Home Teste Test Porsche 911 Targa 4S: Paradox de iarnă

Test Porsche 911 Targa 4S: Paradox de iarnă

de Alin Ionescu

Ninsoare, temperaturi negative, un circuit și un Porsche 911 Targa. O asociere greu de făcut, însă pentru cine nu poate sta departe de mașina sa dragă pe timpul iernii, am demonstrat că se poate!

În mod normal, iarna este un anotimp în care mașinile sport și decapotabilele se odihnesc într-un garaj uscat. Însă Porsche 911 Targa nu este doar o sportivă sezonieră pentru plimbări de plăcere, ci un automobil multivalent care, încă de la prima generație, lansată acum aproape șase decenii, s-a recomandat ca o mașină care poate fi condusă în fiecare zi. Mai mult, apariția tracțiunii integrale, începând cu generația 964, a mai domolit apucăturile supraviratoare ale modelului german, îmbunătățind totodată și motricitatea pe carosabil umed sau acoperit cu zăpadă. Iar versiunea Targa, deși poate renunța la zona textilă a plafonului pentru călătorii sub cerul liber, oferă un grad de etanșeitate și antifonare superior cabrioletelor tradiționale. Mașină sport decapotabilă pentru patru anotimpuri? Porsche 991 Targa 4S îndeplinește toate condițiile.

Lansată anul trecut, versiunea Targa a generației 992 de Porsche 911 păstrează aceeași soluție de pliere a plafonului introdusă de predecesoarea sa – cupola spate cu luneta se ridică câteva zeci de centimetri, zona superioară a arcului de securitate se ridică și ea, plafonul textil se mută dedesubt, după care arcul se închide și luneta coboară. Tot procesul durează 19 secunde și nu poate fi făcut decât pe loc. În ziua testului, cele -2 grade Celsius de-afară au făcut ca plafonul să fie pliat doar pentru câteva fotografii, cu căldura și încălzirea în scaune pornite la maximum. E plăcut sunetul evacuării, însă nu poate încălzi o pereche de urechi degerate de frigul tăios.

Cu habitaclul închis, Targa se încălzește repede. Etanșeitatea plafonului este remarcabilă, zgomotul de vânt la viteze mari nefiind mult mai deranjant decât în versiunea coupé. În schimb, la trecerea peste denivelări ample la viteze mici, rigiditatea mai scăzută a caroseriei se face simțită prin câteva trosnituri. Nimic dramatic, doar cât să amintească că plafonul rigid nu poate fi compensat, indiferent câte ranforsări adaugă producătorii pe sub caroserie. Și că veni vorba, Targa este și cu 110 kg mai grea decât versiunea coupé, ceea ce face ca accelerația 0–100 km/h să fie mai lentă cu 0,2 secunde decât a unei Carrera 4S, producătorul declarând o valoare de 3,8 secunde în condiții ideale de aderență.

În ziua testului însă, aderența era departe de ideal. Când am preluat mașina de la importator, abia începea ninsoarea. Asfaltul încă era uscat, însă cerul încărcat părea hotărât să transforme totul într-un decor de iarnă. Pe măsură ce zăpada a început să se depună, iar șoseaua a devenit umedă, mașina mi-a transmis o recomandare afișată în instrumentarul de bord digital: Wet Mode. Este una dintre noutățile aduse de generația 992 – un sistem de senzori detectează umezeala, pregătind mașina pentru rularea pe carosabil ud.

Wet Mode poate fi activat atât de la controlerul rotativ de pe volan, cât și de pe ecranul sistemului de infotainment și are o serie de intervenții asupra sistemelor mașinii. Controlul tracțiunii și al stabilității au un răspuns mai rapid și mai amplu, motorul livrează puterea mai calm, reacțiile pedalei de accelerație sunt anesteziate, transmisia PDK schimbă la turații mai joase, tracțiunea integrală trimite mai mult cuplu la puntea față, eleronul este ridicat în poziția maximă, pentru a îmbunătăți stabilitatea, aderența și performanța de frânare, toate flapsurile de răcire sunt deschise, iar funcția de blocare a diferențialului activ de pe puntea spate e mai sensibilă. Performanțele mașinii nu sunt limitate, viteza maximă rămâne aceeași, însă totul se desfășoară mai delicat, evitând impulsurile violente aplicate trenului de rulare.

Control pe orice suprafață

Contribuțiile modului Wet sunt incontestabile. Chiar și pe un carosabil acoperit cu mâzgă și zloată, pedala de accelerație poate fi apăsată la podea fără a duce la pierderea controlului. Vorbim totuși de o mașină de 450 CP și 530 Nm, cu ampatament de doar 2,45 m și direcție incisivă. Un astfel de comportament era inimaginabil la un 911 de acum trei decenii, dovedind astfel cât de docile au devenit mașinile sport mulțumită sistemelor de asistență.

Ajuns pe circuitul Motorpark de la Adâncata, am avut norocul de a găsi un asfalt aproape uscat. Ninsoarea era slabă, iar vântul spulbera zăpada înainte de a se strânge pe pistă. Așa că am trecut în modul Sport, pentru un tur rapid – însă cu rezerve mari pentru eventualele „surprize“ de pe traseu. Anvelopele Continental WinterContact TS 860S oferă o motricitate excelentă, păstrând totodată și agilitatea direcției la nivelul unui 911. Avantajele tracțiunii integrale se simt încă din primul viraj, unde intervenția sistemului de control al tracțiunii este discretă, iar accelerația mașinii la ieșire e puternică, aproape ca într-o zi călduroasă de vară.

Evident, nivelul de performanță în condiții de iarnă este mult sub cel de care e capabil un 992. Însă bucuria de a conduce un Porsche înseamnă mult mai mult decât timpi pe tur și accelerații cronometrate. Așa cum nici caroseria Targa nu oferă experiența completă a unei decapotabile, însă este aleasă de clienți pentru designul special și pentru poveste.

Verdict

911 targa beneficiază de imaginea de marcă Porsche, de tradiția legendară a versiunii Targa și oferă performanțe spectaculoase pe orice vreme și o rulare neașteptat de confortabilă pentru o mașină sport. Masa suplimentară afectează performanțele. 

 

DATE TEHNICE:

Caroserie: Cabrio cu 2+2 locuri. L × l × h: 4519 × 1852 × 1299 mm. Ampatament 2450 mm. Portbagaj: 132 l. Masă la gol: 1715 kg.  Rezervor: 67 l 

Tren de rulare: Suspensii independente, față de MacPherson, spate multilink, arcuri elicoidale, amortizoare adaptive. Sistem de frânare cu discuri ventilate față și spate. Direcție servoasistată electric. Pneuri: 245/35 R20 față, 305/30 R21 spate

Transmisie: Tracțiune integrală, cutie automată cu dublu ambreiaj și 8 trepte

Motor: Benzină, B6, turbo. Cilindree: 2981 cm3. Putere maximă: 331 kW (450 CP)/6500 rpm. Cuplu maxim: 530 Nm/2300–5000 rpm 

Performanțe: 0–100 km/h 3,8 s, Viteză maximă 304 km/h, Consum mediu 10,4 l/100 km, Emisii CO2 236 g/km

Preț de bază: Porsche 911 Targa 4S 149.528 euro

Porsche 911 Targa 4S testPorsche 911 Targa 4S testplansa de bord Porsche 911 targaSchimbator Porsche 911 targaPorsche 911 Targa 4S testPorsche 911 Targa 4S testPorsche 911 Targa 4S test

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?