Home TesteContact Test – Dacia Duster facelift: Schimbări inspirate și o altă atitudine

Test – Dacia Duster facelift: Schimbări inspirate și o altă atitudine

de Dan Damian
Test Dacia Duster facelift - Orange Arizona

Am condus Dacia Duster cu recentul facelift care, pe lângă aspectul mai proaspăt, a rezolvat și o mulțime dintre probleme de confort.

La acest moment, Duster, la 11 ani de la apariția primei generații, contabilizează 1.928.000 de unități vândute la nivel mondial. Alte date statistice: nivelul cereri de 4×4 pe piața din România, anul acesta, este de 65%, în vreme ce 20% dintre clienți au optat pentru versiunea ECO-G, alimentată cu GPL.

Au tot existat discuții despre introducerea unei versiuni cu propulsie hibridă odată cu acest facelift, dar nu este cazul de așa ceva pe actuala platformă a lui Duster. Tocmai de aceea, Dacia s-a concentrat pe rezolvarea unor probleme și preferințe ale clienților, la exterior modificând exact cât este necesar pentru o imagine proaspătă, după „uzura” inerentă a celor patru ani de la debutul producției generației a doua. Însă, Dacia a lucrat și la oferta tehnică, care îi permite modelului cu facelift să atragă noi grupuri de clienți. De exemplu, a apărut combinația TCe 150 cu cutie automată EDC, cu dublu ambreiaj, evident doar 4×2. Știm deja că actualul Duster nu va oferi niciodată cutie automată cu 4×4, cutia EDC nu permite așa ceva.

Test Dacia Duster facelift TCe 150 EDCModificările de structură internă ale farurilor și stopurilor schimbă mult prezența lui Duster. Noile stopuri, care folosesc semnătura luminoasă sub forma literei „Y” nu mai seamănă cu cele ale lui Jeep Renegade, de exemplu, și chiar arată deosebit. Nu le fel de bine însă ca noile faruri, cu luminile de zi LED (are LED și pe faza scurtă) tot sub formă de Y, dar mai elegante pentru că sunt mai lungi. Spun că arată bine pentru că par mai sofisticate și chiar sunt, acum semnalizarea fiind integrată în aceste linii de LED, soluție utilizată de multe mărci premium. Grila, cu aceleași elemente, dar aranjate în stilul celor de la Spring este mai greu observabilă.

Interior altfel

Duster facelift trebuie să livreze un nivel de satisfacție mai mare clienților, spun cei de la Dacia, așa că au făcut cu câteva modificări care să te facă să vezi diferența. Și cel mai bine o vezi cu noul display de 8 inchi al sistemului multimedia. De altfel, Dacia a arătat acest nou tip de display încă de la prezentarea din 2017 a celei de-a doua generații, doar că a precizat la acel moment că va fi oferit pe versiunea cu facelift. Ceea ce s-a și întâmplat acum. Chiar dacă cadrul lui pare mult mai mare, nu este neapărat, pentru că are marginile destul de groase. Amplasarea scoasă în relief și orientată către șofer, îl face să arate chiar bine, modern, actual. Iconițele sunt acum mai mici mai moderne, dar viteza de reacție la touch, deși mai bună decât la vechiul sistem LG, putea fi și mai bună pentru o cu totul altă experiență.

Dacia Duster faceliftTot la interior găsim o nouă tapițerie pentru scaune. Scaunele în sine sunt aceleași, doar tapițeria a fost schimbată și au primit tetierele mai moderne, stil virgulă, pe care le are și noul Renault Clio. A apărut și o nouă cotieră, una veritabilă, solidă, culisantă. Este mult mai plăcută vizual și mai confortabilă la drum lung. Din păcate, înălțimea spațiul (1,1 litri) din interiorul ei este mic, astfel încât nu încape acolo o sticlă de apă de 0,5 litri. Dacă tot a apărut cotiera, în spatele ei, pentru pasagerii din spate, au fost introduse două porturi USB-C. Duster mai are două astfel de porturi USB-C (unul doar pentru încărcare rapidă și unul și pentru transmisii de date) în față.

Duster cu GPL – Oferta este completă

Am condus pe șosea două versiuni. Modelul ECO-G 100, în combinație cu cutia manuală, acum cu 6 trepte, a evoluat mult, atât la nivel de performanțe, cât și în ceea ce privește integrarea sistemului GPL. De exemplu, rezervorul de gaz este cu 50% mai mare și a ajuns la un volum de 49.8 litri. Împreună cu rezervorul de benzină de 50 litri, această versiunea asigură o autonomie de 1.235 km. Mașina se conduce altfel cu cutia cu 6 trepte. Nu mai pare că motorul turbo în 3 cilindri își epuizează atât de repede resursele, are plaje mai mari de lucru și permite turații mai mici la viteze de autostradă. Sigur, simți în continuare cuplul redus (170 Nm pe GPL și 160 Nm pe benzină), dar mașina este mult mai plăcută la condus. Am obținut însă un consum de 11 litri/100 km la GPL cu o rulare dinamică, parțial la viteze de autostradă și cam 8 litri/100 km pe benzină, în același regim. Cum știm consumul de GPL? De pe computerul de bord! Când am condus, acum câteva luni, modelul ECO-G 100, am găsit butonul de comutare între benzină și GPL lipit pe bord, exfoliat, cu o linie de LED-uri demne de anii ’90. Nici vorbă de computer de bord, nici măcar pentru benzină. Cu totul altceva este acum. Butonul de comutare este integrat perfect în stânga planșei de bord, iar display-ul tabloului de bord oferă informații complete. Poți vedea nivelul gazului din rezervor, autonomie pe gaz, consum instantaneu și mediu, absolut tot. La fel și pentru rularea cu benzină. Acum chiar ai senzația de mașină făcută în uzină, cu totul, și nu de vreo intervenție ulterioară pentru montarea instalației de gaz.

Duster TCe 150 cu EDC

Al doilea model condus pe șosea este cel cu motorul de 1,33 litri, turbo, în versiunea cu 150 CP, cuplat la cutia EDC cu 6 trepte și, cum spuneam, tracțiune față. La acest nivel de putere, Dacia Duster facelift, pe care îl vedeți în noua culoare Orange Arizona, își arată cel mai clar limitele platformei setată oricum pentru confort. Dinamica este bună, o plăcere în linie dreaptă, dar mai puțin pe viraje, unde Duster se înclină destul de mult. Este aceeași setare ca și pe celelalte motorizări, dar cu acest motor ai tendința să mergi mai dinamic și simți că nu toată mașina este făcută pentru asta. Combinația este însă o plăcere pentru drumurile lungi, unde ai resurse generoase pentru depășiri. Cutia EDC m-a surprins însă prin reacțiile cam întârziate la kick-down, pare cumva mai relaxată în comportament. Dacă nu o bruschezi, reacționează exact cum trebuie. Consumul extraurban a fost excelent pe cei 140 de km parcurși în limitele legale, cu doar vreo 30 km de autostradă: 6,4 litri/100 km.

Dacia Duster facelift cu dCi-ul de 115 CP a fost prezent doar în cadrul unui test off-road, în care am putut experimenta înclinări laterale de până la 30 grade, controlate pe afișajul specific al sistemului multimedia. Nici o surpriză aici, Duster, cu facelift sau fără, se descurcă excelent, grație gărzii la sol de 214 mm și unghiurilor de atac (30 grade) și degajare (33 grade), plus ajutorul oferit de prima treaptă foarte scurtă, tradițională la cutia de viteze cu 6 trepte a ambelor generații Duster cu 4×4. Cu pneuri dedicate, Duster 4×4 rămâne unul dintre cele mai bune modele de off-road, raportat la preț. Și mulți știu asta, în condițiile în care procentul de vânzări 4×4 este de 65% din total, în România, în 2021.

Ediții speciale și limitate

Pentru a marca lansarea lui Dacia Duster facelift, constructorul român vine și cu o ediție limitată, numită Duster Urban, care va fi disponibilă doar în România. 1.000 de unități Duster Urban vor fi produse, doar cu motorizările ECO-G și TCe 130. Cu inscripții caracteristice pe praguri și la interior, Duster Urban se adresează în special celor care folosesc mult mașina în mediul urban. Tocmai de aceea este disponibil doar cu motorizări și transmisii fără 4×4 și tot acesta este unul dintre motivele pentru care este oferit cu motorul alimentat și cu GPL. Este o modalitate a constructorului român să promoveze motorizarea cu GPL, mai ecologică și să încerce să mai scadă din procentul românilor care vor Duster cu tracțiune integrală. Tot în ideea de ecologie, fiecare client dintre cei 1.000 ai ediției Duster Urban va primi și o trotinetă electrică (Xiaomi) cu autonomie de 30 km și viteză maximă de 25 km/h.

O altă ediție specială, de această dată disponibilă la nivel european, inclusiv în România, este Duster Extreme, care combină o nouă culoare, Urban Grey (culoare ce debutează pe această versiune) cu inserții ale noii culori principale Orange Arizona. Arată excelent în această combinație, cu inserțiile portocalii în grila față, pe oglinzi, pe scaune, bord și cusături în aceeași culoare, plus jantele negre (model Tergan), de 17 inchi. Această versiune este una de top, bazată pe echiparea Prestige, fiind oferită cu cel mai bun nivel de echipare și cu motorul dCi 115, completat de tracțiune integrală. În ciuda numelui, nu are garda la sol mai mare decât ceea a versiunilor normale. Duster Extrem va debuta la primăvară și nu are încă un preț pentru România.

Prețul de bază al Daciei Duster facelift este de 14.100 euro, pentru versiunea TCe 90 cu 4×2. Găsiți aici toate prețurile mașinii, care poate fi deja comandată și ale cărei livrări încept în luna septembrie.

 

 

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?