Cum stau lucrurile cu ariergarda revoluției mobilității? Ei bine, încă are un cadru masiv, un diesel de cilindree mare și, în general, este de neoprit. Pentru că în cazul lui Ssangyong Rexton și al lui Toyota Land Cruiser tradiția este departe de a se schimba. Așa că urcăm în mașini, le preîncălzim și pornim într-un test comparativ!
De îndată ce intri puțin în acțiune cu SsangYong Rexton și Toyota Land Cruiser, ai impresia că ai ajuns la 410 km sub pământ, în partea de sus a zonei de tranziție dintre mantalele inferioară și superioară. Sau într-un film transmis din viitorul apropiat. De ce zicem asta? Vom explica în detaliu imediat, dar, deocamdată, spunem doar că ne dăm seama rapid cât de dificil este să ții pasul cu caracterul aventuros al celor două mașini.
Toyota Land Cruiser: o istorie de 7 decenii și 11 generații
Acest lucru este valabil mai ales pentru Toyota, care a străbătut istoria lumii și toate țările timp de 7 decenii și 11 generații. Ei bine, aproape toate, din 2009 Toyota oferind modelul J15 în peste 190 de țări. Ceea ce ne dă motive să înțelegem esența lui Land Cruiser. Acesta este considerat o fortăreață a automobilismului, construită pentru a dura.
Scopul dezvoltării, potrivit inginerului-șef Sadayoshi Kayari, a fost o mașină de o robustețe avansată, care să poată „ajunge oriunde, oricând“. Spunând asta, a menționat într-o singură propoziție două criterii tranșante de excludere a electrificării. Este mai probabil ca Toyota să renunțe la a comercializa mașina în unele dintre cele 190 de țări decât la acest concept, mobilitatea neavând decât să se schimbe după ce reguli vrea.
În orice caz, nu reproiectezi o mașină excepțională la interval de câțiva ani, ci o păstrezi modernă prin renovări, extinderi și transformări. Acesta este modul în care Toyota a modernizat, de exemplu, sistemul catalitic SCR. Gura de alimentare pentru AdBlue și-a găsit loc sub capotă, chiar lângă cea pentru uleiul servodirecției. Acest lucru ar putea crea confuzie și câteva probleme în Europa, dar în regiunile mai pustii, unde Land Cruiser își petrece de obicei timpul, astfel de neajunsuri ar fi excluse pentru că acolo nu există Euro 6d.
În zonele izolate de pe glob, importanța reducerii oxizilor de azot este considerată, probabil, la fel de redusă ca și beneficiile sistemelor de asistență. Cu toate acestea, în 2017, inginerii au dezvoltat o nouă arhitectură electronică pentru pachetul sistemelor de asistență, care funcționează bine, cu excepția detectării limitei de viteză.
Faptul că Toyota este adepta progresului în materie de asistență îl dovedește inventarul său pentru off-road. Un diferențial central Torsen distribuie puterea între punți în mod complet automat, de la 30:70% față/spate pe drumuri uscate până la 50:50%. În același timp, acesta permite o ușoară alunecare pentru a crește capacitatea de a se deplasa pe coclauri. În plus, diferențialul punții spate poate fi blocat manual.
Există, de asemenea, Multi-Terrain Select. Acesta reglează răspunsul sistemului de control al tracțiunii, al transmisiei și al frânelor, pentru a parcurge o varietate de suprafețe, de la praf fin la roci grosiere. În plus, avem asistentul la urcarea și coborârea pantelor cu viteză reglabilă, precum și un cinematograf predictiv live – camera frontală filmează drumul din fața mașinii și redă filmul pe ecranul central exact atunci când treci peste acea parte de drum (monitorul multiteren MTM). Astfel, șoferul vede peste ce urmează să treacă. Liniile indică încotro se în
dreaptă mașina în funcție de unghiul actual de virare, așa că șoferul știe dacă poate să se aventureze în acel loc fără a atinge podeaua pe dedesubt.
Iar oricine merge pe urmele adânci lăsate în teren accidentat de un Land Cruiser trebuie să se aștepte să nu le poată urma până la capăt, nici măcar la volanul unui Rexton.
SsangYong Rexton: spațios și cu un motor mai modern
Lansat în 2017, în vara anului 2021 acesta a avut parte de un refresh care, pe lângă un arsenal de sisteme de asistență complet (o parte standard, o parte incluse în pachetul Tech, de 990 de euro) și scaune mai confortabile, i-a adus și un „reglaj“ sportiv fin în ceea ce privește designul. În fine, atât de sp
ortiv și de rafinat cât poate fi un off-roader full-size cu caroserie cu șasiu separat, o lungime de 4,85 metri, o greutate de peste 2,2 tone și o capacitate de tractare de 3500 kg.
Ah, șasiu tip scară! Are o rigiditate de 1,5 gigapascali (GPa), o valoare rar folosită chiar și de prietenii unităților de măsură fizice. O scurtă digresiune: grafitul comprimat de o presă la 6 GPa se transformă în diamant. Iar în partea de sus a zonei de tranziție dintre mantale, la 410 km adâncime, există o presiune de 14 GPa. În plus, 1,5 GPa sunt ușor de convertit – șasiul poate rezista la o presiune de 15.000 de bari.
SsangYong Rexton nu prea rezistă presiunii exercitate de Land Cruiser în off-road, din cauza sistemului mai simplu de tracțiune integrală, care este nepermanentă. Puntea din față poate fi cuplată prin intermediul unui comutator rotativ, apoi puterea e distribuită 50:50 % între punți. Eforturile suplimentare la urcare sunt susținute de reductorul și de diferențialul cu alunecare limitată din spate (opțional, 490 de euro la modelul de top, Premium). Acest lucru este întotdeauna suficient, dar nu se apropie de capacitățile în off-road extrem ale Toyotei.
Cu toate acestea, sistemul 4×4 nepermanent al lui Rexton este suficient pentru toate micile excursii din viața de zi cu zi. În ciuda manevrabilității greoaie, care face ca Land Cruiser să se strecoare cu dificultate pe străduțele sinuoase din orașele vechi și să fie ușor de blocat în parcările înguste, este una dintre cele mai practice mașini. Oferă atât de mult spațiu, încât chiar și șapte persoane pot face călătorii lungi într-un mod mai relaxat decât în SsangYong Rexton, al cărui al treilea rând de scaune e recomandat doar pentru utilizare ocazională (590 de euro opțional la Rexton, standard la versiunea Luxury a lui Land Cruiser).
Toyota oferă și o modularitate mai bună – scaunele de pe al treilea rând se ridică și se coboară electric, bancheta din rândul doi este culisantă și are spătar fracționabil în trei secțiuni, iar bagajele mici pot fi încărcate prin luneta cu deschidere separată. Cutia frigorifică păstrează proviziile proaspete, iar o priză de 230 V alimentează echipamentele electrice. În cele din urmă, materialele din Land Cruiser poate că nu excelează prin eleganță, dar au o soliditate pe care chiar și deceniile sau traversările deșertului cu greu o vor putea zdruncina.
Ceea ce nu înseamnă nicidecum că SsangYong Rexton are finisaje slabe, că nu este practic sau că se ferește de sarcini grele – în fond, are o capacitate de tractare de 3,5 tone. Doar că nu e la fel de solid, nu-i la fel de modulabil la interior și nu are o ergonomie – totuși, îngrijită – cu aceeași rigoare funcțională ca la Toyota. Pe de altă parte, conceptul său îi permite să fie mai sociabil în ceea ce privește caracteristicile de conducere.
Deși în viraje nu se întâmplă nimic care să dea motive pentru a folosi termenul „agilitate“, având configurația suspensiei mai fermă și cu siguranță mai puțin confortabilă, este stabil.
Direcția îl ghidează prin viraje cu o precizie nebuloasă și un feedback mut. Dar limita sa este atinsă cam devreme, iar ESP-ul trebuie să contracareze balansarea și subvirarea mai târziu și neobosit. Pe lângă puntea din spate cu cinci brațe (Toyota, punte rigidă cu bară Panhard), anvelopele de stradă joacă un rol important în ceea ce privește ținuta de drum. De asemenea, acestea ajută Ssang-Yong să obțină distanțe de frânare mult mai scurte decât ale Toyotei, care este echipată cu pneuri pentru off-road. Dar prezența anvelopelor pentru teren accidentat nu justifică distanțele de frânare slabe la rece și la cald, de aproximativ 42 de metri de la 100 km/h ale Toyotei, și există o singură modalitate de a compensa, să conduci cu 10% mai încet decât în Rexton – de la 90 km/h, Toyota se oprește tot după 35 de metri.
Dar nu-i ca și cum Land Cruiser și-ar îndemna șoferul la viteze ambițioase. Dimpotrivă, sublima relaxare care caracterizează mersul pe șosea cu el poate fi cel mai bun motiv pentru a-l cumpăra, chiar dacă nu ai de gând să-l duci în off-road. Plăcerea de a conduce este mult mai probabil să se regăsească în relaxarea crescută care rezultă din confortul molatic și unduitor, precum și din certitudinea că poate ajunge oriunde. Să zicem doar că, cu toată timiditatea preciziei și feedbackului direcției, cu toată intensitatea subvirării și lentoarea răspunsului la comenzi, Land Cruiser reușește în cele din urmă să realizeze schimbările de direcție, dar clătinându-se și cu o intervenție timpurie și considerabilă a ESP-ului.
În orice caz, când motorul de modă veche începe să toarcă, în acest off-roader nu ai niciodată în vedere doar următorul viraj, ci orizontul. Este uimitor că încă există așa ceva, un propulsor de 2,8 litri cu patru cilindri, cu o cursă a pistonului de 103,6 mm și o putere care vine din adâncul cilindreei și care, în ciuda performanțelor modeste, creează o suveranitate în materie de tracțiune pe care numeroase mașini mult mai puternice nu o pot atinge. De asemenea, se remarcă și prin calmul cu care transmisia automată poate selecta una dintre cele șase trepte de viteză, fără a-ți sta niciodată în cale.
Pentru Rexton, inginerii au dezvoltat o nouă cutie automată cu opt trepte, cu o carcasă dintr-o singură bucată, pentru o mai mare rigiditate, și un schimbător de viteze cu legătură electronică. Acesta este cuplat cu puternicul diesel de 2,2 litri, ceea ce duce la o propulsie ceva mai activă, mai rapidă și mai economică (9,8, în loc de 10,0 l/100 km în test, pentru Toyota), dar și mai puțin monumentală.
Și prețul lui Land Cruiser este monumental. Însă nu compensează acest lucru, în ciuda echipării standard net mai bune și a valorii de revânzare excepționale. Totuși, dacă s-ar face un preț comparabil la dotări echivalente, atunci diferența s-ar reduce la 22–25.000 de euro. Diferența este pentru legendă și pentru mitul indestructibilității, chiar dacă acesta este legat mai mult de seria 70 decât de modelul actual.
Verdict
Ssangyong Rexton 538 puncte
În ciuda confortului doar mediu, Rexton, mai spațios și cu motor mai modern, depășește Toyota prin prețul mai mic și frânele mai bune – dar numai pe șosea.
Toyota Land Cruiser 531 puncte
Dacă ar fi vorba doar de talentul în off-road, Land Cruiser, spațios și foarte funcțional, ar fi în frunte. Din cauza frânelor slabe, nu se poate opri în siguranță pe șosea.
Model | SsangYong Rexton G4 2.2 e-XDI Premium | Toyota LC 2.8 D-4D Luxury A/T AVS |
---|---|---|
Propulsie | ||
Tip/nr. cilindri | L/4 | L/4 |
Antrenare vilbrochen/supraalim. | lanț/turbo diesel | lanț/turbo diesel |
Cilindree cm3 | 2157 | 2755 |
Putere maximă kW (CP)/rpm | 148 (201)/3800 | 150 (204)/3000 |
Cuplu maxim Nm/rpm | 441/1600 | 500/1600 |
Transmisie | Tracțiune integrală, | Tracțiune integrală, |
cutie aut. cu 8 trepte | cutie aut. cu 6 trepte | |
Pneuri în test | 255/60 R 18 W | 265/55 R 19 V |
Michelin | Dunlop | |
Pilot Sport 4 SUV | Grandtrek AT 23 | |
Mase și dimensiuni | ||
Masă proprie/sarcină utilă/nr. locuri kg | 2251/549/7 | 2421/569/7 |
Sarcină remorcabilă/cu frâne kg | 750/3500 | 750/3000 |
Lungime × lățime x (cu oglinzi) × înălțime | 4850 × 1960 (nc.) × 1825 | 4840 × 1885 (nc.) × 1845 |
Ampatament mm | 2865 | 2790 |
Diametru de bracaj stg./dr. m | 12,2/12,3 | 12,9/12,8 |
Volum portbagaj l/VDA | 820/1977 | 621/1934 |
Dimensiuni portbagaj mic mm | 760 × 1010 × 870 | 690 × 900 × 830 |
L × l × h mare mm | 1335 × 1010 × 870 | 1630 × 900 × 830 |
Înălțime prag de încărcare mm | 785 | 850 |
Lățime interioară față/spate mm | 1570/1570 | 1535/1550 |
Înălțime interioară față/spate mm | 1030/970 | 1050/980 |
Spațiu de ședere standard mm | 715 | 750 |
Înălțime poziție de condus mm | 800 | 825 |
Consum/autonomie/ CO2 | ||
Consum în test l/100 km | 9,8 | 10,0 |
ams – eco/cotidian/sportiv | 8,0/9,8/11,5 | 7,8/9,9/12,9 |
Emisii CO2 în test g/km | 258 | 264 |
Consum NEDC l/100 km | Diesel | Diesel |
urban/extraurban /mediu | 8,7/6,8/7,5 | 9,0/6,8/7,6 |
Consum WLTP total l/100 km | 8,2 | 9,5 |
Normă de poluare | Euro 6d | Euro 6d |
Emisii CO2 (WLTP) g/km | 198/216 | 201/251 |
Rezervor l | 70 | 87 |
Autonomie km | 714 | 870 |
Accelerații/viteză maximă | ||
Accelerații s | 7,4 | 7,4 |
0– 80 km/h | 11,0 | 11,1 |
0–100 km/h | 15,7 | 15,5 |
0–120 km/h | 18,7 | 18,3 |
0–130 km/h | 22,2 | 22,1 |
0–140 km/h | 32,8 | 38,4 |
0–160 km/h | 17,6 | 17,6 |
0–400 m | ||
Reprize hibrid s | 6,4 | 6,5 |
60–100 km/h | 8,3 | 8,1 |
80–120 km/h | ||
Viteză maximă km/h | 184 | 175 |
Distanțe de frânare | ||
de la 100 km/h rece m | 35,1 | 42,0 |
de la 100 km/h cald | 34,6 | 41,8 |
Zgomot interior | ||
la 80 km/h ultima treaptă | 63 | 64 |
la 100 km/h dB(A) | 66 | 66 |
la 130 km/h | 69 | 69 |
la 160 km/h | 71 | 72 |
Teste dinamice | ||
Slalom 18 m TC/ESP on/off | 57,7/–1) | 53,7/–1) |
Dublă schimbare de bandă km/h | 124,5/–1) | 117,9/–1) |
Preț | ||
Preț de bază euro | 44.610 euro 2) | 71.619 euro |
1) Nu se dezactivează; 2) cu promoție, 7 locuri, pachet Tech, trapă electrică și diferențial blocabil spate