Brandul cu tridentul lui Neptun pe grila din față este unul dintre inventatorii mașinilor sport moderne. Prin urmare așteptările sunt cu atât mai mari de la fiecare nouă mașină cu două uși din Modena. Test cu Maserati GranTurismo Trofeo de 550 CP.
„Este, desigur, intenționat“, spune Klaus Busse, directorul de design, când este întrebat cu prudență de ce noul Maserati GranTurismo Trofeo e destul de asemănător cu predecesorul său, deși noul model nu numai că este construit pe o bază complet diferită, dar are și cu totul alte motorizări. „GranTurismo, explică elocventul designer, e semnificativ pentru marca noastră, trebuie să fie recognoscibil.“ La fel ca 911 la Porsche, Wrangler la Jeep și 500 la Fiat, esența Maserati se condensează în GranTurismo. Misiune îndeplinită, s-ar putea spune, deoarece noul GranTurismo arată bine, musculos, incitant, dar nu intruziv sau decorativ. Măiestrie italiană simplă, o altă tradiție Maserati.
Motorizare V6 biturbo
Ceea ce ne aduce la grupul motopropulsor. Exceptând propulsia integral electrică a lui GranTurismo Folgore, Maserati revine la rădăcini aproape uitate: V6 la 90 de grade, două turbocompresoare, în dreapta și în stânga bancurilor de cilindri – am mai avut așa ceva. Exact, modelele Maserati biturbo din anii ’80 și ’90. Nu că V6-ul de la GranTurismo Modena și Trofeo ar avea prea multe în comun cu biturboul din 1982, în afară de aceste caracteristici generale. V6-ul de 3 litri, care e utilizat și sub capota supercarului MC20, este o motorizare de înaltă tehnologie, cu injecție dublă și aprindere în precameră. La GranTurismo, vine ușor temperat: 490 CP (Modena) sau 550 (Trofeo), în loc de 630 în cazul lui MC20. Inițial e disponibil Trofeo, în echiparea exclusivistă Prima Serie, din care vor exista doar 300 de exemplare pentru clienții speciali ai mărcii. Trofeoul nostru este în culoarea Grigio Lamiera, din care sunt prevăzute 75 de exemplare. De asemenea, vor fi 75 de GranTurismo în culorile Nero Cometa, Rame Folgore și Ink Blue. Apropo, Lamiera înseamnă „tablă“ în italiană și exact așa arată culoarea mașinii de test.
Dar gata cu introducerea, să urcăm la bordul modelului Trofeo Prima Serie de culoare gri. Și să căutăm. Mai întâi butonul de pornire (în stânga, pe volan), apoi comanda schimbătorului de viteze (o bară de butoane între displayul multimedia și cel tot tactil al climatizării). Am prefera un schimbător clasic, cu aderență bună. Într-o mașină sport ca aceasta, acționarea transmisiei ar trebui să fie un pic mai încărcată emoțional decât simpla apăsare a unui buton. Butoanele comandă cunoscuta cutie automată ZF 8HP 75, care își face treaba neintruziv și relaxat. Există un pic mai mult spectacol atunci când V6-le este lăsat să urce până la 8000 rpm în modul manual, înainte ca următoarea treaptă de viteză să fie schimbată cu un impuls pe padela din dreapta volanului. Bineînțeles, acest lucru e rareori necesar, în ciuda puterii sale litrice extrem de mari V6-ele fiind un companion agreabil, care trage susținut de la turații medii și păstrează un profil redus din punct de vedere acustic. Chiar și în modul Sport, apropo. Da, devine un pic mai zgomotos, dar nici măcar acum nu este genul de răget adolescentin. Acest lucru se potrivește remarcabil de bine cu caracterul lui Maserati GranTurismo Trofeo. Desigur, asta înseamnă, de asemenea, că adesea rulezi mai repede decât crezi cu acest coupé de 550 CP.
Electric cu 1350 Nm
Așadar, stați cu ochii pe vitezometru și pe head-up display, pentru a vă asigura că turul drumurilor sinuoase de la nord de Roma nu vă scăpă de sub control. Maserati renunță curând la urmărirea unui Fiat 500 L care se mișcă curajos, în timp ce se grăbește la vale, depășind cu mult limita de viteză a drumurilor naționale italiene. Este mult mai relaxant să te simți pur și simplu ca acasă în GranTurismo, bine înfipt în scaunele sport foarte ferme, dar ajustabile în diverse moduri și răsfățat de un tren de rulare cu suspensie pneumatică (adaptivă) ce găsește echilibrul potrivit între fermitatea care inspiră încredere și un nivel de confort acceptabil chiar și aici, în zona rurală din Lazio. Direcția e previzibilă, comodă, dar nu indiferentă, și semnalează rapid o pierdere de aderență a roților din față. Toate acestea funcționează atât de armonios, încât masa ridicată (1795 kg) nu prea se simte. Chiar și versiunea Folgore complet electrică, cu care ni s-a permis să facem un scurt tur, pentru comparație, reușește să fie convingătoare. Varianta electrică, care poate livra până la 610 kW (830 CP) și 1350 Nm, surprinde cu puterea sa ușor de controlat și confortul pe care îl oferă pe șosea. O altă caracteristică pozitivă este nu există sonorizare supraaccentuată artificial, ci zgomotele naturale ale unei mașini electrice, provenite de la sistemul de propulsie și de la electronica de putere. Dacă acest lucru v-a deschis apetitul pentru mai mult, puteți comanda imediat cele două versiuni cu motor V6, dar va trebui să mai așteptați puțin pentru Folgore.
Text: Heinrich Lingner/Traducere și adaptare: Dan Damian
Foto: Maserati
CONCLUZIE
Un GranTurismo grandios, cu un V6 cu caracter și tren de rulare atent reglat învelit într-o caroserie frumoasă și elegantă – cei din Modena au făcut multe lucruri bune la noua mașină sport Maserati. Bineînțeles, distracția nu este ieftină. Cu toate acestea, dacă sunteți șofer de Porsche sau BMW, s-ar putea să vă faceți idei greșite, din când în când.
DATE TEHNICE
Maserati | Granturismo Modena | Granturismo Trofeo | Granturismo Folgore |
Tip motor/nr. cilindri | V/6 | V/6 | 3 motoare electrice |
Cilindree cm3 | 2992 | 2992 | – |
Putere kW (CP)/rpm | 360 (490)/6500 | 404 (550)/6500 | 560/610* |
Cuplu maxim Nm/rpm | 600/3000 | 650/3000 | 1350/nc. |
Lungime × lățime × înălțime mm | 4959 × 1957 × 1353 | ||
Ampatament mm | 2929 | ||
Volum portbagaj l/VDA | 310 | 310 | 270 |
Accelerație 0–100 km/h s | 3,9 | 3,5 | 2,7 |
Viteză maximă km/h | 302 | 320 | 325 |
Consum mediu WLTP l/100 km | nc. | nc. | nc. |
Preț de bază euro | 181.524 | 225.450 | nc. |
*610 kW cu funcție boost |