Home Teste Test Porsche Taycan Cross Turismo: De neînvins

Test Porsche Taycan Cross Turismo: De neînvins

de Răzvan Măgureanu
test Porsche Taycan Cross Turismo

Doar o altă versiune de caroserie, cu mai mult loc în portbagaj și în spate? Nu. Cu modul Gravel și cu pachetul Off-road, Porsche Taycan Cross Turismo este un crossover mai capabil decât s-ar putea crede.

Foto: Bogdan Paraschiv

Cu 41.296 de unități vândute în 2021, Taycan a depășit cele mai optimiste așteptări, întrecându-l chiar și pe iconicul 911. În acest context, dezvoltarea gamei era un pas așteptat și normal. Și astfel, după ideea de shooting brake de la Panamera, din Taycan au fost derivate Sport Turismo și Cross Turismo.

Cross Turismo e un concept unic, un shooting brake cu aptitudini de crossover cu care poți să te aventurezi și pe macadam. Spre deosebire de Taycan, Porsche Taycan Cross Turismo este oferit doar cu bateria mare, de 93,4 kWh/100 km. O decizie bună, care ar trebui luată și la Taycan. Când dai peste 100.000 de euro pe o mașină, vrei să mergi mai mult de 300 km între două încărcări la priză.

test Porsche Taycan Cross Turismo

Pachet off-road practic

Tracțiunea integrală și două motoare sunt standard la toate cele patru versiuni: Taycan 4, 4S, Turbo și Turbo S.
Noi am avut pentru test cea mai echilibrată versiune, Porsche Taycan Cross Turismo 4S, care dezvoltă 490 CP sau 571 cu Launch Control. Față de Taycan, ai standard un mod de conducere în plus, numit Gravel, pe lângă cele uzuale, Range, Normal, Sport, Sport Plus și Individual. Programul Gravel (Pietriș) controlează amortizoarele, ESP-ul (PSM la Porsche), distribuția cuplului, răcirea, caracteristica pedalei de accelerație și asistența la pornire.

test Porsche Taycan Cross Turismo

Așadar, poți accelera mai violent pe macadam, pentru că electronica își face treaba foarte bine, iar în modul Gravel, sistemul de control al tracțiunii, PTM (Porsche Traction Management), este optimizat pentru mai multă tracțiune, limitând diferențele de viteză dintre punțile din față și din spate. Parcurgerea unor pasaje de macadam nu e stresantă, pentru că în modul Gravel garda la sol este cu 30 mm mai ridicată decât la sedan. Iar dacă ai de gând să mergi mai des pe macadam, atunci merită bifat pachetul Off-road (1701,03 euro), care mai adaugă 10 mm la nivelul mediu al gărzii la sol (există cinci niveluri de reglaj pentru suspensie – Lift, High, Medium, Lowered, Low) și, mai important, vine cu protecții la spoilere, pasajele roților și la deflectorul din spate, sub forma unor aripioare de plastic.

test Porsche Taycan Cross Turismotest Porsche Taycan Cross Turismotest Porsche Taycan Cross Turismotest Porsche Taycan Cross Turismotest Porsche Taycan Cross Turismotest Porsche Taycan Cross Turismotest Porsche Taycan Cross Turismo

În afară de Gravel, poți selecta modurile cunoscute de la Taycan: Range, Normal, Sport, Sport Plus și Individual. În Range, viteza maximă se reglează între 90 și 140 km/h și garda la sol coboară cu 22 mm față de nivelul mediu, pentru o aerodinamică și mai bună. În modurile Normal și Sport, garda la sol revine la valoarea normală, în timp ce în Sport Plus coboară din nou cu 22 mm, iar mașina parcă se lipește de drum.

Accelerații de 911

Două numere sunt impresionante, 2320 și 4,1. Ce înseamnă? O masă la gol de 2320 kg și o accelerație 0–100 km/h în 4,1 secunde. Un Porsche 911 Carrera S are nevoie de 4,2 secunde. Cele două motoare conferă o accelerație liniară, susținută, continuă. Imensul cuplu de 650 Nm este disponibil instantaneu, dar, spre deosebire de cazul altor modele electrice, puterea se menține și la turații înalte ale motoarelor electrice. 200 km/h se ating ușor și abia pe la 220 km/h începe să se simtă că ne apropiem de limita anunțată, 240 km/h. Având în vedere felul în care accelerează, cred că nici un fan de 911 nu ar mai vrea să se dea jos din această mașină. Și nu e doar asta.

Datorită bateriei extrem de plate, stai la fel de jos ca în 911, iar în viraje, mașina parcă este lipită de drum. Aderența e atât de mare, încât nu prea mai ții cont de masa foarte mare, pentru că în viraje ai senzația că mașina se prinde cu niște gheare de asfalt. OK, asta depinde și de modul de rulare ales. În Range, display-ul din bord ne arată că trage doar motorul din față.

test Porsche Taycan Cross Turismo

Porsche nu comunică puterea fiecărui motor, ci doar puterea totală, dar este evident că motorul din față are o putere mai mică, iar în Range, totul e reglat pentru autonomie maximă. În Normal, Sport și Sport Plus trag ambele motoare, dar în Sport Plus distribuția cuplului se orientează mai mult spre spate, pentru o dinamică mai accentuată. Nu recomandăm, dar probabil că, pe macadam, în Sport Plus se pot încerca niște drifturi.

Porsche oferă și la Cross Turismo barele stabilizatoare active, PDCC (3406,97 de euro), prezente și la mașina de test, dar și fără ele ruliul este atât de mic, încât utilitatea lor nu este evidentă. Acești bani ar fi mai bine investiți în Electric Sound (520,03 euro), caz în care chiar nu o să vă pară rău dacă renunțați la 911, și în direcția integrală (2428,79 de euro), care reduce diametrul de bracaj.

Mai mult spațiu

Caroseria mai spațioasă adaugă doar 25 kg în plus față de Taycan, ca urmare a barei suplimentare de rigidizare de la hayon și a acoperișului alungit. Iar forma de break cu acoperișul mai înalt, care se prelungește mai mult spre spate, degajă 5 cm suplimentari pentru spațiul la cap. Fiind o mașină joasă, accesul nu e ca într-o Clasă S, dar la interior ai surprinzător de mult spațiu atât la cap, cât și la genunchi.

test Porsche Taycan Cross Turismotest Porsche Taycan Cross Turismotest Porsche Taycan Cross Turismo

Ca și la Taycan, Porsche a venit cu o invenție de senzație, o degajare în corpul bateriei în zona picioarelor pasagerilor din spate, astfel că, spre deosebire de alte mașini electrice, nu stai cu genunchii în aer. Iar spre deosebire de Taycan, în modul Confort suspensia pneumatică adaptivă este reglată mai moale, pentru mai mult confort.

Cu jantele de 20 de inchi opționale de la modelul de test, Cross Turismo este cel mai confortabil Porsche pe care l-am condus. Dacă vrei să pleci în vacanță, poți lua și familia cu tine, pentru că, pe lângă mult spațiu în spate și o banchetă fracționabilă 40/20/40% și excelent profilată, ai și un portbagaj decent, cu un volum minim de 446 de litri (1212 cu bancheta rabatată). Există un portbagaj și în față, de 84 de litri, pentru diverse obiecte, dar marea geantă elegantă pentru cabluri nu prea încape aici. Porsche s-a gândit însă că, datorită accelerațiilor fulminante, e bine să ancoreze sigur această geantă, care se prinde cu două cârlige de podeaua portbagajului.

test Porsche Taycan Cross Turismotest Porsche Taycan Cross Turismotest Porsche Taycan Cross Turismotest Porsche Taycan Cross Turismotest Porsche Taycan Cross Turismotest Porsche Taycan Cross Turismotest Porsche Taycan Cross Turismotest Porsche Taycan Cross Turismotest Porsche Taycan Cross Turismo

Bateria de 93,4 kWh are capacitate mare, dar, în ciuda unui management energetic de excepție, nu poate face minuni în ceea ce privește autonomia. Porsche promite între 388 și 452 km, corespunzând unui consum cuprins între 26,4 și 22,6 kWh/100 km. La o temperatură de primăvară în ultima lună de iarnă, pe un traseu de 230 km, noi am consumat 28,9 kWh/100 km, însă doar 10% din drum am mers în modul Sport. Asta înseamnă o autonomie reală de 323 km. Parcă nu ar strica una puțin mai mare. Măcar 400 km ar fi ideali.

117.514,88 de euro costă Porsche Taycan Cross Turismo 4S. Dacă sunt bifate opționalele extraordinar de scumpe, gen sistem audio Burmester, frâne ceramice, toate pachetele de asistență, majoritatea fiind opționale, Night Vision sau head-up display, prețul sare cu ușurință de 150.000 de euro. Este foarte mult, dar în același timp Cross Turismo este unic – un shooting brake electric pentru off-road, în care stai ca într-un 911 și care se conduce aproape
ca un 911. Respect, Porsche!

Verdict

Mister marca Porsche: un crossover de lux de 5 metri lungime, greu de peste 2,3 tone, în care stai ca într-un 911, accelerează ca un 911 și îți dă senzații demne de un 911 în multe situații. În plus, poți merge cu el în vacanță în patru, iar garda la sol și pachetul off-road îți asigură o oarecare libertate pe macadam. Dacă avea și o autonomie peste 400 km, era perfect. Dar nimeni nu e perfect.

DATE TEHNICE 
Caroserie
Break cu 4 locuri. L × L × h: 4974 × 1967 × 1409 mm. Ampatament: 2904 mm. Portbagaj: 446–1212 l. Masă proprie/sarcină utilă: 2320/560 kg
Tren de rulare
Suspensie față cu brațe duble suprapuse/pneumatică, în spate multilink/pneumatică, frâne cu discuri ventilate față și spate. Pneuri față 245/45 R 20, spate 285/40 R 20
Transmisie
Tracțiune integrală, cutie cu raport fix în față, cutie automată cu două trepte în spate
Propulsie
Câte un motor electric pe fiecare punte. Putere sistem: 360 kW/490 CP (420 kW/571 CP cu boost). Cuplu sistem: 650 Nm. Baterie litiu-ion, capacitate brută/netă 93,4/83,7 kWh
Performanțe
0–100 km/h 4,1 s
Viteză maximă 240 km/h
Consum mixt (WLTP) …..26,4–22,6 kW/100 km
Autonomie ……………………………..388–452 km
Preț de bază
Porsche Taycan Cross Turismo 4S 117.514,88 euro

 

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?