Home Teste Test: VW Passat 2.0 biTDI Highline

Test: VW Passat 2.0 biTDI Highline

de

DSC_8027

Grupul motopropulsor de excepție și designul cu certe pretenții de rafinament conferă noului VW Passat 2.0 biTDI (240 CP) un statut de „challenger“ în segmentul superior al clasei medii. Remarcabil este că, la volan, nu ți se transmit senzații epatante sau „macho“, ci doar ideea unui dinamism fără fisură.

Text: Alex Șincan. Foto: Radu Chindriș

 

Câte unii dintre parametrii tehnici ai automobilului VW Passat 2.0 biTDI frizează specificul competițional (de bază) al raliurilor – vezi tracțiunea integrală și cei 240 CP. De la bord pot fi operate setări privitoare la comenzi și la electronica de bord, în plus putând fi alese moduri de conducere corespunzătoare mai multor profiluri de utilizare. Dincolo de toate acestea, înfățișarea exterioară nu poartă vreo sugestie agresivă sau sfidătoare, iar continuarea evoluției seriei Passat în direcția stilului luxos era ceva de așteptat. Prima impresie este că te afli în fața unui produs cu caracter autentic elitist, plin de bune intenții, cu care te vei familiariza rapid și care are de oferit mai multe decât niciodată în istoria sedanurilor Passat.

Finisarea are caracter premium de-a binelea, iar tabloul instrumentelor este cu afișaj digital.

Finisarea are caracter premium de-a binelea, iar tabloul instrumentelor este cu afișaj digital.

Confirmarea impresiei respective, cel puțin în cazul variantei Highline, începe odată cu (impropriu spus, în acest caz) punerea contactului. În fața ochilor îți apare un tablou de instrumente complet digital, care înfățișează o pereche de cadrane multifuncționale cu aspect analog și, în zona centrală, harta sistemului de navigație sau diverse indicații care pot fi solicitate prin meniul mașinii. Inedit: mărimea celor două cadrane poate fi modificată pentru a lăsa mai mult loc hărții sistemului de navigație. Iată ceva (deocamdată) unic în clasa medie. Designul și finisarea planșei de bord merg mai mult pe un mesaj hightech-luxos decât pe unul sportiv, ceea ce completează inspirat expresia stilului exterior. Reușita conceptului ergonomic al postului de conducere merită să fie menționată în mod expres, fiindcă avem de-a face cu o complexitate considerabilă a comenzilor: setări ale mașinii, setări de confort și climatizare, operare a sistemului multimedia. Identificarea și utilizarea tuturor acestora se dovedesc a fi uimitor de intuitive și lesne asimilabile. Într-un habitaclu atât de bine pus la punct pe ideea confortului, bunăstării și funcționalității, locurile din spate spațioase sunt ceva de la sine înțeles. La punctele forte ale mașinii intră și volumul util al portbagajului: 586 de litri.

Modul Sport dă mașinii o certă notă de incisivitate, însă nu chiar la nivelul mașinilor sport tipice, de aproximativ 240 CP.

Modul Sport dă mașinii o certă notă de incisivitate, însă nu chiar la nivelul mașinilor sport tipice, de aproximativ 240 CP.

Nici o surpriză referitor la faptul că automobilul este silențios, impecabil în privința ținutei de drum și foarte plăcut de condus în regim de croazieră. Suspensia asigură o filtrare a șocurilor produse la trecerea peste denivelări demnă de mărcile premium consacrate. Sigur, marea tentație pe care o prezintă Passat 2.0 biTDI ține de conducerea sportiv-dinamică. Fapt sesizabil imediat: selectarea modului Sport implică schimbarea dozării asistării direcției (manevrarea volanului va cere gesturi mai hotărâte, cu ceva mai multă forță fizică), un comportament categoric ferm al suspensiei (perfect pentru stabilitate și sesizarea tendințelor de comportare ale mașinii), plus un răspuns mai spontan și (dacă era nevoie) mai viguros la accelerație din partea motorului. Este posibilă setarea sistemului electronic de asistare a stabilității în completarea celor deja pomenite, prin decuplarea funcției antipatinaj. În aceste condiții, agilitatea mașinii devine cu adevărat convingătoare.

Cu o amprentă premium evidentă, un nivel surprinzător de ridicat al puterii și multe dotări tehnice avansate, VW Passat 2.0 biTDI generează turbulențe în zona superioară a clasei medii. Tracțiunea integrală pune accent pe un dinamism accentuat în limite sigure.

Cu o amprentă premium evidentă, un nivel surprinzător de ridicat al puterii și multe dotări tehnice avansate, VW Passat 2.0 biTDI generează turbulențe în zona superioară a clasei medii. Tracțiunea integrală pune accent pe un dinamism accentuat în limite sigure.

Tot în acest stadiu al setărilor va atrage atenția în special eficiența tracțiunii integrale în exploatarea motricității. Cei care și-ar dori un răspuns mai nărăvaș la provocarea drifturilor nu vor găsi satisfacție pentru că repartiția cuplului motor la roți este atât de bine gestionată (să nu uităm, funcția antipatinaj a fost decuplată), încât mașina continuă să fie impresionant de stabilă pe traiectorie și să reacționeze fin și decent (nu amplificat) la comenzile date din volan. Nici decuplarea completă a ESC-ului nu-l va transforma pe Passat 2.0 biTDI într-o bestie dezlănțuită. Pentru obținerea unor derapaje demne de semnificația cuvântului va fi nevoie de provocări intense, iar concluzia inevitabilă va fi că automobilul a fost temeinic conceput pentru siguranță și eficiență dinamică reală, nu pentru „fun“. Cel mai mult vor profita de această abordare tehnic-conceptuală conducătorii care, fără a fi fost preocupați să-și dezvolte abilitățile de pilotaj, vor (cel puțin uneori) să meargă rapid și fără surprize. Cutia DSG cu șapte trepte oferă un program drive-sport bine pus la punct, dar exploatarea la maximum în cele mai favorabile plaje de turație rămâne rezervată celor care aleg să schimbe treptele manual. Pentru aceasta există padele la volan.

Test comparativ: BMW 335i xDrive vs Audi S4 pe circuit și pe zăpadă

Așa cum se prezintă, VW Passat 2.0 biTDI i-ar putea convinge pe unii dintre clienții cu orientare tipic-formală premium să își revizuiască alegerile. VW ne demonstrează că se poate ajunge foarte departe în termeni de dinamism și siguranță activă cu o platformă având motor turbodiesel amplasat transversal în față și tracțiune integrală. Prețul exemplarului din testul de față nu este ceva prea atractiv și entuziasmant, dar are o reflectare pe măsură în potențialul automobilului. Pentru a te bucura din plin de ceea ce oferă Passat 2.0 biTDI, nu mai trebuie decât să te obișnuiești cu strania discrepanță dintre semnificația denumirii mărcii Volkswagen – mașina poporului – și ceea ce simți după ce iei loc la bord și pornești la drum.

ams 3/2015

Cu o amprentă premium evidentă, un nivel surprinzător de ridicat al puterii și multe dotări tehnice avansate, VW Passat 2.0 biTDI generează turbulențe în zona superioară a clasei medii. Tracțiunea integrală pune accent pe un dinamism accentuat în limite sigure.
Finisarea are caracter premium de-a binelea, iar tabloul instrumentelor este cu afișaj digital.
Modul Sport dă mașinii o certă notă de incisivitate, însă nu chiar la nivelul mașinilor sport tipice, de aproximativ 240 CP.

Date tehnice

Articole similare

Comentarii închise.