Home Teste Electric vs termic – Cine câștigă? – Mini Cooper S sau Cooper SE?

Electric vs termic – Cine câștigă? – Mini Cooper S sau Cooper SE?

de Dan Damian
Mini Cooper S vs Mini Cooper SE

Mașinile electrice au câștigat de cele mai multe ori în seria noastră de teste „electric versus termic“. Oare va putea Mini Cooper S, cu 178 CP, să inverseze acest trend în duelul cu electricul Cooper SE de 135 kW?

Concurenți:

  • Mini Cooper SE: 135 kW, 270 Nm, baterie de 29 kWh, autonomie 175 km, de la 34.272 euro (minus 9040 euro prin programul Rabla Plus).
  • Mini Cooper S: 178 CP, 280 Nm, consum în test 6,9 l/100 km, autonomie 637 km, de la 28.084 euro.

Modelul electric Mini Cooper SE a atras deja o mulțime de aprecieri, inclusiv din partea auto motor und sport. Anul trecut, a fost convingător în testul individual, iar apoi, a reușit să domine fără drept de apel Opelul Corsa-e în testul comparativ. Așadar, a treia generație Mini (F55/56) cu propulsie electrică și-a găsit adevărata cale?

Mini Cooper S vs Mini Cooper SE

Să vedem. În acest comparativ, electricul Mini Cooper SE cu 135 kW (184 CP) trebuie să-l înfrunte pe fratele său cu motor termic, Cooper S, echipat cu un propulsor de 2 litri, cu 4 cilindri și 131 KW (178 CP). Până nu demult, venea cu 192 CP, dar a trebuit să înceapă a respecta cele mai recente standarde de emisii și a pierdut 14 cai pe drum.

SE-ul este cool

Sunt 6 CP diferență în favoarea lui SE, nu-i chiar atât de mult. Asta se aplică și la nivelul prețului, pentru că, echipat cu transmisia cu ambreiaj dublu, Miniul termic costă 30.548 de euro în echiparea Yours. Cooper SE este disponibil în echiparea Electric, de la 37.706 euro. Versiunile de bază încep de la 28.084 (Cooper S) și 34.272 de euro (Cooper SE). Iar în cazul în care vă întrebați ce-i cu aceste variante de echipare, aflați că au fost introduse cu ocazia faceliftului de anul trecut.

În cazul electricului Mini, statul acordă un bonus de 9040 de euro, așa că are un avantaj substanțial de preț. Dar nu întotdeauna este vorba despre bani. Și alte aspecte ar putea juca un rol important în decizia de cumpărare – de exemplu, cât de cool este SE. Printre altele, mașina noastră atrage atenția și datorită elementelor galbene și frumoaselor jante incluse în echiparea Electric.

Cooper S pare ceva mai rezervat, deși nu există nicio îndoială că e o mașină destinată persoanelor pentru care spațiul generos sau nivelul ridicat de utilitate nu se află în fruntea listei de cerințe. Altfel, cele două modele cu două uși sunt identice în multe privințe, cum ar fi spațiul și accesul în spate (doar pentru contorsioniști), precum și volumul portbagajului (211 litri). Este mic, așa că, dacă vrei să pui aici cutia unei chitare, trebuie să rabatezi bancheta (echipare standard). În cazul lui SE, spațiul portbagajului pare chiar mai limitat, din cauza cablului de încărcare pe care trebuie să-l cari după tine, dar asta n-ar trebui să afecteze latura practică în viața de zi cu zi.

Mini Cooper SPentru cei mai mulți dintre cei interesați de Mini, și se pare că aici proporția femeilor e majoritară, este probabil să conteze mai mult cum se conduce mașina. Și o spunem clar, motorul pe benzină se descurcă foarte bine. Având în vedere laudele aduse electricului SE, te-ai putea aștepta să domine Cooperul S cam la orice capitol. Nici gând. Nici chiar în oraș, la semafor Miniul electric nu prea reușește să se distanțeze de Cooper S, și asta pentru că S-ul, cu vioiul său propulsor turbo cu patru cilindri, dar și cu ajutorul cutiei Steptronic, accelerează foarte bine la plecările de pe loc. Dacă ne uităm la valoarea accelerației 0–100 km/h, S-ul își devansează fratele electric cu o jumătate de secundă (6,4 vs 6,9 secunde).

Fin control electric

Condusul lui SE e mai relaxat, în special pentru că rulează mult mai silențios și mai calm. Când vine vorba de „calm“, motorul pe benzină al lui Cooper S este unul dintre cele mai agitate din categoria lui. În plus, S-ul are cele mai mari valori ale zgomotului interior, abia la peste 100 km/h acestea apropiindu-se de ale fratelui electric. Chiar și modul în care se livrează puterea lui SE contribuie la o experiență mai relaxantă de condus, și nu doar pe distanțe scurte. Similar sistemelor de propulsie electrică mult mai puternice de la BMW, este spontan și puternic, dar în același timp poate fi dozat foarte ușor. Motorul nu trimite brusc roților cei 270 Nm, ci într-un mod controlabil și constant. Pe de altă parte, motorul cu patru cilindri al lui Cooper S se simte mai confortabil între 3000 și 5000 rpm. În plus, cutia de viteze cu ambreiaj dublu a motorului termic poate fi intempestivă, însă asta nu-i chiar o problemă și observi acest aspect doar prin comparație directă cu reacțiile modelului electric.

Mini Cooper SE

Ansamblul modelului SE nici măcar nu are nevoie de cutie de viteze, un singur raport fiind suficient pentru toate palierele de viteze de până la 150 km/h. Nici măcar nu este nevoie de un ambreiaj în sensul clasic, toate acestea fiind avantajele sistemelor de propulsie electrică, care reduc costurile de producție și întreținere. Există însă și aspecte mai enervante în cazul lui Cooper SE, de pildă că cel mai puternic dintre cele două niveluri de recuperare a energiei e selectat automat la start. Asta permite condusul cu o singură pedală în oraș, dar irită în afara acestuia, din cauza frânării puternice.

Pe de altă parte, al doilea nivel aproape că nu se simte, iar șoferul trebuie să intervină mai mereu, clasic, cu pedala de frână. În cazul lui SE, este foarte ușor de dozat, cu o trecere practic imperceptibilă de la frânarea electrică la cea hidraulică. Diferența față de Cooper S e minimă, dar poate fi simțită la o comparație directă.

Mini Cooper S

Același lucru este valabil și în ceea ce privește caracteristicile de condus ale celor două modele. Se simt la fel de confortabile pe drumurile extraurbane, virează hotărât și subvirează doar în cazuri extreme. Nu există transferuri ciudate de masă, și asta e cu atât mai de apreciat cu cât sistemele electronice de siguranță lasă multă marjă pentru distracție în ambele cazuri. Datorită sistemului de limitare a patinării (ARB), controlul tracțiunii (DTC) își permite să intervină pentru a ajusta puterea doar când se produce ruperea aderenței. Asta pare să se întâmple chiar o idee mai târziu la Cooper SE, așa că rularea se dovedește ceva mai sălbatică decât a mai civilizatului Cooper S. Miniul electric își poate ascunde destul de bine cele 114 kg în plus, vădindu-le cel mult prin ușoarele virări ezitante, aspect pe care-l realizezi când schimbi imediat mașinile. Direcția este foarte precisă și incisivă. Ambele sunt bune când începi să înșiri virajele, dar se dovedesc a fi prea agitate în condusul de zi cu zi.

Accesibilul Cooper SE

Așadar este distractiv cu ambele mașini, dar în cazul lui SE distracția se termină destul de repede. Mai precis, când observi autonomia. Dacă mergi tare, epuizezi rapid bateria. Cum motorului electric îi place să consume 25 kWh/100 km din baterie, este ușor de imaginat cât durează aceasta la o capacitate netă de 29 kWh. Măcar sistemul de navigație se dovedește a fi foarte util și ușor de utilizat pentru a găsi stațiile de încărcare potrivite. Acesta este un aspect vital pentru orice mașină electrică, însă nu toate se descurcă atât de bine și de eficient. Durează cam jumătate de oră la o stație de 50 kW (DC) până când bateria ajunge la un nivel de 50%. Aceste calcule n-au nicio importanță pentru șoferul lui Cooper S, deoarece rezervorul de 44 de litri este suficient pentru peste 400 km, chiar dacă ai piciorul mai greu, iar alimentarea durează câteva minute – nimic nou în cazul motoarelor termice. Apar însă ceva probleme când vine vorba de costurile cu combustibilul și cele de operare.

Mini Cooper SE

În cazul lui Cooper SE, acestea depind, printre altele, de cât de des alimentezi de la stațiile DC, aproximativ la fel de scumpe. Cei care conduc pe distanțe relativ scurte și apoi încarcă bateria de la wallboxul de-acasă vor avea costuri mai mici cu SE. Și costurile fixe și ale asigurărilor sunt mai mici pentru modelul electric. Dacă mai pui și bonusul de 9040 de euro, de la Rabla Plus, modelul electric este cu mult înaintea celui pe benzină.

Ce-ar mai fi de spus despre cele două modele Mini? Niciunul dintre ele n-a devenit mai confortabil după facelift și poți economisi cei 404 euro pe care i-ai da pe suspensia adaptivă a lui Cooper S, pentru că aceasta îmbunătățește foarte puțin confortul la rulare și nu schimbă faptul că Mini Cooper SE este mai coerent în comportament la nivel general.

Clasament:

  • Locul 1: Cooper SE – Miniul electric convinge datorită excelentelor caracteristici de condus și costurilor generale mai bune. Aspecte negative: autonomie mică, spațiu limitat și confort redus. 
  • Locul 2: Cooper S – Miniul cu motor termic nu este superior fratelui său electric, modelul testat frânând chiar mai slab decât SE-ul. Autonomia și timpul de alimentare sunt avantajele S-ului.

Text: Heinrich Lingner/Traducere și adaptare: Dan Damian/Foto: Max Balázs

Mini  
Cooper S Yours TrimCooper SE Electric Collection
Propulsie
Tip motor/nr. cilindriL/4Motor electric/–
Antrenare vilbrochen/supraalim.lanț/turbo–/–
Cilindree cm31998
Putere maximă kW (CP)/rpm131 (178)/5000135 (184)
Cuplu maxim Nm/rpm280/1350270 
TransmisieTracțiune față,Tracțiune față,
cutie DSG cu 7 trepte cutie cu raport fix
Pneuri în test 205/45 R 17 W205/45 R 17 W
Goodyear Eagle Hankook 
F1 Asymmetric 3Ventus S1evo3
Mase și dimensiuni
Masă proprie/sarcină utilă/nr. locuri kg1272/373/41386/389/4
Sarcină remorcabilă/cu frâne kg
Lungime × lățime mm3876 × 17273845 × 1727 
(cu oglinzi) × înălțime(1932) × 1414(1932) × 1414
Ampatament mm24952495
Diametru de bracaj st./dr. m11,0/11,111,0/11,1
Volum portbagaj l/VDA211/731211/731
Înălțime prag de încărcare mm660660
Lățime interioară față/spate mm1370/13401370/1340
Înălțime interioară față/spate mm1020/9351020/935
Spațiu de ședere standard mm660660
Înălțime poziție de condus mm470470
Consum/autonomie/CO2
Consum în test în 100 km6,9 l18,8 kWh
ams – eco5,3 l12,6 kWh
ams – cotidian6,8 l18,9 kWh
ams – sportiv9,2 l24,6 kWh
Emisii CO2 în test g/km160751)
Consum WLTP total l/100 km5,9 l15,2 kWh
Normă de poluareEuro 6d
Emisii CO2 (WLTP) g/km1350
Capacitate rezervor/baterie 44 l/––/29 kWh (netă)
Autonomie eco/în test km830/637262/175
Accelerații/viteză maximă
Accelerații s
0–  80 km/h4.55
0–100 km/h6.46.9
0–120 km/h8.79.2
0–130 km/h10.110.9
0–140 km/h11.612.8
0–160 km/h15.1
0–180 km/h19.8
0–400 m14.515.1
Reprize s3,4/4,23,3/4,2
60–100/80–120 km/h
Viteză maximă km/h235150
Distanță de frânare
de la 100 km/h, rece m40.238.5
de la 100 km/h, cald2)39.638
Zgomot interior
la   80 km/h ultima treaptă6664
la 100 km/h dB(A)6867
la 130 km/h7170
la 160 km/h74
Teste dinamice
Slalom 18 m TC/ESP on/off65,2/65,965,0/65,2
Dublă schimbare de bandă km/h135,6/138,5133,3/134,2
Preț
Preț de bază euro 3454837706
Preț de bază cu Rabla Plus/Rabla euro 3454828.6663) 
1) Pe baza mixului energetic din Germania, de 401 g CO2/kWh; 2) de la 100 km/h, pentru mașini cu vmax <180 km/h; 3) cu bonusul de 45.000 lei (echivalent 9040 euro)

 

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?