Home TesteContact Contact Fiat Grande Panda: Obsesia dreptunghiului

Contact Fiat Grande Panda: Obsesia dreptunghiului

de Florin Micu
Fiat Grande panda

După ce am văzut în premieră noul Fiat Grande Panda la Salonul auto de la Bruxelles, a sosit și momentul testului internațional. Fiat ne propune un design modern, în care dreptunghiul este elementul dominant, amintind de silueta pătrățoasă a primei generații, din 1980. Astfel, Grande Panda iese în evidență într-o lume auto în care domină suprafețele fluide.

Foto: Fiat, Florin Micu

Panda este un model emblematic atât pentru Fiat, cât și pentru segmentul autoturismelor de clasă mică. În cei aproape 45 de ani de la prima generație, Panda a fost, în același timp, un model simpatic, polivalent, o mașină pentru toate vârstele și pentru aproape toate variantele posibile de drum. A avut chiar și versiuni 4×4, care au dat clasă modelelor mult mai mari și cu pedigri de off-roader. Îmi amintesc cu plăcere de evenimentul nostru, SUV Fest, unde o Panda 4×4 a uimit asistența parcurgând același traseu ca un Mercedes G.

Fiat a făcut jocurile mult timp în segmentul autoturismelor mici, unde modelele Uno și Punto au reprezentat etaloane la fiecare generație. Din păcate, în ultimii ani a căzut victimă atât lipsei de inspirație a managerilor de la Stellantis (cu siguranță, cei care lucrează în fabricile italiene au sărbătorit plecarea lui Carlos Tavarez), cât și nefericitelor politici Green Deal, care au dus la dispariția majorității modelelor din gama Fiat europeană. Tavarez a fost obsedat doar de producerea unor modele globale, în detrimentul celor europene. Cel mai bun exemplu este Strada, care a fost și în 2024 cel mai vândut Fiat la nivel mondial, dar care nu se vinde în Europa.

Drept urmare, Fiat are mari așteptări de la acest Grande Panda, care ar trebui să readucă marca italiană în poziția de actor relevant în piața autoturismelor mici. „Grande Panda trebuie să fie cea mai globală mașină pentru, probabil, cel mai global grup auto mondial“, ne-a declarant domnul Olivier François, CEO Fiat, cu ocazia lansării modelului Panda într-un loc emblematic pentru industria auto mondială – fabrica, muzeul și circuitul de testare Lingotto.

Fiat Grande panda

Design de la zero

De obicei, atunci când reiau peste timp tema unor modele emblematice, designerii auto modernizează mai mult sau mai puțin radical liniile trecutului, fiind foarte clar pentru privitorul mașinii moderne care a fost sursa de inspirație. Așa a fost la Mini, la VW Beetle, la Fiat 500 și, cel mai recent, la Renault 5. Dar la Grande Panda este altfel. Designerul-șef de la Fiat, François Leboine, ne-a explicat că: „La Grande Panda, am propus un design modern de la zero, ținând cont doar de silueta primului model Panda și preluând doar câteva elemente din istorie“. Într-adevăr, Grande Panda nu te duce cu gândul la trecut, chiar dacă expune agresiv tema dreptunghiului, prezentă la Panda din 1980, de la faruri și parbriz până la lunetă.

Mi-l imaginez pe François Leboine copil, stând într-o cameră plină de jucării paralelipipedice, de toate dimensiunile, muncind să le combine pe toate într-o mașină. Rezultatul este o mare de dreptunghiuri, în toate pozițiile, de la faruri și grila frontală până la stopurile ieșite mult în relief. Până și jantele, obiecte obligatoriu rotunde, au în centru un dreptunghi cu sigla Fiat. Interesantă e și povestea în care apare Lingotto – se pare că sursa de inspirație pentru farurile și stopurile dreptunghiulare, împărțite la rândul lor în alte dreptunghiuri mai mici, este fațada imensei clădiri de la Lingotto, care are aceleași linii și ferestre dreptunghiulare.

În afară de dreptunghiuri, ies în evidență suprafețele ușilor, pe care este scris în relief „Panda“, și baza lunetei, pe care „Fiat“ e la fel de mare. Împreună cu pasajele bine conturate ale roților, dau mașinii un aer puternic, chiar similar unui vehicul militar (dacă faci abstracție de culorile agresive). Despre asta, Olivier François ne-a spus: „Le-am dat ca temă să facă un model care să inspire încredere, un fel de Duster sau Hummer, sau Range Rover mai mic…“ Firesc, m-a amuzat ideea că Dusterul spartan a fost sursă parțială de inspirație pentru Grande Panda.

Tema dreptunghiurilor agresive este reluată la interior, unde ies în evidență gurile de aer laterale, plasate vertical, și centrul volanului, care are un mare dreptunghi cu o siglă Fiat. Aici, lecția de geometrie continuă cu două elemente ovale de mari dimensiuni, care înconjoară tabloul de bord, respectiv spațiul dintre șofer și pasager, unde e poziționat selectorul de viteze. Iarăși intervine Lingotto, care are deasupra fabricii un circuit oval de testare, amintit de cele două elemente ovale, care sunt și evidențiate în culoarea caroseriei. Designerii au vrut să fie siguri că nu uiți în ce mașină te-ai urcat, pentru că sigla Fiat este reluată uriaș pe uși, iar literele numelui „Panda“ acoperă aproape întreg spătarul scaunelor.

Firesc, interiorul ar fi fost mult mai simpatic dacă ar fi conținut materiale de altă calitate, pentru că, din păcate, totul e spartan, dur, chiar dacă vizual arată bine. Este tributul plătit noii ere a automobilului, în care producătorii auto trebuie să economisească la confort pentru a face noile tehnologii mai ușor de digerat/cumpărat.

Fiat Grande panda

Un Fiat diferit

François Leboine a mai avut o temă dificilă, de a face un model Fiat cu totul diferit de confrații lui, Citroën C3 Aircross și Opel Frontera. Deși împart aceeași platformă și aceleași tehnologii/motorizări, chiar nu ai senzația că te sui în aceeași mașină. În afară de selectorul de viteze și butoanele de pe volan, nimic nu amintește de ceilalți doi. Un minus comparativ cu Opel și Citroën este faptul că Grande Panda nu va avea și o versiune cu șapte locuri.

Momentan, Grande Panda a fost lansat în versiune electrică, cu un motor de 113 CP și o baterie de 44 kW, care asigură performanțe decente. Teoretic, este declarată o autonomie de 320 km, care ar putea fi atinsă doar dacă nu rulezi deloc pe autostradă. Din motive organizatorice, a trebuit sa mă grăbesc la întoarcerea din test, așa că am avut ocazia să rulez aproximativ 60 km pe autostradă, cu viteză aproape constantă de 137 km/h (atât afișa în bord, chiar dacă viteza maximă declarată este de 132 km/h), iar autonomia a scăzut exponențial. În plus, am constatat și instabilitatea laterală la vânt… o senzație cam neplăcută după depășirea vehiculelor mari.

E interesant cablul AC retractabil, integrat în partea frontală (în plus față de portul de încărcare din spate), capabil să încarce la valori de până la 7 kW, alimentând de la 20 la 80% în 4 ore și 20 de minute. Acest cablu e foarte lung (4,5 metri), așa că asigură comoditatea încărcării în orice poziție a mașinii față de priză. În plus, fiind depozitat în față, nu mai ocupă loc în portbagaj. Mai multe detalii, după testele din România și în cadrul competiției BestElectricCityCar.

Verdict

Grande Panda este o mașină polivalentă pentru utilizare urbană și periurbană, oferind un spațiu interior remarcabil și un confort peste media segmentului din care face parte. 

Plusuri 
● Design interesant, care stârnește atenția
● Spațiu interior generos, cu acces ușor la toate locurile
● Cablu de încărcare foarte lung, montat în grila din față

Minusuri 
● Materiale dure și ieftine la interior
● Consum mare, autonomie redusă la viteze mari
● Stabilitate laterală redusă la vânt și viteze mari

DATE TEHNICE 
Caroserie
Hatchback cu 5 locuri. L × l × h: 3999 × 1763 × 1573 mm. Ampatament: 2540 mm. Portbagaj: 361–1315 l. Masă proprie: 1554 kg
Tren de rulare
Suspensie tip MacPherson în față, bară de torsiune în spate, frâne față/spate cu discuri. Pneuri față 205/55 R16, spate 205/50 R17
Transmisie
Tracțiune față, raport de transmisie fix
Propulsie
Motor electric sincron, transversal-față. Putere maximă: 83 kW (113 CP). Cuplu maxim: 122 Nm. Capacitate baterie, brută/netă: 44/43,8 kWh
Performanțe
0–100 km/h                              11,5 s
Viteză maximă                        132 km/h
Consum mediu WLTP            16,8 kWh/100 km
Autonomie WLTP                  320 km
Preț de bază
Fiat Grande Panda     nc.

Fiat Grande pandaFiat Grande pandaFiat Grande pandaFiat Grande pandaFiat Grande pandaFiat Grande pandaFiat Grande panda

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.