Poate că Renault Symbioz nu era neapărat previzibil în gama constructorul francez. Dar acum l-am condus și i-am descoperit nișa.
Captur, Austral, Arkana, Rafale. Aceasta este gama de SUV-uri Renault. Mai este și Espace, dar acesta nu este (încă) disponibil în România. În toată această linie, Renault a văzut un spațiu de speculat, undeva aproape de baza gamei, între Captur și Austral, pe care l-a umplut cu noul Symbioz. Dincolo de numele inspirat, Symbioz este mai aproape de Captur decât de Austral și asta este evident.
Când vezi inițial pozele, ai senzația că este un Captur mai mare, dar în realitate percepția este alta. Symbioz are 4.413 mm lungime (+ 174 mm) și aceeași înălțime cu Captur (1.575 mm), așa că arată mai bine, este mai lung și parcă mai bine așezat pe șosea, la nivel vizual. Pe de altă parte, zona frontală este aproape identică cu cea a lui Captur, le poți confunda foarte ușor în trafic. Spatele însă diferă complet, nu mai sunt formele rotunjite ale fratelui mai mic, ci stopuri mai înguste și mai ascuțite, plus mai multe linii (ceva mai dure din punct de vedere estetic). O altă notă distinctivă o face montantul posterior, vopsit în aceeași culoare cu caroserie, dar are o structură aparte ce se remarcă în lumină naturală.
Când intri în habitaclu nu descoperi nici o surpriză la nivelul planșei de bord, este aceea de la modelul Captur cu facelift: același design, același tablou de bord de 10,3 inchi și display central portret de 10,4 inchi. Dar afișajul diferă: tabloul de bord are o grafică mult mai plăcută (inspirată de la Renault 5 și Rafale), cu până la trei segmente dispuse pe orizontală – deci mai multe posibilități de personalizare și culori mult mai vii. În rest, totul este sub umbrela Android Automotive 12, dar display-ul central mi-a dat senzația că se mișcă ceva mai fluent decât o face pe Captur.
Avantajul lui Symbioz, în habitaclu, este spațiul. Pentru asta a fost creat, în primul rând. Și este evident mai spațios, în special la nivelul locurilor din spate. De fapt, aici poți ajusta spațiul în funcție de nevoi: vrei mai mult loc la genunchi sau mai mult spațiu în portbagaj. Asta pentru că bancheta spate culisează (sistemul este și pe Captur) cu până la 16 cm. O singură problemă am identificat aici: sistemul de culisare nu este ușor de acționat pentru că este unul care mișcă toată bancheta, nu pe segmente. Așa că atunci când sunt trei persoane în spate, trebuie ceva coordonare între ele pentru a glisa bancheta. Pe de altă parte, atunci când vrei spațiu la picioare, ai din plin și rămâi cu 434 litri pentru bagaje. Dacă vrei să ajungi la maximul de 548 litri, poate doar copiii mai pot sta pe locurile din spate. Dacă vrei să rabatezi bancheta, o poți face destul de simplu (2:3) și obții un spațiu de încărcare… aproape plat, dar și un volum de 1.582 de litri. Este clar mai mult decât oferă Captur. Practic, în Symbioz ai spațiul minim al portbagajului egal cu spațiul maxim oferit de Captur, cu bancheta spate ridicată.
Mențiune specială. Nu totul este în mare parte ca la Captur. Pentru că acesta nu are plafonul SolarBay (care a debutat pe Scenic E-Tech), dar Symbioz îl are, opțional: 1.500 euro, indiferent de nivelul de echipare.
Hibrid cunoscut
Avem aceeași platformă tehnică cu cea de la Captur, CMF-B. Nu avea sens să fie folosită platforma CMF-CD a lui Austral, mult mai complicată din punct de vedere tehnic (care suportă inclusiv direcția integrală 4Control). Francezii au vrut ca acest model să fie unul simplu (motivul pentru care nu este foarte diferit de Captur) și practic (adică plus de spațiu și eficiență). Peste ceva timp, Renault Symbioz va avea și un mild-hybrid, dar deocamdată este oferit doar cu motorizarea hibridă de 143 CP. Este deja arhicunoscută în gama Renault/Dacia, cu motor pe benzină de 1,6 litri (94 CP), motor electric de tracțiune de 49 CP și motor electric de 20 CP folosit ca generator, plus cutia multimodală și baterie de 1,2 kWh (0,85, net). Este la fel de eficient ca pe celelalte modele, ba chiar am obținut un consum ceva mai mic (5,2 l/100 km), dar asta s-ar putea datora și drumurilor atent alese pentru testul din Spania. Symbioz poate obține chiar mai puțin în oraș, dar acest model este creat și pentru călătorii lungi, cu familia. Nu va dezamăgi în ceea ce privește consumul. Și la accelerații stă destul de bine pentru o astfel de mașină. De exemplu, poți folosi butonul E-Save pentru a păstra bateria la un minim de 40% încărcare, astfel ca atunci când accelerezi puternic să ai impuls și din partea motorului electric. Invers, ai buton EV, prin care forțezi sistemul să favorizeze propulsia electrică – acestuia nu-i prea văd utilitatea, bateria se consumă repede la rularea strict EV.
O diferență față de Captur: suspensia lui Renault Symbioz este clar orientată mai mult către confort. Amortizează bine și denivelări mai pronunțate, se înclină ceva mai mult în virajele luate mai optimist, dar ținuta de drum rămâne foarte echilibrată atâta vreme cât nu exagerezi. Nimic de reproșat direcției, este corect etajată, precisă și cu oarece feedback. De reproșat frânelor – de altfel, eficiente – dar lovite de aceeași problemă de modularitate în ultima parte a cursei, la trecerea de la frânarea regenerativă la cea mecanică.
În România, Symbioz este oferit în trei versiuni de echipare: Techno (de la 29.450 euro), Esprit Alpine (de la 31.450 euro) și Iconic (de la 32.950 euro). Ca idee, este cu 5.260 euro mai scump decât Captur E-Tech (cu exact aceeași motorizare), la nivelul versiunilor de bază, dar țineți cont de faptul că Symbioz este semnificativ mai bine echipat.
Date tehnice
Caroserie: SUV cu 5 locuri. L × l × h: 4413 × 1797 × 1575 mm. Ampatament: 2638 mm. Portbagaj: 434 – 548 l. Rezervor: 48 l
Tren de rulare: Suspensie față tip MacPherson, spate tip braț tras, cu element torsional. Frâne cu discuri ventilate față, discuri spate. Direcție asistată electric. Pneuri: 225/45 R 19
Transmisie: Tracțiune față, cutie automată (Multi-Mode)
Propulsie: Motor termic benzină, L4, 1598 cm3, putere maximă 69 kW (94 CP)/5600 rpm, cuplu maxim 148 Nm/3600rpm. Motor electric 1 cu funcție de propulsor/generator, putere maximă 36 kW (49 CP), cuplu maxim 205 Nm.Motor electric 2 cu funcție de generator, putere maximă 15 kW (20 CP), cuplu maxim 50 Nm. Putere maximă totală: 105 kW (143 CP). Capacitate netă baterie: 0,85 kWh.
Performanțe: 0–100 km/h 10,6 s, Viteză maximă 170 km/h, Consum mediu 4,7 l/100 km
Preț de bază: Renault Symbioz Esprit Alpine 31.450 euro