Home Teste Test Ineos Grenadier Fieldmaster Diesel: Hulk

Test Ineos Grenadier Fieldmaster Diesel: Hulk

de Răzvan Măgureanu
test Ineos Grenadier Fieldmaster Diesel

Construit fără compromisuri, Ineos Grenadier este un off-roader veritabil, unul dintre ultimii mohicani ai acestui segment. Am testat prin munții României versiunea mai cuminte, dacă putem să îi spunem așa, Fieldmaster, echipată cu motor diesel BMW.

Off-roader veritabil înseamnă punți rigide în față și în spate, reductor, cutie de viteze cu rapoarte scurte, diferențiale central, spate și față blocabile, caroserie cu șasiu separat, protecții solide pe dedesubt, snorkel, o gardă la sol adecvată, o cursă a suspensiei suficientă, un motor cu un cuplu mare de la turații scăzute și o direcție mai indirectă, adaptată pentru off-road. Lui Ineos Grenadier nu îi lipsește nimic din toate acestea.

Am testat versiunea mai pașnică, Fieldmaster. Asta înseamnă că diferențialele blocabile din față și din spate (1990 de euro), snorkelul (785), prizele exterioare de pe plafon (1320), bateria auxiliară (750) și anvelopele BF Goodrich AT (595) sunt opționale, în timp ce la versiunea Trialmaster acestea sunt standard. Mașina de test avea pneurile AT BF Goodrich, dar nu și diferențialele blocabile din față și din spate și snorkelul. Însă nu a avut nevoie de ele, deși traseul ales pentru test, drumul de legătură dintre Valea Doftanei (Prahova) și Săcele (Brașov) peste pasul Predeluș, așa-numitul DN1a, cu „a“ mic (există și cunoscutul DN1A), a fost extrem de solicitant din cauza ploilor căzute în ultima perioadă.

test Ineos Grenadier Fieldmaster Diesel

Practic indestructibil
Șasiul în scară are o grosime a tablei de 3,5 mm, ceea ce îi conferă lui Ineos Grenadier o rigiditate excepțională în off-road. Caroseria este atât de rigidă, încât nu scârțâie nimic, nu sunt niciun fel de zgomote parazite, indiferent cât de accidentat este traseul. Cu o cursă a suspensiei de 550 mm, roțile păstrează permanent contactul cu solul și caroseria nu se torsionează absolut deloc. Am putut vedea acest lucru în două zone în care drumul era rupt și era o diferență de nivel în diagonală de 50–60 cm.

Suspensia cu punți rigide cu cinci prinderi de caroserie, arcuri Eibach și amortizoare Koni este un compromis excelent, suplă în off-road și cu un ruliu moderat spre redus pe șosea, oferind un confort la rulare de înaltă clasă, indiferent de suprafață. Împreună cu scaunele Recaro standard, confortul general e peste media acestui segment și nu prea există diferențe față de Clasa G, de la Mercedes.

Anvelopele AT BF Goodrich asigură o tracțiune fenomenală în noroi, iar dacă aveți de gând să abordați terenuri mlăștinoase, sunt obligatorii. În zonele transformate în mocirlă din pasul Predeluș, pneurile BF Goodrich s-au dovedit esențiale și a fost suficient să cuplăm reductorul, fără a bloca diferențialul central. Maneta pentru reductor și blocarea diferențialului central este un levier mecanic, și nu un buton cu comandă electrică, fiind foarte fiabil. Cuplezi cutia în N și ai mai multe posibilități: cuplezi reductorul fără a bloca diferențialul central sau poți bloca diferențialul central atât în High, cât și în Low. Raportul de reducere este de 2,5:1 și modul Low funcționează până la 70 km/h.

test Ineos Grenadier Fieldmaster Diesel

Cutia de viteze automată cu opt trepte provine de la ZF, iar motoarele diesel și benzină cu șase cilindri în linie sunt de origine BMW. Dar nu este aceeași cutie ZF de la BMW, rapoartele din cutie fiind mult mai scurte decât la BMW. De exemplu, comparativ cu X5 xDrive30d, viteza la 1000 rpm în treapta a patra este de numai 21,4 km/h, față de 27,2 la BMW, iar cu reductorul cuplat, e de numai 8,6 km/h! În plus, Grenadier are un raport final al punții mult mai scurt.

Motorul diesel BMW de 3 litri este perfect adaptat pentru off-road, deoarece cuplul maxim de 550 Nm este disponibil de la 1250 rpm, adică nu mult mai sus decât turația de ralanti. Astfel, chiar și la 1000 rpm, motorul are deja cuplu suficient, ceea ce ajută enorm mai ales pe terenuri grele.

Însă, în ciuda rapoartelor mai scurte din cutie și a raportului final scurt, motorul BMW își demonstrează încă o dată eficiența, deși nu are niciun sistem hibrid. Un consum mediu de 10,7 l/100 km (8,4 oficial) pe o rută care a inclus și traversarea unui pas montan cu reductorul cuplat este excepțional dacă luăm în calcul că mașina are 2744 kg la gol și caroseria nu bate vreun record de aerodinamică.

În plus, propulsorul BMW e silențios la viteze stabilizate și se aude plăcut la accelerări. Fără îndoială, Grenadier este un off-roader rafinat, total diferit de Mitsubishi Pajero și Nissan Patrol din anii ’90, care aveau dieseluri zgomotoase.

Pe șosea, se conduce lejer, iar motorul BMW împreună cu transmisia ZF asigură o dinamică bună. În virajele rapide se simte inerția masei mari, dar ruliul este moderat. Nu poți însă să conduci prea alert din cauza direcției lente și foarte indirecte. E ideală în off-road, dar pe șosea direcția cu bile recirculante preluată de la o utilitară Bosch (singura soluție tehnică posibilă în combinație cu puntea frontală rigidă) este prea indirectă. Trebuie să rotești mai mult din volan decât la un SUV pentru a lua virajul, și asta derutează în primul moment, fiind nevoie de o perioadă să te obișnuiești cu faptul că volanul are o cursă de peste trei tururi de la un capăt la altul și că direcția e imprecisă în jurul punctului mort și reacționează lent.

Până în cele mai mici detalii
Cei care au proiectat Grenadierul sunt inginerii de la Magna care au dezvoltat și Clasa G. Și s-au gândit la cele mai mici detalii. Patru dopuri în podea permit evacuarea apei când se spală interiorul după o escapadă în noroi. În plafon sunt trei comutatoare pentru circuite auxiliare de 10 A la care se pot conecta diverși consumatori. Este ideal dacă vrei să campezi undeva și să alimentezi un televizor, să încarci un telefon sau să conectezi un bec.

test Ineos Grenadier Fieldmaster Diesel

Pe lateralele caroseriei sunt șine pentru atașarea diverselor accesorii – canistre de benzină, pușcă de vânătoare etc. Hayonul a fost înlocuit de două uși asimetrice, partea mai îngustă având o scară de acces pe plafon. Dacă cumpărătorul este din Africa, va aprecia trapele safari din plafon (standard la Fieldmaster, opționale la Trialmaster, 1755 de euro). Pe displayul central apar informații specifice – busolă, altimetru (afișat și pe micul display dintre gurile de ventilație), dar și temperatura uleiului din cutia de viteze și cutia de transfer, foarte utile dacă tractați o rulotă.

Planșa de bord îmbină butoane fizice tradiționale mari, care pot fi acționate și cu mănuși, cu un display central tactil. Există display pentru instrumentele de bord, dar pe el se afișează doar martori de avertizare și de confirmare. Turometrul este o bară digitală, iar vitezometrul e afișat tot digital pe displayul central.

test Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Diesel

Scaunele Recaro sunt extrem de confortabile și, pentru un off-roader, oferă o susținere decentă. În spate e loc suficient, trei persoane stând decent pe bancheta Recaro. Grenadier este disponibil atât în versiune M1, de pasageri, cât și N1, utilitară. La utilitară, bancheta e împinsă 70 mm spre înainte și există o plasă de separare. Versiunea N1 este ideală pentru țările în care există penalizări mari pentru mașinile foarte grele și care nu au măcar un sistem mild hybrid.

Verdict

Ineos Grenadier este exact ce așteaptă cumpărătorii de la un off-roader pur și dur de înaltă performanță, care poate trece aproape pe oriunde. Cu motorul BMW și transmisia ZF, nu este doar dur, ci și rafinat și oferă un confort de înaltă clasă. Prețul de aproape 83.000 de euro este, de asemenea, extrem de competitiv în condițiile în care are standard foarte multă tehnologie pentru off-road.

DATE TEHNICE 
Caroserie
Off-roader cu 5 locuri. L × l × h: 4896 × 1930 × 2036 mm. Ampatament: 2922 mm. Portbagaj: 1152–2035 l. Rezervor: 90 l. Unghi de atac/ventral/ieșire: 35,5/28,2/36,1 grade. Gardă la sol: 264 mm. Adâncime vad de apă: 800 mm. Masă proprie: 2744 kg
Tren de rulare
Suspensie față/spate punți rigide cu 5 prinderi, arcuri Eibach, amortizoare Koni, bare stabilizatoare. Frâne cu discuri ventilate față, discuri spate. Direcție servoasistată electric
Transmisie
Tracțiune integrală, reductor, diferențial central blocabil, opțional diferențiale față și spate blocabile, cutie automată cu 8 trepte
Propulsie
L6, turbodiesel, cilindree 2993 cm3, putere
maximă 183 kW (249 CP)/3250–4200 rpm, cuplu maxim 550 Nm/1250–3000 rpm
Performanțe
0–100 km/h 9,9 s
Viteză maximă 160 km/h
Consum mediu 8,4 l/100 km
Preț de bază
Ineos Grenadier Fieldmaster diesel 82.895 euro

test Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Dieseltest Ineos Grenadier Fieldmaster Diesel

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.