Home Teste Test Maserati Grecale: Bucuria padelelor

Test Maserati Grecale: Bucuria padelelor

de Răzvan Măgureanu
test Maserati Grecale GT 2022

Combinația dintre ADN-ul mărcii Maserati și platforma Giorgio, de la Alfa Stelvio și Giulia, constituia premisa unui mariaj foarte reușit. Să vedem cât de mult Maserati este în primul SUV de clasă medie al mărcii, Grecale. În test, versiunea de bază Maserati Grecale GT, cu 300 CP.

Foto: Adrian Cobzașu

Sunt lucruri în viață care se potrivesc perfect la un moment dat. Cum a fost, de exemplu, mariajul dintre Brad Pitt și Angelina Jolie, care însă, la un moment dat, în Domnul și doamna Smith, a devenit exploziv. Aceeași senzație de potrivire perfectă am avut-o în momentul când Maserati a anunțat că va prelua platforma Giorgio, de la Alfa Romeo Stelvio și Giulia, pentru noul SUV de clasă medie. Adică platforma celui mai sportiv SUV – Stelvio – pentru o marcă – Maserati – care are un ADN sportiv prin tradiție, vezi doar seria de coupé-uri și limuzine care au încântat de-a lungul timpului prin agilitatea lor și direcția de senzație.

test Maserati Grecale GT 2022

Mai mult decât un entry level
Este impropriu spus că GT e un model de bază, deoarece are un motor turbo de 2 litri cu tehnologie mild hybrid la 48 V, care dezvoltă 300 CP și 450 Nm, accelerează de la 0 la 100 km/h în 5,6 secunde și prinde 240 km/h. Este același propulsor care, în versiunea de 330 CP, se regăsește la versiunea Modena, dar și la Ghibli și Levante.

Teoretic, Grecale e un SUV de clasă medie, dar Maserati îl poziționează între clasele medie și mare. Este fratele mai mic al lui Levante, dar e cu numai 15 mai scurt decât acesta, în același timp fiind mai lung cu 12–15 cm decât majoritatea rivalilor, gen BMW X3/X4, Porsche Macan și Audi Q5. Însă lungimea mai mare nu aduce beneficii, în ciuda ampatamentului de 2901 mm, mai mare decât al concurenței.

În spate, spațiul la genunchi este doar mediu pentru cerințele acestei clase, însă pasagerii sunt răsfățați cu o banchetă foarte bine profilată pentru cele două locuri din exterior, cu un spătar excelent configurat și un șezut lung și confortabil, fracționabilă 40/20/40% și cu rabatare individuală pentru fiecare segment, astfel că, după coborârea segmentului central, se pot transporta obiecte lungi. Rabatarea spătarelor este foarte practică, putându-se face atât de la clapete de la baza banchetei, cât și din portbagaj, și se obține o suprafață aproape plană.

În față, scaunele standard sunt la fel de bune precum unele opționale ale rivalilor – mari, excelent configurate, cu reglaj manual al lungimii șezutului și reglaj electric pe zece direcții. La scaunele din mașina de test, reglabile electric pe 14 direcții (1202 euro), lateralele se pot strânge, mărind sprijinul lateral, adică tot ce ai nevoie în caz că vrei să adaptezi scaunul pentru un condus sportiv. Iar pielea naturală roșie (3201 euro), de excelentă calitate, care îmbracă nu doar scaunele, ci și bordul, și fețele ușilor, ne aduce aminte că italienii erau odată cei mai fini producători de tapițerii de piele, dacă numele Poltrona Frau vă spune ceva. Pe tunelul central sunt două suporturi pentru doze, două spații pentru depozitare, plus cel acoperit din cotieră și buzunare mari în uși.

test Maserati Grecale GT 2022blanktest Maserati Grecale GT 2022test Maserati Grecale GT 2022test Maserati Grecale GT 2022

Planșa de bord ne dezvăluie un Maserati dintr-o nouă eră. Primul lucru pe care îl remarcăm este că ecranele sunt la nivelul tehnologiei actuale, toate cele trei displayuri standard având o rezoluție superbă și o viteză de reacție decentă. Instrumentele de bord afișate pe ecranul de 12,3 inchi pot fi configurate în trei moduri, Classic, Evolved și Relaxed. Sistemul multimedia beneficiază de un ecran tactil de 12,3 inchi sub care se află un alt ecran tactil, de 8,8 inchi, cu feedback haptic, pentru climatizare și scaune.

Între cele două ecrane, avem butoanele pentru cutia de viteze – P,R, N și D/M –, adică cutia automată cu opt trepte poate fi comandată și manual. Deși comenzile sunt 100% tactile, organizarea lor este ireproșabilă. Meniurile climatizării și scaunelor sunt perfect logice și au o grafică sugestivă. Tipic italian este că de pe ecranul climatizării se poate modifica grafica ceasului din bord, Classic, Sport sau Design. Poziționat în același loc ca la Porsche, ceasul de bord aduce o notă de culoare, dar din cauza lui displayurile sunt plasate puțin cam jos, pentru că Maserati a ținut să păstreze neîntreruptă linia care înglobează gurile de ventilație.

test Maserati Grecale GT 2022

Așadar, jos pălăria pentru design! Maserati Grecale te atrage prin materialele deosebite, designul tipic italian și fabricația de calitate. Volanul îmbrăcat în piele fină urmează filosofia mărcii Ferrari, având butoanele de start și de reglaj al modurilor de rulare amplasate pe el. În stânga volanului se găsește blocul de butoane pentru comanda tabloului de bord. Nu există suprafețe tactile, ca la Mercedes, sau butoane tactile, ca la Land Rover, dar funcționează perfect, iar meniul e foarte logic.

test Maserati Grecale GT 2022test Maserati Grecale GT 2022test Maserati Grecale GT 2022test Maserati Grecale GT 2022test Maserati Grecale GT 2022test Maserati Grecale GT 2022test Maserati Grecale GT 2022test Maserati Grecale GT 2022test Maserati Grecale GT 2022test Maserati Grecale GT 2022test Maserati Grecale GT 2022test Maserati Grecale GT 2022test Maserati Grecale GT 2022blanktest Maserati Grecale GT 2022test Maserati Grecale GT 2022

Mai mult confort
Mașina de test avea niște delicatese opționale: suspensie adaptivă Skyhook, diferențial blocabil în spate, pedale din inox (pachet Handling, 1368 de euro), jante din aliaj de 20 de inchi și etriere de frână roșii. După ce apăsăm butonul de start, aflat în stânga volanului, motorul începe să bolborosească ușurel prin cele patru țevi de eșapament. Este un bolborosit discret, în același stil ca la AMG, dar cu două tonuri mai jos. Apăsăm butonul D al cutiei de viteze și pornim. Atenție însă că frâna de mână electrică nu e automată, așa că trebuie decuplată, și nu există funcție Auto Hold, care nu ar trebui să lipsească la o mașină premium. Grecale pornește în modul GT, adică ceva între Comfort și Sport, cel mai indicat pentru deplasări lungi. De la butonul din dreapta volanului, alegem unul dintre modurile de rulare, Comfort, GT și Sport, iar în interiorul acestuia se găsește un al doilea buton, care reglează exclusiv tăria suspensiei adaptive, în modul Sport sau Comfort.

În modul Comfort, Maserati Grecale rulează foarte lin, cu mișcări ale caroseriei în viraje, dar cu o mare grijă pentru pasageri, care nu simt mare lucru din denivelările drumului, deși mașina de test era echipată cu jante opționale de 20 de inchi. În acest caz, SUV-ul italian acordă o prioritate deosebită confortului. În modul GT, suspensia și direcția devin ceva mai aspre, însă doar moderat. Ne așteptam ca în modul Sport Grecale să devină mai incisiv, dar nu e chiar așa.

test Maserati Grecale GT 2022

Direcția este mai spontană și puțin mai grea, iar mișcările caroseriei se reduc, dar nu dispar. Ținuta de drum e impecabilă, fără a fi însă excesiv de sportivă, cum am fi crezut. Probabil, Maserati a apreciat că în segmentul premium confortul este cerința primordială azi, în detrimentul unei sportivități accentuate.

Comparativ cu rivalii săi, ca tărie a suspensiei și incisivitate a direcției, se plasează undeva între Mercedes GLC și BMW X3. Cu acest SUV, italienii vor să se adreseze nu doar fanilor mărcii, ci unui segment mai larg de cumpărători. Însă, având în vedere preluarea platformei lui Stelvio, aveam așteptări ceva mai mari în privința sportivității. La condus, Maserati Grecale se simte ceva mai greu decât Stelvio, deși nu are decât 100 kg în plus, dar, cu 1855 kg, versiunea GT nu este mai grea decât rivali săi premium.

În curbe, subvirează moderat spre puțin și dă impresia că ar fi putut mai mult dacă suspensia ar fi fost o idee mai fermă, iar direcția, demultiplicată mai scurt. Pentru că aderența este foarte bună, motorul trimite eficient puterea la asfalt. La comportamentul foarte bun în viraje ajută și diferențialul cu blocare limitată, așa că, înainte de orice, merită să comandați pachetul Handling, cu suspensie adaptivă și diferențial blocabil.

Motorul turbo de 2 litri se descurcă onorabil cu masa pe care trebuie s-o deplaseze, dar cutia automată îi mai joacă feste câteodată. Uneori, în modul Sport apar mici șocuri în transmisie, iar alteori, cutia schimbă în sus când ar trebui să mențină treapta. La accelerații rapide, câteodată retrogradează cu o mică întârziere, ceea ce face să pară că motorul ar mai avea nevoie de ceva putere.

test Maserati Grecale GT 2022

Dar puterea este suficientă, iar în domeniul turațiilor medii, propulsorul oferă un cuplu generos. Dacă însă vreți să schimbați treptele mai precis și mai repede, vă recomandăm cu încredere padelele mari, din aluminiu natur, o specialitate Maserati. Solidare cu coloana volanului, și nu cu volanul, acestea rămân întotdeauna în aceeași poziție, fiind foarte practic de acționat chiar și în viraje strânse. Iar la acționare, fac un clic incitant și au o mișcare amplă, din acest motiv venindu-ți să te joci tot timpul cu ele, chiar și când conduci prin traficul aglomerat din oraș.

În plus, când retrogradezi manual mai multe trepte, motorul sună și mai frumos prin cele patru țevi de eșapament. Maserati se laudă cu un consum mediu WLTP de 8,7 l/100 km, dar noi nu am reușit să coborâm sub 11. E totuși acceptabil, mai ales că am condus și mai sportiv pe câteva pasaje.

La primul test, fără a avea măsurătorile în față, frânele se simt foarte performante. Au discuri ventilate, de 350 mm în față și 330 în spate, opțional cu etriere roșii (476 de euro), pentru o impresie vizuală de efect.

Merită aproape 75.000 de euro această versiune de bază? Concluzia mea ar fi cam așa: Având în vedere felul în care Maserati structurează echipările, eu aș opta pentru a doua versiune, Modena, chiar dacă e mai scumpă cu 10.000 de euro. De ce? Pentru că, pe lângă cei 30 CP în plus, are standard tot ce ți-ai dori să montezi opțional la GT, adică pachetul Handling, cu suspensie adaptivă și diferențial blocabil, tapițerie de piele fină, jante din aliaj de 20 de inchi, sistemul de navigație, scaune reglabile pe 14 direcții și încălzite, climatizare pe trei zone, încărcare wireless pentru telefon și head-up display, disponibil în premieră la Maserati. Singura critică este că, la acest nivel, tot trebuie să plătești extra 2547 de euro pentru pachetul de asistență complet, cu asistent de unghi mort, asistent activ de bandă, pilot automat adaptiv și faruri Matrix LED.

Concluzie

Grecale este un Maserati dintr-o nouă eră. Are toate ingredientele pentru a reuși, cu un punct în plus pentru interiorul superb, ecranele high-tech și confortul de mare clasă la rulare. Sportivitatea este în linie cu tendințele actuale din segment, dar nu la nivelul tradiției coupé-urilor mărcii, iar în spate, spațiul este doar mediu. Vă recomandăm versiunea a doua de echipare, Modena, pentru că are standard tot ce ți-ai dori să comanzi opțional la GT.

Caroserie
SUV cu 5 locuri. L × l × h: 4846 × 1948 × 1670 mm. Ampatament: 2901 mm. Portbagaj: 535 l. Rezervor: 64 l
Tren de rulare
Suspensie față independentă, cu brațe duble suprapuse, spate cu brațe duble suprapuse, arcuri elicoidale, amortizoare adaptive. Frâne cu discuri ventilate 350 mm față și 330 mm spate. Direcție servoasistată electric. Pneuri: 255/45 R20 W XL
Transmisie
Tracțiune integrală, cutie automată cu 8 trepte
Propulsie
Motor L4, turbo, cilindree 1995 cm3, putere maximă 221 kW (300 CP)/5750 rpm, cuplu maxim 450 Nm/2000–4000 rpm
Performanțe
0–100 km/h 5,6 s
Viteză maximă 240 km/h
Consum mediu WLTP 8,7 l/100 km
Emisii CO2 198 g/km
Preț de bază
Maserati Grecale GT 74.494 euro

test Maserati Grecale GT 2022test Maserati Grecale GT 2022test Maserati Grecale GT 2022test Maserati Grecale GT 2022test Maserati Grecale GT 2022test Maserati Grecale GT 2022test Maserati Grecale GT 2022test Maserati Grecale GT 2022test Maserati Grecale GT 2022test Maserati Grecale GT 2022test Maserati Grecale GT 2022test Maserati Grecale GT 2022test Maserati Grecale GT 2022test Maserati Grecale GT 2022test Maserati Grecale GT 2022

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?