Home Teste Test BMW X1: Atitudine hotărâtă

Test BMW X1: Atitudine hotărâtă

de Răzvan Măgureanu
test BMW X1 2022

A treia generație a SAV-ului BMW X1 se aliniază noilor standarde și tehnologii BMW, cu un stil estetic ceva mai dur. L-am testat cu un motor… diesel.

Foto: Bogdan Paraschiv

De 4 ani, în ciuda numelui, BMW X1 nu mai este cel mai mic SUV BMW, acest loc revenindu-i mai sportivului X2. Dar X1, ajuns la a treia generație la 13 ani după debutul primei, e în continuare cel mai accesibil SUV BMW pentru cei care vor tot spațiul disponibil dintr-o caroserie compactă, ajunsă acum la exact 4,5 metri lungime. Trebuie totuși să menționăm că noul X1 oferă maximul de spațiu doar în versiunile sale cu motoare strict termice, pentru că, da, noua generație vine acum nu doar cu sisteme de propulsie PHEV, ci și în versiune pur electrică, BMW iX1.

De la prima privire îți dai seama că bavarezii au vrut să confere o prezență mai solidă noii generații, desenată mai hotărât, cu linii mult mai puternice. Pe lângă faptul că partea frontală este tăiată drept, avem și grila mai mare, aproape pătrată, iar partea inferioară a spoilerului este desenată din mai multe elemente poziționate vertical, ceea ce face ca noul X1 să pară mai mare și mai solid. Pentru comparație, priviți liniile mult mai rotunjite ale generației anterioare.

test BMW X1 2022

De asemenea, pasajele roților sunt acum aproape pătrate, iar pachetul xLine (2460 de euro) presupune și sublinierea lor vizuală, ca un fel de protecție. Spatele este la fel de încordat. De fapt, eleronul integrat în linia lunetei îi conferă o oarecare notă de SUV-coupé. Pe scurt, X1 se face mult mai repede remarcat și e individualizat mult mai bine în gamă. La asta contribuie mult și jantele BMW Individual din aliaj ușor, de 20 de inchi, tip 869 I, care costă 1948 de euro. O să vedem puțin mai târziu că acestea arată foarte bine, dar influențează felul în care simți amortizarea pe drumuri mai puțin bune.

Digitalizare
Habitaclul nu pare deloc nefamiliar, dacă știi cele mai noi modele BMW. În schimb, dacă-l compari cu al vechii generații, nu are nicio legătură. De ce? În primul rând, pentru că BMW a implementat pe planșa de bord a noului X1 displayul său curbat, care reunește sub aceeași suprafață tabloul de bord cu diagonala de 10,25 de inchi și ecranul central de 10,7. Se potrivește perfect noii generații, dacă-ți place digitalizarea profundă, pentru că nu mai poți controla climatizarea de la butoane fizice. Totul este pe display.

În aceste condiții, n-am înțeles de ce BMW a păstrat sub ecranul central doar două butoane fizice, cel pentru dezaburirea parbrizului și cel pentru încălzirea lunetei și oglinzilor. Sunt bine integrate estetic, chiar în linia aeratoarelor discrete, care desparte în două, pe orizontală, planșa de bord, dar de ce tocmai acestea sunt singurele comenzi fizice, când funcțiile lor nu sunt chiar cele mai uzitate?

test BMW X1 2022

Revenind la funcțiile noului sistem de operare, BMW 8, acestea sunt cele pe care le găsim și la modelele mai mari, inclusiv iX. Adică, pe lângă multe funcții legate de aproape orice poți face și pe o tabletă, ai la dispoziție BMW Drive Recorder (înregistrează imagini din trafic cu toate camerele exterioare disponibile), ba chiar și camera care poate face poze la interior. Nimic de zis în ceea ce privește viteza, e foarte bună, dar am simțit lipsa operării mult mai simple a comenzilor fizice pentru climatizare. Măcar toate comenzile de pe volan sunt cu butoane fizice.

O altă abordare diferită e la nivelul consolei centrale, stil flotant. Cam ca la iX. Adică, îți oferă un generos spațiu de depozitare dedesubt, iar pe ea, ai comenzile transmisiei, modurilor de rulare și pe cele rapide ale sistemului multimedia. Nu-i rău, doar diferit. Cotiera centrală, care se deschide în lateral, prin apăsarea unei zone nu foarte clar evidențiate, oferă însă un spațiu foarte mic.

test BMW X1 2022test BMW X1 2022test BMW X1 2022test BMW X1 2022test BMW X1 2022test BMW X1 2022test BMW X1 2022test BMW X1 2022test BMW X1 2022test BMW X1 2022test BMW X1 2022test BMW X1 2022test BMW X1 2022test BMW X1 2022

Probabil, poți așeza acolo două pachete de șervețele și cam atât. Pe de altă parte, la baza consolei centrale ai spațiul de încărcare wireless a telefonului. Este aproape vertical, iar din această cauză, necesită fixarea cu un braț special integrat, care vine exact pe mijlocul displayului. Nu pot să spun că-mi place comanda transmisiei, o simplă tastă pe consola flotantă, dar se pare că acesta e trendul, fiind folosită și de alți producători. Volanul, care nu-i aplatizat în partea de jos, mi se pare puțin prea gros pentru acest model.

Poziția la volan e ireproșabilă, tipică BMW, dacă ignori faptul că stai puțin prea sus, din punctul meu de vedere. Da, este un SUV, oricum stai mai la înălțime, dar măcar să poți coborî mai mult scaunul, pentru ideea de control pe care ți-o dă o poziție mai joasă.

În spate, ai loc suficient și variabil pentru picioare. Asta, pentru că bancheta poate culisa în față (40:60), iar spătarul se poate înclina. Dacă vrei cea mai bună capacitate a portbagajului, care implică ambele segmente ale banchetei poziționate maxim în față, poți conta pe 500 de litri. Nici măcar tunelul median din spate nu te încurcă prea mult, nemaifiind atât de proeminent ca altădată.

test BMW X1 2022test BMW X1 2022test BMW X1 2022test BMW X1 2022test BMW X1 2022test BMW X1 2022test BMW X1 2022test BMW X1 2022test BMW X1 2022

Diesel power
Schimbarea tot mai profundă din industrie ne face să testăm foarte rar motoare diesel. Nu pentru că n-am vrea, ci fiindcă astfel de motorizări sunt tot mai rare în parcurile de presă ale importatorilor. Dar acum am testat chiar dieselul lui X1, adică un 2.0 de 197 CP, cu sistem mild hybrid, evident. Clar, acest motor este o surpriză plăcută. Îți imediat seama, doar din exterior, că e un diesel.

În habitaclul bine izolat, nu prea realizezi că motorul consumă motorină. Trage excelent cu cei 197 CP și 400 Nm, ajutat și de cutia automată cu opt trepte, care integrează un motor electric de 19 CP și 55 Nm. În afară de faptul că ajută la plecarea de pe loc, acesta permite și oprirea propulsorului termic înainte de oprirea efectivă a mașinii, la viteze mici, natural, fără șocuri în transmisie. Consumul îți amintește de ce mulți regretă declinul dieselului – cam 8 l/100 km atunci când te bucuri de performanțele mașinii și cam 6 l când mergi relaxat, fără excese.

La fel ca în cazul celei de-a doua gene­rații, platforma noului X1 e cea cu tracțiune față sau integrală. Noi am avut xDrive, fiindcă vine la pachet cu această motorizare. Chiar și așa, la limită, comportamentul subvirator este evident, dar controlabil. În schimb, dacă nu ești chiar la limită, xDrive-ul oferă un răspuns echilibrat la forțele produse de luarea mai sportivă a virajelor.

Vorbeam mai sus despre jantele de 20 de inchi, opționale, cele mai mari disponibile pentru X1. Acestea afectează puțin confortul. La rândul ei, suspensia e puțin cam rigidă, așa că ar trebui să-ți asumi specificul de sportivitate al mașinii, dar fără a renunța la un anumit grad de confort. Este adevărat că mașina noastră de test are și suspensie adaptivă M (707 euro), care știe să reacționeze în funcție de ceea ce trece pe sub roți.

test BMW X1 2022

Pe scurt, performanțe bune (0–100 km/h în 7,4 secunde), consum foarte bun, fără zgomot deranjant la interior, chiar și în modul Sport, selectabil din meniul MyModes. Totul, la un preț destul de piperat, 47.005 euro (preț de bază). Dar tot acest preț vă poate pune în situația de a alege între X1 xDrive23d și X1 xDrive23i, care oferă 21 CP în plus, cam aceleași performanțe dinamice, dar costă cu 5500 de euro în plus. Asta, dacă tot vorbim despre evitarea motoarelor diesel când cumpărăm o mașină nouă.

test BMW X1 2022test BMW X1 2022test BMW X1 2022test BMW X1 2022test BMW X1 2022test BMW X1 2022test BMW X1 2022test BMW X1 2022test BMW X1 2022test BMW X1 2022test BMW X1 2022

Verdict

Noul X1 este mai impunător din punct de vedere estetic, complet aliniat la noile tehnologii BMW și în special la ultimul nivel de digitalizare al constructorului german și face o figură frumoasă cu dieselul de aproape 200 CP. În afara câtorva probleme legate de ergonomie și de prețul destul de mare, X1 rămâne un excelent model de intrare în gama SUV-urilor BMW.

Date tehnice 
Caroserie
SUV cu 5 locuri. L × l × h: 4500 × 1845 × 1642 mm. Ampatament: 2692 mm.
Portbagaj: 540–1600 l. Rezervor: 45 l

Tren de rulare
Suspensie față/spate MacPherson. Frâne cu discuri ventilate față/spate. Direcție servoasistată electric. Pneuri: 205/65 R17

Transmisie
Tracțiune integrală, cutie automată cu 8 trepte

Propulsie
Diesel, turbo, L4, 1995 cm3. Putere maximă: 145 kW (197 CP)/4000 rpm. Cuplu maxim:
400 Nm/1500–2750 rpm

Performanțe
0–100 km/h 7,4 s
Viteză maximă 225 km/h
Consum mediu 4,8 l/100 km

Preț de bază
BMW X1 xDrive23d 47.005 euro

 

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.