parbrizul avansat este de-a dreptul uriașă, mult peste ceea ce am întâlnit chiar și în clasa mare! În schimb, această soluție constructivă vine și cu două dezavantaje: masivitatea bordului și concesiile făcute la vizibilitate. Dacă prima este o chestiune de gusturi, a doua e o critică pe care mi-o permit să i-o aduc constructorului din Rüsselsheim: groși și mult întinși pe diagonală, montanții parbrizului pot ascunde vederii un pieton aflat la debutul traversării… De asemenea, oglinda laterală din dreapta este montată suficient de în spate ca să te facă să întorci capul către ea, mutându-ți aproape complet privirea de la drum.
Suprafața vitrată generoasă, deși pare mică în raport cu cea a caroseriei, inundă habitaclul cu lumină și oferă suficientă vizibilitate pentru toți pasagerii. Menționez că nu am testat acest lucru de pe locurile șase și șapte deoarece acestea se adresează în continuare copiilor, din cauza spațiului limitat pentru genunchi și picioare. În schimb, pe locurile din rândul doi ai cam același spațiu ca și cei din față, lucru rar întâlnit cam la orice altă mașină! În plus, în această configurație (cu scaunele din rândul trei pliate în portbagaj), spațiul pentru bagaje este uriaș raportat la dimensiunile exterioare ale mașinii!
Oferta Opel
În Europa, sunt doi specialiști în monovolume: Renault și Opel, detaliile fiecărei mărci fiind printre principalele motive pentru care ai fi tentat să achiziționezi o astfel de mașină. Deși nu se apropie de succesul comercial al Astrei, cu care împarte platforma tehnică, Zafira are înglobate suficiente motive ca să fie o ofertă demnă de luat în seamă. Vorbim în primul rând de o excelentă calitate a finisării, cu materiale plăcute la atingere și care par durabile în timp. Iarăși o chestiune de gusturi, dar, dacă tot e o mașină de familie, aș fi preferat niște nuanțe mai vesele la decorarea interiorului. Toate comenzile sunt la îndemână, iar poziția înaltă la volan este excelentă pentru o femeie care vrea „să vadă botul mașinii“. Tot pentru jumătatea feminină a posesorilor de permis, Zafira oferă un excelent spațiu de depozitare a poșetei pe tunelul median, între cotieră și schimbătorul de viteze.
Dieselul de pe versiunea testată e silențios la turații mici și scoate un mârâit viguros pe măsură ce urci în ture. Chiar dacă are suficiente resurse, motorul nu imprimă un comportament sportiv mașinii din cauza masei mari și a demultiplicării lungi a celor șase trepte de viteză, cutia fiind calibrată în ton cu restul mașinii, pentru călătorii liniștite. Tot cutia (bineînțeles, alături de motor) merită aclamată și pentru consumul de carburant, foarte bun pentru un vehicul de aproape 1,8 tone și cu o suprafață vitrată atât de mare! Am apreciat pozitiv precizia direcției și anduranța frânelor, deși mi-ar fi plăcut ca amândouă sistemele să fie o idee mai incisive.
Așadar, revin la întrebarea de la început: Cine aș fi dacă mi-aș cumpăra acest automobil? Răspunsul fără echivoc este: un familist convins, un părinte cu peste trei copii, mare amator de drumeții alături de cei dragi. Ca posesor de Zafira, apreciez confortul la drum, modularitatea și multiplele spații de depozitare, alături de asistența OnStar, în timp ce refulările de sportivitate la volan rămân pentru NFS.
Plusuri: Spațiu interior uriaș raportat la dimensiunile exterioare, modularitate excelentă, consum de carburant foarte bun, finisare bună, ușor de condus
Minusuri: Vizibilitate slabă în față din cauza montanților parbrizului, segment nu tocmai popular