Home Teste Test comparativ: Audi A5 Sportback, BMW Seria 4 Gran Coupé – Program alternativ

Test comparativ: Audi A5 Sportback, BMW Seria 4 Gran Coupé – Program alternativ

de Dan Damian
Audi A5 40TDI BMW 420d Grand Coupe

Sedanurile ți se par prea bune, iar coupé-urile reale, prea nepractice? Aici intervin Audi A5 Sportback și noul BMW Seria 4 Gran Coupé. Și, în ciuda tuturor principiilor electromobilității, de ce nu diesel și cu tracțiune integrală?

Anul trecut, în România, 15,5% din vânzările de mașini noi au fost reprezentate de modele electrificate, în timp ce cota de piață a motorizărilor diesel a scăzut de la 26,9% în 2020 până la 18,8% în 2021. Nu prea sună bine pentru pasionații de motorizări tradiționale, pentru că, din punctul de vedere al calităților generale – putere, consum, emisii de CO2 –, motorul diesel se prezintă bine, dar se află într-o situație în care prea puțini ar paria pe viitorul lui.

Audi A5 40TDI BMW 420d Grand CoupeDar, vă rog, nu intrați în panică. Audi A5 Sportback, care a trecut printr-un facelift în vara anului trecut, și noul BMW Seria 4 Gran Coupé, bazat pe genele încă proaspete ale Seriei 3, arată ce ne-a rămas din momentul de inspirație al lui Rudolf Diesel. Sportback și Gran Coupé sunt coupé-uri doar ca invenție a departamentelor de marketing, ceea ce, desigur, este discutabil. Deoarece, pentru a fi coupé-uri, cele două au pur și simplu două portiere în plus, dar, cu siguranță, își vor regăsi adepți ca alternative mai plăcute la sedanurile A4 și Seria 3. Iar dacă bifezi în configurator diesel și tracțiune integrală, ai în fața ușii o mașină elegantă și puternică la puțin peste 50.000 de euro.

Audi A5 40TDI BMW 420d Grand CoupeChiar și cu liniile lor dinamice, cele două modele fac ca sedanurile pe ale căror platforme rulează să pară foarte temperate și chiar le depășesc ca funcționalitate – cuvintele-cheie sunt „spațiul din portbagaj“ – datorită deschiderii ample a hayonului. Întotdeauna și oriunde? Nu, pentru că accesul în spate nu este în niciun caz atât de comod și relaxant ca în cazul berlinelor, iar în Audi, spațiul disponibil este chiar cu 2–3 centimetri mai mic la nivelul picioarelor și capului decât în BMW. Ambele banchete sunt foarte confortabile, dar cea din BMW pare să fie preferabilă la drumuri lungi.

Confort în plus pentru Audi

Dar nu este chiar atât de simplu, deoarece confortul nu se rezumă doar la spațiu. Să le luăm pe rând. Motorul cu patru cilindri al modelului BMW nu e de lepădat, dar, comparat cu TDI-ul de 2 litri al lui Audi, sună cumva mai necizelat. Nu doar la pornire, fie ea la rece sau la cald, ci și în funcționarea normală, pe toată plaja lui de turație, iar această plajă se termină brusc pe la 4200 rpm, astfel încât zona roșie, care începe la puțin sub 5000 rpm, pare o exagerare fără sens.

Audi A5 40TDI - motorPe de altă parte, motorul de la Audi se duce fără probleme către 5000 rpm și o face convingător. Problemele de rafinament, în special la pornire, par să fi fost eliminate complet, așa că pachetul propus acum de Audi are un avantaj față de rivalul din München la importantul capitole ale plăcerii de a conduce și confortului.

Când vine vorba despre consum, A5 nu dezamăgește. La fel ca în cazul BMW-ului, 7 l/100 km sunt suficienți, doar în proba eco înregistrând cu 0,2 l în plus. Dar A5 merită cei câțiva bănuți în plus, pentru că, în afară de rularea sensibil mai rafinată, punctează și la nivelul transmisiei standard cu ambreiaj dublu.

Cutia automată clasică (cu convertizor de cuplu), standard pentru 420d xDrive, este destul de bună, dar în unele situații – accelerare, frânare, iarăși accelerare – e puțin confuză și tot schimbă în sus și în jos, în căutarea treptei optime. Audi se bazează pe cuplul consistent al motorului său și stă pur și simplu în treapta corectă, pentru a putea sprinta apoi într-un mod eficient.

Audi A5 40TDIDepășiri? Da, ambele ajung la 100 km/h în 7,4 secunde, ceea ce nu este prea mult, dar e bine, cu un ușor avantaj pentru A5. Ambele merg cu 180 km/h într-o stabilitate excelentă și cu zgomote ale rulării foarte bine filtrate. Diferențele se văd însă la nivelul trenului de rulare, chiar dacă ambele sunt echipate cu amortizoare adaptive.

Denivelările transversale se simt puțin mai mult în BMW, poate și din cauza jantelor opționale de 18 inchi ale mașinii de test, iar pe suprafețele puternic ondulate ale drumurilor naționale, Gran Coupé este puțin mai instabil și are mișcări mai ample ale caroseriei decât Sportback. Doar când vine vorba despre confortul șederii, BMW oferă mai mult, datorită scaunelor sport cu numeroase posibilități de reglare (1015 euro). Evident, și la Audi există o ofertă comparabilă la nivelul scaunelor, cam la același preț, dar mașina de test nu era echipată cu ele.

Secretele opționalelor

Este vorba despre echipamentele speciale. Numărul opționalelor, care deseori necesită alte opționale, a crescut atât de mult, încât listele de prețuri nu mai sunt chiar clare pentru toată lumea, chiar dacă dealerul încearcă să fie transparent în privința ofertei sale. Pe ici, pe colo există adevărate perle ascunse printre rânduri, pe care un vânzător bun (sau un jurnalist) ar trebui să le arate clienților, când aceștia își configurează mașina. O astfel de dotare opțională de la A5 Sportback se numește „Anularea limitării de viteză“ și arată lupta acerbă pe care o duce Audi pentru eliminarea fiecărui gram de CO2 – dacă bifezi această dotare, care costă 171 de euro, mașina nu va fi livrată cu pneuri având rezistență redusă la rulare, astfel că viteza maximă va ajunge la 242 km/h, în loc de 210 cu pneurile eco.

BMW 420d Grand CoupePneurile mai puțin eco influențează și distanțele de frânare, astfel că mașina testată a avut performanțe bune la acest capitol. Dar se poate și mai bine? „Da!“ spune BMW, pentru că vine cu frânele M Sport, disponibile pentru 718 euro. Până acum, nu prea au atras atenția cu distanțe fabuloase, dar acum acest sistem ajută Gran Coupé-ul să afișeze valori venite parcă de pe altă planetă – de la 100 km/h la 0 în 31,3 metri (Audi, +2,5 metri). Chiar și de la 130 km/h, BMW face aparatele să înregistreze distanțe incredibile, și asta fără cine știe ce creșteri de temperatură la nivelul discurilor. Jos pălăria, München! Asemenea frâne impresionează.

Nimic clasic

Ar fi bine dacă am putea spune același lucru și despre planșa de bord a lui Gran Coupe! Mai precis, despre tabloul de bord. Operarea display-ului central prin intermediul iDrive și comenzile vocale sunt bune, dar ceea ce vedem în spatele volanului, în culori întunecate, și anume scala cu animație inversată pentru vitezometru, este ca o palmă dată fanilor tradiționali ai mărcii BMW. Măcar dacă ar fi programat afișarea unui ceas simplu, pe alb și negru, sub denumirea „Clasic“, pentru acești clienți, dar probabil că n-au avut curajul să ia o asemenea decizie.

Nici la nivelul sistemelor de asistență, situația nu este mai roz. Deși funcționează bine și sunt în număr mare, de pildă sistemul de avertizare la părăsirea benzii de rulare din noul Gran Coupé – sistem enervant la cam toți producătorii – poate fi dezactivat numai în urma unui proces laborios, care implică mai mulți pași. În Audi, care permite mai multe setări, însă doar de pe display-ul tactil, tot ce trebuie să faci pentru asta este să acționezi maneta de semnalizare.

Ce am mai remarcat la BMW Seria 4 Gran Coupé este direcția destul de rigidă, care, ca precizie, ar putea să fie ceea ce trebuie pentru o mașină sport. Totuși, în cazul lui 420d xDrive, nu este la fel sensibilă ca în vremurile cele mai bune ale constructorului din München, fiind ușor neclară în zona punctului mort, ceea ce n-am simțit la Audi. Deși inițial are ceva mai puțin feedback, din cauza asistării mai puternice devine tot mai plăcută cu fiecare viraj rapid, la fel ca și tracțiunea integrală care lucrează discret. Însă în virajele strânse, mai ales pe asfalt ud, în rampe sau în pantă, BMW Seria 4 Gran Coupé nu se prea hotărăște ce să facă, să subvireze sau să supravireze? Inițial, tinde să subvireze, după care sistemul redistribuie cuplul, apoi are tendințe de supravirare, iar uneori, toată această poveste se termină cu intervenția ESP-ului. Audi se descurcă mai bine, ascunde transferul de cuplu din sistemul său quattro și ia virajele așa cum vin, fără intervenții sesizabile ale sistemelor de asistare și într-un mod plăcut, neutru.

BMW 420d Grand CoupeAșadar, concluzia ar fi că avem o victorie clară a constructorului din Ingolstadt, mai ales că A5 Sportback este puțin mai accesibil la acest nivel de echipare? Ar putea fi așa, dar opțiunea frânelor M Sport îi aduce BMW-ului 19 puncte la capitolul frânare, compensând astfel capitolele la care ar fi putut fi mai bun.

Text: Michael Harnischfeger/Traducere și adaptare: Dan Damian/Foto: Hans-Dieter Seufert

VERDICT

    1. BMW 420d xDrive Gran Coupe   654 puncte

Spațiul ceva mai mare și operarea mai puțin complicată avantajează Gran Coupé-ul. Frânele fenomenale îi aduc victoria în acest test. Nu aveți nevoie de ele? Dacă nu…

2. Audi A5 Sportback 40 TDI quattro    653 puncte

… atunci A5 Sportback este coupé-ul cu patru uși pentru voi. Da, e puțin mai înghesuit în spate, dar mai confortabil. În plus, are cel mai armonios tren de rulare și cel mai puternic motor.

Model  
Audi A5 Sportback 40 TDI quattro AdvancedBMW 420d xDrive Gran Coupé M Sport
Propulsie
Tip/nr. cilindriL/4L/4
Antrenare vilbrochen/supraalim.curea/turbolanț/turbo
Cilindree cm319681995
Putere maximă kW (CP)/rpm150 (204)/3800140 (190)/4000
Cuplu maxim Nm/rpm400/1750400/1750
TransmisieTracțiune integrală,Tracțiune integrală,
cutie DSG cu 7 treptecut. aut. cu 8 trepte
Pneuri în test față245/40 R 18 Y245/40 R 19 Y
spate245/40 R 18 Y255/40 R 19 Y
Michelin Pilot Sport 4Pirelli P Zero
Mase și dimensiuni
Masă proprie/sarcină utilă/nr. locuri kg1682/528/51827/488/5
Sarcină remorcabilă/cu frâne kg750/1800750/1600
Lungime × lățime mm4757 × 18434783 × 1852 
(cu oglinzi) × înălțime(2029) × 1386(2017) × 1442
Ampatament mm28242856
Diametru de bracaj stg./dr. m11,8/11,712,2/12,1
Volum portbagaj l/VDA465/1300470/1290
Înălțime prag de încărcare mm670705
Lățime interioară față/spate mm1490/14601490/1440
Înălțime interioară față/spate mm1000/9101025/930
Spațiu de ședere standard mm680735
Înălțime poziție de condus mm450485
Consum/autonomie/CO2
Consum în test l/100 km77
ams – eco/cotidian/sportiv5,2/7,0/8,65,0/7,1/8,8
Emisii CO2 în test g/km184184
Consum NEDC l/100 kmDieselDiesel
urban/extraurban/mediu5,4/3,9/4,5nc.
Consum mediu WLTP l/100 km5.55.6
Normă de poluareEuro 6dEuro 6d
Emisii CO2 (WLTP) g/km118/145nc./146
Volum rezervor l5859
Autonomie km828842
Accelerații/viteză maximă
Accelerații s
0–  80 km/h55
0–100 km/h7.47.4
0–120 km/h10.510.9
0–130 km/h12.412.9
0–140 km/h14.415.3
0–160 km/h19.221.8
0–180 km/h27.430.8
0–400 m15.315.4
Reprize s
60–100 km/h 4.34.3
80–120 km/h5.55.9
Viteză maximă km/h
Distanțe de frânare242233
de la 100 km/h, rece m
de la 130 km/h, cald/rece33.831.3
Zgomot interior56,9/57,353,2/53,9
la   80 km/h ultima treaptă
la 100 km/h dB(A)6464
la 130 km/h6666
la 160 km/h6968
la 180 km/h7271
Teste dinamice7474
Slalom 18 m TC/ESP on/off
Dublă schimbare de bandă  km/h65,1/65,765,3/65,4
Evaluare comportament dinamic130,7/135,6131,1/135,6
Preț
Preț de bază euro5189957220

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?