Cu multiple tipuri de propulsie și cel mai nou sistem de operare BMW, X1 e bine pregătit pentru viitor. Modern, atrăgător și inteligent, X1 nu mai este doar fratele mai mic și mai sărac al lui X3. Test cu X1 xDrive23i cu motor turbo pe benzină și sistem mild hybrid la 48 V.
A treia generație X1 vrea să fie mai mult decât un companion discret. Dezvoltat după principiul „Power of Choice“, X1 poate fi cumpărat cu motor diesel (trei versiuni, dintre care două mild hybrid la 48 V), motor pe benzină (trei versiuni, dintre care două cu mild hybrid la 48 V), propulsie plug-in hybrid (două versiuni) și motor electric (iX1).
De asemenea, BMW l-a echipat cu cel mai nou sistem de operare, OS8, lansat la iX, ceea ce reprezintă încă un semn că nu a făcut economii la BMW X1. Și designul a evoluat, în direcția unui look mai robust, cu grila radiatorului mai mare și plasată aproape vertical. Dacă la alte modele BMW grila masivă deranjează, în cazul lui X1 este corect proporționată și îi conferă o prezență mai impunătoare, dar nu opulentă.
Mild hybrid de concepție nouă
După ce am prezentat primul test cu versiunea diesel, acum revenim cu o evaluare completă, cu măsurători pentru versiunea pe benzină xDrive23i. În spatele etichetei 23i se ascunde un propulsor turbo de 2 litri cu 204 CP și un motor electric de 14 kW (19 CP) și 55 Nm pe post de demaror, integrat în carcasa transmisiei automate cu ambreiaj dublu și șapte trepte, și nu antrenat prin curea. Astfel, sistemul de propulsie furnizează 218 CP în total, iar micul motor electric sprijină motorul termic la demarajul de pe loc și la accelerații.
Dacă se comandă versiunea cu padele pentru schimbarea treptelor (267 de euro sau incluse în pachetul MSport), atunci beneficiezi de funcția Sport Boost, care se activează timp de 10 secunde, ținând apăsată padela din stânga. În acest fel se poate apela la puterea micului motor electric în orice moment. Noi am încercat să utilizăm de mai multe ori, în intervale scurte, funcția Sport Boost și am constatat că funcționează, deoarece BMW a montat o baterie mai mare, de 0,96 kWh, iar recuperarea adaptivă a energiei la frânare se face cu până la 15 kW.
Bateria mai mare și funcția de recuperare mai energică contribuie decisiv la economia de combustibil. Pe ruta eco, consumul a fost de 6,5 l/100 km, iar consumul mediu s-a cifrat la 8,5. Sunt valori mai mult decât decente pentru un SUV greu de 1727 kg, cu tracțiune integrală și putere de peste 200 CP. Însă nu doar electrificarea a redus consumul, ci și pachetul Efficient Dynamics al propulsorului termic, care face parte din noua familie de motoare modulară și funcționează în ciclul Miller (scurtează timpul de deschidere a supapelor de admisie), are conducte de admisie și camera de ardere redesenate și un sistem de injecție dual.
Motorul este extrem de silențios, urcă ușor și liniar în ture pentru un motor turbo, iar când e turat, are și un sunet cu o tonalitate mult mai plăcută decât în trecut. La surprize plăcute, notăm și cutia cu ambreiaj dublu, care schimbă lin și fără șocuri, cum se întâmplă la alte cutii rivale de acest gen. Poți schimba treptele și manual, de la padele, dar nu prea simți nevoia să faci asta, deoarece și în modul automat cutia este extrem de intuitivă și de rapidă.
Construit pe arhitectura UKL2, utilizată și la Seria 1, 2 Gran Coupé și 2 Active Tourer, X1 are un sistem de tracțiune integrală cu un cuplaj electrohidraulic. În condiții normale, trage doar puntea din față, iar la nevoie se transferă spre spate până la 50% din cuplu. Însă cu pneurile de iarnă AT (!) montate pe mașina de test, General Graber, mașina subvirează destul de repede pe asfalt ud, ceea ce nu era cazul la dieselul încălțat cu pneuri normale. Păcat, pentru că distribuția foarte bună a maselor și direcția incisivă și directă (este doar puțin moale în jurul punctului mort) te îndeamnă să conduci sportiv, însă aderența pneurilor limitează dinamica în virajele rapide.
De asemenea, în combinație cu pachetul MSport (3946 de euro), care vine cu suspensie sport mai coborâtă cu 15 mm și mai fermă, confortul rulării e afectat, iar acest lucru este resimțit în special de pasagerii din spate. Aceste pneuri AT sunt potrivite pentru off-road, dar nu în combinație cu o suspensie sport.
Interior modern, dar complicat
BMW a preluat la X1 tot ce era mai bun de la iX: sistemul de operare OS8, consola centrală aeriană, cele două ecrane curbate orientate spre șofer și ascunse sub un geam de sticlă fără ramă. Au dispărut controllerul și blocul de climatizare separat, iar schimbătorul s-a redus la un joystick. Sistemul de operare OS8 este similar unui soft de PC. Ai o grămadă de iconițe cu aplicații și programe care îți apar pe ecran la fel ca la un laptop sau poți configura ecranul de 10,7 inchi cu o rezoluție superbă, ca să îți apară în prim-plan cele pe care le utilizezi cel mai des.
Problema este că sunt foarte multe aplicații și funcții și ai nevoie de timp să te familiarizezi cu ele. Dacă nu găsești ceva, X1 are o funcție de căutare la fel ca la laptop. Intri în „Browse menu“, scrii ce vrei să cauți, de exemplu „lane assistant“, și ajungi în submeniul respectiv, de unde poți activa sau dezactiva funcția respectivă. Același lucru poți să îl faci dacă vrei informații de la computerul de bord, deoarece acestea se află acolo unde nici prin cap nu ți-ar trece, în submeniul „Live vehicle“.
Blocul climatizării a dispărut, dar accesul la comenzile climei apare întotdeauna la baza displayului multimedia. Însă nu ai acces direct la încălzirea scaunelor și recircularea aerului.
Displayul de 10,25 de inchi pentru indicatoarele de bord are afișaje diferite în funcție de modul de condus, și fiecare afișaj are mai multe grafici, la fel ca la Mercedes, iar noul head-up display color (inclus în pachetul Professional, 3690 de euro) îți oferă mai multe informații. Nu ai comandă prin gesturi, însă BMW Intelligent Personal Assistant îți permite să deschizi un geam sau trapa panoramică opțională și să reglezi aerul condiționat prin comandă vocală, dar și să utilizezi asistentul Siri, Google Assistant, servicii de streaming și mesageria WhatsApp. Foarte practică este și camera opțională la 360 de grade, care oferă o vedere perfectă de sus.
Noul X1 nu e doar inteligent, ci și practic. În același pachet Professional este inclus și un încărcător wireless, care permite plasarea telefonului în poziție verticală, fixat cu o clapetă pentru a nu se mișca. În fața compartimentului pentru telefon, ai suport pentru doze de băuturi și două prize USB-C, alte două prize fiind în spate. Iar în buzunarele oricărei uși, poți plasa câte o sticlă de 1,5 litri.
Bancheta fracționabilă 40/20/40% este standard, iar pentru 307 euro se poate comanda una culisantă pe distanța de 13 cm. Opțiunea merită bifată, deoarece spațiul la genunchi nu este prea mare, dar cu bancheta culisantă îl poți mări substanțial. În schimb, bancheta e bine profilată, și pasagerii stau confortabil. Poziția de condus este destul de înaltă pentru un BMW, la 64 cm de sol, însă scaunele sport din echiparea MSport oferă o susținere bună. Iar pentru 987 de euro, poți comanda scaune electrice în față, cu memorie la cel al șoferului.
Prin rabatarea banchetei se obține o suprafață plană, iar volumul crește de la 500 la 1545 de litri. Însă unii rivali cu propulsie asemănătoare, cum este, de exemplu, Kia Sportage 1.6 T-GDI 48V AWD, oferă aproape 200 de litri mai mult (1751), în condițiile în care și la Kia, și la BMW bateria sistemului mild hybrid răpește din volumul portbagajului. În cazul lui BMW X1 xDrive23i, bateria ocupă 40 de litri din portbagaj.
46.000 de euro pentru un SUV compact, care ajung rapid 50.000 cu pachetul MSport, sunt mulți bani. Mașina de test costă chiar 65.000 de euro, dar azi nimic nu mai este ieftin. Însă măcar acum, când te urci la bord, nu mai simți că ești la volanul unui BMW entry-level, deoarece sunt mai puține plastice tari la vedere, plus că mașina de test are un interior elegant, cu planșa de bord îmbrăcată în piele Sensatec și cu inserții de aluminiu în carouri, scaunele tapițate cu combinație de Alcantara și piele și cele două ecrane întrepătrunse.
Verdict
Noul BMW X1 se prezintă ca o mașină matură, cu un interior high-tech, elegant și de calitate și cu o modularitate bună.Motorul turbo oferă deopotrivă rafinament și plăcere în conducere, fiind relativ economic. Însă pneurile AT în combinație cu pachetul MSport strică echilibrul general. Cu suspensie și pneuri normale, ar fi primit încă o jumătate de stea.
Date tehnice | |
---|---|
Model | BMW x1 xDrive23i |
Motor/nr. cilindri | L4, turbo |
Cilindree (cmc) | 1998 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 204/5000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 320/1500 |
Motor electric | |
Putere (CP) | 19 |
Cuplu maxim (Nm) | 55 |
Transmisie | integrală |
Cutie de viteze | automată, 7 trepte |
L/l/h (mm) | 4500/1845/1642 |
Ampatament (mm) | 2692 |
Volum portbagaj (l) | 500-1545 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 7,1 |
Viteză maximă (km/h) | 233 |
Consum mixt (l/100 km) | 6,5 |
Emisii CO2 (g/km) | 146 |
Preț (euro cu TVA) | 45.933999999999997 |
MĂSURĂTORI | |
Accelerații | |
0-50 km/h (s) | 2,5 |
0-80 km/h (s) | 4,9 |
0-100 km/h (s) | 7,2 |
0-130 km/h (s) | 11,7 |
0-140 km/h (s) | 14,5 |
0-160 km/h (s) | 18,5 |
0-180 km/h (s) | 25,6 |
0-200 km/h (s) | 37,7 |
400 m cu start de pe loc | 15,2 |
Viteză maximă (km/h) | 233 |
Reprize | |
60-100 km/h (s) | 4,1 |
80-120 km/h (s) | 5,1 |
Consum | |
Consum pe ruta eco (l/100 km) | 6,5 |
Consum condus normal (l/100 km) | 8,5 |
Consum condus sportiv (l/100 km) | 10,4 |
Consum în test (l/100 km) | 8,5 |
Distanțe de frânare | |
de la 100 km/h, rece (m) | 35,3 |
de la 100 km/h, cald (m) | 35,1 |
Probe dinamice | |
Slalom 18 m (km/h) | 62,4 |
Dublă schimbare de bandă (km/h) | 131,6 |
Nivel de zgomot | |
la 80 km/h (dBA) | 65 |
la 100 km/h (dBA) | 66 |
la 130 km/h (dBA) | 69 |
la 160 km/h (dBA) | 71 |