Home Teste Test Drive: Honda e – Extraterestrul electric

Test Drive: Honda e – Extraterestrul electric

de Dan Damian
Honda e

După ce s-a lăsat așteptată timp de vreo doi ani, Honda e a făcut cunoștință cu strada, pe care, la nivel vizual, o domină cu grație.

Până să ajungă în producția de serie, Honda e s-a „copt” timp de doi ani pe la marile saloanele auto ale lumii, exasperând atât jurnaliștii, cât și publicul. De ce? Simplu, conceptul inițial, Urban EV, care a debutat la Frankfurt în 2017, a fost atât de dezirabil, încât toată lumea l-a cerut în serie. Modul în care Honda a reușit să implementeze acest stil retro, cu trimitere la designul primei generații Civic, pe un model de clasă mini, a încântat pe toată lumea. Nu știu dacă Honda și-a propus de la bun început să aducă acest model în producția de serie, dar în mod clar reacțiile publicului i-au forțat să o facă. Și au făcut-o în stil mare, adică au păstrat aproape neatins designul conceptului, reușind să producă una dintre mașinile a căror personalitate aproape că dă pe afară. Strategia nu este nouă, dacă vă amintiți, un efect similar l-a avut și a opta generație Civic (pentru Europa), care a debutat în 2005 aproape identică cu conceptul care a prefigurat-o.

Revenind la Honda e, primul model electric al mărcii japoneze, aceasta este efectiv un magnet pentru priviri oriunde ar fi și nu cred că lucrurile se vor schimba mulți ani de acum înainte. Ai zice că designerii Honda au vrut să facă economie de imaginație atunci când au proiectat farurile față integrate într-o banda neagră din plastic și apoi au dat un copy/paste în spate, pentru stopuri, dar ideea este genială și definește una dintre cele mai „vii” mașini de clasă mini. Spre deosebire de concept, vine doar în cinci portiere, patru dintre ele fără ramă, ceea ce plusează serios la capitolul stil. Nu mi se pare feminină, cu toate aceste rotunjimi, ci o declarație de stil pentru ambele sexe. A confirmat un motociclist cu un „thumbs up”, după ce se a studiat-o în trafic, la viteză mică, pe toate părțile…

La aproape 3,9 metri lungime, nu ai cum să te aștepți la cine știe ce spațiu interior. Dar inițial nici n-o să realizezi asta, pentru că Honda e te întâmpină cu cea mai spectaculoasă planșă de bord, nu doar din segmentul ei. De la stânga la dreapta avem așa: display oglindă, tablou de bord, display mare, display mare, display oglindă. 5 display-uri care te înconjoară și îți domină experiența cu această mașină. Camerele video pentru retrovizoare sunt în serie și par ceva mai bine integrate la nivelul privirii. Cel puțin m-am obișnuit cu ele mai repede decât cu cele ale lui Audi e-tron. Display-urile au chiar și niște linii de ghidare, care te ajută să apreciezi mai bine distanțele. Și retrovizoarea centrală din habitaclu este tot un display care afișează imaginile camerei video spate, însă în cele trei zile de test n-am reușit să mă orientez cu ajutorul ei. Din fericire, o comutare de buton și se transformă într-o oglindă clasică. 

Display-urile centrale, cu dimensiuni egale sunt foarte complexe și afișează foarte multe informații. Te poți juca zile întregi cu ele, fără să te plictisești. Informațiile dintre ele sunt interschimbabile, dar nu cu swype, ci de la un touch de pe primul display. Ai posibilitatea să le organizezi cum vrei: pe cel de lângă șofer poți afișa navigația CarPlay, iar pe cel din dreptul pasagerului afișezi modul de lucru ai sistemului de propulsie, de exemplu. Sau le poți inversa. Practic, îți poți organiza informațiile așa cum vrei. Dacă nu vrei nimic, ai posibilitatea să alegi un wallpaper pentru ele. Sau, dacă vrei să te relaxezi, tu sau pasagerul, poți afișa un acvariu virtual. Și dacă te plictisești, la stopuri poți atinge ecranul, echivalent cu a hrăni peștii, care se adună în acea zonă și trec dintr-un display în altul. Planșa de bord este, așadar, un spectacol cu totul deosebit. Ai senzația că folosești un telefon cu display gigant și cam așa se și comportă. Am remarcat o oarecare întârziere la comenzile celor două ecrane, ca să aflu apoi că aveam prea multe aplicații deschise, pe care le puteam închide prin swype up, exact ca la telefon.

Am scris mult despre planșa de bord, pentru că este, o spun încă o dată, o nebunie cum nu vezi la nici o altă mașină la acest moment. Să vedem ce este pe lângă ea. Inserțiile de lemn de pe bord, împreună cu materialul textil de pe portiere și tapițeria scaunelor creează o atmosferă foarte organică. Caldă. Te face să te simți bine. Totul este făcut în mare parte din materiale reciclabile, pentru că Honda e vrea să ducă ideea de green dincolo de propulsia electrică. Pe lângă digitalizarea extremă, comenzile climatizării sunt cu butoane clasice, unele cam mari și fade, în contrast cu restul bordului. 

Spațiul în față este destul de bun pentru dimensiunile mașinii, iar la asta contribuie și lipsa consolei centrale între scaune, podeaua fiind la același nivel, astfel încât poți trece ușor dintr-o parte în alta. Panoul de comandă dintre scaune, tot din lemn, arată bine și conține comenzile transmisiei, câte un buton pentru fiecare funcție. În spate avem spațiu drastic limitat, bancheta este pentru două persoane, iar șezutul cam îngust. Pe distanțe mici este suficient. Cu portbagajul este altă poveste: extrem de mic (171 litri), cam două genți mici și nu mai rămâne nimic. Bancheta spate se rabatează însă și poți avea 861 litri, la nevoie.

Avem cumva tendința să asociem o autonomie redusă cu un motor nu prea puternic, dar este greșit: chiar dacă Honda e are o autonomie de doar 220 km, care ajunge la 282 km (oficial) în regim strict urban, motorul oferă 154 CP. Construcția platformei, cu baterii integrate, este de tip skateboard, iar tracțiunea este pe spate. Dinamica este surprinzător de bună, mașina accelerează excelent până spre 80 km/h și simți tracțiunea spate, mai ales când folosești cei 315 Nm la ieșirea din viraje mai strânse. Adică se conduce cam cum arată: foarte bine. Masa de puțin peste 1,5 tone, în combinație cu ampatamentul de doar 2,53 metri nu aduce vreun record de confort în clasă, dar mașina este suficient de confortabilă pe străzile cu asfalt bun. Apropo de condusul cu o singură pedală, există padele la volan pentru recuperarea energiei prin frânare regenerativă, dar dacă vrei cu adevărat o astfel de frânare ai un buton lângă cele ale transmisiei. Aici, când ridici piciorul de pe accelerație, ai senzația că te prinde cineva cu lasso-ul din spate, mașina se oprește mai repede decât te-ai aștepta. Când înveți acest mod de condus, destul de repede, frâna de picior devine doar un sistem de urgență.

Bateria de 35,5 kWh se încarcă destul de repede, nu pentru că ar avea o capacitate de încărcare deosebită, ci pentru că este mică. Maximul pe care-l poate trage dintr-o stație DC este de 100 kW, iar dintr-o stație AC clasicul 22 kW. Nu este o soluție prea fezabilă să o încarci la o priză normală, durează peste 18 ore. Probabil acasă este ideal un wallbox de 7,4 kW, care încarcă complet în 4 ore. Media de încărcare la stațiile de 50 kW este de 31 minute pentru 0 – 80%.

Autonomia de 220 km pare mică doar dacă ignori faptul că este un automobil urban prin definiție. Am luat mașina cu bateria la 99%, moment în care afișa 179 km autonomie. 47 km mai târziu, bateria era de 77%, în condițiile unui consum de 20 kWh/100 km. Deși consumul este puțin mai mare decât cel oficial, Honda e mi-a lăsat impresia că acoperă mare parte din cei 280 km promiși în mediul urban, cel puțin în condițiile unei temperaturi nu prea mici. Am și ieșit din oraș, unde am avut o surpriză plăcută. Consumul scade către 15 kWh/100 km dacă rulezi pe la 90 km/h, unde pare să se simtă cel mai bine în ceea ce privește autonomia și te poți apropia real de 200 km.

Foto: Adrian Cobzașu

Aspectul fabulos face din Honda e o prezență exotică pe străzi. Și nu o să te obișnuiești cu ea în trafic, pentru că nu cred că vor fi prea multe, cu toată creșterea vizibilă a vânzărilor de automobile electrice. Asta din cauza prețului de 39.980 euro, înainte de orice fel de bonusuri. Mașina vine la noi doar în această specificație, doar cu aceste echipamente, practic, versiunea de vârf. Va rămâne o prezență rară, foarte plăcută, un concept „scăpat” pe stradă, o mașină doar pentru cei care pun stilul înaintea eficienței și își și permit să facă asta.

DATE TEHNICE

Caroserie

Hatchback cu 4 locuri. L x l x h: 3895 x 1750 x 1512 mm. Ampatament: 2530 mm. Portbagaj: 171 litri. 

Tren de rulare

Suspensie față MacPherson, spate MacPherson. Frâne cu discuri ventilate față, discuri spate. Direcție asistată electric. Pneuri: față 185/60 R16, spate 205/55 R16

Transmisie

Tracțiune spate, cutie cu un singur raport.

Motor

Electric. Putere maximă: 113 kW (154 CP). Cuplu maxim: 315 Nm.

Baterie

Litiu-ion, 35 kWh. Capacitate de încărcare AC: 22 kW, DC: 100 kW. Timp de încărcare: 18,8 ore la 2,3 kW (priză casnică), 4,1 ore la 7,4 kW (wallbox), 31 minute (0-80%) la 50 kW.

Performanțe

0–100 km/h 8,3 s

Viteză maximă 145 km/h

Consum mediu 18 kWh/100 km

Preț de bază

Honda e Advance 39.980 euro

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?