Home Teste Test-drive: Audi RS Q8 – Rezistența pasiunii

Test-drive: Audi RS Q8 – Rezistența pasiunii

de Dan Damian
Audi RS Q8

Niciodată să nu spui niciodată. Vă sună cunoscut? E valabil și pentru mașini. Am descoperit asta la volanul celui mai puternic SUV Audi.

Electric, electrificare, termene peste termene, unele foarte ambițioase, motoarele termice sunt deja istorie. Asta auzim mereu și așa pare, la suprafață, mai ales că, în segmentele mici, până la clasa compactă, pasiunea s-a cam dus, la fel ca și motoarele cu patru cilindri, cu mici excepții. Gândiți-vă doar la faptul că nu mai ai de la cine să cumperi un hatchback cu trei uși, da acele versiuni care, în urmă cu 10 ani, dublau toate modelele cu cinci uși din oferta producătorilor.

Audi RS Q8Bun, dar, dacă te retragi către sferele mai înalte, descoperi că pasiunea e tot acolo – adevărat, restrânsă pentru un grup mult mai mic de cumpărători. Motoarele termice mari și puternice n-au dispărut. Fascinantele configurații V12 le numeri pe degetele de la o mână, este evident și sunt în regresie, însă dedesubt, ascunse peste pragul de 100.000 de euro, rezistă câteva modele care îți gâdilă simțurile cu o tonalitate pe care niciun sunet din boxe nu o poate reproduce. V8-urile, preferatele dintotdeauna ale americanilor, o duc bine încă, chiar dacă sunt discret reprezentate în Europa. Să luăm exemplul lui Volkswagen, care a distribuit un V8 de 4 litri tuturor mărcilor premium din grup. În diferite versiuni de putere, hibrid sau nu, îl găsim lape cinci modele Audi și la mai multe versiuni Cayenne și Panamera. Ba chiar și sub capota celui de-al doilea SUV Lamborghini, Urus. Noi l-am testat sub capota celui mai puternic SUV Audi, impunătorul Audi RS Q8.

Poziție pasională

Audi Q8 este un model discret în gama Audi, în primul rând pentru că e scump și mai puțin util decât Q7, dar are deja 3 ani de la lansare. Inițial, îți imaginezi că este cel mai mare SUV Audi, dar nu-i așa. Q8 e cu câțiva milimetri mai scurt decât Q7 (ambii au peste 5 metri), puțin mai jos, dar și ceva mai lat. Rolul lui este să-i atragă pe doritorii de SUV-uri pasionale, în stil coupé, tocmai de aceea vine cu o parte frontală mai agresivă, cu toate elementele parcă secundare negrului predominant al grilei. Portierele fără rame dau întotdeauna un aer exotic unei mașini, mai ales uneia cu patru portiere și cu atât mai mult unui SUV.

Audi RS Q8Audi RS Q8, cea mai puternică versiune din gamă, a fost prezentat la Salonul auto de la Los Angeles din noiembrie 2019, când aproape toți credeam că pandemia care cuprinsese deja China era foarte departe de Europa. Aici, producătorul german a dat tot ce avea mai bun din acest motor V8 biturbo de 4 litri. Pentru un SUV-coupé, în condițiile în care exact același motor, cu aceleași specificații era montat deja de aproape un an pe RS 7 Sportback. A urmat plasarea noului Audi RS Q8 la peste 130.000 de euro (preț în România) și speranța că se vor găsi câțiva doritori care nu ajung la Urus și nici la Cayenne Turbo Coupe, dar vor sub 4 secunde până la 100 km/h. Este la fel de adevărat că BMW și Mercedes se jucau deja exact la acest nivel cu propriile SUV-uri coupé, așa că Audi nu putea rămâne mai prejos.

Întâlnirea

Am preluat într-o dimineață de octombrie un Audi RS Q8 impecabil, culoarea gri Daytona perlată (1191 de euro), antrenat deja cu greutățile vieții de super-SUV. Adică, la cei aproximativ 15.000 km pe care-i avea la momentul testului, schimbase deja un set de anvelope și un set de plăcuțe de frână. Și ce anvelope! Pentru jante de 23 de inchi, nici n-are rost să ne gândim cât costă una. OK, cam 1500 de lei. O nimica toată pe lângă jantele de 23, negre, cu cinci spițe, pentru care plătești în plus aproape 2500 de euro, dacă nu-ți plac cele de 22 de inchi din echiparea standard.

Motorul pornește cu un mârâit întărâtat, care mi-a făcut foarte frumoase cele 3 zile în care am condus mașina. Este un V8 de 4 litri, biturbo, care afișează 600 CP și 800 Nm. Cu exact 50 CP mai puțini decât pe Lamborghini Urus și cu 40 mai puțini decât al lui Cayenne Turbo GT, adică cel mai rapid Cayenne de serie construit vreodată. La fiecare pornire, fie ea la rece sau de la semafor (start/stop), simți cum se cabrează în caroserie inerția celor opt cilindri, ceea ce este foarte plăcut, dacă apreciezi configurația de sub capotă. Și dacă n-o apreciezi, n-ai niciun motiv să-ți cumperi mașina asta.

Audi RS Q8Urmează întâlnirea cu Bogdan, fotograful nostru, care studiază rapid mașina și decide să mergem lângă o clădire frumoasă și aerisită de pe lângă Ploiești, pentru o poză statică. Pe DN1, Audi RS Q8 ne arată că știe și confort, dar nu ca într-un Q7 diesel. Suspensiile sunt tari, chiar și în modul Comfort simți cam orice trece pe sub roți, dar asfaltul e bun și te simți bine. Mă delectez cu câteva reprize, pe care RS Q8-ul le execută nu chiar instantaneu, fiindcă vrea modul Sport pentru asta. Mă uit la computerul de bord și văd 17 l/100 km, dar n-am prea depășit 100 km/h, deci presupun că acesta este consumul lui în regim extraurban economic. A, am uitat să vă spun că V8-ul nu a scăpat de electrificare. Este un mild hybrid cu un motor electric de 16 CP, alimentat de o mică baterie plasată sub planșeul portbagajului cu volum de 605 litri. Se simte la plecarea ușoară de pe loc și are un mic rol și la frânare, când motorul se oprește înaintea mașinii.

Nu avem voie lângă respectiva clădire, așa că trebuie să ne reorientăm. Bogdan știe mult mai bine decât mine locurile potrivite pentru poze, dar, de data asta, îi cer un drum pustiu. „De ce? mă întreabă el. Mă descurc și cu trafic.“ „Nu pentru tine, ci pentru mine. N-ai cum să conduci mașina asta fără să o lansezi cum trebuie. Și nu facem asta în trafic. În plus, am și o idee de o laterală frumoasă.“

Control. Launch Control

Poate fi dinamic un SUV de peste 5 metri lungime? Evident, și nu doar în linie dreaptă, mulțumită în mare parte inginerului care a inventat barele stabilizatoare active. Dar am zis să începem cu liniile drepte, așa că l-am rugat pe Bogdan să fotografieze mașina din lateral, la plecarea de pe loc cu Launch Control, să vedem dacă poza „prinde“ vreo înclinare. Așadar, cutia de viteze (Tiptronic, clasică, convertizor de cuplu, opt trepte) în modul Sport, ESP-ul decuplat, butonul RS Mode (două moduri configurabile) de pe volan apăsat, stângul pe frână, accelerația la podea. Simți cum se tensionează transmisia. Motorul e în tandem cu eșapamentul, dar pe tonalități diferite, iar după vreo două secunde apare pe bord mesajul „Launch Control active“. Dai drumul frânei, și RS Q8 pleacă furtunos, cu botul mașinii ridicându-se vizibil, dar și inevitabil, pentru că vorbim despre o masă de aproape 2,4 tone, care stă pe suspensii pneumatice. Aderența este excelentă pe asfaltul uscat, iar motorul continuă vocalizele cu fracționări infime la schimbările de treaptă. Poza a ieșit bine, Bogdan spune că mașina seamănă cu un iaht în accelerare și are dreptate.

Audi RS Q8Dar eu mă mai joc cu Launch Controlul și observ că uneori (două din cinci, în cazul meu), mașina schimbă prea repede treapta a doua și taie exact din inerția de început. Obții 3,8 secunde până la 100 km/h în condiții optime, cu exact 0,5 secunde mai mult decât Cayenne Turbo GT și cu 0,2 mai mult decât Lamborghini Urus. Impresionant, nu? În mod normal, viteza maximă este de 250 km/h, dar mașina noastră de test nu e normală, ci are pachetul RS Plus (5776 de euro), care include viteză maximă limitată la 305 km/h, stabilizator activ electromecanic și tracțiune quattro cu diferențial sport. Și frânele? Discuri ceramice gigantice (10.190 de euro), cu etriere roșii gigantice. Impecabile, chiar dacă până le încălzești ai senzația de pedală cam moale.

Relaxare

Ultima parte a celor 3 zile am petrecut-o în oraș și am avut astfel ocazia să observ mai atent interiorul, care este foarte bine lucrat și asamblat, cu Alcantara chiar și pe plafon, scaune cu masaj și tablou de bord digital cu grafică specifică RS, la bază o „scară“ pentru turație, a cărei cromatică îți spune și cât poți tura motorul, în funcție de temperatura la care a ajuns. Sistemul de protecție funcționează, chiar dacă orice șofer ar trebui să știe că nu poți cere totul de la o mașină înainte ca temperatura lichidului de răcire, a uleiului și a transmisiei să ajungă la valorile optime. În București, dar în weekend, am reușit un consum de 18 l/100 km și, la cum am mers, nu știu dacă s-ar putea mai puțin. Luni dimineață însă, computerul de bord arăta 25 l/100 km. Iar în trafic aglomerat, deși inițial ai senzația că mergi cu o balenă, descoperi rapid că Audi RS Q8 este foarte manevrabilă pentru dimensiunile sale, explicația fiind direcția integrală (standard), care își face treaba excelent.

Audi RS Q8Ce preț au toate aceste senzații? De la 133.576 de euro, dar ați văzut prin text prețul câtorva opționale și știți cum poate decola suma finală la această categorie. Așa că n-ar trebui să vă mire prea mult faptul că mașina de test costă cu aproape 50.000 de euro mai mult (adică prețul unui A6 de bază).

DATE TEHNICE

Caroserie: SUV cu 5 locuri. L × l × h: 5012 × 1998 × 1694 mm. Ampatament: 2995 mm. Portbagaj: 605 l. Rezervor: 85 l

Tren de rulare: Suspensie față/spate tip paralelogram deformabil, cu amortizare pneumatică. Frâne cu discuri ceramice ventilate față/spate. Direcție servoasistată electric. Pneuri: 295/35 ZR23

Transmisie: Tracțiune integrală quattro, cutie automată cu 8 trepte

Motor: Benzină, V8 biturbo, 3996 cm3. Putere maximă: 441 kW (600 CP)/6000–6250. Cuplu maxim: 800 Nm/2050–4500 rpm

Performanțe: 0–100 km/h 3,8 s, Viteză maximă 250 km/h, Consum mediu 13,2 l/100 km

Preț de bază: Audi RS Q8      133.576 euro

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?