Când luxul și e-mobilitatea se cuplează rezultă Rolls-Royce Spectre. 5,45 metri, 430 kW, o greutate de puțin sub 3 tone și totuși o autonomie de 520 km, conform WLTP. Cum se conduce? Vom afla în timpul actualei faze de testare a unui prototip.
Faptul că un astfel de Rolls-Royce se adresează persoanelor care, într-un mod sau altul, și-au câștigat statutul de VIP, adică „persoană foarte importantă“, poate fi considerat de la sine înțeles. Sau cel puțin nu este surprinzător. Dar de ce tocmai aici inginerii nu au reușit să scrie corect prestigioasa abreviere? Pe multe dintre plăcuțele virtuale scrie „WIP“. Se poate așa ceva? Ei bine, da. Nimeni nu-i perfect. În plus, nu contează. Fiindcă îl poți conduce și tu, chiar dacă acest Spectre e un prototip care, potrivit managerului de proiect, Jörg Wunder: „În prezent, corespunde în proporție de circa 60% cu viitoarea mașină de serie“.
Ceea ce ar fi probabil cel puțin 200% pentru majoritatea celorlalte mașini, te gândești în timp ce conduci impunătorul coupé prin orașul sud-african Franschhoek, îndreptându-te spre munți. Având în vedere precizia cusăturilor din partea superioară a planșei de bord, tapițeria impecabilă din piele (indiferent unde, este din belșug și, lucru interesant, nici măcar clienții indieni nu se supără și nu cer o alternativă vegană), granulația perfectă a lemnului fin, Dumnezeule, nici chiar ambuteiajul de pe autostrada A… (inserați orice număr de autostradă) nu mai este o problemă.
Ajungem la ieșirea din oraș. La peste 50 km/h, nivelul de zgomot nu se schimbă prea mult, dar se observă un vâjâit subtil, cu o frecvență oarecum ridicată, al aerului condiționat automat, care trebuie să lucreze din greu la o temperatură a aerului de aproape 30 de grade. Își poate permite un Rolls așa ceva? Sau cerințele de la acest Rolls depășesc ceea ce este fezabil? „Nu, e adevărat. Încă mai avem de lucru“, spune Wunder.
În plus, avem deja voie să ne plângem la nivel înalt. De ce nu există un suport reglabil pentru coapse în scaunele de altfel generos dimensionate, căptușite cu un amestec plăcut de tapițerie pufoasă și tare? „Până în prezent, nicio soluție tehnică nu ne-a satisfăcut, răspunde Wunder și adaugă, parcă pentru a ne distrage atenția: Ar trebui să simțiți ușoare vibrații în scaun. Acestea sunt cauzate de ventilator, așa că o să adăugăm un rulment modificat.“ N-aș fi observat asta acum, poate că materialele fonoabsorbante ale caroseriei sunt un pic prea… ei bine, groase.
În rest, greutatea corporală a ocupanților joacă un rol mai degrabă minor, întrucât coupé-ul cântărește 2975 kg la gol. „Dar este un adevărat vehicul cu patru locuri, nu un coupé cu 2+2 locuri, a subliniat Mihiar Ayoubi, șeful Departamentului de dezvoltare al Rolls-Royce, înainte de a pleca. Clienții au vrut să fie așa. De aceea, ușile sunt foarte mari, de 1,5 metri, pentru a facilita accesul în partea din spate.“
Până la urmă, clientul este cel care dictează. Conducerea filialei mărcii BMW se consultă permanent cu aceștia. „De asemenea, a fost clar de la început că potențialii cumpărători nu doresc un SUV, declară șeful Rolls-Royce, Torsten Müller-Ötvös. În plus, își doresc o mașină care să nu îi deranjeze nu doar în ceea ce privește confortul fonic. Asta înseamnă că nu există moduri de condus, nu există comenzi complexe, nu există displayuri uriașe.“ Iar când a fost întrebat ce apreciază în mod deosebit la Rolls-Royce-ul său, un client a răspuns că ar putea dormi foarte bine în el, dacă se lasă condus de un șofer. Cu toate acestea, foarte puțini oameni fac acest lucru în zilele noastre. Dar, chiar și atunci când conduci singur, nu e bine să exagerezi. Accelerație explozivă? Nu. În schimb există un fel de dramatism armonios cu care Rolls-Royce Spectre se lasă împins spre orizont de către cele două motoare electrice care dezvoltă un cuplu de 900 Nm.
Se spune că acest coupé accelerează de la 0 la 100 km/h în 4,5 secunde, ceea ce este impresionant, având în vedere masa la gol. „Am fi putut foarte bine să coborâm sub pragul de 4 secunde, susține Ayoubi, dar asta nu e în concordanță cu caracterul mașinii.“ În plus – ați ghicit –, clientul VIP nu și-ar dori deloc. Simplitate la un nivel inimaginabil de înalt, asta vrea. Și liniște. Totuși, zgomotul produs de vânt în zona montantului din față curmă acest lucru, iar Wunder explică faptul că există deja o soluție și pentru această problemă. În prezent, mașina este în faza a treia din cinci, la sfârșitul căreia Spectre ar trebui să fie finalizat în proporție de 80%.
Câteva informații despre trenul de rulare
Trenul de rulare cu suspensie pneumatică cu o singură cameră tratează extrem de conștiincios drumul presărat cu valuri de diferite lungimi și înălțimi și nu raportează decât o amortizare distantă și surdă ca o lovitură cu mănușa într-un sac de box la trecerea peste denivelări foarte scurte. Însă controlul ruliului e impecabil.
Rolls-Royce folosește bare antiruliu active pentru a atenua înclinarea laterală în viraje, fără a compromite confortul pe liniile drepte. Dar nu folosește tehnologia la 48 V utilizată acum pe scară largă. Deoarece, pentru a face față forțelor mai mari pricinuite de inerția mare cauzată de masa importantă, Rolls-Royce Spectre ar fi avut nevoie de bare stabilizatoare mai groase și de motorașe la 48 V mai puternice, ceea ce ar fi generat vibrații nedorite.
De aceea există bare stabilizatoare active, dar acestea sunt controlate de un creier electronic complex. Pe linie dreaptă, barele stabilizatoare se decuplează, pentru a permite fiecărei roți să acționeze independent, iar când navigația detectează că urmează un viraj, sistemul de suspensie Planar recuplează barele stabilizatoare, întărește amortizoarele și răspunsul direcției și frânelor, iar livrarea puterii și parametrii suspensiei sunt ajustate în funcție de informațiile primite de la 18 senzori.
Un alt plus în materie de dinamică a condusului îl reprezintă roțile din spate directoare, care nu au un unghi de bracare prea mare – la urma urmei, cei care cumpără un Rolls de obicei au la dispoziție un spațiu de parcare amplu.
Pentru puntea din față, inginerii au ales un raport de transmisie fix, și nu variabil, ca la unele modele BMW, pentru a obține un feedback mai clar al direcției. Au avut succes? Destul, pentru că Rolls-Royce Spectre nu se dă în lături când îi ceri să danseze pe serpentine. Nu mă înțelegeți greșit, nu este o mașină sport, dar oferă o agilitate uimitoare și, mai presus de toate, un feedback foarte bun, dar niciodată enervant. Chiar și la frânare, coupé-ul se dovedește a fi un amic bun și manierat, cu o cursă adecvată a pedalei, un punct de presiune bine definit între frânarea de recuperare și cea hidraulică și o decelerație omogenă. Dar este oare subvirator?
Mai puțin decât ar fi de așteptat, deoarece, spre deosebire de modelele cu motor V12, masa grupului motopropulsor este distribuită mai uniform, existând câte un motor electric pe puntea din față și pe cea din spate, iar între ele aflându-se bateria de 700 kg, cu o capacitate de peste 100 kWh. Așadar, Spectre rămâne neutru mult timp, mai mult decât era de așteptat.
Cei care vor să economisească pot activa recuperarea și cupla modul B (un mod de rulare până la urmă, ha!) de pe maneta subțire, tipică mărcii, de selectare a treptelor de viteză de pe coloana de direcție. Apropo de energie, cât de repede se încarcă Rolls-Royce Spectre? Cu o putere maximă de 200 kW. La urma urmei, cei mai mulți cumpărători vor încărca mașina acasă, pentru că sigur nu stau la bloc și nu conduc aproape niciodată pe distanțe lungi, proprietarii de Rolls parcurgând în medie 150 km la un drum.
Deci, de ce să se deranjeze BMW cu scumpa tehnologie la 800 de volți? De asemenea, un VIP nu vrea să aibă de-a face cu prea multă tehnologie, dar nu se teme să investească cel puțin 379.015 euro. Totuși, datorită tendinței de personalizare, Rolls-Royce se așteaptă la prețuri de vânzare de aproximativ 450.000 de euro atunci când vor începe livrările, la sfârșitul anului.
De altfel, desigur, WIP-ul va dispărea până atunci. Abrevierea vine de la „work in progress“ și este folosită la prototip ca spațiu pentru pictogramele special concepute în sistemul de infotainment. Ar fi fost și mai frumos.
Concluzie
Rolls-Royce și clienții săi se mișcă într-un univers diferit, iar mobilitatea electrică nu va schimba acest lucru. Așa că nici marca și nici produsele sale nu se schimbă. Chiar și ca prototip, mărețul Rolls-Royce Spectre este spectaculos de nespectaculos, puternic și silențios. Performanțele de încărcare și autonomia sunt subordonate calității materialelor, confortului și unei agilități plăcute.