Nissan Qashqai era bun încă, dar îi mai trebuia ceva în plus, iar Nissan a luat decizia corectă, a umblat exact unde trebuia, la aspect și la modul în care interacționezi cu acest SUV compact.
Lucrurile arată din nou bine pentru Nissan. Pe cea mai mare piață europeană, Germania, vânzările au fost în declin după anul 2017, dar în 2023 producătorul japonez a reușit să depășească pentru prima dată recordul din acel an. A treia generație Qashqai, lansată în 2021, a jucat un rol important în acest sens.
Acest SUV compact a fost mult timp pilonul principal al programului european al companiei japoneze. Qashqai a contribuit cu aproape jumătate la cele aproape 32.000 de noi înmatriculări Nissan în Germania în 2023, urmat la o distanță considerabilă de Juke. Prin urmare a fost necesară doar o optimizare generală (bine gândită), care să dea esență acestui facelift. Astfel, pe lângă modificările estetice ale grilei, spoilerelor și farurilor, Qashqai facelift se caracterizează printr-o echipare de bază îmbunătățită, un sistem de infotainment actualizat și câteva dotări opționale suplimentare.
Din punct de vedere tehnic, rețeta familiară rămâne, după ce, la acest capitol, schimbarea a avut loc odată cu debutul celei de-a treia generații, acum 3 ani, când motoarele pe benzină au fost ușor hibridizate, în timp ce dieselurile au făcut loc hibridului e-Power. Prin urmare, 1.3 DIG-T cu motor cu patru cilindri de 140 CP și cutie de viteze manuală cu șase trepte rămâne modelul de bază, cu varianta sa mai puternică, de 158 CP, care este disponibilă (opțional) și cu o cutie CVT și tracțiune integrală.
Ca performanțe, versiunea 1.5 VC-T e-Power de 190 CP rămâne în vârful gamei, propulsată exclusiv de un motor electric alimentat, în funcție de necesități, de un propulsor termic cu trei cilindri, cu compresie variabilă, mottoul fiind: „Fă plinul de benzină, condu electric“. Această variantă ne-a fost pusă la dispoziție, pentru a ne face o primă impresie, atunci când ne-am familiarizat cu faceliftul lui Qashqai. Și pentru a ajunge direct la subiect, nu s-au schimbat prea multe în ceea ce privește experiența de condus.
În versiunea e-Power, SUV-ul Nissan Qashqai este deopotrivă puternic și confortabil. Pornește liniștit și fără efort, accelerează cu vigoare și fără sacadări (propulsie exclusiv cu motorul electric și transmisie cu raport fix), în timp ce turația motorului termic crește în funcție de sarcină, fără ca propulsorul turbo cu trei cilindri să iasă în evidență în mod intruziv. În general, nivelul scăzut de zgomot din Qashqai e o caracteristică pozitivă, care are legătură și cu faptul că bateria relativ mică, cu o capacitate de 2 kWh, permite motorului cu ardere internă să ia pauze regulate.
Univers Google
Dacă se dorește, e-Power-ul de 1,7 tone poate fi condus și dinamic. Direcția și trenul de rulare funcționează precis și fără surprize, permițând atât un regim sportiv, cât și un confort acceptabil pe drumurile secundare din Portugalia. Cu toate acestea, așa cum este tipic SUV-urilor, anvelopele lui Qashqai au semnalat limitele aderenței în viraje ceva mai devreme decât în cazul berlinelor de dimensiuni comparabile.
Însă nu sportivitatea a fost prioritatea la faceliftul acestui bestseller din gama Nissan. În schimb, s-a mizat serios pe un sistem de infotainment îmbunătățit, la fel ca Renault, partenerul de alianță, Nissan bazându-se acum pe aplicațiile și asistența Google pentru sistemul său multimedia. Nu numai că navigația de pe ecranul de 12,3 inchi, acum standard, are logica (și aspectul) cunoscut al Google Maps, dar poți conta pe controlul vocal și pe alte aplicații din universul Android. Oricine se poate descurca pe propriul smartphone cu acest sistem de operare se va descurca și în Qashqai. Iar fanii sistemelor Apple pot accesa wireless interfața CarPlay.
Nu o aplicație Google, dar foarte practică este vederea panoramică îmbunătățită a camerelor exterioare. Opt perspective virtuale ale camerelor pot fi selectate inclusiv în modul 3D, precum și o vedere virtuală prin așa-numita „capotă transparentă“, ideală pentru obstacolele aflate direct în fața mașinii, mai ales atunci când conduci în pantă.
Text: Stefan Cerchez/Traducere și adaptare: Dan Damian/Foto: Nissan/Wolfgang Groeger-Meyer
Concluzie
Păstrăm ce a fost testat și confirmat, optimizăm cu atenție restul – probabil că acesta a fost mottoul la faceliftul lui Qashqai. Și pe bună dreptate, pentru că SUV-ul japonez, bine echipat, nu avea nevoie de nimic mai mult decât de un aspect reîmprospătat și de o actualizare a sistemului de infotainment.