Home Teste Test Renault Clio E-Tech: mașină mică, dar trei motoare

Test Renault Clio E-Tech: mașină mică, dar trei motoare

de Răzvan Măgureanu
test Renault Clio E-Tech 2021

Cu Zoe, Renault a fost printre pionierii erei electrice, dar nu la fel s-a întâmplat cu hibrizii. Acum, Renault atacă segmentul dominat de Toyota și intră în cursă cu Renault Clio E-Tech. Efortul este uriaș.

Foto: Bogdan Paraschiv

Lansat în 2013, anul trecut Renault Zoe a fost cea mai vândută mașină electrică din Europa, cu aproape 100.000 de unități (mai precis, 99.432), dublu față de 2019 și de nouă ori mai mult față de 2014. Noua baterie mai mare și, implicit, autonomia mai lungă a atras clienți noi. Prin comparație, vânzările lui Clio au scăzut la 248.602 exemplare în 2020, față de peste 300.000 în fiecare din ultimii 5 ani, deși Clio a trecut la o nouă generație în 2019. Revenind la e-mobilitate, până în vară este așteptată o nouă versiune a lui Kangoo electric. La noi, nu se vinde, dar în Europa se oferă Twingo electric, de asemenea actualizat anul trecut, la care se adaugă noile Captur și Mégane Plug-In Hybrid, iar acum vine și primul model hibrid, Renault Clio E-Tech. Un model full hibrid cu un preț de bază atractiv, care începe de la 18.890 de euro pentru echiparea Zen, din care poți deduce 1000 de lei pentru emisii sub 105 g CO2/km și 2500 de lei pentru propulsia hibridă.

test Renault Clio E-Tech 2021

Un efort uriaș, dar merită
Prețul anunțat este cu atât mai atractiv cu cât la bază se află o tehnică scumpă, inspirată din experiența în Formula 1, care este cunoscută de la versiunea hibridă plug-in. Un motor termic aspirat, de 1,6 litri și 91 CP, cu filtru de particule este cuplat, prin intermediul unei cutii de viteze fără ambreiaj, cu un motor electric de tracțiune, de 49 CP, iar un starter-generator integrat, cu o putere de 20 CP asigură pornirea și ajută la accelerații. Transmisia are două trepte pentru motorul electric și patru pentru cel termic, fiind posibile nu mai puțin de 15 combinații între motoarele electrice și cel termic. Mașina este propulsată fie de motorul termic, fie motorul termic și cel electric de tracțiune lucrează împreună sau motorul termic încarcă bateria de 1,2 kWh prin intermediul generatorului.

motor Renault Clio E-Tech

Sună complicat, dar în viața de zi cu zi funcționează magnific. Neavând ambreiaj, Renault Clio E-Tech pornește totdeauna în mod electric, iar cuplul de 205 Nm al motorului electric e disponibil imediat. Acesta este suficient pentru a atinge o viteză maximă de 75 km/h în mod electric. Cele trei motoare funcționează complet automat și asigură o dezvoltare uniformă a puterii. Motorul termic toarce fără vibrații și extrem de liniștit, chiar în condiții de apăsare spontană a pedalei de accelerație sau la sarcini mari. Iar în oraș, răspunde chiar mai rapid decât poți realiza. Față de modelul Clio convențional, există și un mod Electric, accesibil direct de la o tastă aflată lângă cea pentru modurile de rulare, care permite rularea electrică pe distanțe foarte scurte.

plansa de bord Renault Clio E-Tech

Apoi, ca și la Clio normal există programul Multisense (standard de la echiparea Intens), care permite alegerea între modurile Eco, Sport și My Sense (echivalent mod individual). În modul Sport, ambele motoare funcționează în mod constant, iar Clio se simte foarte vioi. Șoferul nu poate interveni prea mult, pentru că nu există indicator pentru treapta de viteze, nici turometru și nici padele. În schimb, cutia automată are și un mod B de recuperare a energiei, în care Clio frânează mai viguros atunci când iei piciorul de pe accelerație. Pedala de frână are o cursă scurtă, iar dozarea pedalei este liniară, distanța de frânare de la 100 km/h fiind de numai 34,3 metri.

consola centrala Renault Clio E-Techindicatoare de bord Renault Clio E-Techschimbator viteze Renault Clio E-Tech

Bateria Li-Ion mică, de numai 1,2 kWh capacitate brută (0,55 kWh netă) este amplasată în portbagaj, sub podea, în partea stângă, astfel că roata de rezervă a fost eliminată. Totuși, la portbagaj versiunea hibridă a pierdut 86 de litri din cei 340 ai versiunii convenționale. Autonomia electrică mică nu favorizează un condus pur electric, și de aceea cel mai utilizat este modul hibrid. Însă în modul Hibrid, Clio controlează foarte bine fluxul de energie, bateria fiind aproape tot timpul încărcată între 30 și 50% din capacitate.

portbagaj Renault Clio E-Tech

Și vezi asta imediat, pentru că gradul de încărcare a bateriei este afișat foarte vizibil în stânga display-ului digital de bord, de 7 inchi. Pentru acest segment, sistemul multimedia cu ecran-portret de 9,3 inchi e printre cele mai moderne (750 de euro la Intens, standard la seria limitată de lansare, SL, care s-a epuizat). Deranjează lipsa unui buton rotativ de volum, însă altă critică nu prea avem. Ecranul este configurabil după cum vrea fiecare și poți să-ți configurezi și un profil personal. Poți să vezi indicații despre vreme sau cât de economic ai mers.

Terenul de joacă principal al acestui hibrid este, fără îndoială, orașul, unde propulsia hibridă e cea mai eficientă, recuperarea energiei la frânare și situațiile în care motorul termic poate încărca bateria fiind mai dese. La o conducere economică, consumul a fost de doar 5,0 l/100 km, iar în oraș sunt posibile și valori mai mici. Consumul mediu în test a fost de 6,1 l/100 km, cu 0,7 l mai redus decât la Clio TCe 130 EDC.

Din punct de vedere dinamic, Clio Hybrid este aproape la nivelul lui TCe 130 EDC. Cei 10 CP în plus ai versiunii hibride nu ajută prea mult, deoarece aceasta e mai grea cu 80 kg. Astfel, accelerația de la 0 la 100 km/h a lui E-Tech e cu 0,9 secunde mai lentă, iar sprintul de la 60 la 100 km/h durează cu 0,3 secunde mai mult. Și viteza maximă, de 180 km/h, este mai redusă, cu 20 km/h.

În schimb, la fel ca și versiunea convențională, Clio E-Tech oferă un confort la rulare superb, datorită unei suspensii reglate perfect, care oferă un compromis foarte bun, iar direcția se întărește în modul Sport și are un feedback bun. Cu excepția portbagajului, spațiul interior este decent, însă șezutul banchetei e cam scurt.

Echiparea de top, SL E-Tech, costa 20.850 de euro și era foarte bine echipată standard, cu sistem multimedia de top cu navigație, ecran-portret de 9,3 inchi și indicatoare de bord virtuale, dar nu mai e disponibilă. Versiunea Intens costă 20.190 de euro, cu doar 1400 mai mult decât TCe130 Intens. După ce scădem cele două bonusuri, de 1000 și 2500 lei, amintite la început, diferența se reduce la numai 700 de euro. Iar în acest moment, Clio este cel mai ieftin full hibrid de clasă mică, deoarece noul Yaris Hybrid este mai scump cu circa 2000 de euro. Având în vedere tehnica sofisticată și echiparea bună,
prețul e atractiv.

Verdict

Sistemul hibrid silențios sporește foarte mult confortul și este eficient în același timp, mai ales în oraș. Renault Clio E-Tech e convingător, iar cu bonusuri, are un preț atractiv, dar sistemul hibrid reduce volumul portbagajului.

Date tehnice 
ModelRenault Clio E-Tech 140 Intens
Motor/nr. cilindriL4, aspirat
Cilindree (cmc)1598
Putere maximă/turație (CP/rpm)91/5600
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)144/3200
Motor electric
Putere (CP)49
Cuplu maxim (Nm)205
Starter generator
Putere (CP) 20
Cuplu (Nm)50
Putere totală sistem (CP)140
Transmisie față
Cutie de vitezeautomată, 6 trepte
L/l/h (mm)4050/1798/1440
Ampatament (mm)2583
Volum portbagaj (l)254-1096
Accelerație 0-100 km/h (s)10,0
Viteză maximă (km/h)180
Consum mixt (l/100 km)6,1
Emisii CO2 (g/km)nc
Preț (euro cu TVA)20.190
MĂSURĂTORI
Accelerații
0-40 km/h (s)2,7
0-80 km/h (s) 7,2
0-100 km/h (s)10,0
0-120 km/h (s)13,8
0-140 km/h (s)20,3
0-160 km/h (s)28,6
0-180 km/h (s)14,2
0-200 km/h (s)18,2
400 m cu start de pe loc 17,3
Viteză maximă (km/h)180
Reprize
60-100 km/h (s)5,3
80-120 km/h (s)6,6
Consum
Consum pe ruta eco (l/100 km)5,0
Consum condus normal (l/100 km)5,9
Consum condus sportiv (l/100 km)8,4
Consum în test (l/100 km)6,1
Distanțe de frânare
de la 100 km/h, rece (m)34,3
de la 100 km/h, cald (m)34,3
de la 130 km/h (m)59
Probe dinamice
Slalom 18 m ESP on/off (km/h)61,9/-
Dublă schimbare de bandă (km/h) ESP on/off126,9/-
Nivel de zgomot
la 80 km/h (dBA)65
la 100 km/h (dBA)68
la 130 km/h (dBA)72
la 160 km/h (dBA)75

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?