Ferrari a prezentat noul Ferrari 296 GTB, a doilea model cu sistem plug-in hybrid din gamă și primul cu motorizare V6.
Constructorul italian a ținut să precizeze de la bun început că Ferrari 296 GTB nu înlocuiește modelul F8, ci este unul care completează actuala gamă Ferrari. Numele său este o combinație a cilindreei de 2.996 cmc și a numărului de cilindri, urmată de celebrul Gran Turismo Berlinatta.
Evident, afirmația că 296 GTB este primul model Ferrari de stradă cu motor V6 ar putea genera discuții, în condițiile în care ne amintim de gama Dino (1967), propulsată de un motor V6 produs de Ferrari. Italienii spun însă că Dino a fost un sub brand, fără sigla Ferrari, ale cărui modele au fost create pentru a obține un preț mai scăzut, deci cu compromisuri asumate și că nu pot lega noul 296 GTB de acest model. Mai mult, au spus chiar că Dino rămâne un model legendar doar în istoria Ferrari și în muzee, iar 296 GTB are nevoie de propria demnitate, astfel încât nu s-a luat nici o clipă în calcul să poarte numele Dino.
Pe de altă parte, noul Ferrari 296 GTB este cu totul nou, produs pentru performanță, dar mai ales pentru a fi cel mai fun to drive model Ferrari. Limbajul de design este cel al ultimelor modele Ferrari, dar este voit minimalist, curat, inspirat și de clasicul 250 LM din 1963. Liniile caroseriei nu sunt afectate de tot felul de apendice aerodinamice, aceasta deși mașina este foarte atent studiată la acest capitol: generează apăsare aerodinamică de 360 kg la viteza de 250 km/h (pachetul Assetto Fiorano), cu ajutorul unui eleron mobil, care se deschide automat atunci când este nevoie. În ideea de modernitate, supercar-ul italian afișează o singură ieșire, centrală, a eșapamentului.
Noul model este cel mai compact Ferrari, cu o lungime de 4.565 mm și ampatament de 2,6 metri, ceea ce îl face extrem de manevrabil și performant la limită, spune Ferrari. Un senzor complex monitorizează pe șase axe mișcările de mase pentru a permite pilotajul la limită cu ajutorul sistemelor electronice de siguranță, care, la Ferrari, au și rolul de a spori performanța.
Interiorul este complet digital, cu display-uri cu grafică complexă și volan încărcat de comenzi, în stilul actual Ferrari. Italienii spun că au folosit un aranjament inspirat de ceea ce oferă modelul SF90 Stradale. Tabloul de bord prinde viață la atingerea unui buton touch de pe volan, iar pasagerul, deși cu un design minimalist în față, are propriul display pentru a urmări parametrii mașinii, ceea ce îl transformă oarecum în copilot.
Primul V6 pe un model de serie
Motorul V6 este, de asemenea, complet nou. Nu are nici o legătură cu noul V6 Nettuno recent prezentat pe noul Maserati MC20. Propulsorul Ferrari de 3 litri are un unghi de 120 grade între cilindri, acest spațiu fiind folosit pentru a acomoda cele două turbocompresoare (la motorul Maserati acestea sunt în afara V-ului). Puterea maximă este de 663 CP/8.000 rpm, un record, spun italienii, la nivelul puterii litrice: 221 CP/litru. Motorul electric oferă 167 CP, iar puterea ansamblului ajunge la 830 CP. Spre deosebire de SF 90, care este primul PHEV Ferrari, noul 296 GTB are doar tracțiune spate. Așadar, 296 GTB are pinion de marșarier în cutia de viteze cu dublu ambreiaj și 8 trepte, în timp ce SF 90 merge în marșarier doar cu motorul electric care antrenează puntea față.
Pachetul de baterii este același de la SF 90, dar au fost înlăturate 4 celule, pentru ca pachetul să poate fi montat mai jos și să reducă centrul de greutate. Ca urmare, 296 GTB are o autonomie electrică de 25 km cu bateria de 7,45 kWh, viteză maximă în modul EV de 135 km/h și un timp de încărcare a bateriei cu 5% mai mic decât SF 90.
Performanțele sunt pe măsura puterii hibride, combinată cu masa la gol (fără lichide) de 1,47 tone. Ferrari 296 GTB ajunge la 100 km/h în 2,9 secunde, la 200 km/h în 7,3 secunde și poate atinge peste 330 km/h. Frânele cu discuri din carbon ajută la obținerea unei distanțe de doar 107 metri pentru oprirea de la 200 km/h. Performanța se măsoară și altfel la Ferrari, așa că ni se comunică și timpul lui 296 GTB pe circuitul Fiorano – 1:21 minute.
Assetto Fiorano – pachet de performanță
Așa cum ne-a obișnuit, Ferrari oferă și un pachet special pentru cei care vor să obțină și mai mult de la noul 296 GTB, în special pe circuit. Assetto Fiorano se numește și presupune, pe lângă modificări tehnice și o aerodinamică optimizată, dar și o reducere a masei. La nivel tehnic, cele mai importante sunt amortizoarele reglabile Multimatic, derivate din cele de competiții, iar în ceea ce privește aerodinamica sunt oferite apendice din fibre de carbon pentru spoilerul față care generează un plus de 10 kg apăsare aerodinamică.
De asemenea, sunt prezente și mai multe elemente din fibră de carbon pentru exterior și interior. Panourile portierelor sunt redesenate, astfel încât numai de aici sunt eliminate alte 12 kilograme, plus încă trei prin înlocuirea lunetei cu un geam Lexan mai subțire și alte mici reduceri ale maselor unor componente de interior. Pachetul Assetto Fiorano mai vine și cu alte pneuri, Michelin Sport Cup2R, potrivite pentru circuit, care încalță jantele de 20 inchi.
Unde stă noul 296 GTB?
Italienii au explicat și poziționarea noului model în gamă. 296 GTB este plasat între F8 și SF90, cu accent însă pe plăcerea pilotajului, ceea ce, speră Ferrari, va atrage noi clienți, unii care nu au mai avut până acum vreun model al Căluțului Cabrat. Ferrari 296 GTB va fi disponibil începând cu prima parte a anului viitor la un preț de 269.000 euro sau 302.000 cu pachetul Fiorano, prețuri valabile pentru piața italiană.