Home Teste Test-drive: Audi A5 2.0 TDI – Mai sus

Test-drive: Audi A5 2.0 TDI – Mai sus

de Dan Damian
Audi A5 - test drive

Noul Audi A5 a schimbat strategia, dar nu și diversitatea motorizărilor. Așa că l-am testat cu un nepopular 2.0 TDI.

Teoretic e simplu – o nouă generație A5, a treia, pentru ceea ce Audi a desemnat în 2007 să lupte direct cu BMW Seria 3 Coupe, dar apoi și cu Seria 4 Gran Coupe prin intermediul versiunii Sportback. Practic – nu mai este chiar atât de simplu. După ce inițial Audi a luat decizia ca toate modelele cu numere pare din gamă să fie cu propulsiei strict electrică, iar cele cu numere impare să păstreze motorizările termice, electrificate sau nu, germanii s-au râzgândit. Dar asat nu înseamnă că viitorul A4 nu va fi exclusiv electric, ceea ce înseamnă că acest A5 înlocuiește și modelul A4 cu motorizări termice.

Așadar, cum se prezintă noul A5? În primul rând are lungimea de 4,83 metri, adică este mai lung decât (deja) vechiul A4 (+ 103 mm), cât și decât vechiul A5 Sportback (+ 72 mm). Am comparat cu Sportback pentru că A5 nu mai are o versiune coupe, nici cabrio, ci doar berlină cu hayon și break.

Audi A5 - test drive

Pe partea de design s-a preferat stilul modern-clasic, dacă-i putem spune așa și cred că putem face asta de când vedem tot felul de experimente stilistice în special pe modelele electrice. Grila nu mare are linii orizontale, cu un model tip fagure, este tot hexagonală, dar lasă loc în parte inferioară unei prize mai mari de aer, priză susținută de altele două, la extremități, în format mare, dar care chiar au rol aerodinamic, pentru că dirijează fluxul de aer în afara pasajelor roților. Spatele te va face să recunoști acest model în trafic, după ce te obișnuiești cu el. De ce? A5 nu are stopuri clasice. Are o bară OLED, cu model luminos care arată foarte bine, de la un capăt la altul, puțin mai îngroșată la extremități. Și nu doar atât, această linie este ieșită în relief. În rest, A5 nu are vreun difuzor de aer, dar în partea de jos a spoilerului există o zonă neagră, care taie din masivitatea barei spate. Ați putea întreba dacă cele două țevi de eșapament sunt reale. Da, sunt, și arată excelent, mai ales că mașina nu are inscripționată motorizarea. O altă imagine frumoasă a noului A5 este din profil, pentru că poți vedea linia plonjată a spatelui, moștenire de la vechiul A5 Sportback. De fapt, dacă e să luăm în calcul și hayonul, noul Audi A5 este mai… A5 decât A4.

Audi A5 - test drive

La interior intri după ce te împiedici puțin de clanțele ușilor. Acestea sunt integrate în portiere, dar au comandă electrică, trebuie doar să atingi puțin zona interioară, nu să tragi de ea. Da, sunt și pe alte modele ale grupului Volkswagen, dar necesită obișnuință în utilizare.

Mai digital

Asta spune interiorul, care se prezintă într-o cu totul altă formă decât până acum. N-ați putea să-l recunoașteți decât dacă ați văzut deja noile Q6 e-tron și A6 e-tron. Totul este centrat în jurul planșei de bord, compusă, de fapt, din display-uri. Tabloul de bord are 11,9 inchi și o grafică surprinzător de aerisită, cu secțiuni de informații, care poate fi personalizată în special prin schimbarea modului de conducere. Sub aceeași suprafață este display-ul central, de 14,5 inchi, care are o rezoluție foarte bună și de pe care poți face cam orice, în sensul că nu mai ai deloc butoane fizice, nici măcar comenzile rapide pentru climatizare. Meniul general al sistemului multimedia este în format vertical, în extremitatea stângă, așa că volanul îi poate ascunde de șofer. De asemenea, mai poți avea o secțiune separată până la afișajul de pe display-ul principal. Totul funcționează cu viteză bună de reacție și asta datorită noii arhitecturi E3 1.2 cu hardware și software nou. Desigur, ai asistent vocal cu limbaj liber (care înțelege cam 800 de comenzi), aplicații third-party și conexiune 5G, cu trafic de date în limita a 3GB lunar. Opțional, dar mașina noastră de test îl are, este al treilea display, destinat pasagerului. Acesta are 10,9 inchi și face parte, alături de mai multe echipamente, din pachetul Tech Plus, care costă 6.268 euro. Șoferul îl poate vedea doar pe loc, în mișcare are funcție privacy, pentru a nu atrage atenția șoferului. Este un element care poate ține ocupat pasagerul, pentru că îi permite să opereze sistemul audio (Bang&Olufsen Premium Sound, în cazul nostru, 1.875 euro), să seteze navigația on-board și să se joace cu diferite alte funcții. Ah, și să vadă viteza mașinii. Pe planșa de bord, tot ce nu este display este făcut din materiale moi, calde, foarte bine îmbinate, nimic de reproșat la acest capitol, un adevărat aspect și textură premium.

Audi A5 - test drive

Volanul S line teșit atât sus, cât și jos, arată și se simte foarte bine. Mai puțin reușite sunt comenzile de pe el, cum altfel, haptice. La fel ca și cele grupate pe portieră, într-un modul de la care poți acționa luminile, reglajul oglinzilor și memoria pentru poziția scaunului. Între scaunele față există tasta transmisiei. Știu că asta e moda, dar la Audi chiar nu arată bine și nici intuitiv de acționat nu este. În fine, chestie de gusturi. Scaunele nu sunt cele sport, dar nici nu este nevoie. Sunt foarte confortabile, cu bună susținere laterală, foarte bine adaptate pentru această motorizare. Spuneam că mașina asta a crescut atât față de A4, cât și față de anteriorul Audi A5. Nu se vede și nici nu se simte în spate, unde spațiul la genunchi este relativ limitat pentru o mașină de peste 4,8 metri. Iar pe centru ai tunelul masiv prin care trece axul cardanic al versiunilor quattro. Mai mult, deși este mai mare, are portbagajul mai mic cele două modele pe care le înlocuiește: 445 litri, dar cu acces foarte bun datorită hayonului. Dacă ai motorizare mild-hybrid, volumul scade la 417 litri.

Diesel, dar nu clasic

Sigur că ne-am bucurat să conducem o motorizare diesel, în ultimii ani se întâmplă din ce în ce mai rar. Sub capota acestui Audi A5 avem clasicul 2.0 TDI. Ok, poate nu-i chiar clasic, pentru că are un sistem mild-hybrid avansat, la 48V, cu motor electric de 24 CP și cuplu 230 Nm, plus o baterie (LFP) chiar generoasă, de 1,7 kWh (capacitate brută). Acest valori nu influențează puterea maximă de 204 CP și cuplul de 400 Nm. Numele oficial este cam pretențios: 40 TDI, îți poate induce ideea că este vorba de mai multă putere. Prima impresie: acestui motor îi lipsește rafinamentul. I se aude clar ronțăitul la interior, se simt și vibrații la ralanti, practic, caracteristicile lui de diesel nu sunt prea bine izolate de habitaclu. Este ciudat, pentru că alții se descurcă mai bine la acest capitol. În rest, îți face treaba excelent. Împinge bine la accelerare, iar plaja îngustă de turație este gestionată perfect de cutia S tronic cu 7 trepte (standard pe A5). Senzația de impuls la accelerare se datorează și intervenției motorului electric. Dar de la volan îl simți cu adevărat la manevrele de parcare, când motorul termic tace și la accelerările foarte ușoare, așa am ajuns la 30 km/h fără ca TDI-ul să intervină. În mers, zgomotul motorului se amestecă cu cel de rulare, așa că sonoritatea diesel se atenuează. Poți rula sportiv, mașina te îmbie să faci asta, chiar dacă exemplarul nostru nu are amortizoarele adaptive. Pare nici să nu aibă nevoie, stă foarte bine în virajele luate tare și nu scutură excesiv nici pe cariile mai pronunțate ale asfaltului. Sigur, ținuta de drum, mai ales partea de motricitate, mai are o explicație: exemplarul nostru este echipat cu tracțiunea integrală quattro (+ 2.500 euro), care se dovedește excelentă în gestionarea ultimei urme de aderență. Știți cum am verificat asta? Cu o plecare cu Launch Control: o apăsare pe butonul ESP (dezactivare parțială), stângul pe frână, dreptul pe accelerație la podea. După ce apare mesajul Launch Control activated, eliberezi frâna. A5-ul TDI te lipește de scaun și pneurile scâncesc scurt. Momentul de plecare este cel cu senzațiile, apoi acestea nu prea mai există, pentru că vorbim totuși de doar 204 CP, nu de un S5 cu 367 CP. Da, dar apoi avem avantajele TDI-ului. Cu un rezervor de 60 litri plin ochi, poți ajunge aproape de 900 km autonomie. Audi spune că mașina are consum mediu de 5,2 l/100 km, mai degrabă 6 sau chiar 7, dacă te mai joci cu accelerația.

Audi A5 - test drive

Prețul noului Audi A5, în versiunea limuzină, pornește de la 44.000 euro, dar la banii ăștia primești modelul 35 TFSI (iar o denumire pretențioasă) cu doar 150 CP. Sunt puțini pentru ce poate platforma acestei mașini. Așa că, dacă totuși nu vreți dieselul nostru de 54.500 euro (quattro), mai puteți alege versiunea 40 TFSI, cu 204 CP, pentru 49.201 euro.

Text: Dan Damian/Foto: Christian Bart

Verdict: 4 stele

Noul A5 este o mașină atrăgătoare, cu multe echipamente disponibile, care nu stabilește vreun record de spațiu interior. Dieselul este cam brut, dar livrează bine puterea și consumă destul de puțin. Sistemul quattro este de preferat, pentru că duce motricitatea la alt nivel.

Plusuri:

+ suspensie bine echilibrată

+ atmosferă hi-tech la bord

+ materiale și finisare foarte bune

Minusuri:

– motor diesel nerafinat

– ergonomie deficitară

– spațiu limitat în spate

Date tehnice

Caroserie: Berlină cu 5 locuri. L × l × h: 4829 × 1860 × 1444 mm. Ampatament: 2892 mm. Portbagaj: 417 l. Rezervor: 60 l

Tren de rulare: Suspensie față/spate tip paralelogram deformabil. Frâne cu discuri ventilate față, discuri spate. Direcție asistată electric. Pneuri: 225/55 R 17

Transmisie: Tracțiune integrală, cutie automată cu 7 trepte

Propulsie: Motor termic diesel, L4, 1968 cm3, putere maximă 150 kW (204 CP)/3800–4200 rpm, cuplu maxim 400 Nm/1750–3250 rpm. Motor electric cu funcție de propulsor/generator, putere maximă 18 kW (24 CP), cuplu maxim 230 Nm. Putere maximă totală: 150 kW (204 CP). Cuplu maxim total: 400 Nm. Capacitate brutăbaterie: 1,7 kWh

Performanțe: 0–100 km/h    6,9 s, Viteză maximă 241 km/h, Consum mediu            5,1 l/100 km

Preț de bază: Audi A5 40 TDI quattro           54.500 euro

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.