Home TesteContact Test: Porsche Cayenne Turbo GT – Obsesia performanței

Test: Porsche Cayenne Turbo GT – Obsesia performanței

de Dan Damian
test Porsche Cayenne Turbo GT

Când ești obsedat de performanță, nu te poți opri. O demonstrează (din nou) Porsche, care a plusat în gama Cayenne. Și ne-a invitat să simțim rezultatul.

N-am considerat niciodată SUV-urile ca fiind compatibile cu ideea de supersport. Nu că n-ar putea primi motoare cu puteri ridicol de mari, dar înălțimea lor, centrul de greutate, masa, nu pot fi comparate cu ale unui supercar veritabil, lat, jos, și cu o gardă la sol care-i generează restricții în situații banale pentru orice alt tip de mașină.

Totuși, există și excepții, iar subiectul acestui test este una dintre ele. Porsche a cam completat gama Cayenne, în ambele sale versiuni de caroserie: SUV și SUV Coupe. Cayenne Coupe Turbo S E-Hybrid are 680 CP din ansamblul PHEV, iar ceva mai jos este Cayenne Coupe Turbo, cu 550 CP. Constructorul german s-a gândit că mai merge ceva între ele și a venit cu Cayenne Turbo GT. Un model oferit doar în versiunea Coupe, doar cu 4 locuri, care are la bază Cayenne Coupe Turbo. „La bază” este însă relativ, pentru că Porsche a plusat serios la capitolul modificări tehnice. V8-ul de 4 litri, biturbo, a primit o mulțime de componente interne modificate: vilbrochen, biele, pistoane, distribuție, noi amortizoare de vibrații torsionale și, desigur, un nou soft de gestiune a parametrilor motorului, orientat și mai mult către performanță. Rezultatul constă în cea mai puternică versiune a motorului V8: 640 CP și 850 Nm. Nu este cel mai puternic Cayenne, dar este cel mai rapid. A stabilit recordul pentru SUV-uri de serie pe Nurburgring, cu un timp de 7:38.9 minute, avându-l pe Lars Kern la volan.

test Porsche Cayenne Turbo GTLa nivel de suspensii, alte modificări: Porsche Cayenne Turbo GT stă cu 17 mm mai aproape de asfalt decât Cayenne Turbo, rigiditatea suspensiei pneumatice, cu 3 camere, a fost mărită cu 15%, iar amortizoarele sunt mai dure. Ceea ce am și simțit imediat, pe circuit, a fost noul soft al barelor stabilizatoare active din cadrul sistemului PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control), care îți dau încredere să forțezi mai mult decât îți spune inițial instinctul de conservare.

Mediul perfect

Testul a avut loc pe insula Gotland, de lângă Suedia, atât pe drumurile publice, cât și pe circuit. Ce am simțit imediat după ce am preluat mașina din parcarea aeroportului din Visby a fost sunetul motorului. Un mârâit agresiv, care dispare doar la viteză constantă. În rest, orice apăsare, oricât de mică, a accelerației, îl readuce în prim-plan și, da, este una dintre plăcerile majore oferite de Porsche Cayenne Turbo GT. Nici nu e de mirare, pentru că ansamblul eșapamentului a fost reproiectat total în acest scop, iar cele două ieșiri finale sunt acum grupate către centrul spoilerului spate.

test Porsche Cayenne Turbo GTPe drumurile normale, suspensiile sunt ferme, dar fără a afecta prea mult confortul. În schimb, transmisia este gestionată de un alt soft, așa că, în programul normal de rulare, ține turația jos. Ba chiar reacționează un pic cam lent la kick-down, astfel încât, dacă vrei reacții aproape instantanee, trebuie pusă în modul Sport sau controlată manual, din levier sau padele. Asta dacă rulezi normal. Odată ce ai apucat să o bagi în priză printr-o accelerație mai serioasă, cutia menține cel puțin o treaptă mai jos decât ar fi cazul, pregătită pentru sprint, timp de circa 10 secunde, până înțelege că n-ai de gând să accelerezi mai tare și începe să se relaxeze, de obicei prin două schimbări rapide în sus. Eleronul mobil, care se extinde în funcție de viteză, are o buză din carbon, cu 25 mm mai mare decât cel de pe versiunea Turbo și evident că afectează vizibilitatea în spate, prin luneta deja puternic plonjată. Există și un alt eleron, deasupra lunetei, completat pe laterale de două apendice cu rol aerodinamic, tot din carbon, care plusează și la percepția vizuală de performanță. Ca să fie clar, și plafonul este tot din carbon.

Acasă, pe circuit

A doua parte a testului a constat în 4 tururi pe Gotland Ring, un circuit construit acum 10 ani, dar căruia i-a fost adăugată o nouă parte, cea de sud, cu câteva zile înaintea testului nostru. Acum are cam 7 kilometri, dar este modulabil, are și alte zone de asfalt și poate fi configurat pentru un traseu de 28 km. A fost perfect pentru Porsche Cayenne Turbo GT, pentru că are câteva particularități, cum ar fi diferențele de nivel pe linii drepte, diferențe de nivel pe viraje și câteva iregularități la nivelul asfaltului. Aici, SUV-ul Coupe german este în elementul lui. Poți simți accelerația de la 0 la 100 km/h în 3,3 secunde (cu 0,6 secunde mai puțin decât la Cayenne Coupe Turbo) prin golirea forțată de aer a plămânilor, dar nu poți ajunge la viteza maximă de 300 km/h în condițiile în care eu am atins doar 230 km/h pe cea mai mare linie dreaptă. Stabilitatea este cu mult peste ce ai aștepta de la un SUV. Este adevărat că trebuie mai întâi să-l înveți puțin. La limită este subviratoare, dar asta doar dacă insiști să frânezi puțin și după intrarea în viraj. Dacă o faci corect, înainte, te aruncă impecabil către următorul.

test Porsche Cayenne Turbo GTLegat de frâne: discuri ceramice, standard, care aproape că umplu diametrul interior al jantelor de 22 inchi. Trei tururi în forță (ultimul a fost de răcire) și abia își intră în temperatura de lucru. Ai tendința să le subapreciezi, instinctiv, până îți dai seama că nu poți să le „obosești”, mașina având, totuși, aproape 2,3 tone! Suspensiile elaborate și-au arătat calitățile și la câteva denivelări accidentale ale asfaltului: inițial senzația că te destabilizezi, pe linie dreaptă, parcă simți „mirosul” unui derapaj, dar imediat mașina se echilibrează și îți oferă siguranță.

test Porsche Cayenne Turbo GTImpresionant, pentru acest gen de mașină. Dar, când o dezvolți, cine spune că este suficient ce ai obținut? L-am întrebat acest lucru pe Kai Bremsat, Manager Vehicle Dynamics al gamei de SUV-uri Porsche și răspunsul a fost mai simplu decât mă așteptam: „Timpul. Avem 6 luni sau un an să dezvoltăm un astfel de produs, să zicem. Dacă programul de dezvoltare s-a încheiat vineri și eu vin abia luni cu o soluție despre care cred că ar aduce încă un plus, nu va mai fi aplicată. Totul este foarte strict, cel puțin în ultimii ani”.

test Porsche Cayenne Turbo GTCayenne Turbo GT este o altfel de mașină, una pe care o cumperi pentru plăcere, mai mult decât pentru imagine. Un SUV extrem de dinamic cu care poți merge o zi pe circuit între multe alte zile în care îl vei conduce, normal, în trafic. Deși e greu să-l conduci normal. Gândiți-vă doar că este cu 0,3 secunde mai rapid până la 100 km/h față de Lamborghini Urus, care are 10 CP în plus și cam aceeași masă.

Concluzie:

Poate părea doar o versiune cu 90 CP în plus a lui Cayenne Coupe Turbo, dar este mult mai mult. Modificările ample, nu neapărat foarte vizibile, îi schimbă mult dinamica și îl fac unul dintre cele mai performante SUV-uri din lume.

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?