Home Teste Test drive – Kia e-Soul – Imaginea (chiar) contează

Test drive – Kia e-Soul – Imaginea (chiar) contează

de Dan Damian
Kia e-Soul

La a doua generație electrică, Kia e-Soul aduce o eficiență excelentă, dar și un stil nu prea adaptat gusturilor europene.

Teoretic, îi putem spune e-Soul, pentru că este un model electric, dar cum în Europa vine doar acest model, îi putem zice foarte bine și doar Soul. Ne-am obișnuit cu Soul în versiune EV, dar, pe alte piețe, mașina are și o gamă de motorizări convenționale. Lansată anul trecut, noua generație pare cumva într-un con de umbră, și motivul e destul de clar. Vă amintiți testul cu Kia Sportage din numărul trecut? Insistam atunci asupra faptului că SUV-ul coreean este oferit într-o versiune special dedicată pieței europene, asta însemnând că există inclusiv diferențe de structură între modelul american și cel european.

Ce legătură are asta cu e-Soul? Are, pentru că acest model nu are nicio adaptare stilistică pentru clienții europeni, în condițiile în care nu a fost conceput pentru aceștia.

Kia e-Soul

Kia Soul este genul de mașină care prinde bine în Asia (Japonia, în special), acolo unde seamănă cu un kei car, din cauza formei sale pătrățoase, dar și în Statele Unite. Exact ce nu le place europenilor, dacă nu se numește Clasa G.

Și e normal să nu prea placă, fiindcă cei de la Kia au fost destul de radicali cu acest model, pornind de la farurile cu LED (la nivelurile Activ și Premium, în rest cu halogen) foarte înguste, aproape agresive și terminând cu spatele pe care stopurile se încolăcesc creând imaginea unei nebunii de forme. Europenii nu gustă așa ceva.

Tehnologie excelentă

Pe cât de discutabil este stilul, pe atât de clară și puternică e oferta tehnică. Deși Kia a trecut la tehnologia superioară odată cu lansarea lui EV6, Soul are pe dedesubt platforma tehnică a modelului e-Niro, care lasă impresia că mai poate rezista ani buni pe piață. Este drept, am testat versiunea cu baterie mare (64 kWh), care vine la pachet cu puterea de 150 kW (204 CP). De altfel, nici n-aș recomanda bateria mică (39 kWh) cuplată la un motor de 100 kW. Diferența e consistentă, de peste 4600 de euro, dar avantajele sunt nete atât la nivelul autonomiei, cât și în ceea ce privește performanța dinamică.

Kia e-Soul

În configurația de top, la temperaturi de circa 5–6 grade Celsius, autonomia declarată, de 452 km, s-a transformat într-un parcurs real de 367. Cum reușește să se apropie atât de valoarea oficială? Simplu, consumă puțin. În oraș, cu grijă la accelerații, dar fără alte eforturi eco, am obținut și 16 kWh/100 km, iar în afară, am rulat cu maximum 125 km/h, așa că am văzut pe computerul de bord cam 18 kWh. e-Soul are patru moduri de condus, dintre care două cu diferențe clare. Poți alege Eco, dar mașina nu devine prea lentă, Normal, în care n-am observat o mare diferență față de Eco, Sport, care conferă o dinamică foarte bună pentru o asemenea mașină, iar dacă ții apăsat mai mult pe butonul modurilor, intri în Eco+, unde motorul se înmoaie vizibil, iar viteza maximă este limitată la 90 km/h. E drept că, atunci când intri în Eco+, autonomia face un salt de vreo 10 km, dacă erai în modul Sport.

Kia e-Soul

La condus, e-Soul este mult mai plăcut decât ai putea crede la prima vedere. Are zvâc oriunde, e confortabil, dar mai ales foarte manevrabil pentru dimensiunile sale. Diametrul de bracare este de 10,6 metri, aceeași valoare ca a generației precedente, dar se simte altfel, mai ușor și mai plăcut de condus în zonele înguste și foarte agil.

Mai mult bine

Interiorul lui e-Soul m-a întâmpinat cu o problemă. Înțeleg faptul că poziția de condus este mai sus, din cauza pachetului de baterii, și oricum mașina e un monovolum, dar volanul nu poate fi ajustat pe înălțime atât cât să fie confortabil de condus în această poziție mai înaltă. În rest, nu prea ai ce să reproșezi habitaclului. Planșa de bord este plăcută, display-ul tabloului de bord, aerisit, cu elemente mari și informații complete. E ușor de urmărit și te poți lipsi fără probleme de HUD-ul rudimentar (394 de euro, doar la ultimele două versiuni de echipare). Display-ul central este frumos integrat în bord și se mișcă destul de încet, dar nu ridică probleme la comenzile tactile. Kia a păstrat comenzile fizice ale climatizării într-un grup separat, ceea ce e perfect. Mașina testată este echipată cu sistemul de sunet Harman Kardon (433 de euro), de dorit pentru o astfel de mașină de lifestyle, mai ales când luminile ambientale din față pulsează în ritmul muzicii.

Nivelul spațiului este foarte bun, dacă ții cont de lungimea de aproape 4,2 metri, chiar și în spate, unde pot sta destul de confortabil și persoanele mai înalte. Locul central din spate e doar pentru distanțe scurte. Tot acest spațiu din habitaclu nu se regăsește în aceeași măsură și în portbagaj, care are un volum de doar 315 litri și prag de încărcare înalt. e-Soul poate oferi maximum 1339 de litri, cu bancheta rabatată.

Pe partea de prețuri, e-Soul se află într-o situație cam dificilă chiar în gama Kia. Asta, pentru că versiunea de bază, cu baterie de 64 kW, are un preț de pornire de 42.225 de euro, în vreme ce fratele SUV declarat, e-Niro, pleacă de la 45.419 euro, în exact aceeași configurație tehnică, cu aceleași performanțe dinamice. OK, sunt câteva diferențe de echipamente, dar diferența de preț dintre aceste două mașini este de aproape 3200 de euro, iar e-Niro e puțin mai mare, are 136 de litri în plus la portbagaj și… este SUV. Pe când Kia e-Soul e monovolum și desenat fără prea mare legătură cu gusturile europenilor. Mașina condusă de noi, echipată cu aproape tot ce se poate, ajunge la 50.437 de euro. Prețul de bază al acestei versiuni de vârf, Premium, este însă 43.869, iar dacă scădem bonusul Rabla Plus, de 45.000 de lei, ajunge la 34.869 euro. Sigur, dacă ai și două rable de casat, mai poți economisi aproape 2000 de euro. Totuși, e un preț decent pentru ceea ce oferă mașina în materie de autonomie și dinamică în primul rând.

Verdict 4 stele

Kia e-Soul este o mașină mai interesantă decât pare prin prisma designului. Dacă îl accepți, descoperi un interior vesel și clasic în același timp, iar apoi, s-ar putea să fii convins de performanțele dinamice, dar mai ales de agilitatea acestui SUV coreean. Ar fi primit 4,5 stele dacă stilul său exterior ar fi fost mai ușor digerabil.

DATE TEHNICE

Caroserie: SUV cu 5 locuri. Lungime × lățime × înălțime: 4195 × 1800 × 1605 mm. Ampatament: 2600 mm. Masă proprie: 1690 kg

Tren de rulare: Suspensie față MacPherson, spate paralelogram deformabil, arcuri elicoidale, frâne cu discuri ventilate față, discuri pline pe puntea spate, pneuri față 235/50 R 20, spate 215/55 R 17

Transmisie: Tracțiune față, cutie cu raport fix

Propulsie: Motor electric: putere 150 kW (204 CP), cuplu maxim 395 Nm. Capacitate brută baterie 64 kWh, încărcare maximă 11 kW AC, 100 kW DC

Performanțe: 0–100 km/h    7,9 s, Viteză maximă 167 km/h, Consum mixt (WLTP)  15,7 kWh/100 km, Autonomie oficială 452 km

Preț de bază: Kia e-Soul 150 kW Premium   43.869 euro/34.869 euro, cu Rabla Plus 2022

Foto: Bogdan Paraschiv

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.