A doua generație Hyundai Kona a fost proiectată cu prioritate pentru propulsie electrică, dar oferă și versiuni convenționale, mild hybrid și full hybrid. Am testat versiunea full hybrid în echiparea de top, Luxury.
Foto: Bogdan Grigorescu
Cu peste 500.000 de unități vândute de la lansare, în 2017, Hyundai Kona este unul dintre cele mai de succes SUV-uri de clasă mică. Acest succes se datorează în mare măsură și versiunii electrice, care oferă un raport imbatabil preț/autonomie/consum de energie.
A doua generație, prezentată în primăvara acestui an, a fost proiectată cu prioritate pentru propulsia electrică, dar are și versiuni convenționale, mild hybrid și full hybrid, plus variante N Line.
Mult mai mare la interior
Proiectată cu prioritate pentru propulsie electrică, noua Kona vine cu un design complet nou, cu o aerodinamică bine studiată, având un CX de numai 0,27, remarcabil pentru un SUV. Grila radiatorului este activă și se închide când motorul termic este oprit sau când nu e nevoie de răcire. Formele fluide caracterizează noua generație, și mașina pare desprinsă din filmele SF, cu benzi luminoase subțiri în față și în spate, care înglobează luminile de zi și stopurile cu LED.
Deși se poziționează în continuare ca SUV de clasă mică, noul Hyundai Kona a crescut semnificativ în dimensiuni, fiind cu 175 mm mai lung, cu 25 mai lat și cu 20 mai înalt. Astfel, cu 4350 mm lungime, 1825 lățime și 1575 înălțime, Kona este la fel de lată, cu 30 mm mai înaltă și aproape la fel de lungă ca sora de concern Kia Niro, dar e oferită la prețuri mai reduse.
De asemenea, ampatamentul mai mare cu 60 mm a degajat mai mult loc în spate pentru genunchi, iar printre SUV-urile de clasă mica nu există o ofertă de spațiu mai bună. Portbagajul are un volum standard de 466 de litri și este foarte practic, deoarece dispune de o podea dublă mobilă și bancheta e fracționabilă 40/20/40%. În poziția cea mai de sus a podelei se obține suprafață plană de încărcare dacă se rabatează spătarul banchetei, iar volumul de încărcare crește la 1300 de litri.
Dar să lăsăm locurile din spate pentru familie și haideți să urcăm la volan! Poziția de condus este confortabilă și puțin mai joasă decât în SUV-urile clasice, garda la sol fiind de 160 mm. La ambele echipări, Premium și Luxury, șoferul are în față două elegante displayuri întrepătrunse, de 12,3 inchi, la fel ca la modelele mai mari Ioniq 5 și Ioniq 6. Spre deosebire de alți competitori, Hyundai a decis să nu facă economii și să transforme toate comenzile în suprafețe tactile. Astfel, meniurile principale pot fi accesate de la o bară de butoane fizice amplasate dedesubt, dar, bineînțeles, se poate ajunge la ele și din meniul sistemului multimedia, care poate fi configurat după dorință.
De asemenea, blocul climatizării este separat, are butoane fizice mari și ușor de acționat și display propriu. Există și două prize USB-C, și aici Hyundai a venit cu o inovație: cea de la șofer are opțiunea de a fi utilizată exclusiv pentru încărcarea telefonului sau și pentru încărcare și transfer de date. Dacă se apasă a doua opțiune, Android Auto se cuplează instantaneu, mai rapid decât la orice altă mașină.
Prin mutarea schimbătorului cutiei de viteze DCT cu șase trepte în spatele volanului în dreapta s-a eliberat mult loc pe tunelul median pentru compartimente de depozitare generoase, care se alătură celor la fel de mari de pe ușile din față. Nu lipsesc o priză de 12 V și 180 W și un compartiment bine poziționat pentru încărcarea wireless a telefonului.
O altă inovație importantă este butonul de resetare pentru bateria de 12 V. Au fost cazuri la mașini electrice, hibride și PHEV când bateria de 12 V s-a descărcat pentru că nu a fost utilizată o perioadă. Kona are un buton pe bord în stânga volanului care dă practic un boost de curent bateriei în caz de nevoie.
Critici? De fapt, una sigură. Instrumentele de bord pot fi configurate doar dacă intri în meniul sistemului multimedia, și nu direct de pe volan. Dar în sistemul multimedia ai mai multe opțiuni: câte trei grafici pentru Classic sau Simple sau adaptarea graficii conform modului de condus – Eco, Sport sau Snow. Scaunele îmbrăcate într-o combinație de piele sintetică și material textil oferă susținere mai bună decât la Kia Niro, iar calitatea finisării este solidă. Plasticul de pe bord e tare, dar are o textură plăcută, iar zona mijlocie a fețelor de uși este îmbrăcată în piele sintetică.
Eficiență maximă
Spre deosebire de versiunea electrică, ce a primit baterii mai mari, de 48,4 și 65,4 kWh, comparativ cu 40 și 64 kWh, și un motor mai puternic de 218 CP, față de 204 la fosta generație, versiunea hibridă a păstrat sistemul de propulsie de la prima generație, care și-a dovedit eficiența deosebită în trafic real.
Un motor aspirat de 1,6 litri, 105 CP și 147 Nm este cuplat cu un motor electric de 44 CP și 170 Nm amplasat între propulsorul termic și cutia automată DCT cu șase trepte. Ansamblul furnizează în total 141 CP și 265 Nm, iar motorul electric este alimentat de la o baterie Li-Ion montată central, cu o capacitate brută de 1,56 kWh.
Înainte de toate, sistemul hibrid și-a dovedit din nou eficiența remarcabilă, deși jumătate din cei peste 400 km ai testului au fost parcurși pe autostradă, cu viteza de 130–140 km/h. Un consum mediu real de 6,2 l/100 km în aceste condiții este foarte redus, iar pe drumuri naționale, a coborât la 5,4. Un rezultat asemănător se poate obține și în oraș, dacă se conduce în mod Eco.
Cum sunt posibile aceste consumuri reduse? Datorită managementului foarte bun al energiei. Dacă selectezi pe instrumentele digitale de bord pictograma cu fluxul de energie, observi că bateria nu se golește aproape niciodată, iar în 90% din cazuri există rezerve de energie pentru ca motorul electric să sprijine motorul termic. Accelerația 0–100 km/h în 11,2 secunde nu este foarte rapidă, dar la depășiri ajută mult sprijinul motorului electric și liniaritatea cu care accelerează sistemul de propulsie.
Mașina pornește de pe loc întotdeauna electric și se pot parcurge distanțe scurte în mod electric la viteze mici și fără a brusca accelerația. Cutia DCT cu ambreiaj dublu face o treabă mai bună decât CVT-ul de la Toyota, pentru că motorul nu se turează excesiv și fără rost, iar sistemul de propulsie este mai rafinat decât cel de la Renault, deoarece motorul termic nu se turează intempestiv pentru a încărca bateria. Întreg ansamblul de propulsie funcționează foarte rafinat și motorul termic conlucrează perfect cu cel electric.
Trenul de rulare este reglat mai ferm decât la Kia Niro, și Kona se simte mai sportivă și se înclină mai puțin decât sora de concern. Însă cu puntea spate semiindependentă și cu suspensia reglată mai ferm, amortizează ceva mai dur denivelările scurte, dar confortul general la drum lung este bun. Șoferul poate alege între modurile Eco, Sport și Snow, dar acestea nu schimbă foarte mult comportamentul mașinii. În Sport, motorul schimbă mai sus în ture și direcția se întărește puțin, dar și în modul Eco direcția este plăcută și oferă un feedback decent.
Versiunea Hybrid începe de la 28.070 de euro în echiparea Premium, iar echiparea de top, Luxury, din test, ajunge la 29.855, fiind cu peste 7000 de euro mai ieftină decât versiunea de top echivalentă a modelului Kia Niro. Iar echiparea standard este de top, cu un pachet impresionant de sisteme de asistență, mult peste media segmentului – climă automată, jante din aliaj de 18 inchi, multimedia cu navigație, sistem audio Bose, scaune frontale reglabile electric și cu încălzire, volan încălzit, trapă electrică, instrumente de bord digitale, tapițerie piele/textile și nu în cele din urmă 5 ani garanție fără limită de kilometri.
Verdict
A doua generație Hyundai Kona este mult mai spațioasă atât la interior, cât și în portbagaj. Noua planșă de bord oferă o ergonomie de top, iar echiparea standard este peste media clasei. Sistemul de propulsie se remarcă printr-o eficiență ieșită din comun, oferind o dinamică decentă. Trenul de rulare reglat mai ferm amortizează cam dur denivelările scurte.
Ședința foto a fost realizată la complexul Ursa Mică, de lângă Șirnea, pe culoarul Rucăr-Bran. Complexul Ursa Mică (www.carpathianursa.ro) este situat într-o zonă superbă, pe un platou aflat la 1250 metri altitudine și oferă o priveliște de vis asupra Pietrei Craiului. Aici este disponibilă cazare cu pensiune completă în 12 corturi impermeabile și 12 bungalouri cu baie. Restaurantul servește preparate tradiționale românești cu ingrediente de la producătorii din zonă. Turiștii pot face drumeții prin zonă, spre Piatra Craiului sau peștera Dâmbovicioara, plimbări cu biciclete normale sau electrice. Există și trei ciubere și o saună cu încălzire cu lemne.
DATE TEHNICE
Caroserie
SUV cu 5 locuri. L × l × h: 4350 × 1825 × 1585 mm. Ampatament: 2660 mm. Volum portbagaj: 466–1300 litri. Masă proprie: 1495 kg
Tren de rulare
Suspensie față tip MacPherson, spate semiindependentă, arcuri elicoidale. Frâne cu discuri ventilate față și discuri spate. Pneuri: 215/55 R18
Transmisie
Tracțiune față, cutie automată cu ambreiaj dublu și 6 trepte
Propulsie
L4, aspirat, cilindree 1580 cm3, putere maximă 105 CP/5700 rpm, cuplu maxim 147 Nm/4000 rpm. Motor electric: putere maximă 32 kW (44 CP), cuplu maxim 170 Nm. Putere totală sistem: 141 CP. Cuplu total sistem: 265 Nm. Capacitate brută baterie (Ni-Mh): 1,56 kWh
Performanțe
Accelerație 0–100 km/h 11,2 s
Viteză maximă 165 km/h
Consum WLTP 4,7 l/100 km
Emisii CO2 WLTP 107 g/km
Preț de bază
Hyundai Kona 1.6 GDI Hybrid Luxury 29.855 euro