Home Teste Test Drive: BMW M2 – Baby M

Test Drive: BMW M2 – Baby M

de Dan Damian
BMW M2 - test drive

Dacă vrei să intri în universul M fără pași intermediari, BMW M2 e alegerea. Un fel de proiectil de calibru mic lansat cu viteză mare.

În această lume în care V8-ul este înlocuit cu L4 – adevărat, în segmente superioare –, nu prea poți să judeci complet obiectiv un model care păstrează rețeta clasică. Pentru că oamenii se opun schimbării, și asta la modul general. Să-i vedeți însă pe cei pasionați de mașini! Și nu orice mașini, ci modele care au o tradiție de zeci de ani, la care doar puterea și feelingul contează. OK, subiectul testului nostru, BMW M2, este cel mai tânăr membru al familiei M, adică a ajuns abia la a doua generație (dacă nu ținem cont de Seria 1 M Coupé, numită astfel pentru că M1 era luat de mulți ani). Dar, chiar și așa, M2 e deja un reper pentru cei care fie nu-și permit un M4, fie vor un M cât mai mic, agil, cu temperament nealterat de electrificare. Cam aici se situează noul M2. Între M240i Coupé și M4, cu care împarte nu doar motorul, ci cam totul la nivelul trenului de rulare.

BMW M2 - test drive

M2 a făcut senzație la prezentarea oficială, în primul rând datorită designului. Unii au fost dezamăgiți în primul rând de decupajele dreptunghiulare ale spoilerului din față. OK, este subiectiv, poate că s-ar fi putut fi mai bine, însă BMW a preferat să le decupeze exact după dimensiunile radiatoarelor pe care le alimentează cu aer. La fel, și decupajul oarecum brutal al grilei inferioare, a cărei margine de jos neagră dă cumva impresia că-i lipsește o încheiere. Și spatele este la fel, cu elementele spoilerului desenate pe verticală, dur, și nu lipsesc tradiționalele patru țevi ale eșapamentului. Mașina asta naște controverse estetice până te obișnuiești cu ea. Apoi, o vezi cu alți ochi. E mică, compactă și încordată, iar semnăturile luminoase ale farurilor și stopurilor îți dau impresia de digital.

Chiar este digitală, în special la interior. Aici, te așezi în fața aceluiași display curbat care reunește sub aceeași suprafață tabloul de bord de 12,3 inchi și displayul central de 14,9. M2 e un model compact, dar este un M, chiar un M4 la interior, iar prin asta, vreau să spun că, dacă ignori scaunele diferite, dar excelente ca suport, și spațiul limitat, nu prea remarci diferența față de fratele mai mare. Pentru că ai tot ce găsești și la M4: tastele M1 și M2 (configurabile) pe volan, padelele din fibră de carbon, setările complexe pentru direcție, transmisie, frâne, suspensii, controlul tracțiunii pe displayul central și același schimbător M, plus modurile de conducere de pe consola centrală. Da, poți alege o jumătate de M, adică modelul M240i Coupé, dar, pe lângă diferența de putere, nu ai toate acestea.

Spațiul este limitat, am mai spus-o. Nu neapărat în față, ci pentru cele două locuri din spate. Dacă ești mai înalt (peste 1,75 m), suferă nu doar genunchii, ci și capul. Dar aceasta este o mașină pentru plăcere. Plăcerea șoferului, în proporție majoritară. O poți condimenta cu scaunele M Sport (1015 euro) sau, dacă vrei mai mult, scaune M Carbon (5125). Pe acestea, le poți avea și în pachetul M Race Track, pentru 14.863 de euro, împreună cu plafonul din carbon și inserții de carbon la interior și exterior.

Performanță pură

BMW M2 - test drive

Motorul este același L6 biturbo de la M3/M4, doar că la M2 e limitat la 460 CP și 550 Nm. Parcă s-ar zice că s-au chinuit puțin să le spațieze cât trebuie: M2 are 50 CP și 100 Nm mai puțin decât M3/M4 Competition. Dar este o compactă și dinamica e excelentă! Poți să faci cam ce vrei cu mașina asta, fiind foarte bine echilibrată. Stă impecabil în virajele largi, reacționează imediat în cele strânse, iar ampatamentul de aproape 2,75 metri o ajută în acest sens. Confort? Da, oarecum, dar nu o poți compara cu o Serie 2 normală, este o mașină setată pentru sport. Motorul livrează puterea imediat, mai ales dacă selectezi nivelul trei pentru schimbarea treptelor cutiei automate, când ai parte de schimbări aproape brutale (în sensul bun!) în sarcină. Launch Controlul te ajută să obții cele 4,1 secunde până la 100 km/h (cu doar 0,2 secunde mai puțin decât M4 cu tracțiune spate), dar l-am simțit ceva mai puțin hotărât decât la M3-ul Touring testat cu o lună înainte. În plus, sistemul de protecție a transmisiei nu-ți permite să faci lansări consecutive. Dacă încerci, vei afuma pneurile din spate – până la urmă tot satisfacție, dar nu de la cifre, ci senzorială.

BMW M2 - test drive

Dacă tot am făcut atâtea comparații, BMW M2 este disponibil doar cu tracțiune spate, în timp ce M4 Competition poate fi comandat și cu xDrive. M240i e oferit cu xDrive! Dar nu M2. În schimb, ce oferă M2 e opțiunea unei cutii manuale. Mai știți vremurile când cutia automată costa circa 2000 de euro în plus? Aici e ușor invers. Dacă vrei un M2 cu o cutie manuală, plătești extra 513 euro! Este o variantă pentru cei care vor o ultimă șansă de a avea ceva pur, old school. Mai mult din nostalgie, pentru că automata cu opt trepte e impecabilă, asigură performanțe mai bune, consum ușor mai mic și posibilitatea setării reacțiilor.

BMW M2 - test drive

Luat tare, M2 oferă siguranță, dar, în funcție de cum setezi controlul tracțiunii, și senzații, pentru că spatele pleacă progresiv și controlabil, iar direcția te face să simți exact ce ai de făcut pentru a stabiliza mașina. Dacă vrei să-i găsești o problemă acestui M2 (dincolo de spațiu și alte chestii care nu te interesează dacă ești la volan), aceasta ar fi masa. 1,8 tone. Exact cât M4 cu tracțiune spate (xDrive-ul la M4 adaugă 50 kg). Când ajungi aici, îți dai seama că ar fi putut fi mai bine și nu înțelegi cum poate o mașină de clasă compactă să aibă aceeași masă ca una de clasă medie. Masa mai mică ar fi însemnat și un consum mai redus (noi am obținut cam 11 l/100 km la rularea normal/dinamică în extraurban), dar și o mai mare agilitate, pentru că la nivel de accelerații nu prea ai ce să-i reproșezi.

Verdict: 4,5 stele

BMW M2 este genul de mașină pe care o vrei nu doar pentru că reprezintă ultima opțiune a unui model M compact înainte de electrificare, ci mai ales pentru că livrează dinamică pură și îl simți ca pe o prelungire a ta. Ceea ce te face să ignori fără regrete anumite aspecte care țin de partea practică.

                                                                                        DATE TEHNICE 
Caroserie
Coupe cu 4 locuri. L × l × h: 4580 × 1887 × 1403 mm. Ampatament: 2747 mm. Portbagaj: 390 l. Rezervor: 52 l. Masă proprie: 1800 kg
Tren de rulare
Suspensie față MacPherson, spate paralelogram deformabil. Frâne cu discuri ventilate față/spate. Direcție asistată electric
Transmisie
Tracțiune spate, cutie automată cu 8 trepte
Propulsie
L6, benzină, cilindree 2993 cm3, putere maximă 338 kW (460 CP)/6.250 rpm, cuplu maxim 550 Nm/2650–5870 rpm
Performanțe
0–100 km/h 4,1 s
Viteză maximă 250 km/h
Consum mediu 9,7 l/100 km
Preț de bază
BMW M2 73.007 euro

 

Foto: Bogdan Paraschiv

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.