Am testat în premieră a opta generație a lui VW Passat, cel mai nou produs al mărcii din Wolfsburg.
Text: Alexandru Gugoașă
Orice lansare a unei noi generații de VW Passat suscită un interes imens atât în presa de specialitate și în rândul clienților, cât și în cel al concurenței. Automobilul acesta nu poate lăsa indiferent pe nimeni. Cumva, Passat, o mașină altfel destinată clasei mijlocii și acuzată de mulți ca fiind banală, reușește să stârnească pasiuni. Pentru VW, Passat e un model cel puțin la fel de important precum este Golf, datorită modului în care reușește să domine autoritar segmentul său. Și nu face asta de ieri, de azi, ci de vreo câteva decenii. Practic, ceilalți competitori se luptă de fiecare dată să ia o felie cât mai mare dintr-un tort ce pare să fi fost făcut de un maestru cofetar fix pe gustul clienților Volkswagen.
Să facem însă puțină istorie. Prima generație a mașinii a fost lansată în 1973, iar de atunci și până acum, s-a vândut în 22 milioane de exemplare. Generația a șaptea, care a și stârnit o serie de controverse, a fost comercializată în 1,1 milioane de exemplare. De ce controverse? Simplu, pentru că, la momentul lansării, la finele anului 2010, a părut a fi mai mult un facelift al generației a șasea. Dar, chiar și așa, s-a bucurat de succes. Acum însă, situația este complet diferită. Generația a opta folosește în premieră platforma MQB, destinată până acum mașinilor de clasă compactă – VW Golf, Škoda Octavia, ca să numim doar două exemple. Schimbarea de platformă vine la pachet cu o scădere a masei mașinii cu 85 kg, în medie. Mai mult, noul VW Passat are consolele mai scurte și ampatamentul mai lung, însă mașina are o lungime mai redusă cu 2 mm în cazul sedanului și cu 4 mm în cazul versiunii Variant.
Spațiul interior e principalul beneficiar al creșterii ampatamentului. Pe bancheta din spate se stă mult mai confortabil acum, spațiul pentru genunchi fiind unul dintre cele mai mari din clasă. Spațiul pentru cap este bun chiar și la sedan, nu mai vorbim de break, cei peste 1,85 m înălțime reușind să-și găsească o poziție confortabilă pe banchetă.

Habitaclul în culori calde accentuează senzația de spațiu, oricum generoasă. Finisajele sunt în general de cea mai bună calitate. Ecranul LCD care înlocuiește instrumentele clasice de bord arată foarte bine, dar îți poate distrage atenția în mers.
Interiorul a fost o surpriză plăcută pentru noi, însă depinde de nivelul de echipare și de paleta de culori aleasă. Cei care vor merge pe versiunile superioare, Highline, au la dispoziție materiale foarte bune. Preferatul nostru a fost habitaclul finisat în culori deschise și cu lemn nelăcuit, care îți dă senzația că te afli într-o mașină mai scumpă. Aceste pretenții premium nu sunt întâmplătoare, cei de la VW mizând în mod evident pe o poziționare superioară a lui Passat. Există totuși câteva lucruri care nu ne-au plăcut. Aici, includem materialul cu care sunt acoperite parasolarele și plasticul lucios de pe consola centrală, din jurul sistemului de navigație, dar să zicem că asta ține de echipare.
Test: Toyota Avensis 2.0L D-4d
Dotările de confort și siguranță se află la cel mai înalt nivel. Passat folosește sistemul ecranului LCD ce înlocuiește, opțional, ceasurile de bord clasice. Pe acesta pot fi afișate o serie de informații utile, dar și o hartă a sistemului de navigație. În mers însă, navigarea prin meniul destul de stufos îți poate distrage serios atenția de la drum. Soluția e împrumutată de la Audi TT, dar pentru Passat a fost folosit un procesor grafic ceva mai slab, dovadă fiind faptul că pe ecran nu pot fi afișate hărți prin satelit mult mai complexe. Alte sisteme nou introduse pentru Passat sunt cele care te ajută să parchezi atunci când ai o rulotă atașată, cel care te avertizează dacă se apropie o mașină în timp ce ieși cu spatele dintr-un loc de parcare și camerele montate în diferite locuri pe caroserie, ce îți oferă o imagine completă asupra împrejurimilor mașinii atunci când parchezi.

Vedeta gamei de motorizări este, cu siguranță, noul diesel biturbo de 240 CP, un model de rafinament.
Ținuta de drum pune accentul pe dinamism. Noul Passat este mai agil decât predecesorul, iar suspensiile adaptive, denumite DCC, se mulează perfect pe stilul de condus al șoferului. Pentru a îmbunătăți comportamentul rutier, există XDS+, un diferențial electronic integrat în ESP. Cea mai importantă noutate în materie de motoare e noul diesel biturbo, care, cu ajutorul celor două turbine, obține 240 CP și 500 Nm. Motorul oferă o combinație excelentă între putere și rafinament, demnă de pretențiile premium ale mașinii. Consumul de carburant s-a situat în limite rezonabile, noi obținând pe parcursul testului un consum mediu de 7,5 l/100 km, pe un traseu extraurban, dar cu multe urcări și viraje. Cel de-al doilea model pe care l-am condus a fost un Variant 1.4 TSI cu 150 CP și cutie manuală. Acesta vine cu sistemul care permite decularea în mers a doi cilindri, fapt ce reduce considerabil consumul, media pe același traseu fiind de 7,2 l/100 km.
Noul VW Passat are prețuri pentru România
Prețurile noului Passat sunt puțin mai ridicate decât în cazul fostei generații, dar acest lucru era de așteptat având în vedere evoluția mașinii și noile dotări. Probleme apar însă în cazul modelelor de top, cum ar fi acel biturbo diesel care sare de 40.000 de euro înainte de a adăuga și opționale.
ams 11/2014













