Home TesteContact Test-drive: BYD Seal U DM-i – Eficiență chinezească

Test-drive: BYD Seal U DM-i – Eficiență chinezească

de Dan Damian
BYD Seal U DM-i

Am testat, la Roma, primul PHEV pe care cei de la BYD l-au adus în Europa: BYD Seal U DM-i, curând și în România.

De ce ai vrea să cumperi o mașină chinezească? Mulți europeni, mai ales est-europeni își pun această întrebare de mai mulți ani. Cumva, până de curând, mașinile produse în China au fost subiect de glume pe piața europeană. De ce? Sunt două mari curente, să le spunem așa: nu au nici un pic de imagine (asta gândesc constructorii tradiționali) și sunt slabe calitativ, dar ieftine (asta gândesc clienții). Nici unul nu (mai) este corect.

Poate că mărcile chinezești nu au imagine, dar au bani cu care să o impună destul de repede, nu mai fac mașini pur și simplu proaste și nu mai sunt ieftine, cel puțin nu așa cum cred europenii că ar trebui să fie.

BYD Seal U DM-i

Compania BYD a fost înființată în 1995, de către Wang Chuanfu, și s-a extins foarte repede. Inițial, specializarea a fost pe baterii, dar la un asemenea nivel încât probabil fiecare dintre noi a avut, la un moment dat, un telefon cu baterie produsă de BYD. În 2003, compania chineză a achiziționat constructorul Qinchuan Auto (pentru că erau atât de mulți constructori la acea vreme, încât guvernul nu permitea apariția de noi producători decât prin preluarea unuia existent) și doi ani mai târziu lansa primul automobil. Așadar, BYD Auto are doar 21 de ani de când produce automobile și recent a anunțat producția exemplarului cu numărul 7 milioane. Doar anul trecut a vândut 3,02 milioane de mașini (electrice și PHEV) și a depășit Tesla. Și mai trebuie spus că, în 2023 a fost pe locul nouă, la nivel global, în ceea ce privește vânzările. Sunt cifre care, da se bazează pe  succesul de pe piața chineză, dar BYD vrea să schimbe acest raport cât de curând posibil.

BYD Seal U DM-i

BYD a debutat în Europa acum doi ani și deja acoperă o mare parte a Europei de Vest. Chinezii au oferit inițial doar modele electrice, dar când au observat că vânzările de EV-uri își temperează creșterea, s-au adaptat rapid. Și așa ajungem la cel mai nou model lansat în Europa, BYD Seal U DM-i, pe care l-am testat recent la Roma. Apropo de nume, ar fi putut fi ales muult mai bine, dar să zicem că a fost fantezia lor: „U” vine de la Utility, „DM” de la Dual Mode (electric și PHEV), iar „i”-ul… doar ei știu.

Vorbim despre un SUV de clasă medie (4.775 mm lungime), echipat cu sistem de propulsie PHEV. Designul este inspirat de ocean (acesta este tema centrală a esteticii) și nu arată rău deloc: faruri înguste, pe fond negru, cu prelungire în jos a luminilor de zi, plus o grilă fără contur clar, formată de patru nervuri orizontale tăiate direct în spoiler și completate pe fiecare parte de câte altele două, care ies din cele două prize de aer. Mașina inspiră dinamism inclusiv la nivelul spatelui, dominat de stopurile orizontale, unite cu o linie LED. În partea inferioară sunt două fante cu rol decorativ, la fel și impresia unui scut cu același design ca cel din partea frontală. Nu se chinuie să pară vreun SUV coupe, așa că, din lateral, vezi că plafonul nu plonjează, dar linia inferioară a geamurilor este ascendentă.

Tehnologie competitivă

La interior, surpriză… totul este corect – materiale și asamblare – cu accente premium. Bine, nu la nivel de BMW, Mercedes sau Audi, dar nici departe. Materialele sunt moi până spre baza consolei și a ușilor, totul pare solid asamblat, iar cusăturile sunt de efect datorită culorilor și combinațiilor dintre acestea. Display-ul tabloului de bord de 12,3 inchi arată foarte bine, pe fond alb, cu culori bine alese, multe informații, dar bine structurate. Poate fi personalizat la nivel de temă a layout-ului, dar sunt doar două opțiuni. În schimb, display-ul central de 15,6 inchi este spectaculos. Nu doar prin dimensiune, ci și pentru că poate trece de la amplasarea verticală la cea orizontală la apăsarea unui buton de pe display sau a unuia de pe volan (este semnătura BYD, îl au și pe alte modele, inclusiv în dimensiuni mai mici). Reacționează bine la touch, are multe informații, structurarea acestora e bună, ai de ales între mai multe teme. Așa că m-a surprins faptul că pagina de home este fadă, fără o structură coerentă, doar niște icon-uri aliniate. Partea bună este că, fiind capabil să primească update-uri OTA, se pot face schimbări la acest capitol – BYD așteaptă să primească feedback de la clienții europeni. Și un lucru care mi-a plăcut mult: camerele video la 360 grade, cu rezoluție bună, pe care le poți activa oricând, și în timpul mersului.

test drive BYD Seal U DM-i

Volanul are comenzi fizice, intuitive, și poți ajusta de aici informațiile din zona centrală a tabloului de bord. Cum era de așteptat, comenzile climatizării sunt doar pe display-ul central, dar destul de ușor de acționat. Butoane fizice mai ai în fața cotierei centrale, pe un platou pe care găsești și comanda transmisiei, o tastă stilizată, stil cristal (remember Volvo?), plus un buton rotativ, cromat, pentru volumul sistemului de sunet (Infinity, se aude excelent!).

La o asemenea lungime, vă dați seama că spațiul este generos, mai ales în spate. Mi-au plăcut din prima scaunele față, confortabile, cu model și cusături, plus tetieră integrată. Apoi mi-am dat seama că era bine să fi oferit ceva mai multă susținere laterală. Bancheta, însă, n-are cusur, este foarte confortabilă, mai ales că spătarul este mult înclinat.

test drive BYD Seal U DM-i

BYD Seal U DM-i este un PHEV nu chiar clasic și o să vedeți de ce. Modelul testat de mine este echipat cu un motor pe benzină, turbo, cu 4 cilindri. Este din familia Xiaoyun, dacă asta vă spune ceva. I-am întrebat pe oficialii de acolo și au spus că propulsorul este dezvoltat in-house. Și aici fac o paranteză: BYD produce aproape totul în regim propriu, prin intermediul companiilor din grup. Ca idee, doar pneurile, geamurile și etrierii unui model BYD vin de la furnizori externi. Pe lângă motorul termic mai există un motor electric de 204 CP pe puntea față și unul de 163 CP pe puntea spate, așadar tracțiune integrală fără ax cardanic. Bateria LFP (litiu-fier-fosfat) produsă de BYD după propria tehnologie, Blade, are 18,3 kWh (brut) și se încarcă cu maxim 11 kW la AC și 18 kW la DC.

BYD Seal U DM-i

În aceste condiții eram chiar curios să văd cum se mișcă acest SUV care oferă un total de 324 CP. M-am lămurit repede că este rapid, iar accelerația este liniară, datorită raportului fix al transmisiei. Reacționează instant la apăsarea pedalei, când ai bateria încărcată, dar nu susține același ritm până la peste 100 km/h. Dacă stai în modul EV, poți accelera fără probleme peste media traficului, motorul termic nu va interveni. Și nici în modul HEV nu se grăbește să o facă. Dar și când pornește… nu simți nimic, la nivel acustic. Nu-mi amintesc să fi condus recent vreun hibrid care să fie atât de bine izolat fonic. Doar când lipești accelerația îl auzi parcă undeva în depărtare.

Prea mult confort

Din păcate, setarea suspensiilor nu este la același nivel. Chinezii au preferat niște suspensii moi, confortabile, e adevărat, dar sunt prea moi și generează zgomote de lucru, mai ales la trecerea peste denivelările mici. La cele mai mari sau la ondulările asfaltului, suspensiile execută un vals scurt, neplăcut. Nu sunt probleme de stabilitate, am rulat și sportiv, mașina stă bine pe virajele medii și largi, iar pneurile față (Michelin e-Primacy) încep să cânte progresiv atunci când te apropii de limită. Am mai întâlnit la acest model o direcție pe cât de precisă, pe atât de moale și fără nici un fel de feedback. Când veți conduce modelul ăsta, intrați în meniu și treceți direcția pe Sport, abia atunci este relativ ok. Apropo de lipsa de feedback, se aplică și frânelor. Bune, eficiente, dar nu-ți transmit nimic prin pedală. Dacă vrei sport, selectezi modul Sport, pe lângă care mai ai Normal și Eco. Dar ai și câteva programe dedicate pentru altfel de condiții, cum ar fi rularea pe nisip, zăpadă, aderență redusă, caz în care electronica ajustează reacțiile diferitelor sisteme și, mai ales, gestionează funcționarea motorului electric din spate.

test drive BYD Seal U DM-i

Pe partea de consum, numai de bine. Am rulat 67 de km în regim electric, când valoarea oficială este de 70 km, iar apoi, cu bateria goală, consumul a fost de 5,4 l/100 km, în regim liniștit. BYD spune că autonomia combinată este de 870 km. Nu știu ce calcule au făcut, dar după 140 km parcurși mașina afișa… 910 km.

Apropo, cum spuneam, eu am testat cea mai puternică și scumpă versiune, Design, dar cea de bază, Boost, costă 38.900 euro, în condițiile in care motorul de 1,5 litri este aspirat, puterea maximă a ansamblului este de 218 CP (300 Nm), lipsește motorul de pe puntea spate, iar bateria are aceeași capacitate, 18,3 kWh. Autonomia electrică în cazul acestui model este cu 10 km mai mare și ajunge astfel la 80 km. Ceva mai târziu, va debuta și versiunea Comfort, care este exact ca Boost, doar că bateria are capacitatea de 26,6 kWh, ceea ce duce autonomia electrică la 125 km.

test drive BYD Seal U DM-i

BYD se pregătește să intre și pe piața din țara noastră, dar oricât am insistat să aflu, nu mi-au spus decât că sunt în discuții cu câteva rețele mari de dealeri, însă au precizat că, spre finalul acestui an vor vinde aici toată gama, formată din electrice, plus acest PHEV. Inițial vor livra mașini produse în China, dar de la finalul anului trecut ei spun că vor fi produse mașini la uzina pe care o construiesc la Szeged (Ungaria). Evident, prețul pe care-l vedeți în fișa tehnică (44.500 euro) este pentru piața germană. Și mai trebuie să știți că, în acest preț, echiparea este completă: toată suita de sisteme de asistență și siguranță, plus cele de confort (scaune față electrice, încălzite și ventilate, plafon panoramic cu trapă, etc.). Vă spuneam că nu este un PHEV tipic: BYD Seal U DM-i are în echiparea standard funcție V2L (maxim 3,3 kW) pentru a alimenta diverse accesorii. Garanția este tentantă: 6 ani/150.000 km, plus 2 ani suplimentari pentru motor și unitatea de control a acestuia, în timp ce bateria este garantată pentru minim 70% din capacitatea de încărcare pentru 8 ani/200.000 km.

Text: Dan Damian/Foto: BYD

Verdict: 4 stele

Un PHEV dinamic, foarte eficient, însă are o suspensie prea moale și care generează zgomote la rulare. Interiorul are accente premium și este foarte bine echipat, în versiunea de top. Spațiu bun și confort deosebit pe bancheta din spate.

Date tehnice

Caroserie: SUV cu 5 locuri. L × l × h: 4775 × 1890 × 1670 mm. Ampatament: 2765 mm. Portbagaj: 425 l. Rezervor: 60 l.

Tren de rulare: Suspensie față tip MacPherson, spate paralelogram deformabil. Frâne cu discuri ventilate față/spate. Direcție integrală, asistată electric. Pneuri: 235/50 R 19.

Transmisie: Tracțiune integrală, cutie cu raport fix.

Propulsie: Motor termic benzină, L4, 1498 cm3, turbo, putere maximă 96 kW (130 CP). Motor electric față cu funcție de propulsor/generator, putere maximă 150 kW (204 CP), motor electric spate cu funcție de propulsor, putere maximă 120 kW (163 CP). Putere maximă totală: 238 kW (324 CP). Cuplu maxim total: 550 Nm. Capacitate brută baterie: 18,3 kWh.

Performanțe: 0–100 km/h  5,9 s, Viteză maximă 180 km/h, Consum mediu 1,2 l/100 km, Autonomie electrică  70 km.

Preț de bază (Germania): BYD Seal U DM-i Design   44.500 euro.

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.