Am testat și un altfel de Jeep Avenger, unul intermediar între cel cu motorizare strict termică și electricul de 156 CP.
În toată această goană către electrificarea totală, de mult timp a apărut o strategie: inițial, prezentarea modelului electric, apoi, peste câteva luni, a termicelor. Exact ce s-a întâmplat cu Avenger, primul model electric al celor de la Jeep. Marca este americană, dar mașina, indiferent de motorizare, este mai mult franceză, pentru că Jeep face parte acum din grupul Stellantis, iar platforma sa, CMP, e realizată de fostul PSA.
Avenger este cel mai mic model din gama Jeep, cu o lungime puțin sub 4,1 metri, adică e sensibil mai mic decât Renegade. Arată bine – foarte bine, chiar –, nimeni nu-i poate lua asta, și păstrează imaginea unui model capabil să facă tot, în orice mediu l-ai duce. Doar că realitatea nu-i chiar așa. Avenger este destinat asfaltului, oamenilor care vor să ruleze cu stil în mediul urban. Bine, poate fi scos din oraș, cu motorizarea testată, dar nu vă așteptați la performanțe cu adevărat dinamice.
M-am bucurat când am văzut că primesc nu o mașină cu cel mai bun nivel de echipare (cum se întâmplă de obicei), ci una cu echiparea de bază, Longitude. De ce? Pentru că am putut să-mi fac o idee despre un Avenger în cea mai redusă la esență versiune a sa. Nu este plin de leduri, cu excepția luminilor de zi și a celor pentru marșarier, dar arată bine, cu faruri și stopuri pe fond negru, plus tratament care sugerează că poate merge pe-acolo pe unde nu-l poate susține și partea tehnică.
Interiorul e plăcut, dacă treci peste volanul din plastic relativ moale și plasticul mai dur de pe planșa de bord, pe mijlocul căreia există o inserție cu textura asemănătoare cu a lemnului, dar care este tot plastic. Tabloul de bord are diagonala suprafeței utile de 7 inchi, adică e poziționat în zona centrală a ceea ce ar putea fi un display de 10,25 în echiparea superioară, Altitude. Dar și așa vezi principalele informații de care ai nevoie, într-un format mai simplu. Pe de altă parte, displayul central are tot 10,25 de inchi, doar că, în echiparea de bază, nu are navigație încorporată. Reacționează bine la atingere, dar structura meniului necesită obișnuință.
Performanțe decente
Cam asta ar descrie motorizarea de 1,2 litri, cu trei cilindri și sistem mild hybrid, care furnizează 100 CP și 205 Nm, de proveniență PSA. Același motor există și fără mild hybrid, disponibil însă doar cu o cutie de viteze manuală. Pentru cel testat, cu mild hybrid, avem la dispoziție doar o cutie de viteze automată cu șase trepte. Dinamica este OK, dar în sarcină maximă, la accelerații cu kickdown de la viteze mici, cutia de viteze cu două ambreiaje și șase trepte și are momente în care schimbă lent. Dacă o iei mai ușor, schimbările sunt rapide. Ce are deosebit acest pachet este un sistem mild hybrid mai evoluat. Adică, poate rula electric la viteze foarte mici, cum ar fi plecarea ușoară de pe loc sau manevrele de parcare (inclusiv în marșarier).
Jeep are și un e-Hybrid pentru modelul Renegade. E drept, unul de 130 CP dintr-un motor de 1,5 litri. Trebuie să țineți cont de faptul că sistemele celor două model nu sunt aceleași. Renegade poate rula electric (scurte perioade) și cu 60 km/h și poate ajunge la aproximativ 40 km/h doar pe baza motorului electric. Avenger nu, chiar dacă motorul său electric este cu 9 CP mai puternic (29 CP) și bateria are aproape aceeași capacitate brută, 0,8 kWh. Pur și simplu, este setat diferit. Oprește motorul la decelerare, când se și aude sunetul specific unui electric, dar la accelerare îl folosește singur doar câțiva metri, la plecările ușoare. Chiar și așa, reușește să fie mai economic decât același motor, dar fără mild, cu 0,5 l/100 km. Concret, computerul de bord ne-a arătat 6,4 l/100 km în regim extraurban, cu toate elementele de confort necesare (la acest nivel, poți seta electronic climatizarea, dar nu și temperatura dorită). Și dacă tot nu i-a resetat nimeni al doilea computer de bord, vă spunem că a arătat 8,4 l/100 km pe tot parcursul mașinii de test (2084 km). Există în continuare șase programe de rulare, Eco, Normal, Sport, Nisip, Noroi și Zăpadă, plus HDC (Hill Descend Control), la pachet cu gardă la sol de aproape 20 cm, însă e doar electronică, iar tracțiunea este doar pe puntea din față. Confortul e bun pentru un asemenea ampatament, dar sportivitatea nu este atuul acestei versiuni pentru care padelele de pe volan înseamnă doar control mai bun atunci când iei în serios programele pentru off-road.
Prețul nu mi se pare mare pentru acest pachet, dacă mă gândesc la designul (foarte) atractiv al mașinii: 25.000 de euro, cu 2500 mai mult decât al versiunii fără sistem mild hybrid (și cu transmisie manuală), dar cu 5000 mai puțin decât al celui mai bun nivel de echipare, Summit.
Text: Dan Damian/Foto: Bogdan Grigorescu
Verdict: 4 stele
Un model vioi în mediul urban, care arată bine și se și conduce bine. Este economic, cu o cutie de viteze bună (dacă nu o forțezi) și foarte agil în zonele aglomerate. Interiorul e decent, cu un display central cu grafică plăcută și spațiu normal pentru clasa mașinii. Dacă vreți o atmosferă mai plăcută, trebuie un nivel superior de echipare.
Date tehnice
Caroserie: SUV cu 5 locuri. L × l × h: 4084 × 1776 × 1528 mm. Ampatament: 2562 mm. Portbagaj: 380 l. Rezervor: 44 l
Tren de rulare: Suspensie față MacPherson, spate braț tras, cu element de torsiune. Frâne cu discuri ventilate față, discuri spate. Direcție asistată electric. Pneuri: 215/65 R 16
Transmisie: Tracțiune față, cutie automată cu două ambreiaje și 6 trepte
Propulsie: Motor termic benzină, L3, 1199 cm3, putere maximă 74 kW (100 CP)/5500 rpm, cuplu maxim 205 Nm/1750 rpm. Motor electric cu funcție de propulsor/generator, putere maximă 21 kW (29 CP), cuplu maxim 55 Nm. Putere maximă totală: 74 kW (100 CP). Cuplu maxim total: 205 Nm. Capacitate netă baterie: 0,43 kWh
Performanțe: 0–100 km/h 10,9 s, Viteză maximă 184 km/h, Consum mediu 5 l/100 km
Preț de bază: Jeep Avenger 1.2 MHEV Longitude 25.000 euro