Home Teste Test de anduranță: Dacia Duster SCe 115 – La maturitate

Test de anduranță: Dacia Duster SCe 115 – La maturitate

de Dan Damian
Anduranță Dacia Duster SCe 155

Aflată la a doua generație, Dacia Duster rămâne o mașină foarte accesibilă și spațioasă, dar a devenit mult mai solidă și matură. În ciuda câtorva puncte slabe, micul SUV a rezistat surprinzător de bine rigorilor unui test de anduranță.

Doamnelor și domnilor, dragi amatori de modele premium, așa arată mașinile de vis. Sigur, cele fără pretenții de stratosferă, cele potrivite nevoilor și bugetelor oamenilor obișnuiți. Dacia Duster nu are șanse să intre în vreun alt top în afară de cel al vânzărilor de SUV-uri. Este campioana României în acest segment și e foarte dorită de persoane fizice. Are rezultate foarte bune și pe piețele externe, dar acolo se simte deja un recul, nu în ultimul rând din cauza absenței versiunilor electrificate.

test de anduranță Dacia DusterChiar dacă este modelul de top al mărcii Dacia, Duster nu impresionează prin tehnologie, detalii rafinate sau calitate foarte bună a materialelor, ci datorită avantajelor de ansamblu și prețurilor imbatabile. În timp ce marea majoritate a SUV-urilor mici au prețuri începând chiar sub 20.000 de euro, modelul actual Duster TCe 90 vine la 14.050 de euro. La finalul lunii iulie 2018, un exemplar de bază cu tracțiune față era disponibil pentru un alt test de anduranță, dar prețul său de bază (12.350 euro) completat de versiunea de echipare Comfort și alte câteva echipamente, cum ar fi climatizarea automată, scaunele din piele, vopseaua metalizată și pachetul Technology Plus (cameră 360 de grade, avertizare de unghi mort), ajungea la 14.450 de euro.

Deși această sumă ajunge pentru două modele Sandero de bază, Dacia Duster rămâne un SUV foarte accesibil, în condițiile în care avantajele sale nu constau doar în dimensiunile foarte generoase pentru clasa din care face parte. Mulți colegi au apreciat spațiul foarte bun de la interior și portbagajul încăpător, pe de o parte, și manevrabilitatea acestui model de 4,34 metri, pe de altă parte. Multiplele spații de depozitare și comenzile ușor de accesat, inclusiv cele ale sistemului de infotainment, care răspunde repede și precis, oferă o lejeritate excelentă în utilizare.

Scaune fără suport și încălzire

Însă există frecvente critici aduse scaunelor din față. În afară de fixarea lor ezitantă, susținerea laterală în partea inferioară și nivelul redus de reglaj al tetierelor sunt puncte slabe, la fel și în cazul tetierelor locurilor din spate, care nu au sistem de blocare și tind să coboare în timp. În plus, prinderile Isofix sunt dificil de accesat, iar scaunele din piele nu au încălzire la modelul testat.

test de anduranță Dacia DusterEnervant e și sistemul de climatizare cu aer condiționat, care are nevoie de mult timp pentru a încălzi sau răci interiorul și este și destul de zgomotos, în condițiile în care are și probleme în a menține geamurile neaburite pe timp de ploaie. O altă problemă pe care am sesizat-o constă în faptul că ștergătoarele lasă mari zone ale parbrizului necurățate, iar camera video pentru marșarier prezintă deseori imagini neclare, pentru că obiectivul acesteia se udă foarte rapid. Pragurile ușilor, cel de încărcare al portbagajului și mânerele mai puțin practice ale portierelor se murdăresc rapid, dar funcțiile elementare ale mașinii fac exact ce ar trebui să facă – funcționează.

Mă rog, aproape întotdeauna, pentru că prima problemă a apărut după 5.500 de kilometri parcurși, atunci când display-ul sistemului multimedia, pe navigație, a refuzat să funcționeze. Diagnoza nu a arătat însă niciun defect și oricum sistemul și-a revenit și a nu mai avut probleme de-atunci. Când kilometrajul a ajuns la 17.093, ne-a atras atenția hayonul, cu niște zgomote ciudate, eliminate în service prin ajustarea amortizărilor din cauciuc. Mult mai târziu, a trebuit să înlocuim, în garanție, duza unui spălător de parbriz și apoi cele două becuri pentru faza scurtă. Și cam atât.

Bun și noaptea

Apropo de lumini, deși nu sunt oferite lumini cu LED și nici măcar cu xenon, halogenul gălbui luminează omogen și are o dispersie destul de lată pe drum. În plus, frânele s-au dovedit de încredere până la finalul testului, iar sistemul ESP, care intervine încă din fazele incipiente de dezechilibru, îți oferă încredere prin modul în care ține mașina pe drum. Sistemul optic de avertizare asupra unghiului mort este și el foarte util, dar „moare“ uneori, pe timp de ploaie. Și asta-i tot, va trebui să te descurci fără alte sisteme de asistare.

test de anduranță Dacia DusterNici de la nivelul de confort nu prea ai ce să ceri mai mult, pentru că suspensia absoarbe denivelările scurte destul de rudimentar, iar setarea moale se simte în ruliul caroseriei. Cu toate astea, progresul față de prima generație este foarte clar și chiar poți învăța să-ți faci treaba cu motorul aspirat de 1,6 litri, pe care însă nu-l mai regăsești în ofertă. Sigur, în epoca motoarelor turbo cuplul de 156 Nm la 4000 rpm este slab pentru o masă de 1227 kg, iar motorul cu patru cilindri pare destul de anemic, gălăgios și dependent de turațiile mari.

Pentru a reduce turația motorului și, evident, consumul (8,5 l/100 km, mediu, în test), cutiei de viteze cu cinci trepte îi lipsește o a șasea, dar, per ansamblu, mașina este corectă. Și colegii noștri britanici de la Top Gear nu greșesc întru totul când spun că Duster este „o mașină mult mai bună decât ar putea să fie pentru prețul ei“. Cinci treceri pe la inspecțiile obligatorii de service în garanție ne-au costat cam 5200 de lei. Pe lângă asta, am avut nevoie de un nou set de discuri de frână și plăcuțele aferente abia după ce am depășit 100.000 km, iar deprecierea estimată după această perioadă/distanță parcursă este de doar 42,8% – chiar nu ai ce să ceri mai mult de la mașina asta.

COSTURI DE ÎNTREȚINERE ȘI OPERARE

Preț model nou și după 100.000 km
Preț mașină nouă la 25.7.20182) - 14.450 euro
Preț mașină nouă la 29.9.20203) - 15.400 euro
Preț după 100 000 km4) - 8.265 euro
Costuri fixe pe an
RCA 814 lei
Asigurare Casco 2843 lei
Costuri de funcționare
la 100.000 km
Combustibil 8503,7 litri 45.920 lei
Completare ulei NU
Cantitate ulei     21,2 litri 424 lei
Întreținere (fără ulei) 4044 lei
Reparații 1600 lei
Costuri pneuri proporțional 3500 lei
Costuri totale 62.802 lei 0,63 lei/km
Costuri totale, mai puțin combustibil,
ulei și pneuri 12.958 lei 0,13 lei/km

CONCLUZIE: Mai bine

Comparativ cu generația anterioară, Duster a evoluat în multe privințe, fără a renunța la gama sa de preț și la oferirea echipamentelor esențiale. În plus, faptul că nu adoptă ultimele tehnologii, asistare intensivă și materiale mai pretențioase, ci se bazează pe operarea simplă, puțin probabil să ajungă la defecte, compensează prin prețul fără rival la achiziție
și întreținere. 

Un lucru e sigur: dacă vrei un SUV și mai accesibil, nu ai decât varianta second-hand.

FIȘA TEHNICĂ

 
Prima înmatriculare 9.7.2018
Serie caroserie VF1HJD20461350561
Kilometraj la începutul testului 1057
Kilometraj la finalul testului 101.100
Distanță parcursă (km) 100.043
Cilindree cm3 1598
Putere 84 kW (114 CP)/5500 rpm
Cuplu maxim 156 Nm/4000 rpm
Masă proprie/masă max. autorizată 1227/1712 kg
Performanțe:
Accelerații (secunde)   Test de anduranță start/finiș
0–  50 km/h 4,3/4,2
0–  80 km/h 8,5/8,0
0–100 km/h 13,1/12,5
0–120 km/h 18,3/17,4
0–140 km/h 27,6/27,1
Reprize:
60–100 km/h 7,4/7,1
80–120 km/h 9,8/9,4
Viteză maximă în km/h 170
Consum 
Standard WLTP l/100 km
Urban/extraurban/mediu 6,4/5,6/7,7
Emisii CO2 conform WLTP 178 g/km
Normă poluare model testat Euro 6c
Consum în test
minim 6,4
maxim 11,1
mediu (Super) 8,5

Text: Bernd Stegemann/Traducere și adaptare: Dan Damian

Foto: Hans-Dieter Seufert, Michael Bräutigam, Monica Brenner, Rainer Hermann, Carsten Rose, Rainer Froberg, Michael Schmid, Clemens Hirschfeld

 

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?