Raliul Suediei a avut parte de toate ingredientele astfel încât să fie atractiv pentru fani de la început la final. Jari-Matti Latvala a bifat cel de-al treilea succes în competiţia scandinavă şi, în premieră, devine lider al clasamentului piloţilor.
La început, Raliul Suediei părea să fie o bătălie între cei trei piloţi Volkswagen şi restul platoului de concurs. Latvala, Andreas Mikkelsen şi campionul mondial en titre, Sébastien Ogier, s-au instalat în fruntea ierarhiei şi dominau probele speciale. Pe marginea traseului începea să se vorbească deja de un podium monopolizat de constructorul german. Doar că socoteala de acasă…
„O greşeală stupidă“, aşa cum a fost catalogată chiar de către campionul mondial, a făcut ca Ogier să iasă în decor în PS8 şi să rămână blocat în zăpadă. Chiar dacă a fost ajutat de spectatori, francezul a pierdut patru minute şi jumătate, astfel că a coborât de pe primul loc pe poziţia a 20-a. Şi de aici a început cursa de revenire. Care s-a încheiat pe locul al şaselea, astfel că Sébastien a limitat daunele pe cât posibil. Însă a pierdut şefia clasamentului general din WRC.
În lipsa lui Ogier, bătălia s-a dat între coechipierii Latvala şi Mikkelsen. Norvegianul, dublu campion IRC, a făcut cel mai bun raliu din carieră şi doar o eroare comisă în dimineaţa finală a Raliului Suediei a făcut ca Andreas să fie nevoit să se mulţumească doar cu poziţia secundă. „Noaptea de dinaintea ultimei etape a fost cea mai cruntă, m-am trezit de patru-cinci ori pentru că visam tot felul de situaţii ciudate. Iar partea finală a ultimei speciale, în poligonul de schi, a fost dificilă, îmi tremurau picioarele“, a spus Mikkelsen despre senzaţiile trăite.
Latvala a reuşit în Suedia doar al doilea succes de când este pilot oficial Volkswagen. “Este un succes important şi acest lucru i-l datorez şi lui Christoph Treier”, a comentat Jari-Matti, care a ţinut să-l menţioneze în declaraţii pe cel care s-a ocupat de pregătirea mentală dinaintea competiţiei. Latvala nu s-a ferit să-şi declare intenţiile în bătălia pentru titlul mondial: “Este cel mai bun start din carieră. În trecut mă loveam de ghinioane şi, până apucam să recuperez, campionatul era deja pierdut”.
După podiumul reuşit de Meeke la Monte Carlo, Citroën a bifat o nouă clasare pe treapta a treia, doar că acum a fost rândul lui Mads Ostberg, cel care şi-a trecut în cont şi victoria în Power Stage, speciala cu puncte bonus. Ford s-a consolat cu locul al patrulea obţinut de Mikko Hirvonen, în timp ce Elfyn Evans a abandonat în chiar ultima specială a competiţiei.
La capitolul impresii pozitive merită menţionaţi Ott Tanak, Pontus Tidemand şi Henning Solberg, care au obţinut puncte la prima lor apariţie într-un model World Rally Car după o perioadă de pauză. Tanak a reuşit chiar un scratch şi s-a implicat iniţial în bătălia pentru titlu. O victorie de specială a reuşit şi cel mai mare dintre fraţii Solberg, ba chiar şi-a devansat fiul vitreg, Tidemand.
Raliul Suediei nu s-a dovedit aşa de bun pentru Robert Kubica şi cei doi piloţi Hyundai. Polonezul a demonstrat cam ce înseamnă lipsa de experienţă pe zăpadă şi a ieşit de mai multe ori în decor, iar maşina lui a rămas blocată în nămeţi. Nici Thierry Neuville, nici Juho Hänninen nu au reuşit să parcurgă întregul traseu al competiţiei, ambii fiind trădaţi de Hyundai i20 WRC. Este clar că modelul sud-coreean mai are nevoie de kilometri pentru a ajunge la fiabilitatea pe care o impune Campionatul Mondial de Raliuri. Deoarece viteză are…
În prima zi, Karl Kruuda a avut o problemă la transmisia maşinii Fiesta S2000 şi a efectuat o piruetă pe traseu, astfel că părea îndepărtat de bătălia pentru victoria la WRC2. Au urmat alte două zile perfecte şi, în final, i-a depăşit cu 2.3 secunde pe Yazeed Al Rajhi, lider în cea mai mare parte a întrecerii, şi pe Jari Ketomaa.
Cu un avans de 90 de secunde înaintea ultimei zile, Al Rajhi a rămas blocat în zăpadă cu trei speciale înainte de final şi i-a cedat şefia lui Ketomaa. În dorinţa de a reveni pe primul loc, sauditul s-a răsturnat în penultima probă şi a încheiat pe locul al patrulea în clasamentul categoriei WRC2. Şi Ketomaa a început ultima etapă cu avans de 48 de secunde faţă de Kruuda, doar că estonianul a recuperat jumătate de minut până la ultimul tronson cronometrat. În PS24, pneurile Dmack de pe modelul Fiesta R5 al lui Ketomaa s-au uzat excesiv şi finlandezul a rămas fără cuie pe coborâre, astfel că victoria finală i-a revenit lui Karl Kruuda.
M-Sport World Rally Team, Elfyn Evans
Raliul Suediei, podium
Hyundai Shell World Rally Team, Thierry Neuville
RK M-Sport World Rally Team, Robert Kubica
M-Sport World Rally Team, Ott Tanak
La a doua trecere peste Colin's Crest, Sébastien Ogier a reuşit cea mai lungă săritură: 41 m
Volkswagen Motorsport, Sébastien Ogier
Ford, Pontus Tidemand
Citroën Ttotal Abu Dhabi WRT, Kris Meeke
Citroen Ttotal Abu Dhabi WRT, Mads Ostberg










Raliul Suediei 2014, clasament final
1. Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila (Finlanda – Finlanda / Volkswagen Polo R WRC) 3:00:31,1
2. Anders Mikkelsen – Mikko Markkula (Norvegia – Finlanda / Volkswagen Polo R WRC) +53,6
3. Mads Ostberg – Jonas Andersson (Norvegia – Suedia / Citroën DS3 WRC) +59,5
4. Mikko Hirvonen – Jarmo Lehtinen (Finlanda – Finlanda / Ford Fiesta RS WRC) +2:26,9
5. Ott Tanak – Raigo Molder (Estonia – Estonia / Ford Fiesta RS WRC) +3:00,5
6. Sébastien Ogier – Julien Ingrassia (Franţa – Franţa / Volkswagen Polo R WRC) +4:29,9
7. Henning Solberg – Ilka Minor (Norvegia – Austria / Ford Fiesta RS WRC) +4:47,5
8. Pontus Tidemand – Ola Floene (Suedia – Norvegia / Ford Fiesta RS WRC) +5:38,2
9. Craig Breen – Scott Martin (Irlanda – Marea Britanie / Ford Fiesta RS WRC) +8:55,4
10. Kris Meeke – Paul Nagle (Marea Britanie – Irlanda / Citroën DS3 WRC) +11:18,0
11. Karl Kruuda – Järveoja Järveoja (Estonia – Estonia / Ford Fiesta S2000) +14:09,1 (locul I WRC2)
WRC, piloţi: 1. Latvala 40p; 2. Ogier 35p; 3. Ostberg 30p; 4. Mikkelsen 24p; 5. Bouffier 18p; 6. Meeke 17; 7. Hirvonen 13p; 8. Tanak 10p; 9. Evans 8p; 10. H. Solberg 6p; 11. Melicharek 4p; 12. Tidemand 4p; 13. Gamba 2p; 14. Breen 2p; 15. Protasov 1p. Echipe: 1. Volkswagen Motorsport 72p; 2. Citroën Total Abu Dhabi WRTeam 56p; 3. Volkswagen Motorsport II 26p; 4. M-Sport WRT 22p; 5. Hyundai Shell WRT 8p; 6. RK M-Sport WRT 4p.
WRC2, piloţi: 1. Protasov 35p; 2. Bertelli 26p; 3. Kruuda 25P, 4. Ketomaa 18p; 5. Barrable 15p; 6. Ahlin 15p; 7. Al-Rajhi 12p; 8. Kremer 12p; 9. Rendina 10p; 10. Serderidis 8p; 11. Gorban 6p; 12. Linari 4p. Echipe: 1. FWRT 40p; 2. Drive DMACK 25p; 3. Stohl Racing 18p; 4. Yazeed Racing 18p; 5. www.projectrally.com 15p; 6. Eurolamp WRT 12p. Production Driver Cup: 1. Rendina 25p; 2. Linari 25p.
WRC3, piloţi: 1. Quentin Gilbert 25p.
Etapa următoare: Raliul Mexicului (6-9 martie 2014)
Comentarii închise.