Cu performanțe care astăzi sunt depășite chiar și de un hot-hatch, Porsche 911 Carrera 2 din 1990 ne reamintește că lupta cu secundele și puterea brută nu sunt neapărat definitorii pentru o mașină sport.
Prin razele orbitoare ale soarelui care s-a găsit să coboare către orizont fix în fața ochilor mei, mi se pare că văd ceva mișcându-se pe sub căruța de pe marginea drumului. Ridic palma pentru a distinge mai bine ce se întâmplă și pe măsură ce mă apropii, îl văd țâșnind pe șosea în fața mașinii. Izbesc pedala de frână și strâng volanul bine în palme, încercând să intuiesc încotro va alerga câinele. Însă nu apuc să-mi duc gândul până la capăt, că Porsche-ul pur și simplu îngheață în câțiva metri. Fără să blocheze nicio roată, pentru că sistemul ABS era standard în 1990. Și probabil mai prompt ca niciodată, mulțumită aderenței excelente pe care o oferă pneurile Michelin Pilot Sport abia montate pe mașină.
Câinele își vede de drumul lui, iar eu îl continui pe al meu, bucurându-mă de o plecare de pe loc sprintenă și două schimbări de trepte până la 50 km/h, unde trebuie să mai stagnez pentru un timp. Blestemul satului românesc de câmpie: case înșiruite de o parte și de alta, cât vezi cu ochii, de-a lungul drumurilor naționale. Nu că nu mi-ar plăcea cum sună motorul boxer și la turații joase, dar parcă aș vrea să-l ascult și mai sus de 1500 rpm. Profit de oportunitate pentru a mai admira o dată instrumentarul cu cinci cadrane care se întinde până aproape de jumătatea planșei de bord, într-o simetrie care îți face creierul să mustească în dopamină. Detaliat, clar, ușor de urmărit odată ce te-ai obișnuit cu el și știi unde să cauți informația de care ai nevoie. Volanul Momo Prototipo de 350 mm parcă vine mult mai bine în mâini decât „covrigul“ cu care această Carrera 2 a ieșit pe porțile fabricii Porsche de la Zuffenhausen. Este una dintre contribuțiile pe care Daniel Gherghe le-a adus mașinii de când a cumpărat-o la începutul acestui an, după ce montase același tip de volan și pe fostul său 911 Targa din 1975 − pe care l-am prezentat în numărul din decembrie 2018 al revistei auto motor și sport.
„Virusat“ de 911
La momentul în care și-a cumpărat primul Porsche, Daniel era doar un pasionat care își împlinea visul de a deține un 911 clasic. Nu știa încă foarte multe despre aceste automobile, însă și-a dorit să aducă acel exemplar cât mai aproape de perfecțiune. Așa că, deși mașina arăta bine și avea mecanica recent revizuită, a ales să o desfacă până la ultimul șurub și să o restaureze în cel mai mic detaliu. Și pentru că piața de restaurări auto din România nu i-a oferit serviciile pe care le căuta, a decis să creeze SportsCar Restauration − Porsche Specialist, o firmă care astăzi face recondiționări ale automobilelor clasice până la cel mai mic detaliu. Lucrează volume mici, pentru clienți pretențioși, și se asigură că fiecare dintre acestea obține rezultatul dorit.
După ce și-a terminat primul 911 și s-a bucurat de el timp de doi ani, a decis că este momentul să treacă la un nou proiect de suflet − o mașină care să-i ofere și mai multe satisfacții. Așa că în locul „broscoiului“ (cum altfel ar putea fi botezat un 911 din seria G în nuanța Lime Green?) a venit acest 911 Carrera 2. „Mi-a plăcut mult vechiul 911, însă avea câteva limitări. Deși era sprintenă cu cei 175 CP ai săi, uneori mi-am dorit mai multă putere, dar și mai mult confort“, povestește Daniel. Iar trecerea la generația 964 a fost un pas înainte la toate capitolele. Pentru că deși aceasta are un design care încă păstrează intactă silueta primului 911, forma farurilor și multe panouri de caroserie, mașina are mecanica nouă sau revizuită în proporție de 85% față de generația G. Suspensia față a trecut la o soluție de tip MacPherson, iar puntea spate, deși a păstrat aceeași configurație, a primit arcuri elicoidale în locul barelor de torsiune. Mașina a primit bare din plastic cu design modern, integrate în liniile caroseriei, iar în spate a apărut un eleron care se ridică electric la viteze de peste 80 km/h (sau oricând dorește șoferul să acționeze comutatorul de pe tunelul median).
Evoluția este similară și la interior. Forma generală a planșei de bord este aceeași ca a predecesorului său, însă comenzile au fost revizuite, iar finisajele, îmbunătățite. Mașina a primit o climatizare mai performantă, dar și alte câteva dotări care fac viața la bord mai confortabilă.
„Am căutat exact feelingul de Porsche clasic pe care mașina asta continuă să-l transmită − atât din punct de vedere al condusului, cât și vizual. Îmi place 964 pentru că te duce cu gândul la o mașină clasică, însă are câteva elemente (aer condiționat, închidere centralizată, geamuri electrice, sistem audio decent) care îl fac pretabil chiar și pentru plimbările cu familia. Așa că mă pot bucura mai mult de acest 911“, spune Daniel zâmbind.
Când „bun“ nu e de ajuns
După ce ofertele aflate la vânzare online nu l-au convins, Daniel a plecat la începutul acestui an în Olanda pentru a căuta un 911 pe placul lui. A văzut mai multe mai multe mașini pe la dealeri și până la urmă și-a întâlnit aleasa: un 911 Carrera 2 (964 a fost primul model Porsche de serie disponibil și cu tracțiune integrală în versiunea Carrera 4) din 1990, primul an de producție. Culoarea este și ea specială, denumită Polar Silver și întâlnită mai des pe versiunile Turbo și RS Cup. „Am vrut un Carrera 2 pentru că este mai ușoară și are acea direcție curată, fără niciun fel de perturbații de la tracțiune. Și mi-a plăcut această mașină și pentru că nu are trapă, o dotare care ar fi crescut greutatea și ar fi redus rigiditatea mașinii“.
Deși pentru mulți ar fi părut o mașină bună, Daniel nu a putut trece cu vederea unele aspecte. Așa că după ce a adus-o în țară, a trecut-o printr-un proces de revizuire în cel mai mic detaliu. 911-le a primit noi blocuri optice spate și un dispersor central, noi sticle pentru faruri, dar și un radio-casetofon Blaupunkt periodically correct − adică identic cu cel pe care l-a avut de fabrică. Instrumentarului de bord i-au fost schimbate două cadrane care erau exfoliate, iar mânerele ușilor, brațele ștergătoarelor de parbriz și jantele au fost revopsite. A urmat un detailing minuțios: vopseaua exterioară a primit o protecție ceramică, iar interiorul a fost desfăcut, curățat și reîmprospătat. Au fost adăugate și două inscripții laterale, stilizate astfel încât să fie vizibile fără a deveni stridente. În final, electronica a fost revizuită pentru a se asigura că totul funcționează, iar toate comenzile și clapetele au fost reglate și aliniate. „Sunt detalii care nu se văd, dar care întregesc experiența în utilizare“, povestește Daniel.
Citește și Test Mercedes-Benz 500 SEL (W126) – S-ul este Splendid
Esență de mașină sport
Revenind în sânul satului românesc care se înlănțuiește de-a lungul drumului, profit de viteza redusă și deschid geamul de la butonul de pe portieră. Sticla coboară rapid și lasă mârâitul profund al evacuării să pătrundă mai bine în interior. Motorul de 3,6 litri are și el un sunet caracteristic, metalic, aspru, din care un 911 din zilele noastre mai moștenește doar o fracțiune.
După un viraj strâns la dreapta, văd într-un sfârșit și indicatorul de ieșire din localitate. Apuc ferm schimbătorul, apăs ambreiajul care coboară în podea și execut una dintre cele mai satisfăcătoare retrogradări pe care le-am simțit vreodată. Ciupesc puțin accelerația în timp ce eliberez ambreiajul, după care îi dau mașinii tot gazul pe care știu că și ea îl aștepta cu nerăbdare. Motorul se încordează și trece de 6000 rpm în câteva secunde, după care schimb rapid în treapta a treia în timp ce mă gândesc dacă glasul pe care tocmai l-am auzit nu cumva era al lui Dumnezeu. Impresionant e noul Taycan de la pagina XX, însă, pentru sufletul meu, aleg acești șase cilindri răciți cu aer și „doar“ 250 CP!
Text și foto: Alin-Alexandru Ionescu
DATE TEHNICE:
Caroserie
Coupé cu 2 uși și 2+2 locuri. L × l × h: 4250 × 1652 × 1310 mm. Ampatament: 2272 mm. Rezervor: 77 l. Masă proprie: 1350 kg
Tren de rulare
Suspensii independente, față-spate, amortizoare hidraulice, arcuri elicoidale. Direcție asistată hidraulic. Frâne cu discuri față/spate, sistem ABS. Pneuri 205/50 R16 față și 225/50 R16 spate
Transmisie
Tracțiune spate, cutie manuală cu 5 trepte
Motor
Benzină, B6, patru supape pe cilindru, injecție multi-punct. Cilindree: 3600 cmc. Putere maximă: 186 kW (250 CP)/5000 rpm. Cuplu maxim: 310 Nm/4800 rpm
Performanțe
0–100 km/h: 5,7 sec.
Viteză maximă: 260 km/h
Consum: 13 l/100 km
Preț
Porsche 911 Carrera 2103.500 DM (1990)
Citește și 60 de ani Mini: Mini Cooper S 2019 vs Mini 1981