Jaguar a anunțat că dezvoltă o platformă electrică proprie independentă de Land Rover, numită JEA (Jaguar Electrified Architecture) pe care va construi trei modele electrice și că se poziționa mai sus pe piață.
Lucrurile nu arată deloc bine la Jaguar. Marca britanică a vândut în 2022 doar 23.606 unități în Europa, proiectul unui Jaguar XJ electric a fost oprit după ce s-au investit câte sute de milioane de euro în el și la un moment dat s-a pus problema achiziționării unei platforme electrice de la un alt producător.
Însă după concedierea fostului șef Thierry Bollore la finalul lui 2022, Jaguar și-a reevaluat poziția în cadrul planului strategic Reimagine de electrificare a mărcilor Jaguar și Land Rover. Astfel, marca britanică se va transforma într-una de superluxc urmând să concureze cu Bentley și va deveni brand electric până în 2030.
În acest sens, Jaguar dezvoltă o platformă electrică numită JEA (Jaguar Electrified Architecture) independentă de Land Rover care va sta la baza a trei modele. Primul dintre ele este un coupe cu patru uși cu o autonomie de 700 km care se va prezenta în 2024 și se va vinde din 2025. Acesta se va produce la uzina din Solihull, alături de Range Rover și Range Rover Sport și va avea prețuri care vor începe de la peste 100.000 lire sterline.
Jaguar nu a dat detalii despre celelalte două modele dar unul dintre ele ar putea fi succesorul lui I-Pace.
În același timp, Land Rover va continua procesul de electrificare conform planului Reimagine prezentat în 2021. Astfel, Land Rover se va baza pe două platforme:
– EMA (Electrified Modular Architecture) care va fi utilizată pentru viitorul Range Rover Evoque care se va produce la uzina din Halewood.
– MLA (Modular Longitudinal Architecture) pentru modelele de clasă mare și lux Range Rover Sport și Range Rover care este o platformă care poate acomoda toate tipurile de propulsie de la motor termic la plug-in și full electric. Pe această platformă a fost dezvoltat și primul Range electric. Range Rover electric se poate comanda din a doua jumătate a acestui an și se va livra din 2024.
De asemenea, Jaguar Land Rover și-a reorganizat și uzinele de producție.
– Uzina din Halewood unde se va produce Range Rover electric devine uzină de producție exclusiv pentru modele electrice
– Uzina din Wolverhampton care producea motoare termice va deveni centru de producție pentru motoare electrice și se va numi Electric Propulsion Manufacturing Centre
– Uzina din Castle Bromwich care produce limuzinele XE și XF și modelul sport F-Type care nu vor avea succesori se va transforma în uzină de producție caroserii.
– Uzina din Solihull se modernizează și va produce în continuare Range Rover și Range Sport dar și versiunea electrică a lui Range Rover și noul coupe cu 4 uși electric de la Jaguar.
Pentru a-și realiza toate obiectivele, Jaguar Land Rover vor investi 15 miliarde lire sterline în următorii 5 ani în modernizarea uzinelor, programul de modele, conducerea autonomă, inteligența artificială și digitalizare. Producătorul britanic vrea să revină la profit în 2025 și să aibă profit din două cifre înainte de taxe până în 2026.