Home Teste Test drive: Alfa Romeo Tonale PHEV – Electrificare dinamică

Test drive: Alfa Romeo Tonale PHEV – Electrificare dinamică

de Dan Damian
Alfa Romeo Tonale PHEV

Tonale este modelul de bază în gama Alfa Romeo, și italienii l-au echipat cu ceva mai mult decât un sistem PHEV.

Producătorul italian se bazează pe o mare doză de pasiune pentru a-și vinde mașinile și existau ceva temeri că, odată cu apariția SUV-urilor și a electrificării, această caracteristică esențială va avea de suferit. Ei bine, Alfa a demonstrat că nu este cazul, inițial cu Stelvio, iar acum și cu Tonale, primul model electrificat al mărcii.

După ce am testat versiunea mild hybrid a motorului de 1,5 litri, am trecut la ceva mai special. Un sistem PHEV care definește cea mai puternică versiune din gamă, 280 CP fiind obținuți cu ajutorului unui propulsor termic de 1,3 litri și 180 CP, asistat de unul electric de 122 CP. 

Alfa Romeo Tonale PHEV nu-și arată neapărat sistemul de propulsie la nivelul caroseriei. Adică, nu-ți dai seama ce este sub capotă, dacă nu observi portul de încărcare. Mai mult, SUV-ul italian păstrează și cele două țevi de eșapament, pentru a-și sublinia genele sportive.

Alfa Romeo Tonale PHEV

La interior este cam aceeași idee. Atmosferă sportivă, scaune cu un bun suport lateral și uriașe padele din aluminiu, excelente ca aspect. Discret, lângă schimbător găsim un mic buton e-Save, care păstrează nivelul energiei din baterie sau o încarcă, în funcție de situație. Desigur, displayul tabloului de bord (12,3 inchi), care urmează conturul exterior ce simulează ceasurile analogice, este adaptat la sistemul de propulsie, iar pe el, poți afișa mai multe informații specifice. Pe cele mai multe, le vezi însă pe displayul flotant de 10,25 de inchi, inclusiv modul de lucru al sistemului PHEV. Dar și aici, Alfa a păstrat ADN-ul mărcii, și ceea ce era odată format din ceasuri suplimentare deasupra consolei centrale se regăsește în format digital. Temperatura uleiului, a transmisiei și voltajul bateriei (toate strânse sub meniul Performance) sunt informații care să-l bucure pe un pasionat de mașini, altfel fiind inutile unui simplu utilizator.

 Dinamică PHEV

Spuneam de cei 280 CP pe care poți conta atunci când bateria este plină. Reprezintă un salt considerabil de la cei 160 ai sistemului mild hybrid de la motorul de 1,5 litri. Iar această diferență se reflectă în performanțe. Tonale PHEV accelerează până la 100 km/h în 6,2 secunde și o face susținut, într-o ambianță sonoră plăcută și incitantă. Vă mai amintiți de (deja) clasicul selector DNA, pentru modurile de condus? Este la îndemână, desenat inspirat pe consola centrală. Doar că A-ul, care provenea odată de la „All-Weather“, vine acum „Advanced Efficiency“, iar în acest mod, Tonale rulează electric cu maximum 135 km/h, atât timp cât are curent în bateria cu capacitate netă de 12 kWh. Adică maximum 65 km WLTP după cum spune producătorul, cam 55 după calculele noastre. După ce bateria se epuizează, sistemul trece automat în „N“ (Natural), care favorizează funcționarea hibridă, ocazie cu care vezi pe computerul de bord consumuri în jurul a 4 l/100 km. Dacă vrei tot ceea ce poate oferi Tonale PHEV în materie de sportivitate, treci în modul D (Dynamic), și aici, vezi cum acul turometrului stă la puțin peste 1000 rpm (la ralanti), cutia schimbă aproape de regimul maxim de turație, iar direcția devine mai tare. Tot în Dynamic se cuplează implicit setarea mai dură a amortizoarelor adaptive, pe care trebuie să o decuplezi manual dacă vrei ceva mai mult confort. Sistemul nu este în echiparea de serie, dar îl poți comanda, în cadrul pachetului Handling, cu padelele din aluminiu, pentru 990 de euro. Oricum, setarea suspensiilor e mai fermă, setarea sport a amortizoarelor îmbunătățind dinamica, dar nu vă imaginați că este ceva extrem.

Alfa Romeo Tonale PHEV

Ce nu v-am zis până acum și e un mare avantaj al mașinii este că motorul electric acționează punte din spate, așadar Alfa Tonale e un Q4, adică are tracțiune integrală. Nu prin ax cardanic, dar ai garanția că pe suprafețe neaderente trag toate roțile, pentru că, chiar și descărcată, bateria păstrează un buffer pentru astfel de situații.

Cum am mers cu precădere sportiv, vă pot spune că, și în versiune PHEV, Tonale îți oferă satisfacții când te joci cu virajele. De fapt, unele mai mari, pentru că ai și mai multă putere. Totuși, nu mizați pe vreo economie deosebită odată ce s-a terminat bateria. Eu am obținut cam 8 l/100 km în oraș, iar pe autostradă, cu tempomatul adaptiv setat la 135 km/h, consumul afișat a fost de 8,8.

Prețul? Aici este interesant, pentru că vorbim despre o mașină pasională: 53.000 de euro (Ti). Cu 2040 mai mult decât o Giulia tot cu 280 CP (dar din 2 litri turbo) și tracțiune integrală. Dileme…

 Text: Dan Damian

Verdict: 4 stele

SUV-ul italian ține sus standardele de sportivitate și pasiune, iar la nivel practic, nu stă deloc rău, mai ales că oferă eficiență la pachet cu tracțiune integrală. Este o mașină în care te simți bine, cu care îți place să mergi sportiv și în cazul căreia nu-ți pasă că PHEV-ul pierde 115 litri din volumul portbagajului.

 

DATE TEHNICE

Caroserie: SUV cu 5 locuri. L × l × h: 4528 × 1841 × 1601 mm. Ampatament: 2636 mm. Portbagaj: 385 l. Rezervor: 42 l

Tren de rulare: Suspensie față/spate MacPherson, arcuri elicoidale. Frâne cu discuri ventilate față, discuri spate. Direcție servoasistată electric. Pneuri: 235/50 R 18

Transmisie: Tracțiune integrală (motor electric pe puntea din spate), cutie automată cu 6 trepte

Propulsie: Motor termic: benzină, L4, 1332 cm3, putere maximă 132,5 kW (180 CP)/5750 rpm, cuplu maxim 270 Nm/1850 rpm. Motor electric cu funcție de propulsor/generator, putere maximă 90 kW (122 CP), cuplu maxim 250 Nm. Putere maximă totală: 206 kW (289 CP). Cuplu maxim total: nc. Capacitate netă baterie 12 kWh 

Performanțe: 0–100 km/h    6,2 s, Viteză maximă 206 km/h, Consum mediu 1,3 l/100 km, Autonomie electrică   65 km

Preț de bază: Alfa Romeo Tonale PHEV Edizione Speciale   54.500 euro

Foto: Bogdan Paraschiv

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.